Homoseksualiteit

merel

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

Profesto schreef: 05 dec 2024, 10:17
merel schreef: 05 dec 2024, 09:10
Profesto schreef: 04 dec 2024, 22:45 Verder lees ik ook dat men aanstoot neemt aan homo's die homoseksualiteit als identiteit voeren. Ik denk dat dat vooral een stickertje is dat er vanuit jou zelf wordt opgeplakt.
Dat is ook niet helemaal waar. Ik ben vorig jaar begonnen bij een andere werkgever. Tijdens de lunch zat ik naast een collega die direct vertelde dat zij heel veel homoseksuele vrienden had. Blijkbaar is het niet het individu dat daar een sticker op plakt, maar wordt dit door de samenleving gedaan. Het is zoals @maandenschijn het verwoord zo dat de identiteit voor een groot deel wordt bepaald door de seksuele geaardheid die men heeft.
Dat iemand veel homoseksuele vrienden heeft staat gelijk aan dat zij een homoseksuele 'identiteit' hebben? Of die vrienden?
Ik denk dat die identiteit vooral door anderen zo ingevuld wordt.
Nee, maar als iemand uit het niets begint dat zij heel veel homoseksuele vrienden heeft, vraag ik mij af wat de meerwaarde is van deze opmerking. Wat maakt het uit of het homo- of heteroseksuele vrienden zijn? Juist daardoor lijkt het alsof deze mensen anders zijn. De seksuele geaardheid van iemand interesseert mij weinig. Dat is niet de reden waarom ik met mensen omga.
Profesto

Bericht door Profesto »

merel schreef: 05 dec 2024, 10:24
Profesto schreef: 05 dec 2024, 10:17
merel schreef: 05 dec 2024, 09:10
Profesto schreef: 04 dec 2024, 22:45 Verder lees ik ook dat men aanstoot neemt aan homo's die homoseksualiteit als identiteit voeren. Ik denk dat dat vooral een stickertje is dat er vanuit jou zelf wordt opgeplakt.
Dat is ook niet helemaal waar. Ik ben vorig jaar begonnen bij een andere werkgever. Tijdens de lunch zat ik naast een collega die direct vertelde dat zij heel veel homoseksuele vrienden had. Blijkbaar is het niet het individu dat daar een sticker op plakt, maar wordt dit door de samenleving gedaan. Het is zoals @maandenschijn het verwoord zo dat de identiteit voor een groot deel wordt bepaald door de seksuele geaardheid die men heeft.
Dat iemand veel homoseksuele vrienden heeft staat gelijk aan dat zij een homoseksuele 'identiteit' hebben? Of die vrienden?
Ik denk dat die identiteit vooral door anderen zo ingevuld wordt.
Nee, maar als iemand uit het niets begint dat zij heel veel homoseksuele vrienden heeft, vraag ik mij af wat de meerwaarde is van deze opmerking. Wat maakt het uit of het homo- of heteroseksuele vrienden zijn? De seksuele geaardheid van iemand interesseert mij weinig. Dat is niet de reden waarom ik met mensen omga.
Mee eens, maar wat heeft dat met de discussie te maken?
Wat ik zie is dat homo's zelf ook niet enorm onder de indruk zijn van hun eigen geaardheid. Hooguit even als dat aan de omgeving verteld 'moet' worden. Vervolgens krijgen zij wel het verwijt dat zij hun geaardheid als identiteit aannemen. Wat ik een vreemd verwijt vindt, want ik hoor dat nooit over hetero's.
merel

Bericht door merel »

De discussie begon met de stelling van @maandenschijn dat tegenwoordig de identiteit wordt bepaald door de seksuele identiteit. Jij was het daar niet mee eens, maar ik denk dat dit wel een terecht punt is.
Profesto

Bericht door Profesto »

merel schreef: 05 dec 2024, 10:58 De discussie begon met de stelling van @maandenschijn dat tegenwoordig de identiteit wordt bepaald door de seksuele identiteit. Jij was het daar niet mee eens, maar ik denk dat dit wel een terecht punt is.
Dat is me inmiddels duidelijk, en ik begrijp nog steeds niet helemaal wat dat te maken heeft met jouw collega, maar dat terzijde.

