Ditzelfde merkte ik hierboven ook al op...Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:01 Feitelijk worden hier de woorden van Jezus Zelf tegengesproken. De Heere Jezus zegt wel dat rijken bezwaarlijk in het koninkrijk der hemelen binnen zullen gaan, maar nee, wordt dan geroepen, dat klopt niet, want er zijn ook rijken die wél gelovigen waren. Dus hebben we de woorden van Jezus mooi geneutraliseerd.
Pastorieën en auto's en aanverwante zaken
Re: Pastorieën en auto's en aanverwante zaken
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Volgens mij niet.-DIA- schreef: ↑24 dec 2024, 10:03Ditzelfde merkte ik hierboven ook al op...Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:01 Feitelijk worden hier de woorden van Jezus Zelf tegengesproken. De Heere Jezus zegt wel dat rijken bezwaarlijk in het koninkrijk der hemelen binnen zullen gaan, maar nee, wordt dan geroepen, dat klopt niet, want er zijn ook rijken die wél gelovigen waren. Dus hebben we de woorden van Jezus mooi geneutraliseerd.

Nee hoor. Posthoorn heeft het juist over jou. Maar het gebruik van de lijdende vorm verheldert gesprekken zelden of nooit.-DIA- schreef: ↑24 dec 2024, 10:03Ditzelfde merkte ik hierboven ook al op...Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:01 Feitelijk worden hier de woorden van Jezus Zelf tegengesproken. De Heere Jezus zegt wel dat rijken bezwaarlijk in het koninkrijk der hemelen binnen zullen gaan, maar nee, wordt dan geroepen, dat klopt niet, want er zijn ook rijken die wél gelovigen waren. Dus hebben we de woorden van Jezus mooi geneutraliseerd.
-
Omdat je hier de gelijkenis moet begrijpen, de uitleg is dat men niet uit zichzelf zalig kan worden , mensen rijk in zichzelf denken zelf zalig te kunnen worden en daar zet Jezus heb buiten, dit heeft niks met rijkdom in geld te maken.Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:01 Feitelijk worden hier de woorden van Jezus Zelf tegengesproken. De Heere Jezus zegt wel dat rijken bezwaarlijk in het koninkrijk der hemelen binnen zullen gaan, maar nee, wordt dan geroepen, dat klopt niet, want er zijn ook rijken die wél gelovigen waren. Dus hebben we de woorden van Jezus mooi geneutraliseerd.
Citaat van mezelf, waar ik dit wel bedoelde:Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:05Volgens mij niet.-DIA- schreef: ↑24 dec 2024, 10:03Ditzelfde merkte ik hierboven ook al op...Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:01 Feitelijk worden hier de woorden van Jezus Zelf tegengesproken. De Heere Jezus zegt wel dat rijken bezwaarlijk in het koninkrijk der hemelen binnen zullen gaan, maar nee, wordt dan geroepen, dat klopt niet, want er zijn ook rijken die wél gelovigen waren. Dus hebben we de woorden van Jezus mooi geneutraliseerd.![]()
Het gaat erover dat we van nature allemaal meer aan het aardse verkleefd zijn, wat de mens kan verhinderen om door dar nauwe oog te gaan. Onze verkleefdheid aan het aardse is immers niet zelden een verhindering. En niet van Gods kant vanzelf, maar het is wel vaak de praktijk, en juist uit de alledaagse praktijk leerde de Heere Jezus dit. Hoe bedoelt u dan dat ik nu de Bijbel laat buikspreken? Of beter gezegd, u zegt in feite dat ik de Heere Jezus (nota bene!) laat buikspreken? Want wat was Zijn doel en de betekenis van deze gelijkenis? Van dit exempel, van dit voorbeeld?
Ik had van jou zorgvuldiger exegese verwacht. Jezus legt uit welke rijken hij bedoeld in Markus 10 : 24 . Als je die tekst niet laat meewegen kom je tot vreemde conclusies die niet in het geheel van de Schrift staan.Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:01 Feitelijk worden hier de woorden van Jezus Zelf tegengesproken. De Heere Jezus zegt wel dat rijken bezwaarlijk in het koninkrijk der hemelen binnen zullen gaan, maar nee, wordt dan geroepen, dat klopt niet, want er zijn ook rijken die wél gelovigen waren. Dus hebben we de woorden van Jezus mooi geneutraliseerd.
