Beroepingswerk discussie [7]

GGG038

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGG038 »

Job schreef: 17 okt 2024, 16:17
GerefGemeente-lid schreef: 17 okt 2024, 15:19

Het concentreert zich steeds meer op midden Nederland...
Is dat echt een patroon? Er zijn in het recente verleden ook wel andere tijden geweest, bijvoorbeeld dat ds. C. van Ruitenburg de enige predikant was in classis Rotterdam en de classis Ridderkerk twee predikanten telde. Niet zo heel lang geleden nog. Volgens mij zijn het golfbewegingen en kun je niet zeggen dat de predikantsbezetting zich "steeds meer" op midden-NL richt. Het gebeurde recent ook wel dat de ene na de andere kandidaat naar Zeeland ging.
Het is zeker een golfbeweging. Maar GerefGemeente-lid zal zelfs bij die golfbeweging zeggen dat het plaatselijk is ;)

C. van Ruitenburg was toen de enige in de classis Rotterdam. Nadien zijn ds. Brons, Hoogerland en Verschuure gekomen en gegaan.
Maar ds. Baan, Hoogerbrug, Evers, Joosse, de Heer en van der Heiden staan er nog altijd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

kringvisitegeleuter (3x woordwaarde)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Terri

Bericht door Terri »

Bertiel schreef: 17 okt 2024, 16:57 kringvisitegeleuter (3x woordwaarde)
:mdr
Job

Bericht door Job »

GGG038 schreef: 17 okt 2024, 16:33
C. van Ruitenburg was toen de enige in de classis Rotterdam. Nadien zijn ds. Brons, Hoogerland en Verschuure gekomen en gegaan.
Maar ds. Baan, Hoogerbrug, Evers, Joosse, de Heer en van der Heiden staan er nog altijd.
Er zijn weleens stemmen die zeggen: "ze gaan allemaal maar naar de Veluwe" (want zogenaamd goedbetaald, behoudender, mooie omgeving). Hierboven het bewijs dat dat niet zo hoeft te zijn. Ik vind het best wel een wonder dat de Randstad nu zoveel predikanten telt, dat is lang anders geweest. Alleen meen ik dat het een gelegenheidsargument is om het een trend te noemen. Het is aanwijsbaar onjuist dat alles zich op het midden toespitst. Per paar jaar verspringt dat. Ds. Huijser heb ik bij meerdere gelegenheden behoorlijk grote woorden horen gebruiken over de gemeenten langs de A15 die kort achter elkaar vacant werden en wat de Heere daar toch mee te zeggen had. Welnu, met de kennis van nu had dat best ook op een lagere toon gekund.

Er is eigenlijk maar één feit te benoemen: er is een schrijnend tekort.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef: 17 okt 2024, 16:29
GGG038 schreef: 17 okt 2024, 15:46
GerefGemeente-lid schreef: 17 okt 2024, 15:19 Die keuze wordt alleen maar beperkter dan.

Maar goed:
De classis Barneveld heeft straks alleen Wageningen nog als vacante gemeente.
De classes Dirksland, Middelburg en Groningen raken of zijn dunbevolkt.

Wat te denken van de classis Kampen? 12 gemeenten met nu 5 predikanten.
Eén gaat er dus weg en één neemt de Heere binnenkort weg...
Eerstgenoemde was niet actief in de classis en de laatstgenoemde sinds zijn ziekte niet meer.
Over dunbevolkt gesproken. Gelukkig zijn er veel predikanten uit andere classes bereidt om hulpconsulent te zijn.

En zo praat een ieder vanuit zijn eigen gemeente/classis.
De vraag is of predikanten in de rij staan om hulpconsulent in de classis Kampen te zijn, vanwege de afstand. Al met al een treurige situatie.
Ds. Huisman preekt elke maand in Lelystad en ds. Van Manen ook. En vanuit de classis Rijssen kunnen wellicht ds. Visser (nu nog consulent van Doetinchem) en ds. J. Janse in de derde diensten wel bijspringen, lijkt me. Ds. J. Beens reist op zondag ook behoorlijke afstanden, dus die kan ook bijspringen. En ds. Van Nieuw Amerongen ook.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Terri schreef: 17 okt 2024, 17:03
:mdr
:yahoo
GerefGemeente-lid
Verbannen

GGG038 schreef: 17 okt 2024, 16:33 Het is zeker een golfbeweging. Maar GerefGemeente-lid zal zelfs bij die golfbeweging zeggen dat het plaatselijk is ;)
Dat klopt wel. In onze gemeente is er al 20 jaar geen golfbeweging meer.

Dat kun jij niet zeggen, ook al woon je in Noord-Oost-Nederland...
GerefGemeente-lid
Verbannen

Inwoner schreef: 17 okt 2024, 16:32
Herman schreef: 17 okt 2024, 16:24
Tiberius schreef: 17 okt 2024, 16:19 Misschien kan GG-lid er een kaartje van maken, per 5 jaar; net zoals dat armoedekaartje van HH.
Dan hebben we tenminste iets tastbaars.
Vooral dat vijf jaar staat me wel aan. Dan hoeven we niet bij elk aangenomen beroep dit fictieve probleem te bespreken.
Volkomen eens. We belijden allemaal wat er staat in HC zondag 10, maar als de beroepen niet naar onze zin worden opgevolgd, gaan we weer los op RF. Het is echt een voorspelbare rotonde (om maar eens een veelreageerder te citeren).
Ik heb nergens gezegd dat ik dit niet in overeenstemming vindt met zondag 10. Dat maak jij er van. Dat ik het moeilijk vindt, mag toch gezegd worden? Wij hebben betreffende predikant ook meermaals beroepen.

Maar goed, blijkbaar zit jij al langere tijd in een niet-vacante gemeente.
GGG038

Bericht door GGG038 »

Zeker.
Jij kunt nu toch maar mooi vertellen dat je iemand hebt moeten verbeteren (ook al was je pas de derde); het is Tholen i.p.v. Dirksland?! :nananere
GGG038

Bericht door GGG038 »

Erskinees schreef: 17 okt 2024, 16:29
GGG038 schreef: 17 okt 2024, 15:46
GerefGemeente-lid schreef: 17 okt 2024, 15:19 Die keuze wordt alleen maar beperkter dan.

Maar goed:
De classis Barneveld heeft straks alleen Wageningen nog als vacante gemeente.
De classes Dirksland, Middelburg en Groningen raken of zijn dunbevolkt.

Wat te denken van de classis Kampen? 12 gemeenten met nu 5 predikanten.
Eén gaat er dus weg en één neemt de Heere binnenkort weg...
Eerstgenoemde was niet actief in de classis en de laatstgenoemde sinds zijn ziekte niet meer.
Over dunbevolkt gesproken. Gelukkig zijn er veel predikanten uit andere classes bereidt om hulpconsulent te zijn.

En zo praat een ieder vanuit zijn eigen gemeente/classis.
De vraag is of predikanten in de rij staan om hulpconsulent in de classis Kampen te zijn, vanwege de afstand. Al met al een treurige situatie.

Eens. Dat is in de classis Amsterdam ook het geval.

Voor de derde diensten zoeken we hier niemand, die zijn er niet in Genemuiden (graag niet opnieuw deze rotonde nemen) want het is niet mijn beslissing.
Maar in de vacante periode was ds. Schot niet beschikbaar als consulent, die agenda is te vol. Ds. van Manen deed alle rouwdiensten en ds. Schreuder alle trouwdiensten.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Even vragen, gaat dit over de Gereformeerde Gemeente? Of zou ik dat zomaar moeten kunnen begrijpen? ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GGG038

Bericht door GGG038 »

Maanenschijn schreef: 17 okt 2024, 19:43 Even vragen, gaat dit over de Gereformeerde Gemeente? Of zou ik dat zomaar moeten kunnen begrijpen? ;)
Als het over mijn reacties gaat, dan is het antwoord: ja, dat gaat over de Gereformeerde Gemeente.
Bobber

Bericht door Bobber »

Ds. Heijkamp kreeg veel beroepen de laatste tijd.
DDD

Bericht door DDD »

Wel fijn hoor, ook voor Arnhem en Deventer en omgeving. Ik zat pas te kijken, maar daar is het ook maar beperkt.
newton

Bericht door newton »

DDD schreef:Wel fijn hoor, ook voor Arnhem en Deventer en omgeving. Ik zat pas te kijken, maar daar is het ook maar beperkt.
GG Deventer heeft toch wel nagenoeg elke zondag 1x een dominee?
Plaats reactie