De wolf in Nederland

Hoe denken jullie over wolven in Nederland?

Geweldig dat er weer wolven zijn in Nederland!
16
24%
Het maakt me helemaal niets uit.
3
4%
Zo snel mogelijk alle wolven afschieten of wegjagen uit ons land.
19
28%
In sommige gebieden zou het eventueel kunnen, maar dan wel met beleid.
29
43%

Totaal aantal stemmen: 67

merel

Re: De wolf in Nederland

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 01 nov 2024, 22:25
MarJT schreef:
Mannetje schreef: 01 nov 2024, 21:40
MarJT schreef: 01 nov 2024, 21:36
Misschien had ie beter op zijn schapen moeten passen.
Heb je het artikel gelezen?
Ja. Hij heeft niet op de schapen gepast. Hij verwacht dat een hek dat doet.
Hoe doe je dat, op je schapen passen? Misschien kan ik wat van je leren om mijn schaapjes te beschermen.
's Nachts binnenhalen en overdag toezicht houden.

Ik denk namelijk dat door de komst van de wolf er noodgedwongen een omslag moet komen in de wijze waarop met het vee omgegaan wordt. Eerder konden de dieren onbeheerd buiten blijven. Dat kan niet meer.
Maanenschijn

De wolf in Nederland

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
MarJT schreef:
Mannetje schreef: 01 nov 2024, 21:40
Heb je het artikel gelezen?
Hoe doe je dat, op je schapen passen? Misschien kan ik wat van je leren om mijn schaapjes te beschermen.

Ik denk namelijk dat door de komst van de wolf er noodgedwongen een omslag moet komen in de wijze waarop met het vee omgegaan wordt. Eerder konden de dieren onbeheerd buiten blijven. Dat kan niet meer.
Dit is simpelweg onmogelijk. Schapenhouders hebben verschillende koppels/kuddes. Gesorteerd op leeftijd, ram of ooi. Die lopen in polders en op verschillende plaatsen in natuurgebieden (waar ze een belangrijke bijdrage leveren aan het in stand houden daarvan). Iedere dag honderden schapen binnen halen is niet te doen.

En toezicht houden overdag is ook niet mogelijk. Daar zijn de opbrengsten te laag voor om die arbeidskosten te betalen.

Als we als maatschappij de wolf graag terug willen (en ik heb daar in een zekere mate niks op tegen) dat zullen we ook dode schapen moeten gaan accepteren en rekening houden met de situatie dat er veel minder schapen komen. En veel minder schapen betekend op veel plaatsen een ander landschap of meer kosten in mechanische maatregelen (heide afplaggen, pioniersvegetatie verwijderen en zo).

Het zijn keuzes. Als er veulens of paarden dood gemaakt worden zal het sentiment snel omslaan verwacht ik. Want veel gaat op basis van sentiment. Wist je trouwens dat alle mest van paarden ook niet betrokken wordt bij de berekening en oplossing van het mestvraagstuk (van de landbouw) in Nederland? Alles is een keuze, maar de rekening daarvan gaat meestal naar de groep die niet de keuze mag maken.

Ik probeer inderdaad wel het beste te doen voor mijn schaapjes. Het zijn er maar een paar, een prachtig ras en probeer er wel zuinig op te zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel

Bericht door merel »

Voor een deel zullen we dode schapen moeten accepteren. Aan de andere kant zijn er volgens mij, en ik ben een leek, meer mogelijkheden op dit vlak dan nu benut worden.
MarJT

Bericht door MarJT »

Maanenschijn schreef: 02 nov 2024, 08:42
merel schreef:
MarJT schreef:

Dit is simpelweg onmogelijk. Schapenhouders hebben verschillende koppels/kuddes. Gesorteerd op leeftijd, ram of ooi. Die lopen in polders en op verschillende plaatsen in natuurgebieden (waar ze een belangrijke bijdrage leveren aan het in stand houden daarvan). Iedere dag honderden schapen binnen halen is niet te doen.

En toezicht houden overdag is ook niet mogelijk. Daar zijn de opbrengsten te laag voor om die arbeidskosten te betalen.

Als we als maatschappij de wolf graag terug willen (en ik heb daar in een zekere mate niks op tegen) dat zullen we ook dode schapen moeten gaan accepteren en rekening houden met de situatie dat er veel minder schapen komen. En veel minder schapen betekend op veel plaatsen een ander landschap of meer kosten in mechanische maatregelen (heide afplaggen, pioniersvegetatie verwijderen en zo).

Het zijn keuzes. Als er veulens of paarden dood gemaakt worden zal het sentiment snel omslaan verwacht ik. Want veel gaat op basis van sentiment. Wist je trouwens dat alle mest van paarden ook niet betrokken wordt bij de berekening en oplossing van het mestvraagstuk (van de landbouw) in Nederland? Alles is een keuze, maar de rekening daarvan gaat meestal naar de groep die niet de keuze mag maken.

