Toch ken ik een, in jouw woorden, "moderne" die eerlijk heeft verteld niet naar zijn huidige standplaats te willen gaan maar daartoe toch van God gedwongen werd.
Afscheid en intrede [2]
- Delftenaar
Re: Afscheid en intrede [2]
Bedankt voor het delen. Gods zegen onder je nieuwe predikant toegewenst. Ik voelde iets mee van zijn verzuchting over die toespraken. Eerlijk gezegd een domper dat die er nog achteraan kwamen.Opperzangmeester schreef: ↑10 sep 2024, 09:53 Gereformeerde Gemeenten
Sliedrecht:
Morgen (11-09) hoopt Kand. R.T. Michielse bevestigd te worden in onze gemeente. De bevestigingsdienst vangt aan om 14:30, de bevestiger is Ds. D. de Wit.
om 19:00 zal de dan bevestigde Ds. Michielse voor het eerst voorgaan in de gemeente.
Beide diensten zijn Live te volgen via https://kerkdienstgemist.nl/stations/98 ... Sliedrecht of via www.gergeminfo.nl
-
Als je thuis luistert, is het makkelijk want als de preek je dan raakt kan je de toespraken laten schieten. Vooraf korte toespraakjes is zoveel fijner dan achteraf toespraken.Job schreef: ↑11 sep 2024, 22:06Bedankt voor het delen. Gods zegen onder je nieuwe predikant toegewenst. Ik voelde iets mee van zijn verzuchting over die toespraken. Eerlijk gezegd een domper dat die er nog achteraan kwamen.Opperzangmeester schreef: ↑10 sep 2024, 09:53 Gereformeerde Gemeenten
Sliedrecht:
Morgen (11-09) hoopt Kand. R.T. Michielse bevestigd te worden in onze gemeente. De bevestigingsdienst vangt aan om 14:30, de bevestiger is Ds. D. de Wit.
om 19:00 zal de dan bevestigde Ds. Michielse voor het eerst voorgaan in de gemeente.
Beide diensten zijn Live te volgen via https://kerkdienstgemist.nl/stations/98 ... Sliedrecht of via www.gergeminfo.nl
Dat is indd al beter, maar ik hoop dat er nog eens een predikant of kandidaat komt die als eerste de moed heeft om te zeggen: "Er zijn helemáál geen toespraken. Eventuele wensen kunt u op een kaart schrijven." Toespraken 1 t/m 6 waren allemaal goed bedoeld maar toch weer zo'n dooddoener van de eigenlijke dienst.MGG schreef: ↑11 sep 2024, 22:19Als je thuis luistert, is het makkelijk want als de preek je dan raakt kan je de toespraken laten schieten. Vooraf korte toespraakjes is zoveel fijner dan achteraf toespraken.Job schreef: ↑11 sep 2024, 22:06Bedankt voor het delen. Gods zegen onder je nieuwe predikant toegewenst. Ik voelde iets mee van zijn verzuchting over die toespraken. Eerlijk gezegd een domper dat die er nog achteraan kwamen.Opperzangmeester schreef: ↑10 sep 2024, 09:53 Gereformeerde Gemeenten
Sliedrecht:
-
Dat zou mooi zijn. Een paar korte toespraakjes vooraf is iets realistischer. Alhoewel het bij mijn weten na het afscheid van ds. de Heer niet meer gebeurd is. Het verbaast mij wel, gezien het toen, zover ik het kan beoordelen, positief ontvangen werd. Heel wat mensen geven aan toespraak moe te zijn. Ik zou niemand kunnen noemen die gelukkig wordt van een serie toespraken. Soms mag refoNL wel wat minder vasthouden aan gewoontes.Job schreef: ↑11 sep 2024, 22:25Dat is indd al beter, maar ik hoop dat er nog eens een predikant of kandidaat komt die als eerste de moed heeft om te zeggen: "Er zijn helemáál geen toespraken. Eventuele wensen kunt u op een kaart schrijven." Toespraken 1 t/m 6 waren allemaal goed bedoeld maar toch weer zo'n dooddoener van de eigenlijke dienst.MGG schreef: ↑11 sep 2024, 22:19Als je thuis luistert, is het makkelijk want als de preek je dan raakt kan je de toespraken laten schieten. Vooraf korte toespraakjes is zoveel fijner dan achteraf toespraken.Job schreef: ↑11 sep 2024, 22:06Bedankt voor het delen. Gods zegen onder je nieuwe predikant toegewenst. Ik voelde iets mee van zijn verzuchting over die toespraken. Eerlijk gezegd een domper dat die er nog achteraan kwamen.Opperzangmeester schreef: ↑10 sep 2024, 09:53 Gereformeerde Gemeenten
Sliedrecht:
Ik betreur het ontbreken van toespraken wel. Maar het moeten natuurlijk wel goede toespraken zijn.
