O een Esther dan hoe die door God dan gebruikt werd voor haar volk tegen Haman,was ook een vrouw toch. Dus zou God nu geen vrouwen kunnen gebruiken?MGG schreef: ↑18 dec 2024, 08:26Drank en drugsgebruik onder jongeren afzetten tegen een vrouw op de lijst is volgens jou geen valse tegenstelling? Nog los van dat je de indruk wekt niet op de hoogte te zijn de lokale standpunten. Heb je de brochure gelezen? Als ik mij niet vergis vind je daar ook antwoord op je vragen.CvD schreef: ↑18 dec 2024, 08:01Niets geen valse tegenstelling een Deborah dan? Ten tweede hoe kwam de koop zondag in Ede juist ja omdat er een paar niet eens waren omdat ze niet op de lijst kwamen. Gevolg zelf met een clubje geprobeerd de gemeenteraad van Ede binnen te komen niet gelukt. Daardoor de SGP buiten spel een heerlijk de koopzondag naar binnen gehaald.MGG schreef: ↑18 dec 2024, 07:47Prachtig voorbeeld van een valse tegenstelling. Misschien moet je eerst even het verkiezingsprogramma lezen eerdere raadsbijdrages bekijken. Stel je voor dat zij net als de SGP altijd gedaan heeft de Bijbel niet door een moderne bril uitleggen. Ik vermoed dat jij de brochure nooit gelezen heb?CvD schreef: ↑18 dec 2024, 07:42 De SGP Ederveen kan zich beter druk maken over het drank een drugs gebruik onder de jongeren daar. In plaats van zwaar wettige gedoe van ze.Ik heb er geen bezwaar tegen als er een kundige vrouw op de lijst komt. Een kerkelijk is altijd nog anders als op politiek gebied.
Interessant dat je er weer iets anders bij moet slepen.
De SGP - een open partij
Re: De SGP - een open partij
Er zijn ontzettend veel jonge getalenteerde vrouwen actief als steunfractielid, SGPJ, campagnecomissies, er zijn vrouwelijke bestuursleden her en der etc. Die zitten allemaal op de wachtbank. Ook de 2e kamer fractie lijkt soms wat signalen te geven dat men anders denkt op dit onderwerp. Natuurlijk is wat Vlissingen doet polariserend. Maar laten we eerlijk zijn: vanuit het hoofdbestuur gebeurt er op dit onderwerp niets. Het is dan niet verkeerd om via de juiste weg dit aan te dragen. Is dat drammerig? Ik vind het mooi dat men in Vlissingen de nek uitsteekt.MGG schreef: ↑18 dec 2024, 07:44 Ik ben niet principieel tegen vrouwen op de lijst. Maar door het gebrek aan goede argumenten en de drammerige opstelling is het voor mij een kleine irritatie geworden.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 18 dec 2024, 08:42, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Met zulke reacties kunnen we toch geen inhoudelijk gesprek voeren? Als je eerst inhoudelijk reageert en jezelf inleest, dan wil ik daarna je vragen wel beantwoorden.CvD schreef: ↑18 dec 2024, 08:31O een Esther dan hoe die door God dan gebruikt werd voor haar volk tegen Haman,was ook een vrouw toch. Dus zou God nu geen vrouwen kunnen gebruiken?MGG schreef: ↑18 dec 2024, 08:26Drank en drugsgebruik onder jongeren afzetten tegen een vrouw op de lijst is volgens jou geen valse tegenstelling? Nog los van dat je de indruk wekt niet op de hoogte te zijn de lokale standpunten. Heb je de brochure gelezen? Als ik mij niet vergis vind je daar ook antwoord op je vragen.CvD schreef: ↑18 dec 2024, 08:01Niets geen valse tegenstelling een Deborah dan? Ten tweede hoe kwam de koop zondag in Ede juist ja omdat er een paar niet eens waren omdat ze niet op de lijst kwamen. Gevolg zelf met een clubje geprobeerd de gemeenteraad van Ede binnen te komen niet gelukt. Daardoor de SGP buiten spel een heerlijk de koopzondag naar binnen gehaald.MGG schreef: ↑18 dec 2024, 07:47
Prachtig voorbeeld van een valse tegenstelling. Misschien moet je eerst even het verkiezingsprogramma lezen eerdere raadsbijdrages bekijken. Stel je voor dat zij net als de SGP altijd gedaan heeft de Bijbel niet door een moderne bril uitleggen. Ik vermoed dat jij de brochure nooit gelezen heb?
