Wat jammer, dit is jouw mening. Of is dit in elk kerkverband?BSH schreef: ↑31 okt 2024, 17:40Feit 1: Er zijn kinderen van God die door hen geweerd worden uit hun kerkverband.Job schreef: ↑29 okt 2024, 08:25Dat is behoorlijk vrij associëren van je, moet ik zeggen. Want ik durf niet te zeggen of er in meer linkse gemeenten vooral vroomheid of vooral culturele diversiteit is.BSH schreef: ↑28 okt 2024, 18:01Feitelijk zeg je nu dat men in de GGiN liever samenleeft met vrome vijanden van God, dan met cultureel diverse kinderen van God. En dat je dat begrijpt.Job schreef: ↑28 okt 2024, 12:47 In de slipstream van de zondagervaring van @Huisman kwamen er wat reacties. Deze van mij, ik verhuis 'em hier even heen:
Toch is wat hier zoal gedeeld wordt, tenzij men groot geloof heeft, een belangrijke reden dat we eenwording als of met kerken ter rechterzijde wel kunnen vergeten. De GGiN bijvoorbeeld zullen vermoedelijk niets (meer) herkennen in gemeenten aan de linkerzijde van de Gereformeerde Gemeenten en kijken wel uit om zich ermee te verbinden. Sorry, maar dat begrijp ik nog ook. Zij importeren dan verdeeldheid. En in sommige gevallen een stuk leer en leven wat onherkenbaar is.
(...)
Feit 2: Er zijn vijanden van God die zelfs lid van de kerkenraad mogen worden.
Dat was mijn punt. En inderdaad, in linkse gemeenten is ook genoeg mis. Maar dit ene punt vind ik persoonlijk heel wrang.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik denk in elk kerkverband, de één meer dan de ander, de één uitgesprokener dan de ander. Mijn pleidooi om op zondag iedereen (ongeacht kerkverband) uit te nodigen die de Bijbelse boodschap brengt, wordt ook gehinderd door kerkverband-regels.Bobber schreef: ↑01 nov 2024, 08:28Wat jammer, dit is jouw mening. Of is dit in elk kerkverband?BSH schreef: ↑31 okt 2024, 17:40Feit 1: Er zijn kinderen van God die door hen geweerd worden uit hun kerkverband.
Feit 2: Er zijn vijanden van God die zelfs lid van de kerkenraad mogen worden.
Dat was mijn punt. En inderdaad, in linkse gemeenten is ook genoeg mis. Maar dit ene punt vind ik persoonlijk heel wrang.
Letterlijk citaat uit de preek zondagochtend in Barneveld-Zuid: "Als iemand van een kind des toorns een kind des levens wordt gemaakt, weet hij dit dan? Nee!".
De leer van de onbewuste wedergeboorte wordt openlijk verkondigd.
De leer van de onbewuste wedergeboorte wordt openlijk verkondigd.
Dit was mij al langer bekend. Hier zullen er vast zijn die dit niet geloven. Is het terug te luisteren voor diegenen die het niet geloven?
Wat werd ervoor en erna gezegd? Nu is het wel een heel kort citaat om meteen vergaande conclusies over te trekken.
- Niet meer zo actief -
Wel belangrijk om te weten wat daarna gezegd werd om een oordeel te kunnen geven. Als je namelijk op die vraag ‘Ja’ zou antwoorden zou dat inhouden dat elke wedergeborene exact plaats en tijd kan aanwijzen van zijn wedergeboorte.
Daar is bv á Brakel in zijn Redelijke Godsdienst een stuk genuanceerder en m.i. ook pastoraler over.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Een heleboel, maar ik heb eigenlijk geen zin om de welbekende rotondes weer af te draaien.
Ik zag deze expliciete uitspraak meer als een bevestiging van wat de lijnen en denkrichting zijn rond het persoonlijk heil en geloofszekerheid.
Ik krijg er hoofdpijn van. Omdat ik weet dat het niet naar de Schrift is. Maar hoe vaker ik het hoor, hoe aannemelijker het lijkt dat er een kern van waarheid in ligt.
Je wilt het wel melden, maar niet bespreken? Ook goed.
- Niet meer zo actief -
-
Als Christus je in het uur der minnen door zijn Woord aan je openbaart aan je verloren ziel, en je genadig verlost, en het geloof en het leven in Christus geschonken krijgt, dan zou je dat niet weten? Tuurlijk weet je dat dat is zo’n bovennatuurlijk wonder dat vergeet je nooit meer.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 14:37Wel belangrijk om te weten wat daarna gezegd werd om een oordeel te kunnen geven. Als je namelijk op die vraag ‘Ja’ zou antwoorden zou dat inhouden dat elke wedergeborene exact plaats en tijd kan aanwijzen van zijn wedergeboorte.
Daar is bv á Brakel in zijn Redelijke Godsdienst een stuk genuanceerder en m.i. ook pastoraler over.
-
Het kan ook heel geleidelijk aan zijn gegaan of misschien zelfs in de moederschoot. T is in die zin ook niet van levensbelang wanneer dat precies was.Scheepsbel schreef: ↑25 nov 2024, 14:55Als Christus je in het uur der minnen door zijn Woord aan je openbaart aan je verloren ziel, en je genadig verlost, en het geloof en het leven in Christus geschonken krijgt, dan zou je dat niet weten? Tuurlijk weet je dat dat is zo’n bovennatuurlijk wonder dat vergeet je nooit meer.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 14:37Wel belangrijk om te weten wat daarna gezegd werd om een oordeel te kunnen geven. Als je namelijk op die vraag ‘Ja’ zou antwoorden zou dat inhouden dat elke wedergeborene exact plaats en tijd kan aanwijzen van zijn wedergeboorte.
-
In de moederschoot gebeurde alleen in de Bijbel, geleidelijk gaat het niet, het is een Goddelijke daad door af te sterven aan de oude mens en met Christus de kruisdood in om te leven met Hem dat gaat nooit ongemerkt als je dat gelooft lieg jij jezelf voor en helaas is dat de praktijk in vele rechtse gemeenten.
-
Brakel noemde het allengskens de meest voorkomende weg...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
- Lilian1975
Wat bijzonder. Waar staat dat in de Bijbel?Scheepsbel schreef: ↑25 nov 2024, 15:01 In de moederschoot gebeurde alleen in de Bijbel, geleidelijk gaat het niet, het is een Goddelijke daad door af te sterven aan de oude mens en met Christus de kruisdood in om te leven met Hem dat gaat nooit ongemerkt als je dat gelooft lieg jij jezelf voor en helaas is dat de praktijk in vele rechtse gemeenten.