Afscheid en intrede [2]
Re: Afscheid en intrede [2]
Dat zijn wij dan niet eens. Iemand met u aanspreken kan ook heel denigrerend zijn. Het suggereert dan een professionele distantie die er wellicht helemaal niet is. Het respecteert in ieder geval niet iemands zelfidentificatie als een goede bekend van de aanspreker en kan daarom heel goed als een schoffering ervaren worden. Zij het dat het in de door jou genoemde situatie meer een sociale onhandigheid lijkt.
Het zou hetzelfde zijn als de ene persoon de ander een vriend noemt, en de ander zegt dat het slechts een kennis is. Dat mag dan weer wel -uitgaande van Hollandse directheid-, als dat nu eenmaal zo is, maar het is wel een pijnlijke aangelegenheid.
Er zijn daarnaast bepaalde contexten, zoals bijvoorbeeld ook op een forum, maar ook in een werkomgeving, waarin met u aanspreken zelfs tegen de etiquette is.
Ik betwijfel of dit 40 jaar geleden anders was. Dat kan ik mij zo niet herinneren. Maar dat zou er niet eens zo toe doen. 's Lands wijs, 's lands eer, zeggen we dan.
Waar jij vandaan haalt dat oudere mensen zoiets doen uit een gevoel van verplichting, weet ik niet. Ik ben zelf een oudere man, en ik laat mij geheel vrijwillig met je en jij aanspreken.
Het zou hetzelfde zijn als de ene persoon de ander een vriend noemt, en de ander zegt dat het slechts een kennis is. Dat mag dan weer wel -uitgaande van Hollandse directheid-, als dat nu eenmaal zo is, maar het is wel een pijnlijke aangelegenheid.
Er zijn daarnaast bepaalde contexten, zoals bijvoorbeeld ook op een forum, maar ook in een werkomgeving, waarin met u aanspreken zelfs tegen de etiquette is.
Ik betwijfel of dit 40 jaar geleden anders was. Dat kan ik mij zo niet herinneren. Maar dat zou er niet eens zo toe doen. 's Lands wijs, 's lands eer, zeggen we dan.
Waar jij vandaan haalt dat oudere mensen zoiets doen uit een gevoel van verplichting, weet ik niet. Ik ben zelf een oudere man, en ik laat mij geheel vrijwillig met je en jij aanspreken.
Het zal ongeveer 60 jaar zijn geleden. We gingen met de bus naar school. Een oudere vrouw (zeker door mijn kinderogen) zat naast me in de bus. Dan sprak ze me aan: Wilt u voor mij op het knopje drukken?DDD schreef: ↑21 sep 2024, 23:53 Dat zijn wij dan niet eens. Iemand met u aanspreken kan ook heel denigrerend zijn. Het suggereert dan een professionele distantie die er wellicht helemaal niet is. Het respecteert in ieder geval niet iemands zelfidentificatie als een goede bekend van de aanspreker en kan daarom heel goed als een schoffering ervaren worden. Zij het dat het in de door jou genoemde situatie meer een sociale onhandigheid lijkt.
Deze gebeurtenis ben ik nooit vergeten. Die mevrouw zei 'U' tegen mij. Natuurlijk wilde ik voor haar op 'dat knopje' drukken! Ik voelde me 'groot'!

(zomaar tussendoor)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wat een leuk bericht. Dat zijn dingen die je niet snel vergeet inderdaad. 

-
Dan zijn we het inderdaad geheel met elkaar oneens. Maar nu ik weet dat u een oudere man bent, zal ik me ook zo jegens u gedragen.DDD schreef: ↑21 sep 2024, 23:53 Dat zijn wij dan niet eens. Iemand met u aanspreken kan ook heel denigrerend zijn. Het suggereert dan een professionele distantie die er wellicht helemaal niet is. Het respecteert in ieder geval niet iemands zelfidentificatie als een goede bekend van de aanspreker en kan daarom heel goed als een schoffering ervaren worden. Zij het dat het in de door jou genoemde situatie meer een sociale onhandigheid lijkt.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
@DDD is helemaal geen oudere man. Volgens mij is hij ongeveer net zo oud als ik ben
Zolang ik nog bijna 25 jaar moet/ mag werken, bestempel ik dat niet als oud. Ik behoor zeer zeker niet meer tot de jongeren, maar ook nog niet tot de ouderen. Althans dat vind ik zelf

Nou, zo is dat niet. Iedere willekeurige twintigjarige zal mij oud vinden. De gemiddelde tachtigjarige zal mij jong vinden.
Maar ik ben de middelbare leeftijd gepasseerd en dus een oudere (niet: oude) man.
Ik ben zeven jaar ouder dan mijn broer, even voor jouw beeldvorming;-)
Maar ik ben de middelbare leeftijd gepasseerd en dus een oudere (niet: oude) man.
De middelbare leeftijd is toch tussen de 40 en 60 jaar?
Dan zal zijn broer zo'n beetje aan zijn pensioen toe zijn.
Ik weet niet hoe oud jouw broer is. Ik dacht altijd om en nabij mijn leeftijd. Ik was alleen in de veronderstelling dat jij jonger bent dan hij. Dat heb ik dus misDDD schreef: ↑23 sep 2024, 22:58 Nou, zo is dat niet. Iedere willekeurige twintigjarige zal mij oud vinden. De gemiddelde tachtigjarige zal mij jong vinden.

https://www.nieuwewesterkerk.nl/uploads ... Brinke.pdf
Een kleine vreugde was dat in de GG ter plaatse uitvoerig is gedankt voor komst van de nieuwe dominee in de Nieuwe Westerkerk. Dat vond ik erg verheugend.
Een kleine vreugde was dat in de GG ter plaatse uitvoerig is gedankt voor komst van de nieuwe dominee in de Nieuwe Westerkerk. Dat vond ik erg verheugend.
Zeker! Heel verblijdend!DDD schreef: ↑30 sep 2024, 22:11 https://www.nieuwewesterkerk.nl/uploads ... Brinke.pdf
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Is er bij iemand bekend wanneer ds. Hoogerland afscheid preekt?