Deze vraag is weer zo bijzonder. Ik heb nog nooit iemand horen stellen dat God geen vrouwen kan gebruiken.
-
Er zijn ontzettend veel jonge getalenteerde vrouwen actief als steunfractielid, campagne omissies, er zijn vrouwelijke bestuursleden her en der etc. Ook de 2e kamer fractie lijkt soms wat signalen te geven dat men anders denkt op dit onderwerp. Natuurlijk is wat Vlissingen doet polariserend. Maar laten we eerlijk zijn: vanuit het hoofdbestuur gebeurt er op dit onderwerp niets. Het is dan niet verkeerd om via de juiste weg dit aan te dragen. Is dat drammerig?
[/quote]
Ik vind het drammerig omdat het steeds hetzelfde is. Laten we eerlijk zijn het hoofdbestuur doet wel wat, maar niet wat zij willen. Zie de brochure die naar ik meen in opdracht van het hoofdbestuur is opgesteld.
Laat mensen die een standpunt van 117 jaar oud willen wijzigen het inhoudelijk weerleggen.
Ook uit Ederveen is toen gestemd op GBP ik zeg niet door iedereen, maar zeker is er vanuit Ederveen op gestemd .Ook in 2022 had deze partij bijna 600 stemen in de gemeente Ede. Het gaat mij erom dat sommige zeer wettig zijn ten kosten van hun eigenbelang. Zou de vrouw dan geen hulpe kunnen zijn op deze wijzen? Een al die vrouwen die SGP stemmen? Een ja je hebt verschillende stromingen die ook graag een vrouwelijke kandidaat zien.Henk J schreef: ↑18 dec 2024, 08:28Wat heeft de verdrietige zaak van de zondagsopenstelling in Ede met de PKV van Ederveen te maken? Mij dunkt dat de leden van de PKV in Ederveen toendertijd niet op de GBP hebben gestemd.CvD schreef: ↑18 dec 2024, 08:01 Niets geen valse tegenstelling een Deborah dan? Een zou de vrouw op deze wijzen ook geen hulp kunnen zijn zoals de bijbel het zegt? Ten tweede hoe kwam de koopzondag in Ede juist ja omdat er een paar niet eens waren omdat ze niet op de lijst kwamen. Gevolg zelf met een clubje geprobeerd de gemeenteraad van Ede binnen te komen niet gelukt. Daardoor de SGP buitenspel,een de koopzondag naar binnen werd gehaald.
Dit is een geval van een steen in de vijver gooien door Vlissingen, dat daar reactie op komt is logisch. Daarmee zeg ik niet dat die steen niet in de vijver mag of dat daar niet op gereageerd mag worden, fundamentele discussie is goed en nuttig.
Dat klopt maar ,zou wordt er wel uit het hoofdbestuur gedacht. Anders hadden ze er wel voor opengestaan.MGG schreef: ↑18 dec 2024, 08:41Met zulke reacties kunnen we toch geen inhoudelijk gesprek voeren? Als je eerst inhoudelijk reageert en jezelf inleest, dan wil ik daarna je vragen wel beantwoorden.CvD schreef: ↑18 dec 2024, 08:31O een Esther dan hoe die door God dan gebruikt werd voor haar volk tegen Haman,was ook een vrouw toch. Dus zou God nu geen vrouwen kunnen gebruiken?MGG schreef: ↑18 dec 2024, 08:26Drank en drugsgebruik onder jongeren afzetten tegen een vrouw op de lijst is volgens jou geen valse tegenstelling? Nog los van dat je de indruk wekt niet op de hoogte te zijn de lokale standpunten. Heb je de brochure gelezen? Als ik mij niet vergis vind je daar ook antwoord op je vragen.CvD schreef: ↑18 dec 2024, 08:01 Niets geen valse tegenstelling een Deborah dan? Ten tweede hoe kwam de koop zondag in Ede juist ja omdat er een paar niet eens waren omdat ze niet op de lijst kwamen. Gevolg zelf met een clubje geprobeerd de gemeenteraad van Ede binnen te komen niet gelukt. Daardoor de SGP buiten spel een heerlijk de koopzondag naar binnen gehaald.
Deze vraag is weer zo bijzonder. Ik heb nog nooit iemand horen stellen dat God geen vrouwen kan gebruiken.
Een wat betreft het drugs en drank is zeker schrikbarend hoog ook in Ede. Ten eerste ik heb er jaren gewoont ben zeer bekend met stichting ontmoeting voor al het begin stadium veel werk voor ze mogen verrichten evenals het leger des heils. Een de instroom daar wordt niet minder wel meer en meer. Ontmoeting op gepakt en opgezet daar zeer moedige een sociale vrouwen daar.
Laatst gewijzigd door CvD op 18 dec 2024, 08:57, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Het is overduidelijk tijd om de brochure te lezen. Je laatste zin vind ik teleurstellend. Je bericht vind ik teleurstellend. Dat iemand het niet met je eens is, betekent niet dat je hun zo hoeft weg te zetten. Verdiep je in de argumenten en mogelijk komt er wat meer begrip.CvD schreef: ↑18 dec 2024, 08:49Dat klopt maar ,zou wordt er wel uit het hoofdbestuur gedacht. Anders hadden ze er wel voor opengestaan.MGG schreef: ↑18 dec 2024, 08:41Met zulke reacties kunnen we toch geen inhoudelijk gesprek voeren? Als je eerst inhoudelijk reageert en jezelf inleest, dan wil ik daarna je vragen wel beantwoorden.CvD schreef: ↑18 dec 2024, 08:31O een Esther dan hoe die door God dan gebruikt werd voor haar volk tegen Haman,was ook een vrouw toch. Dus zou God nu geen vrouwen kunnen gebruiken?MGG schreef: ↑18 dec 2024, 08:26
Drank en drugsgebruik onder jongeren afzetten tegen een vrouw op de lijst is volgens jou geen valse tegenstelling? Nog los van dat je de indruk wekt niet op de hoogte te zijn de lokale standpunten. Heb je de brochure gelezen? Als ik mij niet vergis vind je daar ook antwoord op je vragen.
-
welke brochure hebben we het over?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Ga ervan uit dat de leden en het bestuur van de PKV in Ederveen niet gestemd hebben op de GBP dus hen kun je het ontbreken van die 600 stemmen niet verwijten.CvD schreef: ↑18 dec 2024, 08:47 Ook uit Ederveen is toen gestemd op GBP ik zeg niet door iedereen, maar zeker is er vanuit Ederveen op gestemd .Ook in 2022 had deze partij bijna 600 stemen in de gemeente Ede. Het gaat mij erom dat sommige zeer wettig zijn ten kosten van hun eigenbelang. Zou de vrouw dan geen hulpe kunnen zijn op deze wijzen? Een al die vrouwen die SGP stemmen? Een ja je hebt verschillende stromingen die ook graag een vrouwelijke kandidaat zien.
Is nadenken over de roeping van de vrouw not done geworden?
Even zoeken, en een stuk van een SGP-partijvoorzitter, Van Leeuwen, laat lezen:
Even zoeken, en een stuk van een SGP-partijvoorzitter, Van Leeuwen, laat lezen:
Nou snap ik zelfs dat allerlei maatschappelijke vraagstukken zorgen voor hoofdbrekens, waarbij sommige gewetens nu eenmaal nauwer zijn, en andere ruimer. Maar willens en wetens het Bijbelse uitgangspunt (een beginsel) wegstrepen, en nvt te verklaren, is een slecht voorteken.Artikel 7 van het Beginselprogramma opent met de zinsnede: “Gods Woord leert dat man en vrouw krachtens de scheppingsorde een eigen specifieke, van elkaar onderscheiden roeping en plaats hebben ontvangen. In deze orde is de man het hoofd van de vrouw.”
In Genesis 1 en 2 lezen we hoe God de mens schiep naar Zijn beeld. Man en vrouw zouden tot Zijn eer leven door Hem in alles te gehoorzamen en Hem voor al Zijn gaven te prijzen. Het was eerst Adam die werd geschapen, daarna Eva als hulpe tegenover hem. Daarmee wordt heel positief bedoeld zijn levensgezellin, als het ware zijn spiegelbeeld. Het is geen hulp die achter hem aan komt, maar als tegenover hem. Dat ziet in de eerste plaats op de gelijkwaardigheid van man en vrouw. Zo wilde de Heere dat en zo liet Hij dat door de Heilige Geest optekenen. Dat geeft geen enkele ruimte aan denigrerende gedachten die de samenleving soms verbindt aan onze opvatting.
