Situatie Midden-Oosten

ZWP

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door ZWP »

elbert schreef: 02 okt 2024, 10:09 Israel zal de komende dagen een aanzienlijke vergeldingsaanval op Iran uitvoeren. Waarschijnlijk gaat er eerst met de VS afgestemd worden over het hoe en wat, dus ik verwacht niet meteen een aanval. De vorige keer (in april) duurde het een week voordat Israel een heel beperkte actie uitvoerde. Dit keer zal het omvangrijker zijn.
Iran heeft z'n agressie/spierballen getoond, achterban is tevreden. Minimaal aantal slachtoffers gelukkig bij Israël.

Zou het niet wijs zijn van Israël om het hierbij (richting Iran) te laten?
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

ZWP schreef: 02 okt 2024, 14:06Zou het niet wijs zijn van Israël om het hierbij (richting Iran) te laten?
In april hield Israël het er min of meer bij, op een kleine aanval op een radar na. In Israël zegt men nu dat Iran die terughoudendheid niet begrepen heeft en dat er nu drastischer teruggeslagen gaat worden. Ook de VS is die mening toegedaan en dat wil wat zeggen, want dat land heeft steeds op terughoudendheid aangedrongen.
Wat we er ook van vinden, het is op dit moment eigenlijk een zekerheid dat de situatie nog verder gaat escaleren.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Dit is een interessante invalshoek. De reactie van genoemde landen kan bepalend zijn voor het vervolg, want Iran houdt ze in feite gegijzeld.

Amstelodamense schreef: 02 okt 2024, 13:53
HersteldHervormd schreef: 01 okt 2024, 19:53 Laten we bidden voor Israel.
Laten we bidden voor vrede, bidden voor Israel en de mensen van andere nationaliteiten die door de oorlog worden geraakt.
Sluit ik me bij aan.
Afgelopen avond en nacht de livestreams gekeken met een Lebanese familie, die, na het nieuws dat Iran zou gaan aanvallen, meer mensen met roots uit die regio (Lebanon, Israel, Jordanie, Iran, Irak en Egypte) had uitgenodigd. We zaten dus als christenen, moslims, Druzen, Joden en seculiere Arabieren bij elkaar. We hebben gebeden en gezongen in meerdere talen, en waren het over één ding roerend eens: Israel doet Gods werk om Hezbollah te vernietigen.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Edelweiss schreef: 02 okt 2024, 16:26 Dit is een interessante invalshoek. De reactie van genoemde landen kan bepalend zijn voor het vervolg, want Iran houdt ze in feite gegijzeld.

Amstelodamense schreef: 02 okt 2024, 13:53
HersteldHervormd schreef: 01 okt 2024, 19:53 Laten we bidden voor Israel.
Laten we bidden voor vrede, bidden voor Israel en de mensen van andere nationaliteiten die door de oorlog worden geraakt.
Sluit ik me bij aan.
Afgelopen avond en nacht de livestreams gekeken met een Lebanese familie, die, na het nieuws dat Iran zou gaan aanvallen, meer mensen met roots uit die regio (Lebanon, Israel, Jordanie, Iran, Irak en Egypte) had uitgenodigd. We zaten dus als christenen, moslims, Druzen, Joden en seculiere Arabieren bij elkaar. We hebben gebeden en gezongen in meerdere talen, en waren het over één ding roerend eens: Israel doet Gods werk om Hezbollah te vernietigen.
Wat indrukwekkend mooi!!
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

'Israël ruikt kans om Iran voor eens en altijd te verzwakken'

