Oppervlakkige prediking --> inzegenen homoseksuele relaties

Posthoorn

Re: Oppervlakkige prediking --> inzegenen homoseksuele relaties

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 26 okt 2024, 09:12 Volkomen eens.

Ik las nog even terug om te bekijken wat er nu precies een misverstand kan zijn. Maar je hebt toch heus gezegd dat dit punt het verschil is tussen een waar geloof en het bouwen op een zandgrond.

Nu stoor ik mij daar allemaal niet zo aan, maar ik ben wel benieuwd hoe je daar zelf naar kijkt.

En bij Scheepsbel ben ik nog benieuwder. Zijn geluid is inmiddels in dit draadje verstomd.
Wat ik bedoel te zeggen is dit: Vóór alle dingen is ons nodig om met God verzoend te worden. Pas dan kan er sprake zijn van een nieuw leven. En ik geloof weer steeds meer dat dit iets is wat je ervaart, het met God verzoend worden. Het kan m.i. niet zo zijn dat je zo ongemerkt de heiligmaking aan het betrachten bent en dan tot de conclusie komt: o, maar dan zal ik ook wel met God verzoend zijn.
MarJT

Bericht door MarJT »

Posthoorn schreef: 26 okt 2024, 15:00

Ik las nog even terug om te bekijken wat er nu precies een misverstand kan zijn. Maar je hebt toch heus gezegd dat dit punt het verschil is tussen een waar geloof en het bouwen op een zandgrond.

Nu stoor ik mij daar allemaal niet zo aan, maar ik ben wel benieuwd hoe je daar zelf naar kijkt.

En bij Scheepsbel ben ik nog benieuwder. Zijn geluid is inmiddels in dit draadje verstomd.
Wat ik bedoel te zeggen is dit: Vóór alle dingen is ons nodig om met God verzoend te worden. Pas dan kan er sprake zijn van een nieuw leven. En ik geloof weer steeds meer dat dit iets is wat je ervaart, het met God verzoend worden. Het kan m.i. niet zo zijn dat je zo ongemerkt de heiligmaking aan het betrachten bent en dan tot de conclusie komt: o, maar dan zal ik ook wel met God verzoend zijn.
Het is niet of verzoening en daarna heiligmaking, beiden gaan hand in hand. Als je Gods Heilige Geest ervaart in je leven, ontdek je ook weer je onvolkomenheid. Hetzelfde geldt ook andersom. Door het besef van de kracht van de verzoening van Jezus vind er ook vernieuwing in je leven plaats. Zo wordt het steeds meer niet ik, maar Christus in mij.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Je moet de eerste bekering niet verwarren met de dagelijkse bekering.
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 26 okt 2024, 15:00

Toch denk ik dat er wel nadere reformatoren zijn die op die manier aan de vruchten de bomen kenden.

Maar goed. Een fijn karakter is heel prettig, maar geen bewijs van godsvrucht. Dat kan ik volgen.
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 26 okt 2024, 15:38 Je moet de eerste bekering niet verwarren met de dagelijkse bekering.
Nee, maar ze staan óók niet los van elkaar.
Ararat

Bericht door Ararat »

Posthoorn schreef: 26 okt 2024, 15:38 Je moet de eerste bekering niet verwarren met de dagelijkse bekering.
Wil je concreter maken hoe men dat doet, de dagelijkse bekering?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ararat schreef: 26 okt 2024, 18:07
Wil je concreter maken hoe men dat doet, de dagelijkse bekering?
Dat is wat ik lees in de post van MarJT.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Vandaag las ik dit bericht in het RD:

https://www.rd.nl/artikel/1085800-predi ... -onderzoek

Ik moest denken aan dit topic. Ik ga om met enkele leden uit de Maranathakerk. Er leven daar meerdere zorgen: je hebt een conservatieve en een progressieve stroming. Beide stromingen groeien uit elkaar, waardoor mensen zich niet meer thuis voelen in de kerk. Het is zorgwekkend dat in meerdere gereformeerde bond gemeenten dit soort ontwikkelingen gaande zijn.