Die scheppings(volg)orde heeft ook nog een andere dimensie. Naast het gegeven dat de vrouw gelijkwaardig is aan de man, heeft zij tegelijkertijd een andere van God gegeven plaats en roeping. Daarin is zij niet gelijk aan de man. Paulus draait er niet omheen in 1 Korinthe 11. Hij schrijft: “Doch ik wil dat gij weet dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus”. Paulus beperkt zich hier niet tot het huwelijk. Nee, hij zegt het in het algemeen: de man is het hoofd der vrouw. In de Engelse Bijbelvertaling, de King James Version, klinkt dit verschil duidelijker door dan in het Nederlands: “…and the head of the woman is the man”. Er staat dus niet “…and the head of the wife is the husband”.
Als we eerlijk de Schrift lezen is hier sprake van een scheppingsorde die ook geldt voor de samenleving.
-
Jobke vraagt zich af: ook al zou het mogen, waarom zouden we het willen? We hebben jaar in, jaar uit capabele mannen. Het gaat al jaren goed zo. Waarom moet het anders?Erskinees schreef: ↑18 dec 2024, 08:41Er zijn ontzettend veel jonge getalenteerde vrouwen actief als steunfractielid, SGPJ, campagnecomissies, er zijn vrouwelijke bestuursleden her en der etc. Die zitten allemaal op de wachtbank. Ook de 2e kamer fractie lijkt soms wat signalen te geven dat men anders denkt op dit onderwerp. Natuurlijk is wat Vlissingen doet polariserend. Maar laten we eerlijk zijn: vanuit het hoofdbestuur gebeurt er op dit onderwerp niets. Het is dan niet verkeerd om via de juiste weg dit aan te dragen. Is dat drammerig? Ik vind het mooi dat men in Vlissingen de nek uitsteekt.MGG schreef: ↑18 dec 2024, 07:44 Ik ben niet principieel tegen vrouwen op de lijst. Maar door het gebrek aan goede argumenten en de drammerige opstelling is het voor mij een kleine irritatie geworden.
Eens, al is er nog niet direct sprake van irritatie over de (landelijke) discussie, maar wel over het feit dat hier over zowel 'Vlissingen' als 'Ederveen' wordt gezegd dat ze werken met 'gevoelsargumenten', terwijl veel betogers hier op het forum exact hetzelfde doen.MGG schreef: ↑18 dec 2024, 07:44Mensen die vasthouden aan het principe wat er vanaf het begin er was moeten het maar achter zich laten? Prima argument voor de synode van de CGK.. het slaat kant nog wal om op basis van zo'n argumentatie het standpunt te wijzigen.HHR schreef: ↑18 dec 2024, 07:32 Misschien is het niet het meest tactisch wat Vlissingen wil doen, maar zon clubje uit Ederveen leeft ook veel te veel in de eigen bubbel.
Laten we deze discussie nu eens voorgoed achter ons laten. In grote delen van achterban SGP buiten de biblebelt is vrouw op lijst echt geen discussiepunt meer.
Ik ben niet principieel tegen vrouwen op de lijst. Maar door het gebrek aan goede argumenten en de drammerige opstelling is het voor mij een kleine irritatie geworden.
Het lijkt me zinvoller om de daadwerkelijke argumenten eens onder ogen zien: Wat beweegt Vlissingen precies? Wat is haar punt en hoe staven ze dat met argumenten? Hoe reageert Ederveen daar -eveneens beargumenteerd- op?
De discussie zoals deze tot nu toe wordt gevoerd, is opnieuw een stad die tegen zichzelf verdeeld is, daar de publiciteit voor zoekt en verwarring oplevert.
De brochure die toeschrijft naar het zien van de politiek als regeerambt en al 'onze' vrouwen op regeerfuncties binnen onderwijs- en zorginstellingen daarin vergeet mee te nemen?
Tijdgeest.
Terechte vraag overigens, en meteen tegenwicht voor de Deborah-argumentatie.
- Niet meer zo actief -