Ik probeer inderdaad wel het beste te doen voor mijn schaapjes. Het zijn er maar een paar, een prachtig ras en probeer er wel zuinig op te zijn.
Exact het vetgedrukte waar het probleem zit. We accepteren dierenleed vanuit commerciele overwegingen, zoals megastallen ed. Tegelijk wordt moord en brand geschreeuwd als de natuur vervelend wordt. Het gaat die boeren niet om hun vee of de natuur maar om hun opbrengst. Als het wel zo zou zijn, zouden er veel gemakkelijker afdoende maatregelen worden genomen. En ja, ik zou geen enkel probleem hebben met een verdubbeling van de vleesprijzen om deze redenen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Je kletst een beetje dom over de megastallen. Want in deze casus liepen de dieren in de wei, niet in een megastal.
Dieren in de wei met permanente bewaking. Boer mag niet naar de WC, want dan kan de wolf toeslaan.

Experts zeggen: bescherm je schapen met een wolfwerend hek. Deze boer deed het. Maar nee, hij had op z'n krukje erbij moeten zitten.
:jongle :bobo
- Niet meer zo actief -
huisman

Bericht door huisman »

Mannetje schreef: 02 nov 2024, 14:11 Je kletst een beetje dom over de megastallen. Want in deze casus liepen de dieren in de wei, niet in een megastal.
Dieren in de wei met permanente bewaking. Boer mag niet naar de WC, want dan kan de wolf toeslaan.

Experts zeggen: bescherm je schapen met een wolfwerend hek. Deze boer deed het. Maar nee, hij had op z'n krukje erbij moeten zitten.
:jongle :bobo
In landen waar er meer roofdieren zijn laat de herder/boer inderdaad zijn kudde nooit alleen. In Bijbelse tijden ook niet. Zie de herdersjongen David en de herders in het veld in Lukas 2 (en hielden de nachtwacht over hun kudde)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

In Oostenrijk zagen wij afgelopen zomer grote wildrooster s en hekken waar de koeien veilig stonden en geen roofdieren daarlangs konden. Ik denk inderdaad dat er nog tal van mogelijkheden zijn
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Interessante discussie die ook hier speelt: in 17 van de 26 kantons leven wolven (en soms wandelt er een beer voorbij). Hier wordt regelmatig één wolf gezien, en aangenomen wordt dat deze solitair leeft. In juli werden hier niet zover vandaan een aantal schapen aangevallen (niet elke Alpenweide heeft een hek of roosters), waarschijnlijk door één en hetzelfde dier.
Schieten mag hier dan ook, maar dat gaat onder strikte voorwaarden en is per kanton verschillend zodat er een specifieke regulering is per lokale situatie.

Een aantal sennen die hoger liggen en die geiten en koeien hebben verloren, hebben inmiddels een Pyrenese berghond bij hun reguliere sennenhonden lopen. Er zijn kuddes wilde gemzen die hier dankbaar gebruik van maken.
Wellicht is zo'n hond een idee voor jou, Maanenschijn :)
Laatst gewijzigd door Edelweiss op 02 nov 2024, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

merel schreef: 02 nov 2024, 15:37 In Oostenrijk zagen wij afgelopen zomer grote wildrooster s en hekken waar de koeien veilig stonden en geen roofdieren daarlangs konden. Ik denk inderdaad dat er nog tal van mogelijkheden zijn
Wildroosters zijn er hier ten lande volop. Als je weleens fietst of wandelt heb je dat vast wel eens gezien.

De vraag ligt principiëler: kunnen we in ons land waar alle natuur gemaakt is nog wel omgaan met toevallig arriverende roofdieren die ons lieflijke beeld van schaapjes op de hei ten dele om zeep helpen?
En indien nee: moeten als Nederlanders dan niet leren om daarmee om te gaan?
Henk J

Bericht door Henk J »

huisman schreef: 02 nov 2024, 14:48 In landen waar er meer roofdieren zijn laat de herder/boer inderdaad zijn kudde nooit alleen. In Bijbelse tijden ook niet. Zie de herdersjongen David en de herders in het veld in Lukas 2 (en hielden de nachtwacht over hun kudde)
Als de huidige boer dezelfde maatregelen neemt als David draait die de bak in.
Vind dat er hier weer allerlei clichés over elkaar heen gegooid worden, de een wil met een gerust hart meer betalen voor vlees, een volgende vind dat een boer zichzelf in delen moet hakken om alle kuddes te bewaken zonder wapen, weer een ander denkt dat met een hond alles opgelost is terwijl het op een juiste manier houden van die honden niet zo eenvoudig is, zeker niet voor een commerciële schapenhouder. Wie heeft er wel eens een schapenboer gesproken? En ondertussen wordt in Zweden de wolf gewoon beheerd, ofwel afgeschoten als er teveel zijn terwijl er daar relatief minder zijn dan in Nederland.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Ik denk zeker niet dat met een hond 'alles' opgelost is. Die honden zijn gigantische bakbeesten en echt niet geschikt om ondoordacht aan te schaffen, en al helemaal niet leuk voor een hobbyboertje met 6 wollige vrienden. Nu weet ik totaal niet hoeveel schapen Maanenschijn heeft, maar mijn opmerking naar hem was niet geheel serieus. Excuses als dit niet heel duidelijk was :)

