Er stond wel in de bepalingen dat de 3FVE niet meer leidend hoefde te zijn voor de dominees in de NHK. Om die reden konden er vrijzinnige en midden-orthodoxe dominees aanwezig zijn in de NHK. De enigste verandering zou dan zijn als die hele midden-orthodoxie zou uitsterven zeg maar.Lilian1975 schreef: ↑26 dec 2024, 14:03In praktijk stond de kerk op een nieuw fundament met onzuivere en onbijbelse belijdenisgeschriften erbij. Die elkaar beten. Een ondeugdelijk fundament. Dat zal iedere PKN er beamen die zich verbonden weet met de reformatie.MGG schreef: ↑26 dec 2024, 13:53Het kon feitelijk wel, maar voor het geweten niet. In theorie stond de kerk op het fundament. In de praktijk werden allerlei onbijbelse zaken breed geaccepteerd. Toen dat ook in de theorie gebeurde konden veel mensen het niet meer dragen. Ik begrijp het wel, maar voor mij persoonlijk is de praktijk belangrijker dan de theorie.Lilian1975 schreef: ↑26 dec 2024, 08:37Nee dat kon voor vele hervormde stenen niet. Wat het fundament 'm.b.t. de belijdenisseen was wezenlijk anders. En men besefte dat er nu niet meer kon spreken als kerk als geheel vanuit hetzelfde fundament dat in strijd was met het Woord. En dat maakte ook dat wat niet op dat nieuwe fundament meeging hervormd bleef. Bleef op dat fundament. Een ruïne... gehavend. Niet als de meest zuivere kerk .MGG schreef: ↑26 dec 2024, 06:00
De naam NHK is officieel sinds 1816. Dit was een koninklijk besluit van Willem 1. Over deze koning en het handelen van de overheid van doen valt veel te zeggen.
Ds. Ledenboer en andere mochten niet als dominee blijven. In 2004 is de NHK opgegaan in de PKN. Ik besef dat dit weer het juridische argument is, maar blijven kon wel.
Hervormd, maar wel degelijk verdeeld in zichzelf qua theologische invloeden. Die er al waren voor 2004. Maar wat versterkt is door de invloeden van stenen die erbij zijn gekomen.
Inmiddels zijn wat oude en nieuwe stenen naar dat nieuwe huis gewandeld omdat zij teleurgesteld zijn in de ruïne die overbleef?
Er waren er ook die dachten : het fundament wordt wat uitgebreid ( met wezenlijke verschillen, waar ook zij moeite mee hadden, er komen wat stenen bij die zi ch wel thuis voelen of verbonden weten . Een nieuw huis. Op een nieuw fundament . Maar een deel van dd hervormde stenen dachten hervormd te kunnen blijven in dat nieuwe huis op dat nieuwe fundament, omdat ze zich mochten vast blijven houden aan dat oude deel van het fundament. Tegelijkertijd zullen zij nooit hun kerk kunnen aanspreken op het deel wat niet in overeenstemming is of zelfs in tegenspraak is met het oude fundament en het Woord.. Want Het is de grondslag van dat nieuwe huis. Ook hier is het een gehavende boel.... .
Kortom er zijn hervormde stenen achtergebleven op het oude fundament. Maar ook die stenen zijn verdeeld w.b.t. theologische invloeden...
Er zijn hervormde stenen meegegaan oo het nieuwe fundament in een convenant.
Inmiddels zijn wat stenen uut dat nieuwe huis gevallen op dat oude fundament. Omdat ze vastliepen in dat nieuwe huis en dat huis niet aan konden spreken op dat nieuwe fundament.
Voor een wereldlijke rechter wat moeilijk te vattten die de Bijbel op zijn hoogst ziet als een interessant boek.
Voor buitenstaanders ook wat moeilijk te vatten. Blijkt in deze discussie.
Ja ik ben het ermee eens dat de tucht indertijd niet functioneerde. En het aanspreken op hen die dwaalden ook niet. De praktijk was zeker niet goed te praten. En in en in triest. Ondanks het fundament waar niets mis mee was. Is ook niet goed te praten. En wil ik ook niet.
