Kleine ergernissen

Herman
Moderator

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Herman »

Onze kinderen hebben er ook een handje van om tijdens de dienst naar de wc te willen. Dat is tamelijk effectief op te lossen door thuis bij het weggaan allemaal even langs het toilet te sturen en dan is er geen noodzaak om door de kerk heen te draven. Overigens dempt het geluid van heen en weer lopende mensen aardig in onze gemeente, dus je hebt het nauwelijks door tenzij ze pontificaal voor je langslopen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Een plaspauze inlassen halverwege de preek gelardeerd door een toepasselijk Bachkoraal lijkt me wel wat.

Maar het orgelspel tijdens de collecte (voor het zingen) is ook een prima gelegenheid.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Plasdrang is besmettelijk, zie ik op school. Als er eentje mag, moeten er die les nog minstens vier. En met name de dames beschouwen het als een schending van de mensenrechten als ze niet mogen. Terwijl ze een toets prima kunnen uitzitten zonder dat er wateroverlast ontstaat.
In de kerk is het onder kinderen ook deels de behoefte aan een loopje, een verzetje, en dan kan het een gewoonte worden. In die zin snap ik de kerkenraad. Ga voor de dienst, en dan zou je die anderhalf uur onder normale medische omstandigheden wel moeten kunnen uitzitten.
Maar juist voor hen die niet onder normale medische omstandigheden verkeren, kan dit wel een drempel opwerpen om naar de kerk te gaan. Want als je toch gaat, voel je na deze oproep de blikken van de gemeente wel in je rug, denk ik.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

In mijn gemeente is het ook een heel geloop naar het toilet. En naar de kinderoppas. Maar meestal onder het voorspel en zingen. Dat vind ik geen probleem. Maar het is wel een verschil met toen ik jong was. Toen ging je alleen in de uiterste nood en dat gold voor de hele gemeente.
refo

Bericht door refo »

Het verschilt ook per gebouw. Als je klosklos over een houten vloer voor de preekstoel langs moet, is er behoorlijk overlast. Als er de toiletten achterin zijn en er een betonnen vloer is, is dat allicht stiller en minder zichtbaar.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Plassen tijdens een dienst is nergens voor nodig, behoudens medische indicatie. Afkappen inderdaad. Verstandige kerkenraad van Silo. Gekkigheid.
KDD

Bericht door KDD »

Ad Anker schreef: 20 dec 2024, 18:28 Plassen tijdens een dienst is nergens voor nodig, behoudens medische indicatie. Afkappen inderdaad. Verstandige kerkenraad van Silo. Gekkigheid.
Ik weet nog goed toen als kinderen op bezoek waren in nederland dat voor kerk tijd was er tegen ons duidelijk gezegd dat er geen wc’s in de kerk waren. Dat vonden we heel bijzonder. En we moesten ook nog 30 minuten lopen naar de kerk. Schijnbaar was dat 40 jaren geleden geen probleem.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ad Anker schreef: 20 dec 2024, 18:28 Plassen tijdens een dienst is nergens voor nodig, behoudens medische indicatie. Afkappen inderdaad. Verstandige kerkenraad van Silo. Gekkigheid.
Vooraf medische verklaring overhandigen aan de kerkenraad?
- Niet meer zo actief -
Martijn

Bericht door Martijn »

Wat een gekkigheid van de betreffende kerkenraad om daar (om de paar maanden) aandacht aan te besteden.
DDD

Bericht door DDD »

parsifal schreef: 20 dec 2024, 14:54
Silo schreef: 20 dec 2024, 13:13 Onze kerkenraad die om de paar maanden in de kerkbode benadrukt dat er minder naar de wc gegaan moet worden tijdens de kerkdienst, ze vinden het "onrustig".
Ik ben een voorstander van gestructureerde kerkdiensten waar in het kader van de heiligheid het rustig en echt eerbiedig is. Maar wat geloop van kinderen, ouderen, zwangeren etcetera moet je toch niet gaan ontmoedigen in 2024.
Dat het 2024 is, is niet zo relevant. Maar inderdaad zo'n oproep kan een reden voor ouders van jonge kinderen en zwangere vrouwen kunnen zijn om toch maar thuis mee te luisteren.
Dat lijkt me heel kwalijk. Het zou wat zijn als je in het huis van God niet eens naar de wc zou mogen. Dat lijkt me een basisvorm van gastvrijheid, die wel essentieel is.

Misschien kan de dominee wat korter preken als de preken de spanningsboog van de blazen overtreffen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik ben dat met je eens. Tegelijkertijd wel twee kanttekeningen:
- Ik vermoed dat de kerkenraad van Silo een beetje geloop oneerbiedig vindt. De vraag is of onze definitie van eerbied daarin klopt. Als je weet hoe het er aan toe gaat in synagoges en buitenlandse bijbelgetrouwe kerken is het de vraag hoe gestructureerd en rustig het in de hemel zal zijn.
- Als ik de postgeschiedenis van Silo bekijk is zijn gemeente onderdeel van de GG. Wat mij betreft is het wel een valkuil voor de GG om alles te overorganiseren en reguleren. Dat is gewoon niet altijd nodig en zorgt ook (wanneer dit breed doorgetrokken wordt) voor afhakers in de kerk. Geef elkaar wat ruimte.
huisman

Bericht door huisman »

Erskinees schreef: 21 dec 2024, 10:28
Ik ben dat met je eens. Tegelijkertijd wel twee kanttekeningen:
- Ik vermoed dat de kerkenraad van Silo een beetje geloop oneerbiedig vindt. De vraag is of onze definitie van eerbied daarin klopt. Als je weet hoe het er aan toe gaat in synagoges en buitenlandse bijbelgetrouwe kerken is het de vraag hoe gestructureerd en rustig het in de hemel zal zijn.
- Als ik de postgeschiedenis van Silo bekijk is zijn gemeente onderdeel van de GG. Wat mij betreft is het wel een valkuil voor de GG om alles te overorganiseren en reguleren. Dat is gewoon niet altijd nodig en zorgt ook (wanneer dit breed doorgetrokken wordt) voor afhakers in de kerk. Geef elkaar wat ruimte.

Waarom zou een kerkenraad niet mogen vragen of al het geloop noodzakelijk is? Ze zeggen vast niets over leden die echt geen 2 uur zonder wc kunnen. Bij ons wordt best stevig geplast maar voornamelijk tijdens de collecte. Geeft dus weinig overlast. Ik ken wel een predikant die echt last heeft van geloop tijdens de preek. Als dat geloop structureel het geval zou zijn mag een kerkenraad daar wat van zeggen.
Toen onze kinderen klein waren wisten ze niet eens dat er een wc in de kerk was. 5 minuten voor dat wij naar de kerk gingen alle 6 naar de wc en dan naar de kerk. Ging prima.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

KDD schreef: 20 dec 2024, 18:36
Ik weet nog goed toen als kinderen op bezoek waren in nederland dat voor kerk tijd was er tegen ons duidelijk gezegd dat er geen wc’s in de kerk waren. Dat vonden we heel bijzonder. (...)
Ik moest glimlachen toen ik dit las; ik ben ook opgevoed met met dat argument.
Toen ik nog op de basisschool zat, mocht ik een keer naast een schoolvriendinnetje zitten tijdens de dienst. Dat was bijzonder want wij konden onze mond nooit zo goed houden. Zij werd halverwege de dienst misselijk en zei dat ze moest overgeven. Haar moeder griste haar uit de bank en toen bleek dat er ineens toch een wc was, net op het moment dat het heel erg nodig was. Dat vond ik zo'n gebedsverhoring, want ik zou het zo erg vinden als ze op haar nieuwe zondagse jurk zou spugen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ach, ieders situatie is anders. Fijn dat er mensen zijn die nooit tijdens de dienst naar de WC moeten en fijn dat er WC's zijn voor hen die wel moeten.
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

Edelweiss schreef: 21 dec 2024, 11:53
KDD schreef: 20 dec 2024, 18:36
Ik weet nog goed toen als kinderen op bezoek waren in nederland dat voor kerk tijd was er tegen ons duidelijk gezegd dat er geen wc’s in de kerk waren. Dat vonden we heel bijzonder. (...)
Ik moest glimlachen toen ik dit las; ik ben ook opgevoed met met dat argument.
Toen ik nog op de basisschool zat, mocht ik een keer naast een schoolvriendinnetje zitten tijdens de dienst. Dat was bijzonder want wij konden onze mond nooit zo goed houden. Zij werd halverwege de dienst misselijk en zei dat ze moest overgeven. Haar moeder griste haar uit de bank en toen bleek dat er ineens toch een wc was, net op het moment dat het heel erg nodig was. Dat vond ik zo'n gebedsverhoring, want ik zou het zo erg vinden als ze op haar nieuwe zondagse jurk zou spugen.
Ik vind dat heel lief. Maar ik geloof toch oprecht niet dat het goed is om tegen kinderen te liegen, en al helemaal niet over zoiets.
Plaats reactie