De wolf in Nederland

Hoe denken jullie over wolven in Nederland?

Geweldig dat er weer wolven zijn in Nederland!
16
24%
Het maakt me helemaal niets uit.
3
4%
Zo snel mogelijk alle wolven afschieten of wegjagen uit ons land.
19
28%
In sommige gebieden zou het eventueel kunnen, maar dan wel met beleid.
29
43%

Totaal aantal stemmen: 67

Vrouwke

Re: De wolf in Nederland

Bericht door Vrouwke »

@huisman

Kom je wel van die harige uitwerpselen tegen op je wandelingen? Zo niet, dan zou ik op andere plekken gaan wandelen als je de wolf graag wil ontmoeten.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
huisman

Bericht door huisman »

Groot Blankenstein schreef: 05 okt 2024, 09:12 @huisman

Kom je wel van die harige uitwerpselen tegen op je wandelingen? Zo niet, dan zou ik op andere plekken gaan wandelen als je de wolf graag wil ontmoeten.
Het meest dichtbij waren pootafdrukken. Was trouwens niet in onze omgeving maar in het Friese wold waar ook een roedel zit.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Als je wekelijks in de ochtend schemering hier kom wandelen, dan kom je de wolven vanzelf een keer tegen.

En de harige drollen liggen hier gewoon op de wandelpaden.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
huisman

Bericht door huisman »

Groot Blankenstein schreef: 05 okt 2024, 09:27 Als je wekelijks in de ochtend schemering hier kom wandelen, dan kom je de wolven vanzelf een keer tegen.

Ik weet niet waar je woont. We hebben familie in Uddel en die horen en zien regelmatig de wolf. Woon je in die omgeving?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

De jongens uit mijn huis, spreken vanavond de boswachter die laatst die filmpjes had van die grote wolvenfamilie. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat hij denkt over die aantallen die genoemd worden op BIJ12.
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

huisman schreef: 05 okt 2024, 09:31
Groot Blankenstein schreef: 05 okt 2024, 09:27 Als je wekelijks in de ochtend schemering hier kom wandelen, dan kom je de wolven vanzelf een keer tegen.

Ik weet niet waar je woont. We hebben familie in Uddel en die horen en zien regelmatig de wolf. Woon je in die omgeving?
Dat is idd niet ver hier vandaan en misschien wel het middelpunt van het gebied wat ik bedoel. Ik denk dat er grofweg gezegd tussen Harderwijk - Nunspeet - Apeldoorn echt veel wolven zitten.
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Groot Blankenstein schreef: 05 okt 2024, 09:35 De jongens uit mijn huis, spreken vanavond de boswachter die laatst die filmpjes had van die grote wolvenfamilie. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat hij denkt over die aantallen die genoemd worden op BIJ12.
De boswachter zegt:

Alles wat in de media komt, klopt niet.
Inclusief de getallen die genoemd worden.

Aanwas / jong wild is er niet meer.

De hele boel is uit balans.
‭‭
HHR

Bericht door HHR »

Groot Blankenstein schreef: 05 okt 2024, 23:55
Groot Blankenstein schreef: 05 okt 2024, 09:35 De jongens uit mijn huis, spreken vanavond de boswachter die laatst die filmpjes had van die grote wolvenfamilie. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat hij denkt over die aantallen die genoemd worden op BIJ12.
De boswachter zegt:

Deze geluiden klonken vorig jaar zomer ook al.
Toen gaven boswachters al aan dat aantallen wolven in media etc lager aangehouden werden dan dat er in werkelijkheid zijn.
huisman

Bericht door huisman »

De boswachter zegt:

Balans is een menselijke uitvinding. De natuur bepaald de werkelijke balans.
We hadden afgelopen decennia jagers nodig voor de "balans" . Nu is er een andere jager die balans brengt.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Het probleem nu met de onbeheerde wolf als jager is dat er teveel jagers op een te klein gebied zijn. Waardoor de wolven onnatuurlijk gedrag gaan vertonen. Wat ook gevaar op gaat leveren voor mensen. En er uiteindelijk ook geen ander wild meer overblijft. Dat is zijn conclusie en hij vindt dat geen balans…
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Hij zei verder nog: de mens van vandaag is vergeten dat hij door God aan is gesteld als rentmeester over de schepping. Dat we zorg moeten dragen en moeten beheren. In vertrouwen op God en met wijsheid. Maar tegenwoordig klampt men zich vast aan rekenmodellen en geeft men de natuur “terug aan zichzelf”. En het land gaat kapot.

Voorbeelden zijn er natuurlijk te over. Hij noemde nog deze dingen.