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/253938 ... verzwakken
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Edelweiss schreef: 02 okt 2024, 16:26 Dit is een interessante invalshoek. De reactie van genoemde landen kan bepalend zijn voor het vervolg, want Iran houdt ze in feite gegijzeld.
Vandaar ook dat de VS en Israël momenteel intense discussies voeren over hoe de reactie van Israël eruit gaat zien. Want het Iraanse raketten- en dronearsenaal is groot en kan grote schade aanrichten, zeker op civiele doelen en dan niet alleen in Israël, maar ook in de oliestaten. Iran heeft al eens een Saoedische olieinstallatie met de grond gelijk gemaakt.
Hoewel de schade van de Iraanse aanval deze week op Israël beperkt is geweest, zijn er toch meerdere Iraanse raketten door het Israëlische afweerschild gedrongen, zoals te zien is op de satellietbeelden van de Israëlische luchtmachtbasis Nevatim.
Ik kan me daarom voorstellen dat een Israëlische aanval op Iran in de eerste plaats gericht zal zijn op de Iraanse langeafstandsraketten en bovendien gepaard zal gaan met een Amerikaanse waarschuwing aan Iran dat als het land raketten of drones op civiele doelen waar dan ook in de regio af zal vuren, dit tot een beslissende Amerikaanse interventie zal leiden.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Ik maak me serieuze zorgen over Israël. Er zijn geen uitzichten op deescalatie. Netanyahu luisterd naar niemand. Ik ben bang dat ze op een gegeven moment in een situatie komen waarin men niet anders kan dan nucleair reageren. Wat als men nu de olieinstallaties van Iran te grazen neemt. De reactie van Iran zal dan nog veel sterker zijn. En als de VS direct bij het conflict wordt betrokken zal Rusland zich niet leidzaam toezien hoe Iran wordt aangevallen.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Jeremiah schreef: 04 okt 2024, 11:32 Ik maak me serieuze zorgen over Israël. Er zijn geen uitzichten op deescalatie. Netanyahu luisterd naar niemand. Ik ben bang dat ze op een gegeven moment in een situatie komen waarin men niet anders kan dan nucleair reageren. Wat als men nu de olieinstallaties van Iran te grazen neemt. De reactie van Iran zal dan nog veel sterker zijn. En als de VS direct bij het conflict wordt betrokken zal Rusland zich niet leidzaam toezien hoe Iran wordt aangevallen.
Een nucleaire reactie is alleen denkbaar als Israël op het punt staat om veroverd te worden door buitenlandse legers. Dat is op dit moment dus totaal niet aan de orde: Israël is de dominante militaire macht in het Midden-Oosten.
V.w.b. de VS denk ik dat die zich er alleen direkt mee gaan bemoeien als Amerikaanse belangen (zoals de olietoevoer vanuit Saoedi-Arabie, Koeweit en de UAE) bedreigd worden. Russische inmenging? :haha nee. Poetin heeft zijn handen vol aan Oekraïne en zijn leger kan zowel de VS als Israël niet aan.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Russische inmenging in die zin dat ze een flink en uitgebreid arsenaal aan (luchtafweer)raketten hebben wat ze graag aan Iran zullen leveren. Nu kwam er een paar dozijn raketten door de Israëlische afweer heen. Hoeveel raketten kan Israël tegenhouden als de aanval grootser wordt? Ik hoorde dat 1 Arrow luchtafweerraket een paar miljoen kost. De toeristenindustrie is totaal ingestort. De economie staat er niet goed voor. De steun voor Israël wereldwijd is in rap tempo afgenomen. Ik maak mij zorgen.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Jeremiah schreef: 04 okt 2024, 17:37 (...) De steun voor Israël wereldwijd is in rap tempo afgenomen. Ik maak mij zorgen.
Het zou al iets helpen als het Westen eens op een fatsoenlijke wijze wordt geinformeerd, in plaats van dit soort wanstaltige 'journalistieke' producten.
Verder staat de VS vooralsnog vrij stevig achter Israel, wat ik een grote geruststelling vind. Zorgelijker vind ik het alsmaar toenemende antisemitisme, en in veel gevallen staat men er bij en kijkt men er naar.

Edit.
Ere wie ere toekomt. Reactie NOS: Onze formulering was inderdaad niet juist en we hebben de video verwijderd.
Bravo.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Voorlopig is ontspanning nodig.

Hamas en Hezbollah hebben nu genoeg signalen gehad dat ze ongestraft "zomaar" raketten op Israël kunnen afschieten.

De hamvraag is uiteraard: wat betekent de term "gepast geweld" exact?
MGG

Bericht door MGG »

Edelweiss schreef: 05 okt 2024, 11:16
Jeremiah schreef: 04 okt 2024, 17:37 (...) De steun voor Israël wereldwijd is in rap tempo afgenomen. Ik maak mij zorgen.
Het zou al iets helpen als het Westen eens op een fatsoenlijke wijze wordt geinformeerd, in plaats van dit soort wanstaltige 'journalistieke' producten.
Verder staat de VS vooralsnog vrij stevig achter Israel, wat ik een grote geruststelling vind. Zorgelijker vind ik het alsmaar toenemende antisemitisme, en in veel gevallen staat men er bij en kijkt men er naar.

Edit.
Ere wie ere toekomt. Reactie NOS: Onze formulering was inderdaad niet juist en we hebben de video verwijderd.
Bravo.
Iets toegeven is mooi maar hoeveel mensen hebben het al gezien?
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Het geeft precies aan hoe ze daar denken.
parsifal

Bericht door parsifal »

Eerlijk is eerlijk, bij 8 uur journaal gisteren werd, ik meen, Hezbollah direct en zonder directe noodzaak terroristisch genoemd en van de week was er ook aandacht voor mensen uit Noord-israel die hun huis moesten verlaten en zij kwamen asn het woord.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie