Homoseksualiteit

Lilian1975

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef: 16 dec 2024, 10:07
Lilian1975 schreef: 16 dec 2024, 08:54
DDD schreef: 14 dec 2024, 23:56
Lilian1975 schreef: 14 dec 2024, 23:00 Ik vind het jammer, maar is forum eigen, dat een discussie die ging over grenzen en acceptatie met betrekking tot ethische onderwerpen van thuiswonende minderjarige kinderen thuis en op school op een lijn komt te staan met uitwonende kinderen die volwassen zijn en bepaalde keuzes hebben gemaakt.

Dat er in zonden geleefd wordt. Is verdrietig. Pijnlijk.Maar dat gebeurt niet onder jouw verantwoordelijkheid dan. En ja je kunt.erover blijven praten als ouder. Andere situatie dus en misschien iets minder stil op een verjaardag!🙃
Dus als ik het goed begrijp, als een zestienjarige zoon op kamers gaat, dan zou hij wel thuis mogen komen, met partner, maar als hij thuiswoont, niet?

Ik denk eerlijk gezegd dat het nooit helemaal de verantwoordelijkheid van ouders is wat oudere minderjarige kinderen doen.

En mijn voorbeeld over de brommer en over de verkering met een ongelovige partner geldt natuurlijk net zo goed als iemand nog thuis woont.
Of een kind nu meer of meerderjarig is : de zonde in je huis toelaten is niet goed of zelfs nietvwat gevraagd wordt. Of het nu onder jouw verantwoordelijkheid gebeurt of niet.
De zondaar ontvangen wel. Zoals eerder gezegd Jezus ontving tollenaren en anderen. Wees zonde af!

Woont een kind meerder of minderjarig in jouw huis. Weet je mijn standpunt. Als je denkt dat je als ouders de homoseksuele relatie van hen afwijst en dus die relatie niet gevoed laat worden/uitgeleefd laat worden onder jouw dak... de onderlinge verhoudingen niet ernstig verstoord.dan vergis je je, meen ik.
Is er sprake van een kind dat uitwonend is. Wat een relatie aangaat. Dan ontvang ik die als persoon. Maar nog steeds niet hun zonde. Precies als eerder. En spreek daarover op een liefdevolle, niet hooghartige wijze. Dat kan twee kanten uitwerken: diegene voelt zich niet geaccepteerd omdat je de zonde afwijst. Of diegene maakt dat onderscheid wel. En zal hun zonde ook niet etaleren. ( weet even geen beter woord) En ja dan kan het zijn... dat mijn zus die samenwoont wel komt. Maar een andere niet. Geeft dat pijn. Ja. Voel ik me beter? Nee.

En ja dan kan je grenzen opzoeken. Hoe in die situatie en in die. Eerlijk gezegd wat kinderachtig.

Wat oudere meerderjarige kinderen doen.... is hiermee ook beantwoord.
Wettelijk ben ik zelfs financieel nog deels verantwoordelijk voor een kind tot zijn of haar 21e.
Dus zelfs voor de seculiere overheid gaat het wat langer door dan jij suggereert.
Dat laatste klopt slechts ten dele en ligt een stuk genuanceerder dan jij stelt. Een ouder heeft een wettelijke onderhoudsverplichting ten aanzien van de kinderen tot 21 jaar mbt tot school en eten als het kind hier niet zelf toe in staat is. Vanaf 18 jaar heeft een ouder geen inzage meer in bankzaken, mag een kind trouwen, stemmen en schulden maken. Ook is verplicht een eigen zorgverzekering af te sluiten.
Inzake medische handelingen hebben de ouders zelfs vanaf 16 jaar geen inzage meer in het medische dossier. Laat staan dat zij instemming moeten geven. Ook ten aanzien van aansprakelijkheidszaken ligt de lat beduidend lager. Een kind kan vanaf 14 jaar zelf financieel aangesproken worden voor schade die hij/zij veroorzaakt.

Daarbij trek jij de relatie ouder en school in hetzelfde spectrum. Daar is in ieder geval geen enkele grond voor. Een school mag zijn eigen regels hebben en deze regels ook handhaven. Net zoals een reformatorische school dat doet met meisjes die met een broek aan op school verschijnen.
Klopt ligt genuanceerder. Maar mijn punt blijft staan. En je opmerking met betrekking tot school. Dat blijft kringetje draaien. Ik heb er totaal geen problemen mee. Dat een school die een christelijke identiteit heeft op grond van de Schrift ( en belijdenis) zonden radicaal afwijst en geen ruimte geeft in de opvoedkundige sfeer daar tolerant mee om te gaan. Zo van wat je in je prive sfeer doet moet je zelf weten. Pas als je bepaalde zaken niet meer als zonde ziet, ga je daar problemen mee krijgen. Is mijn mening. En scheiden wegen.

De drieslag kerk, school en gezin ( het gemeenschappelijke daarin) is voor mij belangrijk en goed, waardevol en nuttig. Zodra je het of een van de partijen gaat individualiseren krijg je dit soort gesprekken en meningen. Waardoor school niets meer mag vinden van zonden buiten school. ( of het nu thuis of in de kerk is) Een kerk niets meer mag vinden van zonden op school en thuis. En thuis niet meer van kerk en school. Past natuurlijk wel in het moderne denken. Maar of het Bijbels verantwoordelijkheid is?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 16 dec 2024, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Heb de documentaire bekeken en ik vind het een apart verhaal. Allereerst wordt het niet echt duidelijk wat deze jongen precies wil, behalve brede acceptatie voor homoseksualiteit. Hij verwijt de school de ellende die hij heeft ervaren, maar het wordt niet heel duidelijk wat de school dan anders had moeten doen. Het is heel begrijpelijk dat hij vanwege zijn geaardheid een identiteitscrisis heeft doorgemaakt; ik denk dat hij die evengoed zou hebben gehad, ook op een seculiere school. Het is voor een puber sowieso heftig om anders te zijn dan de mainstream.

De hele documentatie voelt voor mij erg opdringerig. Het hoort bij de cultuur waarin mensen gecanceld worden die niet meegaan in de woke-beweging. Ruimte voor diversiteit is daardoor heel eenzijdig. Het is goed dat steeds meer mensen zich bewust worden hoe hypocriet de woke-beweging in feite is; je ziet gelukkig een tegenbeweging ontstaan, m.n. in de VS.

Verder was is verbaasd over de bijdrage van Arnold Huijgen. Hij benoemt enerzijds een Bijbelgedeelte uit het Oude Testament dat volgens hem heel heftig is. Vervolgens schuift hij datzelfde gedeelte aan de kant met de opmerking dat er door christenen heel verschillend over gedacht wordt. Met andere woorden: het maakt allemaal niet zo veel uit, zoek maar een kerk waar je als homo wel welkom bent. Hier zie je de moderne hermeneutiek in de praktijk; de enige maatstaf is dan nog wat wij fijn en prettig vinden.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

En die andere man dan, die zegt, welke keuzes je ook maakt, God gaat toch wel met je mee....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Job

Bericht door Job »

We kunnen niet blij genoeg zijn met het bestaan van 'Bijbels beraad'. Een aantal heldere observaties door ds. M. van Reenen: https://www.bijbelsberaadmv.nl/2024/12/ ... r-college/.
DDD

Bericht door DDD »

Een mooi artikel inderdaad.
advocaat

Bericht door advocaat »

DDD schreef: 14 dec 2024, 21:30 En wat advocaat betreft: dat is inderdaad een uitmuntend onderwerp om te overdenken op zondag: dat God de zonde haat én toch de zondaar lief heeft.
Daar kun je overigens alle dagen van je leven verbaasd over zijn.
Het is nooit verkeerd om Gods grote barmhartigheid te overdenken. Maar als antwoord op mijn posting slaat dit de plank geheel mis. Mijn posting had betrekking op de scheiding tussen persoon en zijn daden.

Daarover zegt Gods woord niet: maak maar een splitsing. Gods woord zegt: graaf wat dieper en leg de oorzaak bloot. Daaruit is het de opdracht:
Spr. 4: 23 Behoed uw hart boven al wat te bewaren is, want daaruit zijn de uitgangen des levens.
Wat in het hart ligt en leeft verontreinigd de mens. Dat is de bron van het kwaad.
Daaruit staat geschreven, om bij het topic te blijven in Marcus 7: 21 Want van binnen uit het hart der mensen komen voort kwade gedachten, overspelen, hoererijen, doodslagen.

Dan kunnen we heel druk zijn met het gedrag. We kunnen heel godsdienstig zijn. Op de rijke jongeling gelijken. Aan alle regeltjes en geboden voldoen. Alles voor de naaste overhebben. De minste willen zijn naar buiten, ja zelfs willen leiden als christen. En toch?? Het zijn slechts uiterlijkheden, het zichtbare gedrag wordt opgevoerd ter rechtvaardiging. Natuurlijk hoort daar dan ook het bestrijden van de zonden bij.
Zou dat voldoende zijn? Zouden het geen menselijke inzettingen zijn?
Tegen die heel rechtzinnige farizeeën zegt Christus het volgende:
Lucas 11: 39 En de Heere zeide tot hem: Nu gij Farizeeën, gij reinigt het buitenste des drinkbekers en des schotels; maar het binnenste van u is vol van roof en boosheid.

