Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Terri

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Terri »

Geytenbeekje schreef: 30 aug 2024, 19:17
Terri schreef: 30 aug 2024, 19:13
pierre27 schreef: 30 aug 2024, 16:59
Jeremiah schreef: 30 aug 2024, 16:30 Er lopen wat mensen met Jezus in hoofd en Jezus in hun armen, maar in hun hart is er nooit plaatsgemaakt voor Hem..

Ds. G. Schipaanboord
Passend ook in andere topics!
Wij zijn niet in staat de echtheid van iemands geloof te toetsen.
Natuurlijk kan het soms niet landen bij je, maar dan nog; kijk uit!
De Bijbel geeft wel aan dat dit wel zou kunnen. Uit de vruchten...
Dat is wat anders.
Het ging hier over Jezus wel in je armen en hoofd, maar niet in je hart. Dat gegeven op zich is niet te toetsen door ons.
Natuurlijk kan iets gaandeweg duidelijk worden als er getuigenis is van geloof in Jezus en we vertonen geen enkele vrucht zoals verwoord in
Galaten 5:22
De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Jeremiah schreef: 30 aug 2024, 16:30 Er lopen wat mensen met Jezus in hoofd en Jezus in hun armen, maar in hun hart is er nooit plaatsgemaakt voor Hem..

Ds. G. Schipaanboord
Ik word altijd verdrietig bij dit soort opmerkingen.
Het zal niet zo bedoeld zijn maar het is de toon van de argwaan.
Zeker op dit forum kan ik me niet voorstellen dat er mensen met Jezus in hun hoofd en armen lopen ( vind het een wat vreemde uitspraak overigens) zonder in hun hart.
Dacht aan Simeon, die nam Jezus in z'n armen, maar het was toch echt geloof.
+1:((
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Terri schreef: 30 aug 2024, 19:29

Dat is wat anders.
Het ging hier over Jezus wel in je armen en hoofd, maar niet in je hart. Dat gegeven op zich is niet te toetsen door ons.
Natuurlijk kan iets gaandeweg duidelijk worden als er getuigenis is van geloof in Jezus en we vertonen geen enkele vrucht zoals verwoord in
De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Ik hoop maar dat ds Schipaanboord het herderlijk bedoelde als aansporing om jezelf te onderzoeken. Daarvoor is het een wijze raad: leeft Christus werkelijk in je hart? 'In je armen', wat bedoelt hij daarmee? Dat het alleen een opgeflufte emotie is en geen werkelijk geloof en geen werkelijke liefde tot Hem?
Maar gezien het vrolijke enthousiasme waarmee het citaat hier door sommigen wordt ontvangen, vrees ik dat het geïnterpreteerd wordt als een aansporing om de ander te onderzoeken. Zelfonderzoek is iets pijnlijks, andermansonderzoek is dat veel minder. Maar we worden in de Bijbel volgens mij als gelovige niet opgeroepen tot andermansonderzoek. Met jezelf heb je het druk genoeg.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zita schreef: 30 aug 2024, 19:58
Terri schreef: 30 aug 2024, 19:29

Dat is wat anders.
Ik hoop maar dat ds Schipaanboord het herderlijk bedoelde als aansporing om jezelf te onderzoeken. Daarvoor is het een wijze raad: leeft Christus werkelijk in je hart? 'In je armen', wat bedoelt hij daarmee? Dat het alleen een opgeflufte emotie is en geen werkelijk geloof en geen werkelijke liefde tot Hem?
Maar gezien het vrolijke enthousiasme waarmee het citaat hier door sommigen wordt ontvangen, vrees ik dat het geïnterpreteerd wordt als een aansporing om de ander te onderzoeken. Zelfonderzoek is iets pijnlijks, andermansonderzoek is dat veel minder. Maar we worden in de Bijbel volgens mij als gelovige niet opgeroepen tot andermansonderzoek. Met jezelf heb je het druk genoeg.
Ik denk wel hem kennende vanuit zijn preken dat hij hiermee zelfonderzoek bedoelde. Onderzoek van de ander laten we aan de Ander over he.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

De formulering 'er lopen wat mensen rond' wekt niet echt de indruk te spreken over jezelf.

