Zou je die laatste zin uit willen leggen? Afremmen van de bevolkingsgroei.MGG schreef: ↑20 dec 2024, 12:40Ik vind het niet mijn persoonlijke taak om die mensen te vinden. Bijzondere Noden en andere goede doelen kunnen dat veel efficiënt doen.
Los van de vraag of het afremmen van de bevolkingsgroei niet veel efficiënter is.
Pastorieën en auto's en aanverwante zaken
-
Re: Pastorieën en auto's en aanverwante zaken
-
Grapjas, natuurlijk was die leeftijd normaal. Op dat punt ben ik ervaringsdeskundige en heb dat dus gewoon meegemaakt.MGG schreef: ↑20 dec 2024, 12:37Een normale pensioenleeftijd van 50/55 slaat nergens op. Dat zou betekenen dat je nog geen 40% van je leven hoeft te werken. Met de kennis van nu is er in het verleden te weinig ingelegd. Je kan dat afwentelen op de huidge werkende of op de groep die te weinig ingelegd heeft.advocaat schreef: ↑20 dec 2024, 12:20 Armen. Velen zijn arm door de keuzen die ze gemaakt hebben.
Anderen zijn arm, omdat ze bedrogen worden in hun verwachting. Er is beloofd en er wordt niet geleverd. En dan heb ik het over de huidige pensionado’s.
Ze moeten rondkomen van een pensioentje dat nog niet de helft bedraagt van wat in het midden van hun arbeidzame leven werd voorgespiegeld.
Wat is er niet geklauwd uit die pensioenpot:
- Kortingen,
- Geen indexatie,
- Premieheffing over pensioen ingevoerd,
- Overgang uitkering op basis van middenloon.
Van een fatsoenlijk pensioen bleef nauwelijks iets over. En dan heb ik het nog niet eens over de jarenlange extra werktijd na de normale pensioenleeftijd van 50/55.
Toch durven ze op de moment nog spreken van een eerlijke verdeling voor het nieuwe pensioenstelsel.
Dat is pas arm: moeten toezien hoe de samenleving de oudedagvoorziening in overdaad opsoupeert en de ouderen wil helpen met een wet voltooid leven.
Je reactie is stereotype voor die generaties die met een gerust geweten profiteren en blijven profiteren van het grote leegpompen van de pensioenen voor ouderen.
Tot nog toe heb ik in mijn leven alleen pensioen betaald. Gisteren hebben we nog met een collega gedold van rond de 55 die nog 12 jaar mag, en wiens vader inderdaad op zijn 54e na 40 overheidsdienstjaren met de VUT ging.
-
Wat begrijp je er niet aan? Naar mijn idee is de zin heel duidelijk.Scheepsbel schreef: ↑20 dec 2024, 12:43Zou je die laatste zin uit willen leggen? Afremmen van de bevolkingsgroei.MGG schreef: ↑20 dec 2024, 12:40Ik vind het niet mijn persoonlijke taak om die mensen te vinden. Bijzondere Noden en andere goede doelen kunnen dat veel efficiënt doen.
Los van de vraag of het afremmen van de bevolkingsgroei niet veel efficiënter is.
-
Bijzonder gezien de AOW 65 was. De AOW is minder hard gestegen dan de levensverwachting. In percentage hoeven mensen dus een kleiner deel van hun leven te werken.advocaat schreef: ↑20 dec 2024, 12:45Grapjas, natuurlijk was die leeftijd normaal. Op dat punt ben ik ervaringsdeskundige en heb dat dus gewoon meegemaakt.MGG schreef: ↑20 dec 2024, 12:37Een normale pensioenleeftijd van 50/55 slaat nergens op. Dat zou betekenen dat je nog geen 40% van je leven hoeft te werken. Met de kennis van nu is er in het verleden te weinig ingelegd. Je kan dat afwentelen op de huidge werkende of op de groep die te weinig ingelegd heeft.advocaat schreef: ↑20 dec 2024, 12:20 Armen. Velen zijn arm door de keuzen die ze gemaakt hebben.
Anderen zijn arm, omdat ze bedrogen worden in hun verwachting. Er is beloofd en er wordt niet geleverd. En dan heb ik het over de huidige pensionado’s.
Ze moeten rondkomen van een pensioentje dat nog niet de helft bedraagt van wat in het midden van hun arbeidzame leven werd voorgespiegeld.
Wat is er niet geklauwd uit die pensioenpot:
- Kortingen,
- Geen indexatie,
- Premieheffing over pensioen ingevoerd,
- Overgang uitkering op basis van middenloon.
Van een fatsoenlijk pensioen bleef nauwelijks iets over. En dan heb ik het nog niet eens over de jarenlange extra werktijd na de normale pensioenleeftijd van 50/55.