Een schaapherder komt met z’n kudde terug bij de kooi maar kan er niet in want de wolf staat voor de ingang en gaat niet weg. De herdersjongen David zou in stilte biddend een steen uit zijn buidel gepakt hebben en dat beest met zijn slinger een steen door z’n kop geschoten hebben. En in Frankrijk zou de jager die standaard bij de kudde is zoiets gedaan hebben met een geweer. Hier krijgen 60 boa’s een melding. Vervolgens gaan er een stel op af die dat beest met stokken en herrie weg moeten zien te krijgen.

Hele heidevelden zijn in Nederland aangevreten door het heidehaantje doordat men tegenwoordig de heidevelden niet meer onderhoudt maar terug geeft aan de natuur. Op het landgoed waar hij werkt (op de NW-V) wordt er ieder jaar een stukje heide gemaaid waardoor alles eens per 12 jaar gemaaid wordt. De heide staat er daar opmerkelijk gezond bij.

Ergens verderop stond een perceel douglas bomen die dood waren gegaan. In plaats van dat men ze laat staan totdat er een koper voor dat hout is en daarna wat nieuws poot, haalt men met lieren alles om alsof er een wervelwind is geweest. En dat laat men nu liggen voor de beestjes enzovoort. Maar dat hout is zo hard dat er geen beest wat aan heeft.

Enzovoorts…
‭‭
huisman

Bericht door huisman »

Groot Blankenstein schreef: 07 okt 2024, 03:26 Hij zei verder nog: de mens van vandaag is vergeten dat hij door God aan is gesteld als rentmeester over de schepping. Dat we zorg moeten dragen en moeten beheren. In vertrouwen op God en met wijsheid. Maar tegenwoordig klampt men zich vast aan rekenmodellen en geeft men de natuur “terug aan zichzelf”. En het land gaat kapot.

Voorbeelden zijn er natuurlijk te over. Hij noemde nog deze dingen.

Een schaapherder komt met z’n kudde terug bij de kooi maar kan er niet in want de wolf staat voor de ingang en gaat niet weg. De herdersjongen David zou in stilte biddend een steen uit zijn buidel gepakt hebben en dat beest met zijn slinger een steen door z’n kop geschoten hebben. En in Frankrijk zou de jager die standaard bij de kudde is zoiets gedaan hebben met een geweer. Hier krijgen 60 boa’s een melding. Vervolgens gaan er een stel op af die dat beest met stokken en herrie weg moeten zien te krijgen.

Hele heidevelden zijn in Nederland aangevreten door het heidehaantje doordat men tegenwoordig de heidevelden niet meer onderhoudt maar terug geeft aan de natuur. Op het landgoed waar hij werkt (op de NW-V) wordt er ieder jaar een stukje heide gemaaid waardoor alles eens per 12 jaar gemaaid wordt. De heide staat er daar opmerkelijk gezond bij.

Ergens verderop stond een perceel douglas bomen die dood waren gegaan. In plaats van dat men ze laat staan totdat er een koper voor dat hout is en daarna wat nieuws poot, haalt men met lieren alles om alsof er een wervelwind is geweest. En dat laat men nu liggen voor de beestjes enzovoort. Maar dat hout is zo hard dat er geen beest wat aan heeft.

Enzovoorts…
Ik zie natuurlijk ook een doorschieten. Maar of het beheer van de afgelopen decennia veel had te maken met rentmeesterschap is maar de vraag. Het was geen natuurbeheer maar parkbeheer. De Schepper heeft ook de wolf geschapen en niet met het doel om dood te schieten. De schepping zucht vanwege onze zonde. Niet andersom.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

huisman schreef: 07 okt 2024, 00:26
De boswachter zegt:

We hadden afgelopen decennia jagers nodig voor de "balans" . Nu is er een andere jager die balans brengt.
Hoe vond je dat eerder dan, toen de wildstand alleen door jagers beheerd werd? Was je daar ook op tegen? Ben je gewoon tegen al het menselijk beheer van de wildstand?
‭‭
huisman

Bericht door huisman »

Groot Blankenstein schreef: 07 okt 2024, 11:19
huisman schreef: 07 okt 2024, 00:26
De boswachter zegt:

Hoe vond je dat eerder dan, toen de wildstand alleen door jagers beheerd werd? Was je daar ook op tegen? Ben je gewoon tegen al het menselijk beheer van de wildstand?
Daar was ik niet op tegen. Maar met de komst van de wolf is er meer evenwicht.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Helder antwoord maar ik begrijp het niet.

Want de praktijk leert volgens mij dat er nu juist minder evenwicht is. De wolf is teveel aanwezig.
De aanwijzingen daarvoor zijn hier eerder al genoemd.

En of je als jager nu een edelhert, een varken of een wolf omleg: het zijn allemaal dieren die door de Schepper gemaakt zijn om te leven.
‭‭
Plaats reactie