Pastorieën en auto's en aanverwante zaken

huisman

Re: Pastorieën en auto's en aanverwante zaken

Bericht door huisman »

merel schreef: 20 dec 2024, 16:47 Het gaat niet om wel of niet overdadig leven. De vraag was of het bezit van een auto noodzaak is of een luxe. En ik denk het laatste.
Auto was voor mij in mijn werkzame leven noodzaak. Als je netjes kantooruren werkt kan OV een optie zijn. Als je werkdag om 02:00 begint of om 04:00 eindigt wens ik je veel succes om dan met OV thuis te komen. Dat was voor mij onmogelijk. Defensie kent daar een aparte vergoedingstabel voor. Die tabel is voor personeel die structureel diensten draait op tijden dat je niet met OV op betreffende locatie kan komen. Er zijn trouwens defensie locaties aangewezen die met OV amper bereikbaar zijn. Werk je daar dan krijg je ook dezelfde vergoeding.

Zo zijn er talloze situaties en voor talloze mensen gegronde redenen om te zeggen dat de auto een noodzaak is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

KDD schreef: 20 dec 2024, 18:39
helma schreef: 20 dec 2024, 18:30
Job schreef:
KDD schreef: 20 dec 2024, 17:39 Een auto voor meeste mensen is geen luxe. We hebben zes autos op de dam en 5 zijn er nodig. De zesde is meestal overbodig maar is vaak ook handig. Als je een kruk hebt dan kan een houten stoel ook overbodig genoemd worden.
Dat ligt er echt aan. Richt je je leven in met de vanzelfsprekendheid van het hebben van een auto? Of moet je weleens concessies doen omdat er geen auto is? Dat is de vraag.
In Canada kan je niet zonder auto...
:) Je komt het in de stad nog wel tegen. Maar verder is het wel een must. Behalve als je Amish bent natuurlijk. Gelukkig hebben die buren met een auto.
Die hebben met de hand gemaakte luxe koetsen, 🙈
parsifal

Bericht door parsifal »

merel schreef: 20 dec 2024, 15:07
parsifal schreef: 20 dec 2024, 14:39
merel schreef: 20 dec 2024, 14:11
huisman schreef: 20 dec 2024, 12:21

Luxe noem ik zaken waar je zonder kan zonder dat het je leven beïnvloed. Ik kom in veel huiskamers en zie daar veel 'spullen' waar wij zonder problemen afscheid van kunnen nemen.

Ik schaar mobiliteit niet onder luxe. Dus een auto ook niet. Of het nu een tweedehands klein boodschappen autootje is of een nieuwe luxere variant. Ze worden voor hetzelfde doel aangeschaft.
Ik schaar het hebben van een auto zeer zeker onder luxe. Mijn schoonmoeder (78) heeft nooit een auto gehad. Zij pakt de fiets of gaat met bus of trein.
Het wordt ook wat lastiger als je niet in de stad woont maar in Aduard of zelfs in een stad als Drachten. Of in een groter dorp in de Alblasserwaard zoals Giessenburg. Als je nog kunt fietsen is het wel best te doen, maar OV is zeker in de avonden heel erg beperkt en ondertussen ook gewoon duur.
Mijn schoonmoeder woont in een dorp nabij Groningen en doet zoals gezegd alles op de fiets of het OV. De meeste ouderen gaan 's avonds weinig weg.
Nu zijn er al redelijk wat dorpen hier waar zelfs de supermarkt niet meer op het dorp is. En ja ook de vital oudere heeft niet altijd meer de kerk in het eigen dorp en er kunnen avondactiviteiten zijn. Het is te doen, maar de auto is dan niet meer een luxe artikel dan een magnetron, vaatwasser of tv.

Voor een predikant die wel eens buiten eigen gemeente preekt is een auto ook wel nodig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Zonder auto leven kan goed (het was voor mij geen financiële of zeer principiële keuze), maar je moet je leven daar wel op aanpassen. Ik koos een huis dicht bij mijn werk en dicht bij een station.
En zo af en toe moet je aardige mensen in je omgeving hebben die onhandige dingen willen vervoeren. Lang leve de pakketbezorgers voor de grotere aankopen. Ik heb ooit gefietst met een strijkplank onder mijn arm. Het kan, maar bochten waren wel een uitdaging.
En je moet een hoop tijd reserveren. Morgen ga ik op bezoek bij iemand aan de andere kant van de stad. Per auto 21 minuten, met het OV 96 minuten, terwijl we beiden niet in een plattelandsuithoek wonen, maar in een grote stad.
Tegelijkertijd vind ik het wel wat raar als mensen vanaf hun 18e verjaardag niets meer op de fiets doen. En die mensen zijn er best wel veel: voor een boodschap anderhalve kilometer verderop wordt automatisch de auto gepakt.
merel

Bericht door merel »

Volkomen mee eens. Ik ken in mijn omgeving niemand die perse een auto nodig heeft. Veel mensen denken van wel, maar noodzakelijk is het zelden. Het is vooral de gewenning die als noodzaak wordt gezien.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 20 dec 2024, 21:06 Volkomen mee eens. Ik ken in mijn omgeving niemand die perse een auto nodig heeft. Veel mensen denken van wel, maar noodzakelijk is het zelden. Het is vooral de gewenning die als noodzaak wordt gezien.
Toch blijft het raar dat jij denkt te kunnen bepalen of het voor een ander noodzaak is om een auto te bezitten. Mag ik vragen of jullie gezin 1 of misschien 2 auto’s bezit?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Ik schrik vooral een beetje van de dubbele moraal, opscheppen over je huis met een werkkamer die gelijk speelkamer is met alle soorten speelgoed en zo meer en een eigen werkkamer er nog bij, kinderen op allerlei verenigingen sporten en muzieklessen, maar een auto is te luxe. Ik begrijp het niet helemaal meer.
DDD

Bericht door DDD »

KDD schreef: 20 dec 2024, 17:39 Een auto voor meeste mensen is geen luxe. We hebben zes autos op de dam en 5 zijn er nodig. De zesde is meestal overbodig maar is vaak ook handig. Als je een kruk hebt dan kan een houten stoel ook overbodig genoemd worden.
Een auto is voor iedereen een luxe. Als een auto al niet luxe is, wat dan wel?

En wat Scheepsbel zegt, lijkt me onzin. Een speelkamer is ook luxe. Een huis verwarmen ook. Maar daar maakt hier niemand bezwaar tegen. Het is alleen niet vanzelfsprekend en het is -tot op zekere hoogte- ook niet nodig.

Al is het ongezond om je huis helemaal niet te verwarmen.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: 20 dec 2024, 21:24
merel schreef: 20 dec 2024, 21:06 Volkomen mee eens. Ik ken in mijn omgeving niemand die perse een auto nodig heeft. Veel mensen denken van wel, maar noodzakelijk is het zelden. Het is vooral de gewenning die als noodzaak wordt gezien.
Toch blijft het raar dat jij denkt te kunnen bepalen of het voor een ander noodzaak is om een auto te bezitten. Mag ik vragen of jullie gezin 1 of misschien 2 auto’s bezit?
Een auto is nooit noodzakelijk. Het is een keuze, die soms automatisch volgt uit andere keuzes. Bijvoorbeeld dat je een eind verderop werkt. Maar dan verdien je geld om die luxe te betalen.
merel

Bericht door merel »

Twee auto's hebben wij nooit gehad. Op dit moment hebben wij 1 oude auto. Wij hebben ook periodes geen auto gehad. Daarom vind ik het bezit van een auto luxe en geen noodzaak
Scheepsbel schreef: 20 dec 2024, 21:28 Ik schrik vooral een beetje van de dubbele moraal, opscheppen over je huis met een werkkamer die gelijk speelkamer is met alle soorten speelgoed en zo meer en een eigen werkkamer er nog bij, kinderen op allerlei verenigingen sporten en muzieklessen, maar een auto is te luxe. Ik begrijp het niet helemaal meer.
Ook dat zie je verkeerd. Ik heb nergens opgeschept over ons huis. Mijn opmerking hieromtrent werd in een totaal andere context geplaatst. Jij trekt dit uit het verband.even voor jouw beeldvorming ;tijdens corona hebben wij een ruime klus woning kunnen kopen. Mijn man knapt die grotendeels zelf op. Dat maakt dat wij op dit moment veel ruimte hebben, maar ook nog diverse delen/ruimtes waar nog het nodige aan moet gebeuren. En laat dat nu ook net dat deel zijn ;)
Laatst gewijzigd door merel op 20 dec 2024, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Terri

Bericht door Terri »

Een ieder redeneert naar zijn eigen omstandigheden.
Ik ben dankbaar dat ik een auto heb, Ik ben fysiek zeer beperkt en kan nu toch nog naar mijn dochter o.a.
De bus, trein of fiets is geen optie. En nee, ik ben nog niet zo in de aftakeling dat ik een gevaar op de weg ben, sterker nog, mijn volwassen zonen prijzen me juist vaak.
Wat voor de een inderdaad een luxe is, omdat hij/zij zich prima kan redden zonder, is voor een ander een noodzaak.
merel

Bericht door merel »

Vermoedelijk hebben wij een andere definitie van noodzaak. Voor mij zijn de primaire levensbehoeften noodzaak. De rest is voor mij extra, dus luxe.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 20 dec 2024, 21:32
Een auto is nooit noodzakelijk. Het is een keuze, die soms automatisch volgt uit andere keuzes. Bijvoorbeeld dat je een eind verderop werkt. Maar dan verdien je geld om die luxe te betalen.
Zo is het precies, al zeg ik niet dat het NOOIT noodzakelijk is. Ik heb de tijd nog meegemaakt dat het bijna extravagant was wanneer er binnen een gezinseenheid een tweede auto verscheen. Dat het voor één gezin nu de normaalste zaak van de wereld lijkt om een compleet wagenpark te hebben, is niet alleen gewenning maar ook verwendheid. Als uit die hoek klachten komen dat alles zo duur geworden is dan denk ik: ga dan eerst maar eens in het overtollige vet snijden voordat ik meelijden met je krijg.
Job

Bericht door Job »

Terri schreef: 20 dec 2024, 21:51 Een ieder redeneert naar zijn eigen omstandigheden.
Ik ben dankbaar dat ik een auto heb, Ik ben fysiek zeer beperkt en kan nu toch nog naar mijn dochter o.a.
De bus, trein of fiets is geen optie. En nee, ik ben nog niet zo in de aftakeling dat ik een gevaar op de weg ben, sterker nog, mijn volwassen zonen prijzen me juist vaak.
Wat voor de een inderdaad een luxe is, omdat hij/zij zich prima kan redden zonder, is voor een ander een noodzaak.
Dat vind ik een heel ander verhaal. Je auto is je hartelijk gegund!
Terri

Bericht door Terri »

merel schreef: 20 dec 2024, 21:54 Vermoedelijk hebben wij een andere definitie van noodzaak. Voor mij zijn de primaire levensbehoeften noodzaak. De rest is voor mij extra, dus luxe.
Ja en daar geef jij je eigen uitleg aan en dat mag.
Ik heb een andere kijk op primaire levensbehoeften.
Plaats reactie