Tijd voor een herziening dan.
Pastorieën en auto's en aanverwante zaken
Re: Pastorieën en auto's en aanverwante zaken
Alles is relatief.
Als een kind niet mee kan op schoolreisje omdat er geen geld voor is in het gezinsbudget, is dat in Nederland armoede.
In een Afrikaans land zouden ze misschien wel zeggen: wees blij dat het kind überhaupt naar school kan!
Maar een moeder in Nederland heeft op dat moment te dealen met een kind dat ze dingen moet ontzeggen die andere kinderen wel kunnen.
Dan wordt een kind ziek gemeld als er een verjaardagsfeestje is omdat dat weer geld voor een kadootje uitspaart.
Gaat moeder zelf ook niet naar verjaardagen omdat het geld bespaart.
Allemaal luxeproblemen als je het legt naast dat hongerige kind in Oeganda.
Maar voor een moeder loodzwaar.
Financiële problemen, al dan niet door eigen schuld, is heel zwaar.
En dan maakt het wel terdege uit in welk land je woont en wat de levensstandaard om je heen is.
Van de week nog een moeder met kind bijgestaan die al haar bezittingen bij zich had in 4 big shoppers.
Die zich zorgen maakte of ze wel met een joggingbroek naar het Kerstfeest zou kunnen.
Die op dat moment niet wist waar ze de komende week zou verblijven. Gewoon een moeder die al een jaar of 10 in Nederland woont en een dochter van 5 heeft. Van het kastje naar de muur gestuurd wordt door allerlei instanties. Echt heel schrijnend.
Als een kind niet mee kan op schoolreisje omdat er geen geld voor is in het gezinsbudget, is dat in Nederland armoede.
In een Afrikaans land zouden ze misschien wel zeggen: wees blij dat het kind überhaupt naar school kan!
Maar een moeder in Nederland heeft op dat moment te dealen met een kind dat ze dingen moet ontzeggen die andere kinderen wel kunnen.
Dan wordt een kind ziek gemeld als er een verjaardagsfeestje is omdat dat weer geld voor een kadootje uitspaart.
Gaat moeder zelf ook niet naar verjaardagen omdat het geld bespaart.
Allemaal luxeproblemen als je het legt naast dat hongerige kind in Oeganda.
Maar voor een moeder loodzwaar.
Financiële problemen, al dan niet door eigen schuld, is heel zwaar.
En dan maakt het wel terdege uit in welk land je woont en wat de levensstandaard om je heen is.
Van de week nog een moeder met kind bijgestaan die al haar bezittingen bij zich had in 4 big shoppers.
Die zich zorgen maakte of ze wel met een joggingbroek naar het Kerstfeest zou kunnen.
Die op dat moment niet wist waar ze de komende week zou verblijven. Gewoon een moeder die al een jaar of 10 in Nederland woont en een dochter van 5 heeft. Van het kastje naar de muur gestuurd wordt door allerlei instanties. Echt heel schrijnend.
Over het algemeen is het zo: Wat ik bezit (incl auto) is noodzaak. Wat anderen hebben (als ik zo eens rondkijk) daar bovenop is luxe of overdaad.
Dat is het eenvoudigste. Dan hoef ik alleen naar anderen te wijzen.
Dat is het eenvoudigste. Dan hoef ik alleen naar anderen te wijzen.
Het is maar net in welke context je dit woord gebruikt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Luxegoederen. In dit kader wordt alles wat niet voorziet in de eerste levensbehoefte geduid als luxegoederen. En daar doelen @DDD en ik op.
Jij duidt precies de toon van sommigen in dit topic.
Je hebt in dit topic steeds het woord ‘luxe’ gebruikt en nu kom je met een definitie van het woord ‘luxegoederen’ . Balkenende zou zeggen: U draait en u bent niet eerlijk. Maar dat zegt huisman niet hoor…..merel schreef: ↑21 dec 2024, 10:31Het is maar net in welke context je dit woord gebruikt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Luxegoederen. In dit kader wordt alles wat niet voorziet in de eerste levensbehoefte geduid als luxegoederen. En daar doelen @DDD en ik op.
Laatst gewijzigd door huisman op 21 dec 2024, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nee dat klopt, jij bestempelt iemand liever als hypocriet en Farizeeër.
Het wordt vast een gezellig etentje... 
of is dat te luxe

of is dat te luxe
Ook jij leest slecht. Ik zei dat ik in dit topic veel hypocrisie en farizeïsme zie. Dan heb ik het over berichten en niet over personen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zal wel een patatje mayo worden die we op de fiets opeten.

-
Huisman, je bijdrages vind ik heel mooi maar nu ga je een beetje mis, je noemt het gedrag maar daarmee veroordeel je automatisch degene die dit gedrag vertoond dat kun je in deze niet scheiden anders had je dat direct gezegd. De hele discussie is naar aan het worden.
Eerlijk gezegd vind ik die definitie van Luxegoederen wel handig.
Primair voor eerste levensbehoeften, secundair voor luxegoederen.
Ik zou er nog een derde categorie aan toe willen voegen: overbodige luxe en overdaad.
Primair voor eerste levensbehoeften, secundair voor luxegoederen.
Ik zou er nog een derde categorie aan toe willen voegen: overbodige luxe en overdaad.
Ik oordeel over berichten niet over personen. Als iemand hier zegt dat hij verwacht dat binnenkort de oorlog uitbreekt kan ik zeggen dat ik dat een depressief bericht vind zonder te zeggen dat de persoon depressief is.Scheepsbel schreef: ↑21 dec 2024, 10:49 Huisman, je bijdrages vind ik heel mooi maar nu ga je een beetje mis, je noemt het gedrag maar daarmee veroordeel je automatisch degene die dit gedrag vertoond dat kun je in deze niet scheiden anders had je dat direct gezegd. De hele discussie is naar aan het worden.
Ik heb dus niet gezegd dat er hypocrieten en farizeeërs op dit forum zitten maar dat in dit topic er berichten zijn die bol staan van hypocrisie en farizeïsme. En dat vind ik nog steeds.
Dan wordt het niet eenvoudiger. Ik vind een E-reader overbodige luxe en jij vindt 30 meter boeken vast een overdaad.
Dat weet ik niet, hangt er vanaf waarvoor je het gebruikt. Ik lees veel voor mijn werk, ik ben eigenlijk een kettinglezer, dan is een ereader geen overbodige luxe, omdat het veel geld bespaart.
Als je 1x per jaar een ebook leest, is dat inderdaad overbodige luxe.
Iets dergelijks kan je voor fysieke boeken zeggen.
Kortom: eigenlijk geldt de regel van Refo, zie boven.