Maar er mag best een menselijk element in zo'n bijeenkomst zitten. Ik vind dooptoespraken ook altijd juist goed als ze persoonlijk zijn.
Maar er mag best een menselijk element in zo'n bijeenkomst zitten. Ik vind dooptoespraken ook altijd juist goed als ze persoonlijk zijn.
Dat laatste ben ik wel met je eens.
Toespraken bij intredes zijn helaas vaak inwisselbaar.
Toespraak van de dominee: -Bedankt aan de bevestiger en de wijze waarop - Bedankt aan de consulent voor de verrichte werkzaamheden - Bedankt voor de hartelijke ontvangst, we voelen ons echt welkom - We zijn er stil onder hoe hard er gewerkt is in de pastorie, om verlegen van te worden - Bedankt voor iedereen die deze dag goed heeft laten verlopen - Evt. iets over de wijze van overbuiging - De deur v/d pastorie staat voor u en jullie open. - Eigen vrouw en kinderen, jullie willen niet genoemd worden. Het is heel wat voor jullie maar jullie wilden volgen.
Toespraak van de burgemeester- (nBeetje een frivolere toon dan de rest) - Welkom in onze mooie gemeente! Als overheid en kerken kunnen we niet zonder elkaar - In onze woonplaats wordt er heel goed samengewerkt met de plaatselijke kerken - Zien uit naar een persoonlijke kennismaking - Welkom bij het predikantenoverleg.
Vertegenwoordiger plaatselijke kerken: Erg dat we gescheiden optrekken - De contacten zijn goed - Laten we samenwerken waar we kunnen.
Eigen kerkenraad: we zijn zo verwonderd! O, we zijn zo verwonderd. Hartelijk welkom. Bij aanvang is er een band gelegd. Hopen dat jullie hier snel thuis voelen. Gemeente verwonderd en vermanend toespreken. Toezingen.
Om bij in slaap te dommelen. Wat van bovenstaande kan niet in een brief of in de kerkbode?
Maarja. Wie heeft de moed dit te doorbreken?
Milder ben ik bereid te zijn voor medestudenten voor wie het soms een eerste spreekoefening in een volle kerk is.
Het komt wellicht omdat mensen met een uitgesproken persoonlijkheid niet zomaar meer door de selectie komen. Daar komen maar brokken van. Of die roepen weinig herkenning op bij de curatoriumleden, voor wie één streep extra in de stropdas al een frivoliteit is die uitvoerig overdacht moet worden. Het is niet zo gek dat je dan ook toespraken krijgt waar je van in slaap zou vallen. Maar op die manier blijven er veel geschikte mensen buiten het ambt, in ieder geval binnen de GG.
Waren er maar meer Doornenbals en andere uitgesproken voorgangers.
Grotendeels een.DDD schreef: ↑12 sep 2024, 00:24 Het komt wellicht omdat mensen met een uitgesproken persoonlijkheid niet zomaar meer door de selectie komen. Daar komen maar brokken van. Of die roepen weinig herkenning op bij de curatoriumleden, voor wie één streep extra in de stropdas al een frivoliteit is die uitvoerig overdacht moet worden. Het is niet zo gek dat je dan ook toespraken krijgt waar je van in slaap zou vallen. Maar op die manier blijven er veel geschikte mensen buiten het ambt, in ieder geval binnen de GG.
Voorgangers als Petrus, Luther en Spurgeon waren soms onhandelbaar. Passen niet in de huidige kerkelijke systemen.
Maar waren ondanks, of misschien wel juist vanwege, hun karaktereigenschappen heel zegenrijk in hun bediening.
Al zijn er tegelijkertijd ook voorbeelden van eigenzinnige predikers die er een bende van hebben gemaakt.
Ik ben het er op zichzelf ook mee eens, maar dan niet per se gebaseerd op de toespraken bij intredes. Want die van burgemeesters zijn vaak ook sterk inwisselbaar. Dus is het vermoedelijk meer het concept wat in de weg zit om origineel te zijn.HHR schreef: ↑12 sep 2024, 07:10Grotendeels een.DDD schreef: ↑12 sep 2024, 00:24 Het komt wellicht omdat mensen met een uitgesproken persoonlijkheid niet zomaar meer door de selectie komen. Daar komen maar brokken van. Of die roepen weinig herkenning op bij de curatoriumleden, voor wie één streep extra in de stropdas al een frivoliteit is die uitvoerig overdacht moet worden. Het is niet zo gek dat je dan ook toespraken krijgt waar je van in slaap zou vallen. Maar op die manier blijven er veel geschikte mensen buiten het ambt, in ieder geval binnen de GG.
