Homoseksualiteit
Re: Homoseksualiteit
Probleem is vaak dat in liefde de richting van Gods Woord wijzen niet als liefdevol wordt gezien.
En dat barmhartigheid wordt gezien als iemand z'n eigen ding laten doen en vinden, in plaats van met iemand meeworstelen om het Bijbelse spoor van het kruisdragen te gaan.
En dat barmhartigheid wordt gezien als iemand z'n eigen ding laten doen en vinden, in plaats van met iemand meeworstelen om het Bijbelse spoor van het kruisdragen te gaan.
- Niet meer zo actief -
Hoe zie je die barmhartigheid voor je op een school vol pubers? Denk je dat een 14-jarige al keurig kan formuleren 'ik wijs de zonde af, maar niet de zondaar' oid?MarJT schreef: ↑04 dec 2024, 18:18Ik wordt altijd een beetje boos van mensen die menen op het rechte pad te zijn en daarom homo's te kunnen beschimpen, pesten en veroordelen. En vooral bagatelliseren met de verzuchting van 'het zoveelste verhaal'.Maanenschijn schreef: ↑04 dec 2024, 17:45Waarom is dat de verwachting?Zita schreef:12 december komt een documentaire uit van Robbert Rodenburg over zijn jeugd als homo in een refo-omgeving. https://www.tvgids.nl/nieuws/televisie/ ... -ncrv-npo3
Hij gaat o.a. terug naar de Driestar om daar te bespreken hoe hij zijn tijd daar ervaren heeft. De verwachting is dat de documentaire geen mild beeld zal schetsen van deze school en van refo-kerken.
Wordt altijd een beetje moe van het zoveelste verhaal. Jongelui die geen vervelende ervaringen hebben hoor je nooit. Terwijl die er natuurlijk ook zijn.
Elk verhaal waarin refo's niet Gods barmhartigheid met zondaren laten zien is een verhaal te veel. Hopelijk kan je de spiegel verdragen.
Dat is niet geheel waar; vandaag is er nog een relletje in het nieuws over een voetbalclub waar een speler niet met een lhbti steunbetuiging wilde mee doen. Het NRC had een aantal artikelen over de Feijenoord Hooligans die een homosupporter bedreigen.
Het punt is natuurlijk dat in de kerkelijke omgeving je een liefdevolle reactie mag verwachten voor mensen die worstelen met hun geaardheid. Het tegengestelde gebeurt en dat is in strijd met wat Christus ons leert. Daar zit het verhaal.
Ja.Zeeuw schreef: ↑04 dec 2024, 18:27Hoe zie je die barmhartigheid voor je op een school vol pubers? Denk je dat een 14-jarige al keurig kan formuleren 'ik wijs de zonde af, maar niet de zondaar' oid?MarJT schreef: ↑04 dec 2024, 18:18Ik wordt altijd een beetje boos van mensen die menen op het rechte pad te zijn en daarom homo's te kunnen beschimpen, pesten en veroordelen. En vooral bagatelliseren met de verzuchting van 'het zoveelste verhaal'.Maanenschijn schreef: ↑04 dec 2024, 17:45Waarom is dat de verwachting?Zita schreef:12 december komt een documentaire uit van Robbert Rodenburg over zijn jeugd als homo in een refo-omgeving. https://www.tvgids.nl/nieuws/televisie/ ... -ncrv-npo3
Hij gaat o.a. terug naar de Driestar om daar te bespreken hoe hij zijn tijd daar ervaren heeft. De verwachting is dat de documentaire geen mild beeld zal schetsen van deze school en van refo-kerken.
Wordt altijd een beetje moe van het zoveelste verhaal. Jongelui die geen vervelende ervaringen hebben hoor je nooit. Terwijl die er natuurlijk ook zijn.
Elk verhaal waarin refo's niet Gods barmhartigheid met zondaren laten zien is een verhaal te veel. Hopelijk kan je de spiegel verdragen.
Respect en begrip zijn bij uitstek woorden die passen bij reformatorisch onderwijs.
