Oppervlakkige prediking --> inzegenen homoseksuele relaties
Re: Oppervlakkige prediking --> inzegenen homoseksuele relaties
Misschien moet je iets langer nadenken.
Als twee dingen exact gelijk gebeuren, dan is er geen volgorde. Zo ingewikkeld is dat niet. Dan spreek ik mijzelf niet tegen, maar hooguit kun je het er niet mee eens zijn.
Als twee dingen exact gelijk gebeuren, dan is er geen volgorde. Zo ingewikkeld is dat niet. Dan spreek ik mijzelf niet tegen, maar hooguit kun je het er niet mee eens zijn.
Dat weet ik nog zo net niet. En weer: je haalt dingen door elkaar en verwijt óns dat we zwalken. Als mensen tot geloof gekomen zijn en zeggen 'ik mag mezelf zijn, zo fijn', dan denk ik dat dat toch echt niet het punt is waar het om gaat. Dan mis je in zo'n uitspraak de diepte van zonde en genade. En dat moet je niet willen promoten.
Die twee dingen gebeuren niet exact gelijktijdig. Rechtvaardigmaking, in de zin van met God verzoend worden door het geloof in Jezus Christus, is éénmalig. De heiligmaking is een proces. Misschien moet je het vragenboekje van Hellenbroek er nog eens op naslaan.
Aha.
Daar ben ik het wel mee eens. Maar de heiligmaking begint in beginsel op hetzelfde moment. En inderdaad. De rechtvaardiging is eenmalig, en de heiligmaking is op aarde nooit af. Maar dat betekent toch niet dat de heiligmaking ná de rechtvaardigmaking komt?
De heiligmaking begint mét de rechtvaardiging.
Ik heb Hellenbroek er nog even op nagelezen. Hij zegt: de rechtvaardigmaking en de heiligmaking gaan samen.
Hij onderscheidt heel nadrukkelijk géén volgorde. Hij heeft wel drie andere verschillen.
Daar ben ik het wel mee eens. Maar de heiligmaking begint in beginsel op hetzelfde moment. En inderdaad. De rechtvaardiging is eenmalig, en de heiligmaking is op aarde nooit af. Maar dat betekent toch niet dat de heiligmaking ná de rechtvaardigmaking komt?
Ik heb Hellenbroek er nog even op nagelezen. Hij zegt: de rechtvaardigmaking en de heiligmaking gaan samen.
Hij onderscheidt heel nadrukkelijk géén volgorde. Hij heeft wel drie andere verschillen.
Laatst gewijzigd door DDD op 25 okt 2024, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ontken natuurlijk niet dat de prediking ook bedoeld is om ‘ de ware christgelovigen' te voeden maar m.i. is de eerste bedoeling van de prediking om zondaren tot geloof te brengen.Posthoorn schreef: ↑25 okt 2024, 11:34Zeker. De gemeente betreft in de eerste plaats 'de ware christgelovigen'. Die moeten gevoed en geweid worden. Denk ook aan de opdracht van Jezus aan Petrus: "Weid Mijn lammeren. Hoed Mijn schapen.' Pas in tweede instantie moet er een oproep tot bekering zijn, zowel voor de ongelovigen als voor de gelovigen die afgedwaald zijn. De gemeente is geen evangelisatie-object, maar de gemeente van Christus!huisman schreef: ↑25 okt 2024, 11:25Kun jij de vetgedrukte zin Bijbels onderbouwen. Vind het wat in tegenspraak met de opdracht van de Heere Jezus voor Zijn hemelvaart Zie bv Markus 16 : 15, Lukas 24 : 47.Posthoorn schreef: ↑25 okt 2024, 11:09 Uiteraard komt in een prediking de heiligmaking aan bod, al is het alleen al omdat de prediking in de eerste plaats bedoeld is als voedsel voor de gelovigen. Ook kan de prediking van de heiligmaking een ontdekkende werking hebben voor de onbekeerden. En zelfs kan het inderdaad dienen om te laten zien dat het goed is om de Heere te dienen. Maar dat alles laat onverlet dat in de eerste plaats verzoening met God, dus rechtvaardigmaking, nodig is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig.DDD schreef:Aha.
1 Korintiërs 1:30
Stel dat jij een priester bent. Dat ben je ook, God noemt je zelfs een koninklijke priester (Op. 1:6). Maar stel dat je deze keer dienst mag doen in de tabernakel. Straks mag je de heilige tent binnengaan, maar eerst moet je nog twee dingen doen. Wat valt je daarbij op?
Je loopt in de voorhof allereerst op het koperen altaar af, een grote, hoge, vierkante bak. Je ziet hoe het onder het bloed zit. Je ruikt de geur van verbrand vlees. Dan breng je zelf een offer. En je weet dat God jou daarmee rechtvaardig verklaart.
Vervolgens loop je verder naar het koperen wasvat. Je ziet jezelf weerspiegeld in het water. Kijk hoe vies je eruitziet van het bloed en het vuur. Maar nu mag je jezelf hierin wassen. En je weet hoe jij zodoende gereinigd en geheiligd wordt.