Toch durven ze op de moment nog spreken van een eerlijke verdeling voor het nieuwe pensioenstelsel.
Dat is pas arm: moeten toezien hoe de samenleving de oudedagvoorziening in overdaad opsoupeert en de ouderen wil helpen met een wet voltooid leven.
Je reactie is stereotype voor die generaties die met een gerust geweten profiteren en blijven profiteren van het grote leegpompen van de pensioenen voor ouderen.
Fijn voor jou dat je zo vroeg met pensioen kon. Besef wel dat de rest van de maatschappij hiervoor opdraait. Als iedereen maar een jaar of 35 zou werken, dan worden de belastingen nog veel hoger. Frankrijk is een mooi voorbeeld van een land dat de financiële lasten van veel te kort hoeven werken amper meer kan dragen.
Ik hoor bij de generatie die enorme bedragen moet lappen omdat de babyboom zichzelf cadeautjes gaf en geeft. Daarom ben ik een groot voorstander van het nieuwe pensioenstelsel. Als je te weinig inlegd dan komt dat niet meer ten laste van volgende generatie.
-
Nee is niet duidelijk, hoe wil jij dat men de groei remt dan?MGG schreef: ↑20 dec 2024, 13:09Wat begrijp je er niet aan? Naar mijn idee is de zin heel duidelijk.Scheepsbel schreef: ↑20 dec 2024, 12:43Zou je die laatste zin uit willen leggen? Afremmen van de bevolkingsgroei.
-
Ik heb niet gezegd dat ik dat wil.Scheepsbel schreef: ↑20 dec 2024, 13:22Nee is niet duidelijk, hoe wil jij dat men de groei remt dan?MGG schreef: ↑20 dec 2024, 13:09Wat begrijp je er niet aan? Naar mijn idee is de zin heel duidelijk.Scheepsbel schreef: ↑20 dec 2024, 12:43Zou je die laatste zin uit willen leggen? Afremmen van de bevolkingsgroei.
Lees het boek 'komt een land bij de dokter' van Michelle van Tongerloo eens tijdens de feestdagen. Dan lees je over de rauwe werkelijkheid van Rotterdam. Zij is straatarts en zet zich enorm in voor onverzekerde en daklozen.huisman schreef: ↑20 dec 2024, 09:57Toen onze kinderen allemaal nog thuis woonden met veel (studie)kosten zijn wij ook met enige regelmaat vanwege de financiën niet op vakantie geweest. Alleenverdiener met een groot gezin staan voor veel kosten maar wij hebben ons nooit arm gevoeld.DDD schreef: ↑20 dec 2024, 01:18 Wat is niet kunnen? Het is soms een keuze tussen verschillende opties. Maar ik ken persoonlijk heel wat mensen die heel veel moeite hebben om rond te komen. Ik denk eerlijk gezegd dat je echt geen idee hebt.
Maar goed als je moet kiezen tussen vakantie of verwarming dan kun je ook voor verwarming kiezen.
Ik denk dat ik een aardige inschatting kan maken wat armoede in ons land is. Één van mijn beste vrienden zit in de schuldhulpverlening. Verder ken ik wat schuldhulpmaatjes.
Dit is wel in de (wijde) omgeving waar ik woon. Weet dat in de Randstad de situatie schrijnender kan zijn.
Ik schaar het hebben van een auto zeer zeker onder luxe. Mijn schoonmoeder (78) heeft nooit een auto gehad. Zij pakt de fiets of gaat met bus of trein.huisman schreef: ↑20 dec 2024, 12:21Luxe noem ik zaken waar je zonder kan zonder dat het je leven beïnvloed. Ik kom in veel huiskamers en zie daar veel 'spullen' waar wij zonder problemen afscheid van kunnen nemen.
Ik schaar mobiliteit niet onder luxe. Dus een auto ook niet. Of het nu een tweedehands klein boodschappen autootje is of een nieuwe luxere variant. Ze worden voor hetzelfde doel aangeschaft.
Ik begreep dat het ging om mensen die niet meer goed ter been en zijn en daardoor juist met een auto nog enigszins mobiel zijn. Fietsen, lopen naar bushalte, perrons enz kan niet iedereen (meer) op oudere leeftijd.merel schreef: ↑20 dec 2024, 14:11Ik schaar het hebben van een auto zeer zeker onder luxe. Mijn schoonmoeder (78) heeft nooit een auto gehad. Zij pakt de fiets of gaat met bus of trein.huisman schreef: ↑20 dec 2024, 12:21Luxe noem ik zaken waar je zonder kan zonder dat het je leven beïnvloed. Ik kom in veel huiskamers en zie daar veel 'spullen' waar wij zonder problemen afscheid van kunnen nemen.