Dus de rijken die op hun goed hun betrouwen stellen kunnen zwaarlijk in het Koninkrijk Gods inkomen. Dat is wat Jezus volgens de Schrift zegt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Volgens mij moet jij echt eens een andere bijbelvertaling gaan lezen, want dit is geen bijbeluitleg meer. Het spijt me oprecht, maar dit doet pijn aan mijn ogen.Scheepsbel schreef: ↑24 dec 2024, 10:06Omdat je hier de gelijkenis moet begrijpen, de uitleg is dat men niet uit zichzelf zalig kan worden , mensen rijk in zichzelf denken zelf zalig te kunnen worden en daar zet Jezus heb buiten, dit heeft niks met rijkdom in geld te maken.Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:01 Feitelijk worden hier de woorden van Jezus Zelf tegengesproken. De Heere Jezus zegt wel dat rijken bezwaarlijk in het koninkrijk der hemelen binnen zullen gaan, maar nee, wordt dan geroepen, dat klopt niet, want er zijn ook rijken die wél gelovigen waren. Dus hebben we de woorden van Jezus mooi geneutraliseerd.
Dan zouden we eraan vast moeten knopen "rijken die op hun rijkdom betrouwen of daaraan vastkleven". Maar dit wordt in de Bijbel er niet zo bijgezet.huisman schreef: ↑24 dec 2024, 10:09Ik had van jou zorgvuldiger exegese verwacht. Jezus legt uit welke rijken hij bedoeld in Markus 10 : 24 . Als je die tekst niet laat meewegen kom je tot vreemde conclusies die niet in het geheel van de Schrift staan.Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:01 Feitelijk worden hier de woorden van Jezus Zelf tegengesproken. De Heere Jezus zegt wel dat rijken bezwaarlijk in het koninkrijk der hemelen binnen zullen gaan, maar nee, wordt dan geroepen, dat klopt niet, want er zijn ook rijken die wél gelovigen waren. Dus hebben we de woorden van Jezus mooi geneutraliseerd.
Dus de rijken die op hun goed hun betrouwen stellen kunnen zwaarlijk in het Koninkrijk Gods inkomen. Dat is wat Jezus volgens de Schrift zegt.
Maria zingt in haar Lofzang: Rijken heeft Hij ledig weggezonden, en daar doelde ook Maria niet per definitie op hen die geld, goed en eer hadden. En armen behoefden niet arm naar de wereld te zijn, zo lijkt me, want we lezen immers over 'armen van geest'.
We moeten niets aan de woorden van Jezus vastknopen. In de geschiedenis van de rijke jongeling gaat het nadrukkelijk om het vastzitten aan aardse rijkdom. Dat de rijke jongeling ook godsdienstig rijk en verrijkt was blijkt ook uit de geschiedenis maar daar wijst Jezus niet op.-DIA- schreef: ↑24 dec 2024, 10:16Dan zouden we eraan vast moeten knopen "rijken die op hun rijkdom betrouwen of daaraan vastkleven". Maar dit wordt in de Bijbel er niet zo bijgezet.huisman schreef: ↑24 dec 2024, 10:09Ik had van jou zorgvuldiger exegese verwacht. Jezus legt uit welke rijken hij bedoeld in Markus 10 : 24 . Als je die tekst niet laat meewegen kom je tot vreemde conclusies die niet in het geheel van de Schrift staan.Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:01 Feitelijk worden hier de woorden van Jezus Zelf tegengesproken. De Heere Jezus zegt wel dat rijken bezwaarlijk in het koninkrijk der hemelen binnen zullen gaan, maar nee, wordt dan geroepen, dat klopt niet, want er zijn ook rijken die wél gelovigen waren. Dus hebben we de woorden van Jezus mooi geneutraliseerd.