Intussen verbaas je je over de volgorde van Gods werk. Hij verklaart je namelijk eerst rechtvaardig: helemaal goedgekeurd om in zijn aanwezigheid te zijn. Pas daarna werkt Hij jouw heiliging uit: dat je er ook goed uit zult zien voor Hem.
Ja, want zo heeft God het altijd gewild. Op grond van het offer van Jezus heeft Hij jou nu definitief rechtvaardig verklaard, goedgekeurd als zijn kind. Daarna heeft Hij jou zijn Geest gegeven, die jouw heiliging in de praktijk uitwerkt.
Eerst komt dus de rechtvaardiging, daarna volgt de heiligmaking. Eerst heeft God jouw positie veilig gesteld, daarna gaat Hij jou vormen in de praktijk.
Zorg dat je dat nooit omdraait: dat je denkt dat je je eerst voor God helemaal heilig en perfect moet gedragen, voordat je door Hem gerechtvaardigd kunt worden en een beroep kunt doen op zijn zegen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Formuleer het zoals je het wilt, als maar duidelijk is dat de rechtvaardigmaking een 'conditio sine qua non' is voor de heiligmaking, én dat de rechtvaardiging in een 'punt des tijds' plaatsvindt en de heiligmaking een proces is.DDD schreef: ↑25 okt 2024, 11:40 Aha.
Precies.
Dat is zoals Hellenbroek het schrijft: "Die beide gaan tezamen".
Dan zijn we dat dus uiteindelijk toch eens. Daarom zei ik: zo belangrijk is het ook weer niet, maar een volgorde aanbrengen is mijns inziens niet bijbels.
Dat is zoals Hellenbroek het schrijft: "Die beide gaan tezamen".
Dan zijn we dat dus uiteindelijk toch eens. Daarom zei ik: zo belangrijk is het ook weer niet, maar een volgorde aanbrengen is mijns inziens niet bijbels.
We zijn het eens in woorden. Maar of we het eens zijn in de praktische uitwerking, betwijfel ik ten zeerste. Ik mis bij jou het peilen van de diepte van zonde en genade. Vandaar ook dat je een lans breekt voor een oppervlakkig soort evangelieprediking.
Je zou ook kunnen schrijven: we zijn het niet eens over hoe een preek over deze onderwerpen in elkaar zou zitten, maar bij nader inzien heb je wel gelijk dat er geen volgorde is tussen rechtvaardigmaking en heiligmaking.
Dat is heel wat zuiverder, want ik heb namelijk niet beweerd dat we het op alles eens zijn. Integendeel, ik vind nog steeds dat Post en jij eenzijdig zijn in jullie reactie en dat veel aangevoerde argumenten niet kloppen.
Dat is heel wat zuiverder, want ik heb namelijk niet beweerd dat we het op alles eens zijn. Integendeel, ik vind nog steeds dat Post en jij eenzijdig zijn in jullie reactie en dat veel aangevoerde argumenten niet kloppen.
Nee, dat is maar net hoe je het formuleert. Als de heiligmaking een proces is dat begint bij de rechtvaardigmaking, en als de rechtvaardiging een voorwaarde is voor de heiligmaking, is er wel degelijk sprake van een (volg)orde.
Dan zijn we het in ieder geval eens dat we het niet eens zijn.Dat is heel wat zuiverder, want ik heb namelijk niet beweerd dat we het op alles eens zijn. Integendeel, ik vind nog steeds dat Post en jij eenzijdig zijn in jullie reactie en dat veel aangevoerde argumenten niet kloppen.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 25 okt 2024, 12:16, 4 keer totaal gewijzigd.
-
De volgorde maakt jouw niet uit zeg je, dan zeg je toch dat er ook heiliging is voordat men rechtvaardig is? Je beschuldiging slaat kant nog wal, je wil dat argumenten niet kloppen.DDD schreef:Je zou ook kunnen schrijven: we zijn het niet eens over hoe een preek over deze onderwerpen in elkaar zou zitten, maar bij nader inzien heb je wel gelijk dat er geen volgorde is tussen rechtvaardigmaking en heiligmaking.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat zie ik dus anders. Komt ook dat mijn verbondsvisie zegt dat de christelijk gemeente bestaat uit bekeerd en onbekeerd. Bekering is dus niet alleen nodig in een zendingssituatie maar ook in de kerk. De prediking heeft als eerste doel uitbreiding van Gods Koninkrijk. Daarom moet er in Zijn Naam gepreekt worden bekering en vergeving van de zonden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bekering en vergeving van zonden mogen of wellicht moeten altijd ter sprake komen in de prediking. Maar de manier waarop je dat doet, is afhankelijk van de setting.huisman schreef: ↑25 okt 2024, 12:15 Dat zie ik dus anders. Komt ook dat mijn verbondsvisie zegt dat de christelijk gemeente bestaat uit bekeerd en onbekeerd. Bekering is dus niet alleen nodig in een zendingssituatie maar ook in de kerk. De prediking heeft als eerste doel uitbreiding van Gods Koninkrijk. Daarom moet er in Zijn Naam gepreekt worden bekering en vergeving van de zonden.