Weekdiensten

Zeeuw

Re: Weekdiensten

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef: 18 nov 2024, 15:04
Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 14:51
HersteldHervormd schreef: 18 nov 2024, 14:40
Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 13:57 Kom maar eens naar Zeeland, dan gaan we gezellig een avondje sporten :)
De reis naar Zeeland toe vind ik al een uiting van topsport.
Verder ben ik van mening dat doordeweekse diensten echt niet overdreven zijn. Zeker niet voor vacante gemeentes. Maar ook voor gemeentes met een eigen dominee. Je geeft toch gemeenteleden de kans om doordeweeks wat te mogen horen. Soms duurt het wel even voordat het zondag is en kan je geestelijk wel wat gebruiken.
Ik denk dat een gemeente met een eigen predikant, die echt werk van de preken maakt en die een goed verenigingsleven kent (waarin evenzeer veel geestelijke voeding tot je komt) niet door de week nog diensten hoeft te organiseren.
Je bedoeld met vereningsleven diverse kringen enz.?
Klopt. Wij doen bv Bijbelstudie in de Bijbelkring, in de vrouwenkring (ik dan niet, want ik zou vermoedelijk bij de deur geweerd worden), 20+, de online Bijbelkring, daarnaast is er een gebedskring, evangelisatie, kinderclub, JV- en +16 etc. Dus in die zin zijn er veel mogelijkheden met elkaar als gemeenteleden over Gods Woord (en andere zaken) te spreken.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 15:09
Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 14:51
HersteldHervormd schreef: 18 nov 2024, 14:40
De reis naar Zeeland toe vind ik al een uiting van topsport.
Verder ben ik van mening dat doordeweekse diensten echt niet overdreven zijn. Zeker niet voor vacante gemeentes. Maar ook voor gemeentes met een eigen dominee. Je geeft toch gemeenteleden de kans om doordeweeks wat te mogen horen. Soms duurt het wel even voordat het zondag is en kan je geestelijk wel wat gebruiken.
Ik denk dat een gemeente met een eigen predikant, die echt werk van de preken maakt en die een goed verenigingsleven kent (waarin evenzeer veel geestelijke voeding tot je komt) niet door de week nog diensten hoeft te organiseren.
Klopt. Wij doen bv Bijbelstudie in de Bijbelkring, in de vrouwenkring (ik dan niet, want ik zou vermoedelijk bij de deur geweerd worden), 20+, de online Bijbelkring, daarnaast is er een gebedskring, evangelisatie, kinderclub, JV- en +16 etc. Dus in die zin zijn er veel mogelijkheden met elkaar als gemeenteleden over Gods Woord (en andere zaken) te spreken.
Maar je vind dat dus niet te veel? Zit het dan echt vast op de daadwerkelijke dienst?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef: 18 nov 2024, 15:31
Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 15:09
Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 14:51 Ik denk dat een gemeente met een eigen predikant, die echt werk van de preken maakt en die een goed verenigingsleven kent (waarin evenzeer veel geestelijke voeding tot je komt) niet door de week nog diensten hoeft te organiseren.
Maar je vind dat dus niet te veel? Zit het dan echt vast op de daadwerkelijke dienst?
Als je dat allemaal als persoon zelf zou doen, is dat veel teveel. Ik bedoel ermee dat er voor iedere doelgroep in de week gelegenheid is tot ontmoeting en verdieping (waarbij het vaak ook gaat over de zondagse preken).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Misschien zijn er hier nog enkelen die graag willen meeluisteren (kon alleen live, dus nu (21:31 uur) kan het niet meer)
Nu de eerste Bijbellezing (dit jaar) over het boek Jona:
Jona 2 : 1 t/m 4
Thema:
Een biddende Jona
Zijn gebedsplaats (vs. 1)
Zijn gebedsworsteling (vs. 2-3)
Zijn gebedsverwachting (vs. 4)

http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Spijtig. Alweer over Jona. Een prachtig boek, daar niet van. Maar als zelfs in weekdiensten de prediking over overbekende hoofdstukken gaat.

Zondagmorgen was ik in Duitsland in de kerk. Aan de orde was Mattheus 25, vanaf vers 31. Ik zie op Prekenweb één preek over deze perikoop.

Jona daarentegen heeft er een heleboel. Hoewel ook daar hoofdstuk 4 weinig populair is.

Het heeft niet specifiek met deze dienst te maken, maar dat zal DIA mij niet euvel duiden.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef: 20 nov 2024, 22:35 Spijtig. Alweer over Jona. Een prachtig boek, daar niet van. Maar als zelfs in weekdiensten de prediking over overbekende hoofdstukken gaat.

Zondagmorgen was ik in Duitsland in de kerk. Aan de orde was Mattheus 25, vanaf vers 31. Ik zie op Prekenweb één preek over deze perikoop.

Jona daarentegen heeft er een heleboel. Hoewel ook daar hoofdstuk 4 weinig populair is.

Het heeft niet specifiek met deze dienst te maken, maar dat zal DIA mij niet euvel duiden.
U weet toch ook wel waarom men graag over Jozef en over Jona preekt, omdat men dan de gangen van Gods volk kan preken, aan de hand van de vergeestelijking van de geschiedenissen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Dat weet ik. Maar men zou er beter aan doen te preken over wat Jezus zelf gezegd heeft.

Overigens gebeurde dat in de gereformeerde traditie ooit wel. Zowel Van der Groe als Coenraad Mel hebben over het genoemde gepreekt, en ook Floor heeft hierover gesproken.

En dus ds. W. Harinck.

Het is niet zo'n best teken als een dominee voor de derde keer over Jozef spreekt, maar hele geschiedenissen van het onderwijs van Jezus nog nooit bepreekt heeft. Dan liggen de prioriteiten bij het preken mijns inziens niet goed. Dan is het te vrezen dat de voorganger het belangrijker vindt wat hij zelf te melden heeft dan dat hij eerlijk naar de hele Schrift wil luisteren.
Laatst gewijzigd door DDD op 20 nov 2024, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef: 20 nov 2024, 22:54
DDD schreef: 20 nov 2024, 22:35 Spijtig. Alweer over Jona. Een prachtig boek, daar niet van. Maar als zelfs in weekdiensten de prediking over overbekende hoofdstukken gaat.

U weet toch ook wel waarom men graag over Jozef en over Jona preekt, omdat men dan de gangen van Gods volk kan preken, aan de hand van de vergeestelijking van de geschiedenissen.
En vergeet Ruth niet, als het om vergeestelijking gaat....
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Misschien toch beter om in het geheel niets meer te plaatsen.
Geen enkel positieve reactie, alles negatief of onbegrepen.
Alles begint me hier steeds vreemder te worden.
Job

Bericht door Job »

-DIA- schreef: 21 nov 2024, 00:34 Misschien toch beter om in het geheel niets meer te plaatsen.
Hoe was de dienst, DIA?
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef: 20 nov 2024, 23:11
Johann Gottfried Walther schreef: 20 nov 2024, 22:54

En vergeet Ruth niet, als het om vergeestelijking gaat....
Ja, dat hadden wij gisteravond.
En ook afgelopen zondagmorgen, als extra uitstapje in de preek, die was niet over Ruth.
merel

Bericht door merel »

Even voor mijn beeldvorming; op welke wijze worden de boeken Jona en Ruth vergeestelijkt?

Ik had tot 10 jaar geleden bijna nog nooit een preek over Jona gehoord. Inmiddels tientallen.
DDD schreef: 20 nov 2024, 22:59 Dat weet ik. Maar men zou er beter aan doen te preken over wat Jezus zelf gezegd heeft.

Overigens gebeurde dat in de gereformeerde traditie ooit wel. Zowel Van der Groe als Coenraad Mel hebben over het genoemde gepreekt, en ook Floor heeft hierover gesproken.

En dus ds. W. Harinck.

Het is niet zo'n best teken als een dominee voor de derde keer over Jozef spreekt, maar hele geschiedenissen van het onderwijs van Jezus nog nooit bepreekt heeft. Dan liggen de prioriteiten bij het preken mijns inziens niet goed. Dan is het te vrezen dat de voorganger het belangrijker vindt wat hij zelf te melden heeft dan dat hij eerlijk naar de hele Schrift wil luisteren.
Ik mis juist wel eens de preken uit het OT. Ik heb soms het idee dat vooral gepreekt wordt over de 4 Evangeliën.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

wij hebben recent ook een serie over Jona gehad, zonder vergeestelijkingen buiten de bijbelse weg om weliswaar, maar voor veel mensen toch prediking geweest die ze aan het denken hebben gezet.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Job schreef: 21 nov 2024, 01:21
-DIA- schreef: 21 nov 2024, 00:34 Misschien toch beter om in het geheel niets meer te plaatsen.
Hoe was de dienst, DIA?
Ernstig. Maar tegelijk veel onderwijs is de weg die God met Zijn volk gaat.
Jona gaat door de diepste diepten. Daar bidt hij. En hoe dat ook mogelijk is: Hij gelooft zeker, 'nochtans' dat hij de tempel Zijner heerlijkheid weer zal aanschouwen. Daar wordt Gods werk in gezien: Waar het bij een mens aan een einde komt ligt hier toch een verwachting, nee een zeker weten: Ik zal... de tempel uwer heiligheid weer aanschouwen. En dit is niet wat uit de natuur van de mens komt. Hier komt onder alle strijd en in de diepste diepten het werk dat God in zijn ziel gelegd heeft openbaar.
Job

Bericht door Job »

-DIA- schreef: 21 nov 2024, 09:28
Job schreef: 21 nov 2024, 01:21
Hoe was de dienst, DIA?
Ernstig. Maar tegelijk veel onderwijs is de weg die God met Zijn volk gaat.
Jona gaat door de diepste diepten. Daar bidt hij. En hoe dat ook mogelijk is: Hij gelooft zeker, 'nochtans' dat hij de tempel Zijner heerlijkheid weer zal aanschouwen. Daar wordt Gods werk in gezien: Waar het bij een mens aan een einde komt ligt hier toch een verwachting, nee een zeker weten: Ik zal... de tempel uwer heiligheid weer aanschouwen. En dit is niet wat uit de natuur van de mens komt. Hier komt onder alle strijd en in de diepste diepten het werk dat God in zijn ziel gelegd heeft openbaar.
Mooi, wens je goede "herkauwing" van dit alles.
Plaats reactie