- Maanenschijn
Ik zou vooral niet boos worden, is nergens voor nodig.MarJT schreef:Ik wordt altijd een beetje boos van mensen die menen op het rechte pad te zijn en daarom homo's te kunnen beschimpen, pesten en veroordelen. En vooral bagatelliseren met de verzuchting van 'het zoveelste verhaal'.Maanenschijn schreef: ↑04 dec 2024, 17:45Waarom is dat de verwachting?Zita schreef:12 december komt een documentaire uit van Robbert Rodenburg over zijn jeugd als homo in een refo-omgeving. https://www.tvgids.nl/nieuws/televisie/ ... -ncrv-npo3
Ik zou een verhaal waarin de liefde voor de medemens, mogelijk homo, zou blijken erg mooi vinden om op tv te zien.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Het onderwijs wel ja. Maar de jongeren zijn gewoon opgroeiende pubers die zich, net als andere pubers, lang niet altijd keurig kunnen uitdrukken. Wat ongetwijfeld ook geldt voor de opgroeiende homoseksuele puber. En je gaat mis met de gedachte dat iedere leerling op een reformatorische school ook een refo is zoals jij deze blijkbaar voor je ziet is. Buiten Christus zijn we allemaal van de zelfde lap gescheurd.MarJT schreef: ↑04 dec 2024, 18:32Ja.Zeeuw schreef: ↑04 dec 2024, 18:27Hoe zie je die barmhartigheid voor je op een school vol pubers? Denk je dat een 14-jarige al keurig kan formuleren 'ik wijs de zonde af, maar niet de zondaar' oid?MarJT schreef: ↑04 dec 2024, 18:18Ik wordt altijd een beetje boos van mensen die menen op het rechte pad te zijn en daarom homo's te kunnen beschimpen, pesten en veroordelen. En vooral bagatelliseren met de verzuchting van 'het zoveelste verhaal'.Maanenschijn schreef: ↑04 dec 2024, 17:45
Waarom is dat de verwachting?
Respect en begrip zijn bij uitstek woorden die passen bij reformatorisch onderwijs.
Daarnaast, denk je echt dat de boodschap 'we houden van de zondaar, maar keuren de zonde af' in onze seculiere wereld bijval gaat krijgen?
Volgens mij gaan de vervelende verhalen niet alleen, of misschien helemaal niet over de andere jongeren, maar over de houding van de volwassenen.
Dat laatste gaat het niet over. Het gaat hoe we in de gereformeerde gezindte omgaan met homo's die uit de kast komen. Ik ga vanavond even kijken.Zeeuw schreef: ↑04 dec 2024, 18:35Het onderwijs wel ja. Maar de jongeren zijn gewoon opgroeiende pubers die zich, net als andere pubers, lang niet altijd keurig kunnen uitdrukken. Wat ongetwijfeld ook geldt voor de opgroeiende homoseksuele puber. En je gaat mis met de gedachte dat iedere leerling op een reformatorische school ook een refo is zoals jij deze blijkbaar voor je ziet is. Buiten Christus zijn we allemaal van de zelfde lap gescheurd.MarJT schreef: ↑04 dec 2024, 18:32Ja.Zeeuw schreef: ↑04 dec 2024, 18:27Hoe zie je die barmhartigheid voor je op een school vol pubers? Denk je dat een 14-jarige al keurig kan formuleren 'ik wijs de zonde af, maar niet de zondaar' oid?MarJT schreef: ↑04 dec 2024, 18:18
Ik wordt altijd een beetje boos van mensen die menen op het rechte pad te zijn en daarom homo's te kunnen beschimpen, pesten en veroordelen. En vooral bagatelliseren met de verzuchting van 'het zoveelste verhaal'.
Daarnaast, denk je echt dat de boodschap 'we houden van de zondaar, maar keuren de zonde af' in onze seculiere wereld bijval gaat krijgen?
Over je eerste alinea; als er binnen de reformatorische scholen een cultuur is waarin het 'anders-zijn' reden is voor schelden, pesterijen en niet wordt ingegrepen, dan mag het bestuur daar op aangesproken worden met de bijbel in de hand.
Dat laatste gaat het wel over, wanneer de 'refo' wordt aangesproken. Het is de reden dat mijn homo-bijna-buren mij niet zo tof vinden bv.MarJT schreef: ↑04 dec 2024, 18:41Dat laatste gaat het niet over. Het gaat hoe we in de gereformeerde gezindte omgaan met homo's die uit de kast komen. Ik ga vanavond even kijken.Zeeuw schreef: ↑04 dec 2024, 18:35Het onderwijs wel ja. Maar de jongeren zijn gewoon opgroeiende pubers die zich, net als andere pubers, lang niet altijd keurig kunnen uitdrukken. Wat ongetwijfeld ook geldt voor de opgroeiende homoseksuele puber. En je gaat mis met de gedachte dat iedere leerling op een reformatorische school ook een refo is zoals jij deze blijkbaar voor je ziet is. Buiten Christus zijn we allemaal van de zelfde lap gescheurd.
Over je eerste alinea; als er binnen de reformatorische scholen een cultuur is waarin het 'anders-zijn' reden is voor schelden, pesterijen en niet wordt ingegrepen, dan mag het bestuur daar op aangesproken worden met de bijbel in de hand.
Met het laatste ben ik het eens. Dat geldt wat mij betreft voor iedere vorm van anders-zijn. Of iedere vorm van schelden/pesten. En dat geldt ook op iedere school.
Worstelen ze nog of is dat niet (meer) aan de orde? Daar kan best verschil in zitten en ik kan me zo voorstellen dat de reactie dan ook verschillend zal zijn.MarJT schreef:Dat is niet geheel waar; vandaag is er nog een relletje in het nieuws over een voetbalclub waar een speler niet met een lhbti steunbetuiging wilde mee doen. Het NRC had een aantal artikelen over de Feijenoord Hooligans die een homosupporter bedreigen.