Het is geen bijbelse uitdrukking en het is ook nog eens geen juiste uitdrukking.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Urker gezin overleefde instorten Duits hotel: 'Het bleef doodstil' - https://nos.nl/l/2535120

Mooi artikel!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

De Leugen zei tegen de Waarheid: “Laten we samen een bad nemen, het bronwater is erg lekker.
De Waarheid, nog steeds achterdochtig, testte het water en ontdekte dat het echt lekker was. Dus kleedden ze zich uit en namen een bad. Maar plotseling sprong de Leugen uit het water en vluchtte, met de kleren van de Waarheid aan. De Waarheid, woedend, klom uit de put om haar kleren terug te krijgen.
Maar de Wereld keek boos en minachtend weg bij het zien van de naakte Waarheid. De arme Waarheid keerde terug naar de put en liet zich niet meer zien, haar schaamte verbergend. Sindsdien loopt de Leugen rond in de wereld, verkleed als de Waarheid, en de mensen geloven haar graag - want de wereld heeft geen verlangen om de naakte Waarheid te kennen.
~ auteur onbekend ~
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Terri

Bericht door Terri »

Maanenschijn schreef: 28 sep 2024, 21:27 De Leugen zei tegen de Waarheid: “Laten we samen een bad nemen, het bronwater is erg lekker.
De Waarheid, nog steeds achterdochtig, testte het water en ontdekte dat het echt lekker was. Dus kleedden ze zich uit en namen een bad. Maar plotseling sprong de Leugen uit het water en vluchtte, met de kleren van de Waarheid aan. De Waarheid, woedend, klom uit de put om haar kleren terug te krijgen.
Maar de Wereld keek boos en minachtend weg bij het zien van de naakte Waarheid. De arme Waarheid keerde terug naar de put en liet zich niet meer zien, haar schaamte verbergend. Sindsdien loopt de Leugen rond in de wereld, verkleed als de Waarheid, en de mensen geloven haar graag - want de wereld heeft geen verlangen om de naakte Waarheid te kennen.
~ auteur onbekend ~
Indrukwekkend.
Vergelijking met Johannes 8.....
Gelukkig zijn er die De Waarheid lief gekregen hebben.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Hond Sem krijgt een volwaardige uitvaart..
https://www.gld.nl/nieuws/8211670/hond- ... -je-kindje
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

X
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 05 okt 2024, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Volgens mij betekent 'overig' dat het niet bedoeld is voor theologische zaken...
KDD

Bericht door KDD »

Maanenschijn schreef: 28 sep 2024, 21:27 De Leugen zei tegen de Waarheid: “Laten we samen een bad nemen, het bronwater is erg lekker.
~ auteur onbekend ~
:super
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gelezen: "Het Woord kan weg zijn als de majesteit van dat Woord niet meer gevoeld wordt"

Eén klein zinnetje... maar wat als dit het geval zou zijn? Of zou dit al zo zijn voor velen/sommigen/enkelen die het Woord nog hebben, maar voor wie de majesteit niet meer gevoeld wordt...
Daar zat ik wat over te denken. Zo kan één zinnetje wel eens tot bezinning brengen.

Allemaal een goede zondag gewenst!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Henk J

Bericht door Henk J »

Iemand bekend met het boek van Wim Verwoerd namelijk: 'het bloed schreeuwt uit de aarde'?
Zelf vind ik dat ds. Hak hier nogal wat zegt door te stellen dat uitspraken van Voetius, Hoornbeeck en Fruytier de weg plaveiden voor de Holocaust waar woorden werden omgezet in daden. Ik ken geen antisemitische uitspraken van deze oudvaders maar die kunnen er wel zijn natuurlijk.
https://www.youtube.com/watch?v=4werYSeLBWY
DDD

Bericht door DDD »

Ik kan het draadje over de SGP niet vinden.

Een interview met Kees van der Staaij:

https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... -en-nieren?
Plaats reactie