Gereformeerde Gemeenten

Herman
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Job schreef: 10 sep 2024, 09:28 omdat bepaalde zaken veranderden.
Dat is de kern he. Je kunt op je klompen aanvoelen dat hier geen van de partijen buiten verantwoordelijkheid gesteld kunnen worden.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Job schreef: 10 sep 2024, 09:28
Tiberius schreef: 10 sep 2024, 08:58
Job schreef: 10 sep 2024, 08:48 Nee, dat doe ik niet, en ik heb gegronde redenen om dat niet te doen.
Daar ben ik van overtuigd: iedereen op dit forum heeft altijd gegronde redenen om anderen te veroordelen.
Alleen zijn wij op zoek naar die reden, en zeker waarom zo hard, zonder enige nuance voor de honderden bezwaarden.
Nee, Tiberius. Er gaat een beerput open. Het is niet alleen wat er hier geroepen wordt waarin de kerkenraad en een laatste dominee fout waren. Er is door de jaren heen door critici volop wind gezaaid in die kerk. Gedramd, volop, omdat bepaalde zaken veranderden. Op dit moment wordt de storm geoogst. Dat is een realiteit waar nu Lissenaren onder gebukt gaan. Ga gerust, al gun ik het niemand om deze droefenis te horen, eens wat luisteren om de verhalen te horen.

Of jij dat gelooft of niet: dat laat ik lekker bij jou. Ik heb inmiddels teveel gehoord en heb mijn knopen geteld.
Of je komt met bewijzen of je houdt gewoon eenvoudig weg je mond. Want dit is pure kwaadsprekerij, zolang je je woorden niet met argumenten kunt overtuigen, maar alleen vanwege woorden, op basis van je eigen inzichten en onderbuikgevoelens, zonder feitelijke onderbouwing.

Echt heel laakbaar dit!
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 10 sep 2024, 09:37, 2 keer totaal gewijzigd.
HHR

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Job schreef:
Job schreef: 10 sep 2024, 08:48 Nee, dat doe ik niet, en ik heb gegronde redenen om dat niet te doen.
Daar ben ik van overtuigd: iedereen op dit forum heeft altijd gegronde redenen om anderen te veroordelen.
Alleen zijn wij op zoek naar die reden, en zeker waarom zo hard, zonder enige nuance voor de honderden bezwaarden.
Nee, Tiberius. Er gaat een beerput open. Het is niet alleen wat er hier geroepen wordt waarin de kerkenraad en een laatste dominee fout waren. Er is door de jaren heen door critici volop wind gezaaid in die kerk. Gedramd, volop, omdat bepaalde zaken veranderden. Op dit moment wordt de storm geoogst. Dat is een realiteit waar nu Lissenaren onder gebukt gaan. Ga gerust, al gun ik het niemand om deze droefenis te horen, eens wat luisteren om de verhalen te horen.

Of jij dat gelooft of niet: dat laat ik lekker bij jou. Ik heb inmiddels teveel gehoord en heb mijn knopen geteld.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat je eenzijdig geïnformeerd bent?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zou het kunnen zijn dat we heel deze casus hier gewoon laten rusten en het laten daar waar het momenteel hoort? Of is het goed om allerhande, halve informatie op het forum te gooien en wellicht mensen veel pijn te doen?
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Zeeuw schreef: 10 sep 2024, 09:46 Zou het kunnen zijn dat we heel deze casus hier gewoon laten rusten en het laten daar waar het momenteel hoort? Of is het goed om allerhande, halve informatie op het forum te gooien en wellicht mensen veel pijn te doen?
Geen slecht idee. Ik ben althans heel erg blij dat ik niet behoor bij de gemeente in Lisse. Je zal maar zoveel lezen over je eigen omgeving op een forum als dit. En als het nou allemaal nog niet zoveel gespeculeer was, wat er geschreven wordt, dan zou het nog anders zijn.
CvdW

Bericht door CvdW »

Was de kanselboodschap nodig?
Mistig

Bericht door Mistig »

Kan dit topic niet gewoon (tijdelijk) gesloten worden?
Je zal er lid zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Job

Bericht door Job »

HHR schreef: 10 sep 2024, 09:36
Job schreef:

Zou het mogelijk kunnen zijn dat je eenzijdig geïnformeerd bent?
Eenzijdig geinformeerd: naar mijn diepste overtuiging ben ik dat ja. Van twee kanten namelijk. De ene kant verwoordt zich hier op het forum (kerkenraad en beleid van kleur verschoten, onherkenbare elementen, tijdperk-ds.Moens heeft alles anders gemaakt) en vertegenwoordigers van de andere kant klampen me aan en zeggen: het klopt inderdaad, er zijn zaken veranderd, maar er is en was een groep gemeenteleden die daar per se niet onder wenst te buigen en juist dáár ontstaat de onrust. Ook het rond doen gaan van een document over teruggaan naar de kerkelijke wortels zonder daarvoor de kerkelijke weg te bewandelen, is daarvan een bewijs.