Maar omdat het fundament, belijdenis, wel zuiver was, maakte dat veel hervormden, moesten lijden aan hun kerk, en bleven. Ik heb ze gekend. Omdat het fundament niet "fout" was. Maar het functioneren van de kerk wel. Met de vorming van de PKN is fundament anders geworden. En kon wat betreft de dwalingen nooit meer de dwalenden aangesproken worden. Tucht worden uitgeoefend. En tegelijk óók nu in de HHK zijn er die lijden aan hun kerk. Waar gesproken wordt over nuance verschillen. Maar het meer dan dat is. Dus nee, trots op de HHK ben ik ook niet.
Ontwikkelingen HHK
-
- Berichten: 8636
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Ontwikkelingen HHK
-
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28
Re: Ontwikkelingen HHK
Van oorsprong afgescheiden predikanten in de Gereformeerde Bond:Ambtenaar schreef: ↑26 dec 2024, 11:34Ik vind het grote nadeel van de HHK de relatief grote instroom vanuit de afgescheiden kerken. Die hebben meestal toch een heel andere visie op de kerk, en kunnen minder goed omgaan met verschillen.Lilian1975 schreef: ↑26 dec 2024, 08:58 Leden worden nog steeds niet uitgeschreven als zij daar niet het initiatief toe nemen. En deze kaartenbak leden vallen nog steeds onder de pastorale zorg van deze gemeenten. En die kaartenbak groeit. Er wordt wel verschullend mee omgegaan. Maar dat was in de oude situatie ook zo.
C.A. van der Sluijs
C. Blenk
H. Van den Belt
A. De Reuver
M.J. Schuurman
A. Simons
D.J. Budding
Etc.
Ook zo'n moeite mee?
Daarnaast is perforatie aan de orde ver voor 2004. Dat is alleen maar erger geworden na gezangen, vrouw ambt, vervlakking vd prediking waarin wedergeboorte nauwelijks een plaats heeft.
Je ziet smallere preekcircuits rond Kontekstueel, gewoon GB en Hervormd Jeugdwerk.
Het is dus niet typisch afgescheiden. Het is een bepaald menstype.
-
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28
Re: Ontwikkelingen HHK
Wie bedoel je: hervormd gebleven binnen of buiten PKN?
En in heel veel plaatsen is de PKN gemeente ook allang geen volkskerk meer. Dat is ook niet wezenlijk voor de Hervormde Kerk. Wezenlijk is dat het hart uitgaat naar hen die naar de rand gegaan zijn.
Re: Ontwikkelingen HHK
De hervormd geblevenen binnen de PKN vertelden mij dat zij zich zien als de volks/dorpskerk.Refojongere schreef: ↑27 dec 2024, 00:59Wie bedoel je: hervormd gebleven binnen of buiten PKN?
En in heel veel plaatsen is de PKN gemeente ook allang geen volkskerk meer. Dat is ook niet wezenlijk voor de Hervormde Kerk. Wezenlijk is dat het hart uitgaat naar hen die naar de rand gegaan zijn.
Re: Ontwikkelingen HHK
De breedte van de volkskerk kom je bij de pkn meer tegen dan bij de hhk. Uiteraard is het plaatselijk verschillend. Het is helaas steeds minder volks om naar de kerk te gaan,
Re: Ontwikkelingen HHK
En wat daarbij op valt: de overstappers uit de HHK (generatie 20~40 jaar) naar een Hervormde Gemeente zien dat net zo. In het grensgebied Gelderland-Utrecht komt zo’n overstap regelmatig voor. De tegengestelde richting vrijwel niet. Ook omdat bijvoorbeeld HHG Barneveld (van alle kanten) gezien wordt als GG-light.Bobber schreef: ↑27 dec 2024, 09:21De hervormd geblevenen binnen de PKN vertelden mij dat zij zich zien als de volks/dorpskerk.Refojongere schreef: ↑27 dec 2024, 00:59Wie bedoel je: hervormd gebleven binnen of buiten PKN?
En in heel veel plaatsen is de PKN gemeente ook allang geen volkskerk meer. Dat is ook niet wezenlijk voor de Hervormde Kerk. Wezenlijk is dat het hart uitgaat naar hen die naar de rand gegaan zijn.
Bij die overstappers zijn ook kinderen van aanjagers van de HHK. Nog niet zolang geleden is de zoon van een HHK predikant als ouderling in een Hervormde Gemeente bevestigd, de gemeente waarvan deze predikant losgemaakt is. Overigens respect voor de predikant: bij de bevestigingsdienst was hij aanwezig.
Re: Ontwikkelingen HHK
Dat klopt helaas allemaal wel. Maar vergeet niet dat na 2004 het vertrek ( of als u liever hoort het achterblijven) van vele gemeenteleden het evenwicht in die gemeenten verstoorde. En klachten over de prediking waren er reeds in 1834. Hendrick de Cock schreef een brief aan prof. Hofstede de Groot, zijn voorganger in Ulrum, waarin de Cock hem vele zaken verweet over prediking en theologie van het Hervormde Kerkgenootschap. Ben juist bezig met een boek over de Afscheiding van 1834 van dr. Keizer. De veelal jeugdige voormannen van de Afscheiding worden trouwens in dit boek onbekommerd verheerlijkt en als Reformatoren gezien. Lijkt me teveel eer. Hoewel Hendrick de Cock van Ulrum, ondanks zijn onbekookte opmerkingen over collega-predikanten, een integer predikant was. Hij is helaas opgestookt en omgepraat en tot daden van afscheiding aangevuurd door de pedante en strijdlustige Scholte uit Doeveren. Ook dat behoort tot de geschiedenis van de Nederlandse Hervormde Kerk, die de HHK zegt voort te zetten. Zij het dan zoals ze zeggen 'op de vervallen fundamenten' van de oude Hervormde Kerk.Refojongere schreef: ↑27 dec 2024, 00:48Van oorsprong afgescheiden predikanten in de Gereformeerde Bond:Ambtenaar schreef: ↑26 dec 2024, 11:34Ik vind het grote nadeel van de HHK de relatief grote instroom vanuit de afgescheiden kerken. Die hebben meestal toch een heel andere visie op de kerk, en kunnen minder goed omgaan met verschillen.Lilian1975 schreef: ↑26 dec 2024, 08:58 Leden worden nog steeds niet uitgeschreven als zij daar niet het initiatief toe nemen. En deze kaartenbak leden vallen nog steeds onder de pastorale zorg van deze gemeenten. En die kaartenbak groeit. Er wordt wel verschullend mee omgegaan. Maar dat was in de oude situatie ook zo.
C.A. van der Sluijs
C. Blenk
H. Van den Belt
A. De Reuver
M.J. Schuurman
A. Simons
D.J. Budding
Etc.
Ook zo'n moeite mee?
Daarnaast is perforatie aan de orde ver voor 2004. Dat is alleen maar erger geworden na gezangen, vrouw ambt, vervlakking vd prediking waarin wedergeboorte nauwelijks een plaats heeft.
Je ziet smallere preekcircuits rond Kontekstueel, gewoon GB en Hervormd Jeugdwerk.
Het is dus niet typisch afgescheiden. Het is een bepaald menstype.
- Delftenaar
- Berichten: 1689
- Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20
Re: Ontwikkelingen HHK
Misschien moet je formuleren dat de HHK de gedachte/wens heeft om de oude NHK voort te zetten in een nieuwe context (lees: kerkverband).
Op een oud fundament kun je een nieuw gebouw neerzetten. Toch zal die anders zijn dan het oude verdwenen gebouw.
Op een oud fundament kun je een nieuw gebouw neerzetten. Toch zal die anders zijn dan het oude verdwenen gebouw.