Voorgangers als Petrus, Luther en Spurgeon waren soms onhandelbaar. Passen niet in de huidige kerkelijke systemen.
Maar waren ondanks, of misschien wel juist vanwege, hun karaktereigenschappen heel zegenrijk in hun bediening.
Al zijn er tegelijkertijd ook voorbeelden van eigenzinnige predikers die er een bende van hebben gemaakt.
Ik herinner me overigens een kandidaat (?) die door een student in dichtvorm werd toegesproken. Wie/wat weet ik niet meer zo. Maar prachtig!
-
- Verbannen
Daar zou ik in de kerkbank dan weer de slappe lach van krijgen. Want dat gaat toch een Sinterklaasgedicht worden?Job schreef: ↑12 sep 2024, 07:28Ik ben het er op zichzelf ook mee eens, maar dan niet per se gebaseerd op de toespraken bij intredes. Want die van burgemeesters zijn vaak ook sterk inwisselbaar. Dus is het vermoedelijk meer het concept wat in de weg zit om origineel te zijn.HHR schreef: ↑12 sep 2024, 07:10Grotendeels een.DDD schreef: ↑12 sep 2024, 00:24 Het komt wellicht omdat mensen met een uitgesproken persoonlijkheid niet zomaar meer door de selectie komen. Daar komen maar brokken van. Of die roepen weinig herkenning op bij de curatoriumleden, voor wie één streep extra in de stropdas al een frivoliteit is die uitvoerig overdacht moet worden. Het is niet zo gek dat je dan ook toespraken krijgt waar je van in slaap zou vallen. Maar op die manier blijven er veel geschikte mensen buiten het ambt, in ieder geval binnen de GG.
Ik herinner me overigens een kandidaat (?) die door een student in dichtvorm werd toegesproken. Wie/wat weet ik niet meer zo. Maar prachtig!
-
Een sinterklaasgedicht loopt vaak voor geen meter, maar deze student kon het beter. Hij doet het schijnbaar vaker en kan door als een literatuurbewakerZita schreef: ↑12 sep 2024, 10:08Daar zou ik in de kerkbank dan weer de slappe lach van krijgen. Want dat gaat toch een Sinterklaasgedicht worden?Job schreef: ↑12 sep 2024, 07:28Ik ben het er op zichzelf ook mee eens, maar dan niet per se gebaseerd op de toespraken bij intredes. Want die van burgemeesters zijn vaak ook sterk inwisselbaar. Dus is het vermoedelijk meer het concept wat in de weg zit om origineel te zijn.HHR schreef: ↑12 sep 2024, 07:10Grotendeels een.DDD schreef: ↑12 sep 2024, 00:24 Het komt wellicht omdat mensen met een uitgesproken persoonlijkheid niet zomaar meer door de selectie komen. Daar komen maar brokken van. Of die roepen weinig herkenning op bij de curatoriumleden, voor wie één streep extra in de stropdas al een frivoliteit is die uitvoerig overdacht moet worden. Het is niet zo gek dat je dan ook toespraken krijgt waar je van in slaap zou vallen. Maar op die manier blijven er veel geschikte mensen buiten het ambt, in ieder geval binnen de GG.
-
- Verbannen
Nee. Het was zogezegd tale Kanaäns, en het kon zelfs gezongen worden op de melodie van Psalm 25, meen ik.Zita schreef: ↑12 sep 2024, 10:08Daar zou ik in de kerkbank dan weer de slappe lach van krijgen. Want dat gaat toch een Sinterklaasgedicht worden?Job schreef: ↑12 sep 2024, 07:28Ik ben het er op zichzelf ook mee eens, maar dan niet per se gebaseerd op de toespraken bij intredes. Want die van burgemeesters zijn vaak ook sterk inwisselbaar. Dus is het vermoedelijk meer het concept wat in de weg zit om origineel te zijn.HHR schreef: ↑12 sep 2024, 07:10Grotendeels een.DDD schreef: ↑12 sep 2024, 00:24 Het komt wellicht omdat mensen met een uitgesproken persoonlijkheid niet zomaar meer door de selectie komen. Daar komen maar brokken van. Of die roepen weinig herkenning op bij de curatoriumleden, voor wie één streep extra in de stropdas al een frivoliteit is die uitvoerig overdacht moet worden. Het is niet zo gek dat je dan ook toespraken krijgt waar je van in slaap zou vallen. Maar op die manier blijven er veel geschikte mensen buiten het ambt, in ieder geval binnen de GG.
- Delftenaar
Het zal in de GG waarschijnlijk niet gebeuren maar in andere kerken wordt de net bevestigde of afscheid nemende predikant in dat soort toespraken met Jan, Henk of wat zijn voornaam ook is aangesproken.
Op zo'n openbaar moment is dat een blijk van gebrek aan fatsoenlijke omgangsvormen.