De waarheid zal vast ergens in het midden liggen. Niemand zal ontkennen dat het nogal een overgang is van een dominee Baan naar een dominee Moens. Logisch dat dat verandering van koers brengt. Maar daarmee is de kous dus niet af. Want hoe ga je daar als gemeenteleden mee om? Ik vind dat die laatste vraag veel te weinig belicht wordt op dit forum en daarom ga ik heel oncomfortabel aan de andere kant van de boot hangen. Want inmiddels is me duidelijk dat het dus niet zo eenzijdig is als hier wordt betoogd. Die groep bezwaarden, zonder twijfel zit daar een bult verdriet en je kunt het met al die mensen te doen hebben, maar dat is dus niet de enige kant van het verhaal.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Het is toch wel bijzonder dat dezelfde meerderheid voor ds Baan stemde ook dezelfde meerderheid is die voor dominee Moens stemde, dus het kan ook goed zijn dat een deel zelf ook verschoven is.
Lisse05

Bericht door Lisse05 »

Geytenbeekje schreef: 10 sep 2024, 10:23 Het is toch wel bijzonder dat dezelfde meerderheid voor ds Baan stemde ook dezelfde meerderheid is die voor dominee Moens stemde, dus het kan ook goed zijn dat een deel zelf ook verschoven is.
Dat lijkt mij ook. Daarnaast is het altijd nog zo dat de meerderheid +1 het beroep ontvangt. Hierin zie je dan ook de wens van de gemeente naar voren komen. Ook bij kandidaatstellingen voor de kerkenraad geldt dit principe.
Al met al zal de gemeente best verschoven kunnen zijn, maar een nieuwe gemeente willen oprichten, en daarbij naar ander kerkverband overgaan, omdat je niet eens bent met besluiten van de kerkenraad is volgens mij nooit de goede weg en vraag mij dan ook af of je daar zegen over kan verwachten.

Dat er pijn zit bij de verontruste of bezwaarde leden moge wel duidelijk zijn.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

En dan heb je de mensen die bij ds. Baan gevoed werden en bij ds. Moens gevoed werden. Die vast verschillen hoorde, maar beide predikanten als Gods gezant hebben erkend en herkend. En misschien hebben die mensen wel de allermeeste pijn en zitten ze overal tussen.

Verder ken ik de situatie niet inhoudelijk en ken ik ook geen direct betrokkenen.
- Niet meer zo actief -
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mistig schreef: 10 sep 2024, 10:11 Kan dit topic niet gewoon (tijdelijk) gesloten worden?
Je zal er lid zijn.
Dat lijkt me slim ja. De usual suspects denken te weten hoe het zit en roeren blijkbaar graag nog even door in de vlek.
DDD

Bericht door DDD »

Dat gemopper over een gesprek over een kwestie die in allerlei gemeenten, maar dan minder aan de oppervlakte, speelt, hoort niet thuis in dit draadje.

Ik vind het spijtig dat Job zijn impliciete vooronderstellingen niet expliciet maakt. Als ik het goed begrijp, hanteert hij een kerkbeeld van een herder met schapen, waarbij een nieuwe herder ook een andere kant op kan gaan lopen en hier en daar wat schapen naar een andere kudde verhuist.

En als je dan bezwaar maakt dat de kudde verandert, dan zaai je onrust, klaarblijkelijk. Mijns inziens moet een kerkenraad ervoor zorgen dat een kudde in de grazige weiden van Gods woord geleid wordt, en ook dat een dominee als voorbijganger niet teveel een stempel op de gemeente drukt.

En daarnaast moet een dominee uitkijken dat hij niet manipuleert of buiten zijn bevoegdheden treedt.

De benadering dat de kudde als hij moppert niet volgzaam genoeg is, vind ik ongereformeerd.
DDD

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef: 10 sep 2024, 10:23 Het is toch wel bijzonder dat dezelfde meerderheid voor ds Baan stemde ook dezelfde meerderheid is die voor dominee Moens stemde, dus het kan ook goed zijn dat een deel zelf ook verschoven is.
Dat is natuurlijk niet waar. Iedere stem is even sterk, dus het is niet perse dezelfde meerderheid.

Nog los van het feit dat je meestal kunt kiezen uit twee opties. Het kan zijn dat ze beide wat ongelukkig zijn, naar jouw mening.
DDD

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef: 10 sep 2024, 10:42
Mistig schreef: 10 sep 2024, 10:11 Kan dit topic niet gewoon (tijdelijk) gesloten worden?
Je zal er lid zijn.
Dat lijkt me slim ja. De usual suspects denken te weten hoe het zit en roeren blijkbaar graag nog even door in de vlek.
Je bent zelf een voorbeeld van iemand die vertrokken is. Dat zou je ook bescheiden mogen maken, en laten inzien dat het niet altijd eenvoudig met een schaartje te knippen is.
Plaats reactie