Waarom ik die hond noemde is dat wolven in CH, zéker in kanton Graubünden, ook echt een risico zijn. In kanton Appenzell valt het tot nog toe erg mee (ik schreef over één wolf, meerdere zijn -nog- niet gesignaleerd), maar in Graubünden leven er meer dan 90 in 12 roedels. In genoemd kanton is de wolf daarom dit jaar toegevoegd aan de reguliere jachtlijst, wat betekent dat er vanaf 1 september op ze gejaagd mag worden, mits in een specifiek gebied, en mits het geen ouders zijn zodat de pups de winter door kunnen komen. Dat is belangrijk omdat de winters hier iets anders zijn dan in Nederland.
Andere kantons hebben zo hun eigen regels, afgestemd op het aantal wolven en het aantal incidenten. Zo hoort het wat mij betreft ook.

Ik sluit mij aan bij de bewoording in de vraag van Delftenaar: de natuur in Nederland is gemaakt.
Ik denk daarom dat Nederland helemaal niet geschikt is / klaar is voor ruige natuur. Ik denk dat Nederland veel te dichtbevolkt is om er goed mee om te gaan, het feit dat sommige wolven tam zijn terwijl ze in prinipce heel mensenschuw zijn, is daar het grootste bewijs van.
Ik weet niet of het volgende werkelijk zo is, maar ik hoorde collega's uit Nederland beweren dat er op sommige plekken hondenvoer werd gevonden zodat mensen foto's konden nemen. Ik kan dit niet onderbouwen, maar als het zo is, dan is dat natuurlijk vragen om grotere problemen dan doodgebeten vee.

Heb jij zelf schapen, Henk J? Of wat is jouw 'belang' hierbij? Ik heb jouw bijdragen in dit topic gelezen en denk dat je je oprecht zorgen maakt. Zou jij een Zweedse/Zwitserse aanpak steunen? Heeft de wolf een plaats in Nederland?

Tot slot, alvast een goede zondag gewenst. Ik moet denken aan de wolf die met het lam zal verkeren. Mooi om naar uit te zien.
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef: 02 nov 2024, 17:28
huisman schreef: 02 nov 2024, 14:48 In landen waar er meer roofdieren zijn laat de herder/boer inderdaad zijn kudde nooit alleen. In Bijbelse tijden ook niet. Zie de herdersjongen David en de herders in het veld in Lukas 2 (en hielden de nachtwacht over hun kudde)
Vind dat er hier weer allerlei clichés over elkaar heen gegooid worden, de een wil met een gerust hart meer betalen voor vlees, een volgende vind dat een boer zichzelf in delen moet hakken om alle kuddes te bewaken zonder wapen, weer een ander denkt dat met een hond alles opgelost is terwijl het op een juiste manier houden van die honden niet zo eenvoudig is, zeker niet voor een commerciële schapenhouder. Wie heeft er wel eens een schapenboer gesproken? En ondertussen wordt in Zweden de wolf gewoon beheerd, ofwel afgeschoten als er teveel zijn terwijl er daar relatief minder zijn dan in Nederland.
Klopt helemaal.Ik denk zelf dat Nederland te klein en dichtbevolkt is voor de wolf. Alleen is de huidige situatie dat we moeten leren dealen met de wolf, of we dit nu leuk vinden of niet. Ik bemerk bij velen dat zij niet verder komen dan ' de wolf moet weg' en dat gaat gewoon niet meer gebeuren. Dan zal je inventief moeten zijn in de oplossingen.
huisman

Bericht door huisman »

Henk J schreef: 02 nov 2024, 17:28
Ik reageerde op @Mannetje. Het is een feit dat wereldwijd in veel landen kuddedieren nooit onbeheerd worden gelaten. Ik heb al vaker op onderstaand boek gewezen. Op de twintigste eeuw na is de wolf altijd in ons land geweest. Tot in de dertiende eeuw toe zijn er berichten van het doden van vee. Zelfs toen was er op veel plaatsen een vergoeding voor een gedood dier. ( voor paarden , runderen en varkens. Niet voor schapen want die waren toen niet veel waard).
M.a.w. het ‘samenleven’ met de wolf hoort bij Nederland. Natuurlijk horen daar beheermaatregelen bij als het echt uit de hand loopt. Maar de wolf uitroeien lijkt mij geen begaanbare en nog minder een wenselijke weg.

Bekijk De wolf in de Lage Landen. Een historisch overzicht op: https://www.bol.com/nl/p/wolf-in-lage-l ... _iphoneapp
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Maar wat brengt de wolf concreet? Wat hebben we er aan?
De wolf moet weg word dan vaak als rigoureus gezien, maar op de vraag wat we er op vooruit gaan met de wolf krijg ik geen bevredigend antwoord.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Philip

Bericht door Philip »

Minder reeën en wilde zwijnen, waarvan er veel te veel zijn, en dus minder aanrijdingen met wild en een betere staat van de bossen. Natuurorganisaties nemen nu op grote schaal ree- en zwijnwerende maatregelen om jonge boompjes ook een kans te geven.
Plaats reactie