Ik ben daar erg voor. Dat is hier al eens eerder besproken. Maar nu is het zo dat het voor mij wel goed is om niet alleen rationeel naar de Bijbel te kijken. Veel verklaringen vind ik voor een groot deel gewoon een kwestie van logisch nadenken. Dus bijbelstudiemethoden die op de ratio gericht zijn vind ik al heel snel kinderachtig.
Mensen die bij ieder woord vrij associëren en nauwelijks kritisch lezen, hebben misschien een ander accent nodig. Ik kan mij voorstellen dat deze methode dan wat minder geschikt is.
Mediteren
Re: Mediteren
Maar vind je Lecto Divini dan niet ... (ik zoek ander woord voor kinderachtig)?DDD schreef: ↑31 aug 2024, 23:37 Ik ben daar erg voor. Dat is hier al eens eerder besproken. Maar nu is het zo dat het voor mij wel goed is om niet alleen rationeel naar de Bijbel te kijken. Veel verklaringen vind ik voor een groot deel gewoon een kwestie van logisch nadenken. Dus bijbelstudiemethoden die op de ratio gericht zijn vind ik al heel snel kinderachtig.
PS dit zeg ik echt uit interesse niet uit discussie-zin of zo.
Welnee. Niet kinderachtiger dan wat Jezus bedoelde toen hij een kind in het midden stelde.
Bovendien denk ik juist dat je tamelijk emotioneel stabiel moet zijn om dit op een goede manier te doen.
Bovendien denk ik juist dat je tamelijk emotioneel stabiel moet zijn om dit op een goede manier te doen.
Iemand die emotioneel onstabiel is zou je het niet aanraden? Dan liever de SOAPmethode?
Zie: https://dutch.lovegodgreatly.com/soap/
Ik denk dat die methode niet zo geschikt is voor mensen met een wat hoger IQ. Maar ik ben helemaal niet deskundig op dit gebied hoor. Het is maar een particuliere mening.
De eerste stap vind ik een twijfelgeval. Maar stap twee en drie zijn toch wel wat voor de hand liggend.
Het gaat erom dat de manier van bijbeloverwegen recht doet aan de aard en het karakter van de heilige Schrift. Ik zie hier soms mensen die volstrekt biblicistisch oud-oosterse wetten uit hun verband plukken in een gesprek over gezinsvorming. In zo'n geval lijkt het mij beter dat je er gewoon een goede en bij je kennisniveau passende bijbelverklaring bij gebruikt.
De eerste stap vind ik een twijfelgeval. Maar stap twee en drie zijn toch wel wat voor de hand liggend.
Het gaat erom dat de manier van bijbeloverwegen recht doet aan de aard en het karakter van de heilige Schrift. Ik zie hier soms mensen die volstrekt biblicistisch oud-oosterse wetten uit hun verband plukken in een gesprek over gezinsvorming. In zo'n geval lijkt het mij beter dat je er gewoon een goede en bij je kennisniveau passende bijbelverklaring bij gebruikt.
Volgens mij gaat het erop dat je christenen met een striktere opvatting over bijbelse geboden wat meer als een zwakke in het geloof leer respecteren en hem daarin niet veroordeeld (rom. 14). Dus de uitleg is zeker geldig, alleen al vanwege hun schriftopvatting zijn ze navolgingswaardig.
Alhoewel ik me kan voorstellen dat er onderwerpen zijn waarvan de één zegt dat het een strikte bijbelinterpretatie is en de ander het biblicistisch noemt: dat zijn als zodanig toch wel twee verschillende zaken.
Een strikte bijbelinterpretatie is iets anders dan biblicisme. Strikt hoeft zeker niet willekeurig te zijn, bijvoorbeeld. Maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, ook al omdat ik het zelf ook wel eens aanvoer als ik vind dat een striktere uitleg inconsequent is.
Als je uit eerbied voor de Schrift teksten uit hun verband haalt, dan is dat niet zo erg als dat je teksten wegschuift uit vrijzinnigheid. Misschien is dat zo. Het kan allebei echter veel kwaad doen.
Een strikte bijbelinterpretatie is iets anders dan biblicisme. Strikt hoeft zeker niet willekeurig te zijn, bijvoorbeeld. Maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, ook al omdat ik het zelf ook wel eens aanvoer als ik vind dat een striktere uitleg inconsequent is.
Als je uit eerbied voor de Schrift teksten uit hun verband haalt, dan is dat niet zo erg als dat je teksten wegschuift uit vrijzinnigheid. Misschien is dat zo. Het kan allebei echter veel kwaad doen.
--DDD schreef: ↑03 sep 2024, 11:35 Alhoewel ik me kan voorstellen dat er onderwerpen zijn waarvan de één zegt dat het een strikte bijbelinterpretatie is en de ander het biblicistisch noemt: dat zijn als zodanig toch wel twee verschillende zaken.
Maar hoe pas je Romeinen 14 toe als je omgaat met iemand die andere overtuigingen heeft (uit onwetendheid). Paulus roept ons op om broeders met zwakkere overtuigingen aan te nemen. Maar wat als je zelf strikt bent, hoe geef je dan toch ruimte aan anderen?
Voorbeeld: Als de één de zondag ziet als een rustdag (sabbat) en de ander niet...
Wie is er dan strikt, wie is er zwak in het geloof, wie staat al wat vaster? Hoe bepaal je dat? Hoe reageer je dan gezond op elkaar, op de manier die Paulus zegt.
Sorry dit is off topic
Om over na te denken, te mediteren, te be-mediteren .
https://www.youtube.com/watch?v=l4236ad ... -Z&index=1
We hopen dat er nog mensen zijn die dit verstaan, of mogelijk begeren.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Er zijn er nog Dia, ik mag dit graag horen, als kind lagen we voor de bandrecorder en sloeg het al in en begrepen we hem als kind zo begrijpelijk preekte Lamain, vanuit een zuivere bevinding.-DIA- schreef:Om over na te denken, te mediteren, te be-mediteren .
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja, ze zullen er blijven, ook tot de voleinding der wereld.Scheepsbel schreef: ↑26 okt 2024, 21:49Er zijn er nog Dia, ik mag dit graag horen, als kind lagen we voor de bandrecorder en sloeg het al in en begrepen we hem als kind zo begrijpelijk preekte Lamain, vanuit een zuivere bevinding.-DIA- schreef:Om over na te denken, te mediteren, te be-mediteren .
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«