Mattheus 5 vers 6 Calvijn en of Kohlbrugge

Heidebloem

Re: Mattheus 5 vers 6 Calvijn en of Kohlbrugge

Bericht door Heidebloem »

Ik heb deze verklaringen niet maar wel de verklaring van Thomas Scott, en de app Kingcomments.

Thomas Scott: Alleen diegenen zijn zalig, die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, dat wil zeggen: naar God en Zijn gunst, naar Zijn beeld en de heilige gelukzaligheid die in Zijn dienst genoten kan worden. Zij kennen de aard van zulke zegeningen, de uitnemendheid en de waarde daarvan. Deze dingen staan bij hen bovenaan, hier zoeken ze naar, en al het andere maken zij daaraan ondergeschikt. Zij nemen met niets minder genoegen en beoordelen alles naar de mate waarin het ertoe bij kan dragen om die dingen te verkrijgen. Zij zijn ontevreden met alles wat zij tot nu toe bereikt hebben, en zij vinden het erger dat zij niet heiliger zijn dan dat zij arm, ziek of verwaarloosd zijn. Boven alle dingen verlangenzij naar volmaakte heiligheid en gelukzaligheid in de gunst en in de dienst van God. Het nieuwe verbond is zodanig samengesteld, dat personen met deze eigenschap de gerechtigheid, waarnaar zij hongeren en dorsten in hun zoektocht niet kunnen missen. Immers, de Heilige Geest heeft bij hen deze geestelijke honger en dorst opgewekt, en Hij zal hen tot Christus leiden opdat zij bij Hem verzadiging vinden. Zij zullen Zijn zaligheid aannemen, en uit Zijn volheid ban genade ontvangen. Zij zullen een deel van het verlangde geluk op aarde verkrijgen, en bij het sterven, wanneer alle anderen van de voorwerpen van hun keuze worden losgescheurd, dan pas zullen zij verzadigd worden.
Hij schrijft er nog meer over, wordt teveel om te delen..

Kingcomments: “Zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid” hebben een intens verlangen naar die wereld die er nu nog niet is, maar waar gerechtigheid zal heersen als de Heer Jezus in rechtmatigheid zal regeren. De gerechtigheid in deze wereld moet nog komen en daarnaar verlangt Hij ook, meer nog dan zij. “Om de moeitevolle [inspanning] van Zijn ziel zal Hij het zien, Hij zal verzadigd worden” (Js 53:11).
DDD

Bericht door DDD »

Begrijp ik het nu goed dat je Calvijn niet begrijpt als hij de tekst niet vergeestelijkt?

Ik vind zijn tekst heel duidelijk. Ik begrijp eerlijk niet hoe je tot deze vragen komt. Misschien zou je wat citaten kunnen geven die voor jou onduidelijk zijn?

Ik vind de antwoorden van Valcke en Heidebloem trouwens verwarrend. Natuurlijk zijn er ook theologen die de tekst vergeestelijken, maar voor een goed begrip van wat Calvijn schrijft, zijn de toegevoegde citaten nou niet echt behulpzaam.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef: 24 sep 2024, 19:17Ik vind de antwoorden van Valcke en Heidebloem trouwens verwarrend. Natuurlijk zijn er ook theologen die de tekst vergeestelijken, maar voor een goed begrip van wat Calvijn schrijft, zijn de toegevoegde citaten nou niet echt behulpzaam.
Jammer zo'n post. Het ging hier überhaupt niet uitsluitend om de uitleg van Calvijn; er waren onderliggende vragen over de betekenis van de Bijbeltekst. Verder hebben de citaten die ik gaf niets met vergeestelijken te maken.
huisman

Bericht door huisman »

J.C.Ryle zegt kort en bondig: De Heere noemt dezulken zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Hij bedoelt hen die boven alle dingen begeren om het geheel met Gods mening eens te zijn. Zij verlangen niet rijk of geleerd te worden, maar heilig te worden, Gezegend zijn zulke zielen! Zij zullen op een dag verzadigd worden. Zij zullen verzadigd worden met Gods beeld, als zij zullen opwaken (Ps 17:15)

Thomas Watson in zijn prachtige boek over de zaligsprekingen maakt bij deze tekst de onderscheiding tussen gerechtigheid door toerekening en gerechtigheid door inplanting. De gerechtigheid door toerekening is de gerechtigheid van Christus waardoor God de zondaar beschouwt alsof hij nooit gezondigd had. Een volmaakte gerechtigheid.
De gerechtigheid door inplanting is een ‘inwonende’ gerechtigheid. Het zijn de genadegaven van de Geest, de heiligheid van hart en leven.Daarnaar hongert een godvruchtige ziel. Het is een gezegende honger.

Watson zegt nog veel meer in de preek over deze tekst. Leestip: https://www.deboekenkamer.nl/tweedehand ... gen_11198/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Arja

Bericht door Arja »

Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.

Martyn Lloyd Jones zegt het zo: Hongeren en dorsten naar de gerechtigheid is een verlangen te zijn als de Nieuwtestamentische mens, de nieuwe mens in Christus Jezus. Zijn voornaamste verlangen is Christus gelijk te zijn.

---

In zijn brief aan de Filippenzen zien je Paulus’ voortdurende honger en dorst:
Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus’ wil schade geacht. Ja gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen; En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid die uit God is door het geloof; Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende, Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden. Niet dat ik het alrede gekregen heb of alrede volmaakt ben; maar ik jaag daarnaar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben. Broeders, ik acht niet dat ik zelf het gegrepen heb. Maar één ding doe ik, vergetende hetgeen dat achter is, en strekkende mij tot hetgeen dat voor is, jaag ik naar het wit tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus.
Plaats reactie