Ik denk dus dat die identiteit vooral van buitenaf wordt gezien, en het niet zo is dat homo's zichzelf een bepaalde identiteit aanmeten. Zoiets zeg je toch ook niet over andere mensen?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Profesto schreef:
merel schreef: 05 dec 2024, 10:58 De discussie begon met de stelling van @maandenschijn dat tegenwoordig de identiteit wordt bepaald door de seksuele identiteit. Jij was het daar niet mee eens, maar ik denk dat dit wel een terecht punt is.
Dat is me inmiddels duidelijk, en ik begrijp nog steeds niet helemaal wat dat te maken heeft met jouw collega, maar dat terzijde.

Ik denk dus dat die identiteit vooral van buitenaf wordt gezien, en het niet zo is dat homo's zichzelf een bepaalde identiteit aanmeten. Zoiets zeg je toch ook niet over andere mensen?
Identiteit is voor een ieder verschillend. Uit verschillende achternamen blijkt al dat mensen zich vroeger onderscheiden, zich identificeerden met hun beroep, of hun woonplaats etc.

Nu zie ik veel meer dat andere zaken belangrijk zijn. In de huidige maatschappij is gender en geaardheid best een onderwerp. Ik sprak recent iemand die aangaf de geaardheid liever ‘geheim’ te houden. Niet uit schaamte, of bang voor een zekere repressie, alleen maar omdat diegene niet bekend wilde worden als ‘de homo/lesbienne’. De naam was voldoende om zich te identificeren. Dit is niet iets exclusief iets van refo’s. Sterker nog, in verschillende diversiteit-nota’s van bedrijven worden LHBTI, mensen van allochtone afkomst, genderdiversiteit etc benoemd. Blijkbaar is dat dus iets wat identiteit verschaft.

Het gevolg daarvan is, dat als je iemand op die identiteit aanspreekt/benoemt of identificeert best binnen kan komen. Zelfs als bedreigend of kwetsend kan worden ervaren. Ondanks dat er niet altijd een kwetsende intentie is.

Ik zeg daarmee niet dat we (als maatschappij) daar dan maar geen rekening mee moeten houden, maar enige relativering daarvan kan geen kwaad.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

https://kro-ncrv.nl/programmas/god-ik-b ... de-trailer dit is de trailer van de documentaire waar ik het gisteren over had.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Ik vind de titel van de 'documentaire' al misbruik van Gods naam.
Verder krijg ik uit de trailer niet het idee dat hij echt in gesprek wil maar vooral z'n gram wil halen en daarvoor de publiciteit zoekt. Ik ga deze zeker niet kijken.
Als hij echt zo begaan is met homofile jongeren op refoscholen is dit niet de manier, richt dat een stichting op en ga met scholen in gesprek.

Laten we als refo's wel gewoon alles doen om er voor te zorgen dat er aandacht voor deze jongeren is en hen op een bijbels pastorale manier benaderen.
Job

Bericht door Job »

Op welke school zat hij?
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Zita schreef: 05 dec 2024, 12:36 https://kro-ncrv.nl/programmas/god-ik-b ... de-trailer dit is de trailer van de documentaire waar ik het gisteren over had.
Ik vrees dat het weer de welbekende aflevering wordt waarin de "daders" zich moeten verantwoorden richting het "slachtoffer". Het wordt dan een beetje eenrichtingsverkeer.

Jammer dat tijdens zo'n uitzending geen homo aan het woord komt die er wel voor heeft gekozen om in een (reformatorische) kerk lid te zijn. Met een beetje zoekwerk zijn die echt wel te vinden.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Maanenschijn schreef: 05 dec 2024, 11:53
Profesto schreef:

Identiteit is voor een ieder verschillend. Uit verschillende achternamen blijkt al dat mensen zich vroeger onderscheiden, zich identificeerden met hun beroep, of hun woonplaats etc.