Tegenwoordig is het ook erg in de mode om het gedrag afzonderlijk te benaderen. Want gedrag is aangeleerd en dat kun je dus ook veranderen. Daarmee blijft de mens als goed zijnde buiten beeld. De Bijbel kent die splitsing niet zo. De Bijbel leert dat het gedrag voortvloeit uit het hart. Daar ligt de oorzaak van het probleem. Uit dat hart komt voort boosheid en verkeerdheid. Gelijktijdig kan de verduisterde mens denken dat hij heel ethisch, sociaal, godsdienstig is. Van mening zijn een heel zedelijk leven te leiden, maar het is toch een afwijken van God en Zijn geboden.
Op een dergelijk gedrag staat de straf die geschreven staat in Rom. 1:
28 En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen;
29 Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid;

Enne, dat God de zondaar lief heeft is waar in Christus en niet in de zondaar op zichzelf beschouwd.
HHR

Bericht door HHR »

Job schreef: 16 dec 2024, 14:04 We kunnen niet blij genoeg zijn met het bestaan van 'Bijbels beraad'. Een aantal heldere observaties door ds. M. van Reenen: https://www.bijbelsberaadmv.nl/2024/12/ ... r-college/.
Goed artikel inderdaad!
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

HHR schreef: 16 dec 2024, 17:02
Goed artikel inderdaad!
Een matig artikel, dat ook voorbij gaat aan de belangrijke issues. Het wordt nu afgedaan als tas-van-de-fiets-trappen. Het gaat erom hoe men omgaat men homoseksuele jongeren, zoals ook duidelijk werd uit de richtlijn die met de vrouwelijke (oud-)docent werd besproken.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Hoe wil jij dan dat er met deze homo,s word gehandeld? Prachtig artikel van Ds van Reenen.
Profesto

Bericht door Profesto »

Scheepsbel schreef: 16 dec 2024, 19:39 Hoe wil jij dan dat er met deze homo,s word gehandeld? Prachtig artikel van Ds van Reenen.
Schandpaal, rotte eieren en tomaten. Dat zal ze leren!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Een constructief gesprek weer. Moreel faillissement komt zelden alleen.
Profesto

Bericht door Profesto »

Ik dacht, ik maak even beeldend hoe de opmerking overkomt.
Ik vond het zelf best functioneel in deze discussie maar ik begrijp dat de meningen daarover verschillen. :huhu
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Profesto schreef: 16 dec 2024, 20:04 Ik dacht, ik maak even beeldend hoe de opmerking overkomt.
Ik vond het zelf best functioneel in deze discussie maar ik begrijp dat de meningen daarover verschillen. :huhu

Mijn vraag is naar aanleiding van de homo voorstanders die wel klagen over het weinig inlevende van Christenen en dat de sociale veiligheid in het geding is en deze mensen zo zielig zijn, maar jullie dragen zelf geen oplossing aan, probeer nu eens te komen met een op Bijbelse gronden gebaseerde oplossing,
Profesto

Bericht door Profesto »

Scheepsbel schreef: 16 dec 2024, 20:12
Profesto schreef: 16 dec 2024, 20:04 Ik dacht, ik maak even beeldend hoe de opmerking overkomt.

Mijn vraag is naar aanleiding van de homo voorstanders die wel klagen over het weinig inlevende van Christenen en dat de sociale veiligheid in het geding is en deze mensen zo zielig zijn, maar jullie dragen zelf geen oplossing aan, probeer nu eens te komen met een op Bijbelse gronden gebaseerde oplossing,
Volgens mij heb ik vrij uitgebreid oplossingsrichtingen aangegeven. Maar goed. Het ging mij meer om de toon.
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 16 dec 2024, 19:30
HHR schreef: 16 dec 2024, 17:02
Goed artikel inderdaad!
Een matig artikel, dat ook voorbij gaat aan de belangrijke issues. Het wordt nu afgedaan als tas-van-de-fiets-trappen. Het gaat erom hoe men omgaat men homoseksuele jongeren, zoals ook duidelijk werd uit de richtlijn die met de vrouwelijke (oud-)docent werd besproken.
Leuk dat je weer een keer aanwaait ;)

Ik vond dat voorbeeld ook niet goed gekozen. De rest vond ik wel goed, met name het deel dat het in de documentaire onduidelijk blijft wanneer sprake is van acceptatie.
Plaats reactie