Het punt is natuurlijk dat in de kerkelijke omgeving je een liefdevolle reactie mag verwachten voor mensen die worstelen met hun geaardheid. Het tegengestelde gebeurt en dat is in strijd met wat Christus ons leert. Daar zit het verhaal.
Een gesprek over een worsteling met een bepaalde zonde (welke dan ook) zal anders verlopen als een gesprek over een zonde waar iemand in leeft.
Iemand dan aanspreken is moeilijker en zal ook niet makkelijk te ontvangen zijn. Als je zelf niet overtuigd bent van het verkeerde en je wilt er ook aan vasthouden zal je zo'n gesprek anders ingaan/ opnemen dan als je worstelt met iets waarvan je weet en voelt dat het tegen Gods Woord ingaat en je verlangt Zijn Woord te gehoorzamen.
Blijft staan dat een gesprek altijd in liefde en bewogenheid moet gebeuren. Maar óók eerlijk. En dat is nog niet zo eenvoudig.
- Lilian1975
Nee, want bijv homoseksualiteit of heteroseksualiteit is een indentiiteit in onze tijd. Men zegt ik ben homo, ik ben hetero. Dus zodra je een zonde liefdevol afwijst, tast je de identiteit a.h.w. aan. En zal men geraakt zijn. Hoe je je best ook doet.MarJT schreef: ↑04 dec 2024, 18:32Ja.Zeeuw schreef: ↑04 dec 2024, 18:27Hoe zie je die barmhartigheid voor je op een school vol pubers? Denk je dat een 14-jarige al keurig kan formuleren 'ik wijs de zonde af, maar niet de zondaar' oid?MarJT schreef: ↑04 dec 2024, 18:18Ik wordt altijd een beetje boos van mensen die menen op het rechte pad te zijn en daarom homo's te kunnen beschimpen, pesten en veroordelen. En vooral bagatelliseren met de verzuchting van 'het zoveelste verhaal'.Maanenschijn schreef: ↑04 dec 2024, 17:45
Waarom is dat de verwachting?
Op die leeftijd maken de meesten zeker dat onderscheid niet. Als zelf volwassenen het in onze wereld bijna niet meer kunnen. Het wordt ook niet geleerd in de wereld digitaal en concreet.
Mag ik vragen hoe je een zonde liefdevol afwijst in het kader van homoseksualiteit? Hoe pak je dat aan?Lilian1975 schreef: ↑04 dec 2024, 19:39Nee, want bijv homoseksualiteit of heteroseksualiteit is een indentiiteit in onze tijd. Men zegt ik ben homo, ik ben hetero. Dus zodra je een zonde liefdevol afwijst, tast je de identiteit a.h.w. aan. En zal men geraakt zijn. Hoe je je best ook doet.MarJT schreef: ↑04 dec 2024, 18:32Ja.Zeeuw schreef: ↑04 dec 2024, 18:27Hoe zie je die barmhartigheid voor je op een school vol pubers? Denk je dat een 14-jarige al keurig kan formuleren 'ik wijs de zonde af, maar niet de zondaar' oid?MarJT schreef: ↑04 dec 2024, 18:18
Ik wordt altijd een beetje boos van mensen die menen op het rechte pad te zijn en daarom homo's te kunnen beschimpen, pesten en veroordelen. En vooral bagatelliseren met de verzuchting van 'het zoveelste verhaal'.
Op die leeftijd maken de meesten zeker dat onderscheid niet. Als zelf volwassenen het in onze wereld bijna niet meer kunnen. Het wordt ook niet geleerd in de wereld digitaal en concreet.
Natuurlijk kan dat. Als hij of zij normaal is opgevoed. Het idee.Zeeuw schreef: ↑04 dec 2024, 18:27Hoe zie je die barmhartigheid voor je op een school vol pubers? Denk je dat een 14-jarige al keurig kan formuleren 'ik wijs de zonde af, maar niet de zondaar' oid?MarJT schreef: ↑04 dec 2024, 18:18Ik wordt altijd een beetje boos van mensen die menen op het rechte pad te zijn en daarom homo's te kunnen beschimpen, pesten en veroordelen. En vooral bagatelliseren met de verzuchting van 'het zoveelste verhaal'.Maanenschijn schreef: ↑04 dec 2024, 17:45Waarom is dat de verwachting?Zita schreef:12 december komt een documentaire uit van Robbert Rodenburg over zijn jeugd als homo in een refo-omgeving. https://www.tvgids.nl/nieuws/televisie/ ... -ncrv-npo3
Ik merk wel eens dat ouders daar soms wat minder vertrouwen in hebben, omdat ze thuis wel eens onredelijke discussies voeren. Dat kan heel vervelend zijn, maar naar buiten toe kunnen veel pubers zulke dingen echt prima, mits normaal opgevoed.