Maria zingt in haar Lofzang: Rijken heeft Hij ledig weggezonden, en daar doelde ook Maria niet per definitie op hen die geld, goed en eer hadden. En armen behoefden niet arm naar de wereld te zijn, zo lijkt me, want we lezen immers over 'armen van geest'.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat bedoelde ik dus ook. Het is zondermeer duidelijk wat bedoelt wordt. Het behoeft dan ook geen toevoeging. Sterker, het mag ook geen toevoeging. Ik weet dat je niet Schrift-kritisch wil zijn en daarom kan ik ook veel van je verdragenhuisman schreef: ↑24 dec 2024, 10:23We moeten niets aan de woorden van Jezus vastknopen. In de geschiedenis van de rijke jongeling gaat het nadrukkelijk om het vastzitten aan aardse rijkdom. Dat de rijke jongeling ook godsdienstig rijk en verrijkt was blijkt ook uit de geschiedenis maar daar wijst Jezus niet op.-DIA- schreef: ↑24 dec 2024, 10:16Dan zouden we eraan vast moeten knopen "rijken die op hun rijkdom betrouwen of daaraan vastkleven". Maar dit wordt in de Bijbel er niet zo bijgezet.huisman schreef: ↑24 dec 2024, 10:09Ik had van jou zorgvuldiger exegese verwacht. Jezus legt uit welke rijken hij bedoeld in Markus 10 : 24 . Als je die tekst niet laat meewegen kom je tot vreemde conclusies die niet in het geheel van de Schrift staan.Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:01 Feitelijk worden hier de woorden van Jezus Zelf tegengesproken. De Heere Jezus zegt wel dat rijken bezwaarlijk in het koninkrijk der hemelen binnen zullen gaan, maar nee, wordt dan geroepen, dat klopt niet, want er zijn ook rijken die wél gelovigen waren. Dus hebben we de woorden van Jezus mooi geneutraliseerd.

-
Jij zou je eens meer moeten verdiepen in de gelijkenissen, daar zit een betekenis in geestelijk.DDD schreef: ↑24 dec 2024, 10:11Volgens mij moet jij echt eens een andere bijbelvertaling gaan lezen, want dit is geen bijbeluitleg meer. Het spijt me oprecht, maar dit doet pijn aan mijn ogen.Scheepsbel schreef: ↑24 dec 2024, 10:06Omdat je hier de gelijkenis moet begrijpen, de uitleg is dat men niet uit zichzelf zalig kan worden , mensen rijk in zichzelf denken zelf zalig te kunnen worden en daar zet Jezus heb buiten, dit heeft niks met rijkdom in geld te maken.Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:01 Feitelijk worden hier de woorden van Jezus Zelf tegengesproken. De Heere Jezus zegt wel dat rijken bezwaarlijk in het koninkrijk der hemelen binnen zullen gaan, maar nee, wordt dan geroepen, dat klopt niet, want er zijn ook rijken die wél gelovigen waren. Dus hebben we de woorden van Jezus mooi geneutraliseerd.
Ja, dat zou wel makkelijk zijn voor ons, hè. Hoeven we ons er niets van aan te trekken. Maar het gaat hier echt over aardse rijkdom. Net als in de brief van Jacobus. Daar gaat het ook over de rijken in geld en goederen.Scheepsbel schreef: ↑24 dec 2024, 10:06Omdat je hier de gelijkenis moet begrijpen, de uitleg is dat men niet uit zichzelf zalig kan worden , mensen rijk in zichzelf denken zelf zalig te kunnen worden en daar zet Jezus heb buiten, dit heeft niks met rijkdom in geld te maken.Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:01 Feitelijk worden hier de woorden van Jezus Zelf tegengesproken. De Heere Jezus zegt wel dat rijken bezwaarlijk in het koninkrijk der hemelen binnen zullen gaan, maar nee, wordt dan geroepen, dat klopt niet, want er zijn ook rijken die wél gelovigen waren. Dus hebben we de woorden van Jezus mooi geneutraliseerd.
-
Hij heeft met Zijn woorden mensen op het oog die op hun vermogen ver-Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:40Ja, dat zou wel makkelijk zijn voor ons, hè. Hoeven we ons er niets van aan te trekken. Maar het gaat hier echt over aardse rijkdom. Net als in de brief van Jacobus. Daar gaat het ook over de rijken in geld en goederen.Scheepsbel schreef: ↑24 dec 2024, 10:06Omdat je hier de gelijkenis moet begrijpen, de uitleg is dat men niet uit zichzelf zalig kan worden , mensen rijk in zichzelf denken zelf zalig te kunnen worden en daar zet Jezus heb buiten, dit heeft niks met rijkdom in geld te maken.Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:01 Feitelijk worden hier de woorden van Jezus Zelf tegengesproken. De Heere Jezus zegt wel dat rijken bezwaarlijk in het koninkrijk der hemelen binnen zullen gaan, maar nee, wordt dan geroepen, dat klopt niet, want er zijn ook rijken die wél gelovigen waren. Dus hebben we de woorden van Jezus mooi geneutraliseerd.
trouwen en niet alle mensen die rijk zijn. Toch spreekt Hij in eerste instan-
tie in de krachtigste woorden over het loutere bezit van vermogen, dat wil
zeggen in het algemeen over hen die rijk zijn. Hij stelt hiermee het gevaar
van bezit aan de kaak.
