Wat zijn de voor- en nadelen van ''refo'' zijn?
Re: Wat zijn de voor- en nadelen van ''refo'' zijn?
Ik denk dat een nadeel is, dat mensen je als "herkenbare" refo in een bepaald vakje plaatsen.
Voordeel weet ik niet, behalve wat ik gezegd heb eerder, over de Bijbel.
Voordeel weet ik niet, behalve wat ik gezegd heb eerder, over de Bijbel.
Een sociologisch kenmerk van onze gezindte is wereldgelijkvormigheid. Ik neem aan dat je het positief waardeert als daar wel tegen gewaarschuwd wordt.huisman schreef: ↑27 sep 2024, 16:08 Ik vind het nog steeds een onzin topic. Ondanks het stukje van @Herman wat niet erg overtuigt. Dat sociologisch rangschikken is niet aan mij besteed. Ik heb met individuen te maken en heb dan erg weinig last van vooroordelen.
Het gevaar is dat je sociologische kenmerken van een bepaalde groep gaat plakken op elk individu van die groep. Dat gebeurd helaas ook in dit topic.
-
Waarom móet je het perse negatief bekijken? Als er positieve dingen gezegd word vind je dat ook niet goed?huisman schreef: ↑27 sep 2024, 16:08Ik vind het nog steeds een onzin topic. Ondanks het stukje van @Herman wat niet erg overtuigt. Dat sociologisch rangschikken is niet aan mij besteed. Ik heb met individuen te maken en heb dan erg weinig last van vooroordelen.HersteldHervormd schreef: ↑27 sep 2024, 14:54Dank voor het onder woorden brengen; iets waar ik geen behoefte voor voelde om dat te doenHerman schreef: ↑27 sep 2024, 14:17Dat is natuurlijk een veel te kort door de bocht opmerking, buiten het feit dat ik het woord 'onzin' een onfatsoenlijk en weinig respectvolle bejegening vind van diegene die de vraag stelt.
Sociale wetenschappers zijn al decennia of misschien al sinds de opkomst van deze wetenschappen aan het eind van de negentiende eeuw bezig om bevolkingsgroepen te rangschikken aan de hand van gemeenschappelijke kenmerken. Dat is dus gewoon een serieuze aangelegenheid. En het is bijvoorbeeld het succes van Abraham Kuyper geweest. Wij wist de gereformeerden als zodanig een eigen zuil te geven door gebruik te maken van de negentiende-eeuwse mogelijkheden uit de Franse revolutie. Deze gaf het individu veel meer de mogelijkheid zich los van de overheid te organiseren. Kuyper organiseerde zich langs kerkelijke en theologische lijnen, maar je kunt je ook afvragen of dat hij dat niet gedeeltelijk sociologisch deed. Hij wordt niet voor niets als 'klokkenist van de kleine luyden' getypeerd.
Daarnaast kan je ook prima de invloed van een bijbeltekst 'wie niet werkt zal ook niet eten' bestuderen en hoe deze de mentaliteit en moraal op het gebied van werk beïnvloed. Een hedendaags individu zal zijn visie op het werk en zijn motivatie gronden op het nastreven van persoonlijk succes, maar een christen zal zijn motivatie ten diepste vinden in zijn gehoorzaamheid aan de Schepper en daarmee zijn werk in alle getrouwheid doen. Ik zou er wel een lans voor durven breken dat dit laatste een onderscheidend element is waarbij een christen een plus heeft. Maar daarmee zeg ik niet dat elke reformatorische christen ook met deze deugd opvalt ten opzichte van het geheel van de samenleving.
Het is ook grappig als je iets een onzin topic vind om dan toch actief te gaan reageren.
Ik snap overigens wel waar Huisman op doelt, alleen hoef je het niet altijd vanuit die hoek te bekijken, je kan het ook vanuit een ander perspectief bekijken.
Het gevaar is dat je sociologische kenmerken van een bepaalde groep gaat plakken op elk individu van die groep. Dat gebeurd helaas ook in dit topic.
Dat jij dit niks vind is prima, ik vind demografische data misschien wel de meeste leuke en interessante data die er is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Alleen kloppen jouw demografische data niet. Bepaalde aspecten hebben met te maken met andere data, zoals regio en wel/niet hoogopgeleid, te maken dan met reformatorisch.
-
https://www.ad.nl/binnenland/half-miljo ... ~ae24324e/
Als je dit kaartje bekijkt zie je duidelijk een bijbelgordel. En dat terwijl de gezinnen vaak groter zijn en papa en mama over het algemeen minder uren werken per week dan gemiddeld. Dit is wel een leuke voor een scriptie of dissertatie.
Als je dit kaartje bekijkt zie je duidelijk een bijbelgordel. En dat terwijl de gezinnen vaak groter zijn en papa en mama over het algemeen minder uren werken per week dan gemiddeld. Dit is wel een leuke voor een scriptie of dissertatie.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Het eerste is wel dat hun (ook) de woorden Gods zijn toevertrouwd.
Ik zal wel kippig zijn, maar ik zie geen relatie tussen bijbelbelt en armoede op de kaart.HersteldHervormd schreef: ↑17 okt 2024, 08:11 https://www.ad.nl/binnenland/half-miljo ... ~ae24324e/
Daarnaast kloppen een paar uitgangspunten niet. Kinderen tot 18 jaar zijn ook zo der tandartsverzekering verzekerd voor tandzorg. Een tandartsverzekering is dus niet nodig voor hen.
-
Ik zie die relatie tussen de Bijbelgordel en de armoede ook niet zo, individuele gemeenten wijken teveel af.
Ik zie op het kaartje juist dat de steden veel armoede kennen en daarnaast Noord oost Groningen, zeeuw Vlaanderen en het uiterste zuiden van Limburg. Al deze gebieden maken geen onderdeel uit van de bijbel belt.
-
Excuus, ik bedoelde juist de lage armoede cijfers.merel schreef: ↑17 okt 2024, 09:03Ik zal wel kippig zijn, maar ik zie geen relatie tussen bijbelbelt en armoede op de kaart.HersteldHervormd schreef: ↑17 okt 2024, 08:11 https://www.ad.nl/binnenland/half-miljo ... ~ae24324e/
Daarnaast kloppen een paar uitgangspunten niet. Kinderen tot 18 jaar zijn ook zo der tandartsverzekering verzekerd voor tandzorg. Een tandartsverzekering is dus niet nodig voor hen.
Jij ziet, jij ziet wat wij niet zien. Leg eens uit wat je ziet.HersteldHervormd schreef: ↑17 okt 2024, 09:35Excuus, ik bedoelde juist de lage armoede cijfers.merel schreef: ↑17 okt 2024, 09:03Ik zal wel kippig zijn, maar ik zie geen relatie tussen bijbelbelt en armoede op de kaart.HersteldHervormd schreef: ↑17 okt 2024, 08:11 https://www.ad.nl/binnenland/half-miljo ... ~ae24324e/
Overigens staat er niet dat kinderen vanaf 12 jaar een tandartsverzekering nodig hebben.
Ook die zie ik eerlijk gezegd niet. De gebieden met zware armoede zijn best specifiek en verklaarbaar. Voor het overige zijn de armoede cijfers enigzins gelijk.HersteldHervormd schreef: ↑17 okt 2024, 09:35Excuus, ik bedoelde juist de lage armoede cijfers.merel schreef: ↑17 okt 2024, 09:03Ik zal wel kippig zijn, maar ik zie geen relatie tussen bijbelbelt en armoede op de kaart.HersteldHervormd schreef: ↑17 okt 2024, 08:11 https://www.ad.nl/binnenland/half-miljo ... ~ae24324e/
-
Op basis van het geboortecijfer en aantal uren dat mama werkt zou je inderdaad een relatief veel armoede verwachten.HersteldHervormd schreef: ↑17 okt 2024, 08:11 https://www.ad.nl/binnenland/half-miljo ... ~ae24324e/
- Dodo
Ben ik nou de enige die helemaal geen biblebelt terug zie in dat kaartje?