Situatie Midden-Oosten

Terri

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Terri »

DDD schreef: 07 okt 2024, 21:51

Maar dat je het aandurft om parachutes rond te strooien als herinnering aan de terreur, dat vind ik toch vergelijkbaar met gaskamers rondstrooien met 4 mei. Ik kan deze polarisatie toch niet los zien van Satan, maar misschien is het juist een probleem dat ik er zelf ook zo gepolariseerd naar kijk.
Het kan ook zijn dat je het eenvoudig goed ziet.
Er gebeurt zoveel om ons in verwarring te brengen, zoveel stemmen, meningen. Maar deze grove haat is zo buitenproportioneel dat wellicht er ogen open gaan.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Wim Anker schreef: 07 okt 2024, 21:01
Philip schreef: 07 okt 2024, 20:29 Dat Wilders de pro-Palestijnse demonstranten het land uit wil zetten (nu in het Nederlands, eerder stond er expelled in het Engels) is weer een dieptepunt. De foto waar de tekst bij staat toont vreedzame demonstranten.

Dit keer staat er ook bij 'en Halsema mag mee'. Oproepen tot deportatie van bepaalde Nederlanders kwam vaker voor, dat een burgemeester 'mee mag' is een nieuw iets.
Hij heeft groot gelijk. Dieptepunten waren de gebeurtenissen daar, niet de reacties van mensen die dit niet meer willen laten gebeuren.
Inderdaad een prima idee. Al heb ik nog liever dat ze zelf hun biezen pakken en vertrekken.
Het land zal er van opknappen.
MGG

Bericht door MGG »

Philip schreef: 07 okt 2024, 21:27
Wikipedia: Het wordt vooral nog geassocieerd met het op politieke gronden afvoeren van grote groepen mensen door dictatoriale regimes.
Het enige verschil is dat Wilders (nog) geen dictatoriaal regime heeft kunnen vestigen. Uitlatingen als dit bevestigen het beeld dat hij anti-democratisch is. Hij wil immers de burgerrechten van bepaalde Nederlanders inperken.

Aan de overige voorwaarden is voldaan. Het gaat om een grote groep die hun politieke burgerrecht uitoefent (en een minderheid misdraagt zich daarbij) en de burgemeester die dat toestaat.

Deze wens lijkt niet op het individueel uitzetten van een uitgeprocedeerde asielzoeker. Dat gebeurt mensen die hun rechten verliezen om als gast in Nederland te verblijven. Hier gaat het (grotendeels) om Nederlanders, dus om volksgenoten massaal uitzetten. Daarvoor bestaat het woord deportatie.
Hij wil op een democratische wijze wetten veranderen. Het frame anti-democratisch is daarom merkwaardig. Dat Halsma mee MAG is toch prima? Ik lees nergens dat Wilders haar wil dwingen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 07 okt 2024, 21:51 Ik heb even naar het journaal gekeken over de demonstraties op de dam en de gruwelen van 7 oktober vorig jaar. Maar ik vind dat daar netjes over gesproken wordt, deze keer.

Het Parool daarentegen heeft een journalist die weinig moeite doet om haar nogal eenzijdige opvattingen te verbergen.

Het valt me steeds op dat de pro-palestinademonstraties vaak veel politie-begeleiding nodig hebben. Het zijn nogal heethoofdige mensen die zich met Hamas vereenzelvigen.

Maar dat je het aandurft om parachutes rond te strooien als herinnering aan de terreur, dat vind ik toch vergelijkbaar met gaskamers rondstrooien met 4 mei. Ik kan deze polarisatie toch niet los zien van Satan, maar misschien is het juist een probleem dat ik er zelf ook zo gepolariseerd naar kijk.
Je hebt gelijk. Er zit een diepere dimensie en strijd in deze tijden. Gisteren preekte onze dominee over Psalm 129 i.v.m. de herdenking van de gruwelen van 7-10-2023 Aanbevolen: https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=1175
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

Schandalig en verachtelijk zijn die pro-Palestina protestant vandaag, en op andere dagen ook als ze pro-Hamas en pro-intifada zijn.
Echter ze zijn voor grootste deel niet illegaal.

M.i. slaat Wilders echt de plank mis als hij tot deportatie oproept en ook nog Halsema aanvalt terwijl zij hier niet verder dan de wet gaat. Ik vind Halsema in veel opzichten een slecht burgemeester, maar dat is niet omdat ze de wet niet volgt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Halsema had de opstootjes gisteren kunnen voorkomen door de agressieve pro-Palestina demonstranten niet toe te staan om op het Damrak te demonstreren. Het Damrak lag voor veel pro-Israel demonstranten op de route naar de Dam (vanaf het Centraal Station), dus dat ze elkaar tegen zouden komen, kon je op je vingers natellen.
Slechte regie van de burgemeester.
Henk J

Bericht door Henk J »

Wat je ziet is dat het demonstratierecht wat bijkans heilig is nu nogal eens misbruikt wordt. Er worden hele trainingen gegeven en instructies gegeven om demonstraties zo veel mogelijk uit de hand te laten lopen. Wat mij betreft gaan we deze praktijk eens grondig tegen het licht houden. Binnen de huidige regels heeft Halsema niet zoveel mogelijkheden om de pro-Palestina demonstratie op voorhand te verbieden of helemaal aan de andere kant van de stad te laten plaatsvinden terwijl iedereen wel ziet aankomen dat het mis zou gaan op het Damrak. Dan gaat het ook mis en dan kan er ingegrepen, dat is uiteindelijk ook gebeurd, er zijn iets van 300 mensen gearresteerd.
Philip

Bericht door Philip »

Grondrechten zijn niet makkelijk aan te passen. Het eerste slachtoffer van een eventuele aanpassing zullen overigens de anti-abortusdemonstranten zijn bij abortusklinieken.