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26
-
- Berichten: 646
- Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41
Re: Ontwikkelingen HHK
Wonderlijk bericht: ontheven uit het ambt. (= dan heb je geen ambt meer)Emma de Jong schreef: ↑27 dec 2024, 17:00 Ds. A.P. Muilwijk losgemaakt van HHG Ouddorp
https://www.rd.nl/artikel/1089967-predi ... losgemaakt
Blijft wel beroepbaar. (= kan alleen als je een ambt hebt)
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
- Maanenschijn
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Ontwikkelingen HHK
Lees ordinantie 13, artikel 31. Daar staat hoe het zit.Evangelist schreef:Wonderlijk bericht: ontheven uit het ambt. (= dan heb je geen ambt meer)Emma de Jong schreef: ↑27 dec 2024, 17:00 Ds. A.P. Muilwijk losgemaakt van HHG Ouddorp
https://www.rd.nl/artikel/1089967-predi ... losgemaakt
Blijft wel beroepbaar. (= kan alleen als je een ambt hebt)
https://www.hersteldhervormdekerk.nl/up ... tie_13.pdf
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Ontwikkelingen HHK
Ontheven uit het ambt vind ik in zo’n situatie een wonderlijke zegswijze. Hij blijft toch predikant? Ontheven uit de ambtelijke bediening in betreffende gemeente lijkt mij een betere formulering.Maanenschijn schreef: ↑27 dec 2024, 19:14Lees ordinantie 13, artikel 31. Daar staat hoe het zit.Evangelist schreef:Wonderlijk bericht: ontheven uit het ambt. (= dan heb je geen ambt meer)Emma de Jong schreef: ↑27 dec 2024, 17:00 Ds. A.P. Muilwijk losgemaakt van HHG Ouddorp
https://www.rd.nl/artikel/1089967-predi ... losgemaakt
Blijft wel beroepbaar. (= kan alleen als je een ambt hebt)
https://www.hersteldhervormdekerk.nl/up ... tie_13.pdf
In de CGK is de formulering dat de predikant is losgemaakt en beroepbaar is in de kerken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Ontwikkelingen HHK
Die formulering is beter.
Het blijven ontzettend verdrietige zaken met enkel verlies.
Het blijven ontzettend verdrietige zaken met enkel verlies.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28
Re: Ontwikkelingen HHK
Ik snap wel dat de PKN-ers zich zien als de volkskerk:Wauwie schreef: ↑27 dec 2024, 10:20En wat daarbij op valt: de overstappers uit de HHK (generatie 20~40 jaar) naar een Hervormde Gemeente zien dat net zo. In het grensgebied Gelderland-Utrecht komt zo’n overstap regelmatig voor. De tegengestelde richting vrijwel niet. Ook omdat bijvoorbeeld HHG Barneveld (van alle kanten) gezien wordt als GG-light.Bobber schreef: ↑27 dec 2024, 09:21De hervormd geblevenen binnen de PKN vertelden mij dat zij zich zien als de volks/dorpskerk.Refojongere schreef: ↑27 dec 2024, 00:59Wie bedoel je: hervormd gebleven binnen of buiten PKN?
En in heel veel plaatsen is de PKN gemeente ook allang geen volkskerk meer. Dat is ook niet wezenlijk voor de Hervormde Kerk. Wezenlijk is dat het hart uitgaat naar hen die naar de rand gegaan zijn.
Bij die overstappers zijn ook kinderen van aanjagers van de HHK. Nog niet zolang geleden is de zoon van een HHK predikant als ouderling in een Hervormde Gemeente bevestigd, de gemeente waarvan deze predikant losgemaakt is. Overigens respect voor de predikant: bij de bevestigingsdienst was hij aanwezig.
1. Juridisch gezien hebben zij alle kaartenbakleden, kerkgebouwen en de naamgeving.
2.Zij hebben ook over het algemeen de meerderheid van de kerkgangers en leden.
3. Doordat alleen de bewuste kerkleden HHK zijn geworden krijg je automatisch meer homogeniteit.
Alleen is de volkskerk geen (hervormd-)gereformeerde kerkvisie. Wezenlijk voor de hervormde kerk is dat zij als historische oudste kerk enkel de oecumenische belijdenissen en de drie formulieren als grondslag heeft. Dat heeft de PKN niet, de hervormde gemeenten die in hersteld verband verder zijn gegaan wel.