Ik schaar mobiliteit niet onder luxe. Dus een auto ook niet. Of het nu een tweedehands klein boodschappen autootje is of een nieuwe luxere variant. Ze worden voor hetzelfde doel aangeschaft.
Het wordt ook wat lastiger als je niet in de stad woont maar in Aduard of zelfs in een stad als Drachten. Of in een groter dorp in de Alblasserwaard zoals Giessenburg. Als je nog kunt fietsen is het wel best te doen, maar OV is zeker in de avonden heel erg beperkt en ondertussen ook gewoon duur.merel schreef: ↑20 dec 2024, 14:11Ik schaar het hebben van een auto zeer zeker onder luxe. Mijn schoonmoeder (78) heeft nooit een auto gehad. Zij pakt de fiets of gaat met bus of trein.huisman schreef: ↑20 dec 2024, 12:21Luxe noem ik zaken waar je zonder kan zonder dat het je leven beïnvloed. Ik kom in veel huiskamers en zie daar veel 'spullen' waar wij zonder problemen afscheid van kunnen nemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Luxe = weelde, overdaad. Voor velen en ook voor mij is een auto een noodzakelijk gereedschap om op alle tijden van A naar B te komen. Wat dichterbij overdaad en weelde komt is jouw kerstdiner van vorig jaarmerel schreef: ↑20 dec 2024, 14:11Ik schaar het hebben van een auto zeer zeker onder luxe. Mijn schoonmoeder (78) heeft nooit een auto gehad. Zij pakt de fiets of gaat met bus of trein.huisman schreef: ↑20 dec 2024, 12:21Luxe noem ik zaken waar je zonder kan zonder dat het je leven beïnvloed. Ik kom in veel huiskamers en zie daar veel 'spullen' waar wij zonder problemen afscheid van kunnen nemen.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
@ terri Tegen de tijd dat mensen minder mobiel zijn door ouderdom, is men meestal ook niet meer in staat om adequaat deel te nemen aan het verkeer. Met andere woorden dan zijn deze mensen een gevaar op de weg. Dan kan men dat geld dat men maandelijks uitgaf aan de auto ook gebruiken voor de (ouderen) taxi.
Mijn schoonmoeder woont in een dorp nabij Groningen en doet zoals gezegd alles op de fiets of het OV. De meeste ouderen gaan 's avonds weinig weg.parsifal schreef: ↑20 dec 2024, 14:39Het wordt ook wat lastiger als je niet in de stad woont maar in Aduard of zelfs in een stad als Drachten. Of in een groter dorp in de Alblasserwaard zoals Giessenburg. Als je nog kunt fietsen is het wel best te doen, maar OV is zeker in de avonden heel erg beperkt en ondertussen ook gewoon duur.merel schreef: ↑20 dec 2024, 14:11Ik schaar het hebben van een auto zeer zeker onder luxe. Mijn schoonmoeder (78) heeft nooit een auto gehad. Zij pakt de fiets of gaat met bus of trein.huisman schreef: ↑20 dec 2024, 12:21Luxe noem ik zaken waar je zonder kan zonder dat het je leven beïnvloed. Ik kom in veel huiskamers en zie daar veel 'spullen' waar wij zonder problemen afscheid van kunnen nemen.
Laatst gewijzigd door merel op 20 dec 2024, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Stoofpot met spruitjes en aardappelen een overdaad? En voor de vegetariërs onder het 20-koppig gezelschap gezelschap (biet Wellington) bietjes met zoete aardappel en geitenkaas een overdaad? Dat is goedkoper dan een kilo gehakt. Dat meen je hopelijk toch niet serieus.huisman schreef: ↑20 dec 2024, 14:43Luxe = weelde, overdaad. Voor velen en ook voor mij is een auto een noodzakelijk gereedschap om op alle tijden van A naar B te komen. Wat dichterbij overdaad en weelde komt is jouw kerstdiner van vorig jaarmerel schreef: ↑20 dec 2024, 14:11Ik schaar het hebben van een auto zeer zeker onder luxe. Mijn schoonmoeder (78) heeft nooit een auto gehad. Zij pakt de fiets of gaat met bus of trein.huisman schreef: ↑20 dec 2024, 12:21Luxe noem ik zaken waar je zonder kan zonder dat het je leven beïnvloed. Ik kom in veel huiskamers en zie daar veel 'spullen' waar wij zonder problemen afscheid van kunnen nemen.
Ik schaar mobiliteit niet onder luxe. Dus een auto ook niet. Of het nu een tweedehands klein boodschappen autootje is of een nieuwe luxere variant. Ze worden voor hetzelfde doel aangeschaft.![]()