De kritiek op het Parool kan ik niet helemaal volgen. Volgens mij is dit een prima artikel. https://archive.is/U0qD3

@DDD ik denk dat je het goed ziet zo.

@MGG niet elk besluit dat langs democratische weg tot stand komt, is daarmee democratisch. Politieke tegenstanders deporteren is bij uitstek iets wat niet democratisch is, ook niet als de meerderheid van de bevolking daartoe besluit. 'En Halsema mag mee' is een zgn. hondenfluitje. Het is overduidelijk dat Halsema vrij is om te emigreren als zij dat zou willen. Dat is niet wat Wilders bedoelt met 'mag mee'. Wat hij in ieder geval bedoelt is dat Halsema moet worden afgezet. Daar heeft hij al eerder een voorstel voor gedaan. De bedoeling van dit hondenfluitje is verder dat zijn aanhangers op Twitter de extra stap wel zetten. De reacties op zijn tweet staan dan ook vol met teksten als 'Mass deportation now' 'Kunnen we dit Hamas kanker svp uit Nederland verwijderen' 'opgerot' 'Weg met Halsema' 'Doe dan wat !! Eruit rotten man !!' en een afbeelding met Halsema met daarbij de tekst 'Gauleiter Amsterdam'.

Waar het Wilders jammerlijk aan ontbreekt is dan weer een serieus plan om studentenvisa van deze relschoppers in te trekken. Dat lijkt me wel mogelijk, maar liever schreeuwt hij op Twitter. Een fors deel van deze relschoppers heeft namelijk geen Nederlands paspoort.
helma

Bericht door helma »

Het regeltje in de wet over wanordelijkheden wordt gretig gebruikt als het over ProLife demonstraties gaat. Dan is de angst voor wanordelijkheden genoeg om ons te verplaatsen buiten gehoor- en gezichtsafstand van een kliniek, plus een verbod om bezoekers aan te spreken of een flyer aan te bieden.
En in het geval van een ProPalestina- of klimaatdemonstratie is het demonstratierecht ineens onaantastbaar.

Er wordt met twee maten gemeten.
Philip

Bericht door Philip »

helma schreef: 08 okt 2024, 10:08 Het regeltje in de wet over wanordelijkheden wordt gretig gebruikt als het over ProLife demonstraties gaat. Dan is de angst voor wanordelijkheden genoeg om ons te verplaatsen buiten gehoor- en gezichtsafstand van een kliniek, plus een verbod om bezoekers aan te spreken of een flyer aan te bieden.
En in het geval van een ProPalestina- of klimaatdemonstratie is het demonstratierecht ineens onaantastbaar.

Er wordt met twee maten gemeten.
Over het algemeen eens.
Maar Halsema probeert ook anti-abortusdemonstraten de gelegenheid te bieden om binnen zicht- en gehoorsafstand te demonstreren, zelfs tegen haar eigen gemeenteraad in: https://archive.is/LUZDI
VVD-burgemeesters hebben over het algemeen iets minder met het demonstratierecht en grijpen dus ook harder in. Ook bij klimaatdemonstraties in Den Haag is er te hard opgetreden, oordeelde de rechter later.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Je kunt toch gewoon de ene groep op 7 en de ander op 8 oktober laten demonstreren?
ZWP

Bericht door ZWP »

Herman schreef: 08 okt 2024, 10:42 Je kunt toch gewoon de ene groep op 7 en de ander op 8 oktober laten demonstreren?
Het zou mooi zijn als dat vanuit de groep zelf kwam.
Philip

Bericht door Philip »

Nee, het staat demonstranten vrij een bepaald moment te kiezen. Dit was een demonstratie tegen de pro-Israëldemonstratie op de Dam. Een tegendemonstratie vindt vanzelfsprekend plaats op het moment van demonstratie.

Dat zij moreel gezien een ander moment hadden moeten kiezen staat buiten kijf.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

ZWP schreef: 07 okt 2024, 19:54
Edelweiss schreef: 07 okt 2024, 19:46 Ik vind de tegendemonstratie an sich geen enkel probleem, dat hoort bij een democratie en is een groot recht; sterker nog, het is een grondrecht.
Mij ging het om de onbegrijpelijke keuze voor de locatie; immers, mensen die op weg waren naar de manifestatie moesten op deze manier wel langs de pro-Palestijnse lieden en werden, geheel niet verrassend, fysiek aangevallen. Dat is, op zijn zachtst gezegd, een totaal onhandig besluit.
Maar ze mogen binnen gehoorafstand (oid) demonstreren. Ze aan de andere kant van de stad zetten kan niet.
Bij fysiek aanvallen wordt de demonstratie als het goed is meteen afgelast.
Dat eerste ben ik zeker met je eens, anders heeft een tegendemonstratie weinig zin. Ik sta 100% achter dat principe.
Voor wat betreft je tweede zin: zoals MGG al zeer terecht aangaf: als het goed is. En dat gebeurde dus niet.

Amstelodamense schreef: 07 okt 2024, 19:58 Wow, wat mooi in Munchen. Vind het qua melodie ook zo'n ontzettend mooi volkslied....
Ja, helemaal met je eens. Samen met de Schweizer Psalm (hoewel dat meer voor de tekst dan voor de melodie) mijn absolute favoriet. En dan gezongen op zo'n moment, op zo'n plaats, voor zo'n gelegenheid, kippenvel...
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Oh, wow, wat is dat een mooi volkslied zeg (van CH)! Waar woon je in Zwitserland? Heerlijk land. Rijke tekst zeg!
Plaats reactie