Nu zie ik veel meer dat andere zaken belangrijk zijn. In de huidige maatschappij is gender en geaardheid best een onderwerp. Ik sprak recent iemand die aangaf de geaardheid liever ‘geheim’ te houden. Niet uit schaamte, of bang voor een zekere repressie, alleen maar omdat diegene niet bekend wilde worden als ‘de homo/lesbienne’. De naam was voldoende om zich te identificeren. Dit is niet iets exclusief iets van refo’s. Sterker nog, in verschillende diversiteit-nota’s van bedrijven worden LHBTI, mensen van allochtone afkomst, genderdiversiteit etc benoemd. Blijkbaar is dat dus iets wat identiteit verschaft.

Het gevolg daarvan is, dat als je iemand op die identiteit aanspreekt/benoemt of identificeert best binnen kan komen. Zelfs als bedreigend of kwetsend kan worden ervaren. Ondanks dat er niet altijd een kwetsende intentie is.

Ik zeg daarmee niet dat we (als maatschappij) daar dan maar geen rekening mee moeten houden, maar enige relativering daarvan kan geen kwaad.
Ik vind geaardheid een deel van jouw identiteit. Het is iets wat bij jou hoort. Als je met iemand kennis maakt, bijvoorbeeld op een sollicitatiegesprek, vertel je over het algemeen ook jouw situatie. Ben je getrouwd, heb je kinderen enz.

Over begrijp ik best dat sommige mensen geen ruchtbaarheid geven aan hun geaardheid. En zeker binnen de reformatorische gezindte. Je krijgt al snel een sticker opgeplakt.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

huisman schreef: 05 dec 2024, 00:01 Is er ook nog ruimte in christelijke Nederland om homoseksuele praxis zonde te noemen omdat Gods Woord dat zegt?
Waarom stel je deze vraag? Met welke intentie? Heb jij ervaringen dat dit binnen de reformatorische gezindte aan het veranderen is?
huisman

Bericht door huisman »

Konijntje schreef: 05 dec 2024, 18:40
huisman schreef: 05 dec 2024, 00:01 Is er ook nog ruimte in christelijke Nederland om homoseksuele praxis zonde te noemen omdat Gods Woord dat zegt?
Waarom stel je deze vraag? Met welke intentie? Heb jij ervaringen dat dit binnen de reformatorische gezindte aan het veranderen is?

Jazeker heb ik die. In mijn kerkverband (CGK) zeker. Maar niet alleen daar. De NGK is al om en er zullen meer kerken of kerkleden volgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

huisman schreef: 05 dec 2024, 19:10
Konijntje schreef: 05 dec 2024, 18:40

Jazeker heb ik die. In mijn kerkverband (CGK) zeker. Maar niet alleen daar. De NGK is al om en er zullen meer kerken of kerkleden volgen.
Dan kan ik, gezien jouw kerkelijke achtergrond, de vraag plaatsen.

In de Ger. Gem. is dat geen enkel discussiepunt. Eerder is er in dit kerkverband verlegenheid om dit onderwerp binnen de kerk op een pastorale wijze te bespreken en is openheid rond dit thema beperkt.

Binnen de HHK heb ik de indruk dat het ook geen discussiepunt is, maar is er wel (meer) openheid om de problematiek bespreekbaar te maken.

Exemplarisch vond ik destijds de woorden van Herman van Wijngaarden die namens Hart van Homo's lezingen door het land geeft. De stichting wordt met name uitgenodigd door gemeenten behorend tot de HHK of Gereformeerde Bond, zelden een Ger. Gem. Ik vind dat een gemiste kans en ik herken dit soort terughoudendheid ook vanuit de Ger. Gem.
helma

Bericht door helma »

Meestal nodigen ze iemand van Bijbels Beraad uit. Maakt toch niet uit van welke organisatie?
Ik heb een lezing bijgewoond van iemand van Struggel. Vond ik heel waardevol.

https://struggel.nl/
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt me toch wel uitmaken. Er is al een stichting die zich bezighoudt met reformatorische homo's. Die staat niet eens genoemd als samenwerkingspartner.

Het doet me een beetje denken aan mensen die zelf een eigen stichting oprichten. Heel bijzonder wel.
Plaats reactie