Met betrekking tot dr. Visser: wat jammer dat hij stopt. Een begaafd predikant waar ik vaak veel van heb geleerd onder zijn prediking. Ook bij de leden van de Maranathakerk die ik ken, is niet duidelijk wat er aan de hand is. Wel is 2 weken geleden op de kansel aangegeven dat een onderzoek gaande is. Hij is een man met een uitgesproken (conservatieve) mening.

Gebed is nodig voor deze kerk en voor deze stad. Juist in een achterstandswijk (waar de Maranathakerk staat) is het nodig dat het Woord nog klinkt.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom zet je dat in dit draadje? Zo oppervlakkig zijn de preken van deze dominee toch helemaal niet?
Konijntje

Bericht door Konijntje »

DDD schreef: 23 nov 2024, 11:16 Waarom zet je dat in dit draadje? Zo oppervlakkig zijn de preken van deze dominee toch helemaal niet?
Nee, verre van. De preken van dr. Visser zijn diepgaand.

Ik heb dit in dit topic geplaatst, omdat ik een overeenkomst zie tussen de gebeurtenissen in de Jacobikerk en de Maranathakerk. Namelijk dat progressieve stromingen in opkomst zijn in deze gemeenten en gedachtegoed wat voorheen als vaststaand feit werd gezien (o.a. visie op mensen met een andere geaardheid) nu voor andere uitleg vatbaar is.

Wat uiteindelijk de oorzaak van het afscheid van dr. Visser is, weet ik niet. Ik maak mij in ieder geval zorgen over deze gemeente. Een predikant drukt vaak zijn stempel op een gemeente. Mijn zorg zit hem ook in dat er een progressievere predikant als opvolger komt.
DDD

Bericht door DDD »

Aha. Ik had eerder gedacht dat deze dominee zelf de meer progressieve kant vertegenwoordigde. Dank voor de toelichting.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Konijntje schreef: 23 nov 2024, 12:06
DDD schreef: 23 nov 2024, 11:16 Waarom zet je dat in dit draadje? Zo oppervlakkig zijn de preken van deze dominee toch helemaal niet?
Kunt u aangeven wat u diepgaand vindt aan de preken van Ds. Visser?
Ze zijn nogal erg verschillend, en hij heeft zelf ook een ontwikkeling doorgemaakt.
En ook wel eerder stop doen opwaaien ook hier op het forum. (Bijv. zijn preek over de Great Reset en toespreken van een vrouwelijke predikant die bevestigd werd)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef: 23 nov 2024, 12:41
Konijntje schreef: 23 nov 2024, 12:06
Kunt u aangeven wat u diepgaand vindt aan de preken van Ds. Visser?
Ze zijn nogal erg verschillend, en hij heeft zelf ook een ontwikkeling doorgemaakt.
En ook wel eerder stop doen opwaaien ook hier op het forum. (Bijv. zijn preek over de Great Reset en toespreken van een vrouwelijke predikant die bevestigd werd)
Voordat we weer dezelfde rotonde beginnen: noem liever zelf een voorbeeld van een niet diepgaande preek.

Overigens hoeven preken niet altijd diepgaand te zijn. Jezus preekte ook niet altijd diepzinnig.
refo

Bericht door refo »

Ik heb vorige zondag ook onder wat wij noemen een oppervlakkige preek gezeten. Niettemin komen daar dan zaken in voor die bij ons onderbelicht blijven.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef: 23 nov 2024, 14:30 Ik heb vorige zondag ook onder wat wij noemen een oppervlakkige preek gezeten. Niettemin komen daar dan zaken in voor die bij ons onderbelicht blijven.
Dat er bepaalde zaken in de preken in jouw eigen gemeente, minder belicht worden, maakt die andere preken niet minder oppervlakkig.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie