De Alpha cursus gelijk stellen aan duivelswerk is een oordeel.Ad Anker schreef: ↑15 okt 2024, 09:00Herman zegt terecht dat we niet hebben te oordelen over bekeringen. Dat zie je mij niet doen en Steef ook niet. Hij wil het punt maken dat zonde, schuld, oordeel, kruis niet genoemd worden. Paulus heeft het in Romeinen 6 over 'onze oude mens die met Hem gekruisigd is'. Afbraak van ons eigen leven, sterven aan onszelf, het vernietigen van ons zondige bestaan. Het is juist ingewikkeld dat wanneer onze gezindte de vinger bij de zere plek legt er direct gesproken wordt over 'veroordelen'. Ik ken Steef als iemand die vanuit bewogenheid juist eerlijk waarschuwt.Forummer schreef: ↑15 okt 2024, 08:36Natuurlijk mag hij zijn punt maken. Echter is de onzorgvuldigheid waarmee dat gebeurt nogal stuitend. Met het voorbeeld waarmee hij de column begint, impliceert hij zelfs dat je met de Alpha cursus wordt bedrogen voor de eeuwigheid. In plaats van mét de engelen blij te zijn dat er ongelovigen toegedaan worden, serveert hij eventjes een heleboel Christenen af en plaatst ze en passant even buiten Gods koninkrijk. En dat op basis van een paar dingen die hij gelezen heeft... Te triest voor woorden. Het tekent het gemak waarmee veroordeeld wordt in de reformatorische wereld.Ad Anker schreef: ↑14 okt 2024, 21:26 Soms is de waarheid best pijnlijk. Zijn signaal is een breder probleem in de wat meer linkse flank van de zich nog gereformeerd noemende kerken.
Gevoel...
Helaas is het ook in de rechterflank in zwang. We mogen dus dicht bij onszelf blijven maar hij mag dit punt prima maken.
Ik begrijp de optie dat er over plaatsing getwijfeld is bij het erdee niet zo goed.
@Ad Anker, dat gaat niet over gevoel. Ik ken inmiddels diverse mensen die (onder andere door de Alpha cursus te volgen) juist zochten (en vonden!) naar die Zekerheid die ook beklijft als het gevoel het laat afweten, en die alleen in God te verkrijgen is.
Er valt nog veel meer over te zeggen, misschien later.
De cursussen die ik heb bijgewoond gaan altijd over het Kruis, zonde en schuld. Wat je ziet gebeuren bij de deelnemers is dat onze Heiland echter in bewogenheid en liefde zich ontfermt over degene die anders verloren gaat.