Hij weet dat ook voor Zijn discipelen aardse zegeningen een grote rol spe-
len. Dat blijkt uit hun verbazing over Zijn woorden. De discipelen open-
baren daarin ook iets van de geest van de jongeman. Zij zijn eraan gewend
rijkdom te zien als een teken van Goddelijke gunst. De Heere maakt dui-
delijk dat het gaat om het hebben van vermogen en het vertrouwen op
vermogen. Het is moeilijk om vermogen te hebben en er niet op te vertrou-
wen. Onwillekeurig hangen we allen aan rijkdom en de aardse dingen.
Christus biedt ons het kruis en de hemel aan.
Als de Heere hun verbaasde gezichten ziet, benadrukt Hij de moeilijkheid
die vermogende mensen hebben met het binnengaan in het koninkrijk van
God. Door hen aan te spreken als “kinderen” maakt Hij hun duidelijk dat
Hij hen voor dit gevaar wil beschermen door hen aan Zichzelf te verbinden.
Vanuit de rijke gezien is het werkelijk totaal onmogelijk om het koninkrijk
van God binnen te gaan. De illustratie van een kameel die door het oog van
de naald zou gaan, maakt duidelijk dat er geen schijn van kans is dat een
rijke het koninkrijk van God binnengaat. De verbazing van de discipelen
wordt door dit voorbeeld nog groter. Hun conclusie is eenvoudig. Als het
zo onmogelijk is voor mensen die zichtbaar onder de zegen van God staan
om het koninkrijk van God binnen te gaan, dan is het voor niemand moge-
lijk om behouden te worden.
Het gaat inderdaad ook niet om iets wat onwaarschijnlijk is, maar om iets
wat echt volledig onmogelijk is voor mensen. Redding is bij mensen niet
onwaarschijnlijk, maar onmogelijk. Voor zover het van de mens afhangt, is
het vanwege zijn toestand onmogelijk om behouden te worden. Maar als
de mens geen enkele hoop op redding heeft of kan bieden, kan God laten
zien waartoe Hij in staat is. En Hij heeft dat gedaan in Christus.
Eens hoor alleen jouw exegese deugd ook niet. Dat antwoordde ik op je vorige post maar daar ga je niet op in. Nogmaals Jezus zelf legt Zijn woorden uit in Markus 10 : 24 . Die laat jij voor het gemak liggen,Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:40Ja, dat zou wel makkelijk zijn voor ons, hè. Hoeven we ons er niets van aan te trekken. Maar het gaat hier echt over aardse rijkdom. Net als in de brief van Jacobus. Daar gaat het ook over de rijken in geld en goederen.Scheepsbel schreef: ↑24 dec 2024, 10:06Omdat je hier de gelijkenis moet begrijpen, de uitleg is dat men niet uit zichzelf zalig kan worden , mensen rijk in zichzelf denken zelf zalig te kunnen worden en daar zet Jezus heb buiten, dit heeft niks met rijkdom in geld te maken.Posthoorn schreef: ↑24 dec 2024, 10:01 Feitelijk worden hier de woorden van Jezus Zelf tegengesproken. De Heere Jezus zegt wel dat rijken bezwaarlijk in het koninkrijk der hemelen binnen zullen gaan, maar nee, wordt dan geroepen, dat klopt niet, want er zijn ook rijken die wél gelovigen waren. Dus hebben we de woorden van Jezus mooi geneutraliseerd.
Welk gemak? Het is heel moeilijk om rijk te zijn en niet je betrouwen op je rijkdom te zetten. Lees Mark. 10:25 maar. En in elk geval gaat het hier niet over geestelijke rijkdom zoals sommigen willen doen geloven.