Er is gevraagd om te bidden, maar hoe/wat moet ik bidden? Gelet op bovenstaande speelt er veel meer. De een zal zeggen alles bij elkaar houden en alles onder een deksel houden, terwijl een ander zal zeggen maak er twee gemeenten van die passen binnen de bandbreedte van de GG.Lisser schreef: ↑09 sep 2024, 12:45De analyse klopt niet; de situatie is veel complexer. Hoewel de scheve verhoudingen hun oorsprong vinden in de tijd na een appelzaak in die periode, zijn ze niet eenvoudig toe te wijzen aan de huidige groepen, omdat er veel overlap is. De verschillen in prediking en koers van de gemeente ontstonden in de periode van dominee Neele en werden duidelijker tijdens het tijdperk van dominee Moens. Dit onderwerp is echter te diepgaand en prive om op een forum te bespreken.Maanenschijn schreef: ↑09 sep 2024, 12:33Zijn dit de stromingen?
Even een analyse van wat er tot nu toe is geschreven:
- Er zijn bezwaarden, zoeken eventuele aansluiting bij de HHK;
- Er is een stroming Moens en een stroming Baan;
- Er zijn handtekeningen tegen destijds ds. Baan geweest.
Is de stroming Baan de zelfde als de bezwaarden? Zijn de handtekenaars dezelfde als de stroming Moens? Of is het allemaal een beetje ingewikkelder?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
OnlineMaanenschijn
Dank voor je toelichting. Soms heeft men de neiging om alles terug te brengen naar een stromings/ links-rechts discussie. Dat wilde ik graag voor mij zelf helder hebben. Uit je reactie blijkt dat dit niet het geval lijkt te zijn.Lisser schreef:De analyse klopt niet; de situatie is veel complexer. Hoewel de scheve verhoudingen hun oorsprong vinden in de tijd na een appelzaak in die periode, zijn ze niet eenvoudig toe te wijzen aan de huidige groepen, omdat er veel overlap is. De verschillen in prediking en koers van de gemeente ontstonden in de periode van dominee Neele en werden duidelijker tijdens het tijdperk van dominee Moens. Dit onderwerp is echter te diepgaand en prive om op een forum te bespreken.Maanenschijn schreef: ↑09 sep 2024, 12:33Zijn dit de stromingen?
Is de stroming Baan de zelfde als de bezwaarden? Zijn de handtekenaars dezelfde als de stroming Moens? Of is het allemaal een beetje ingewikkelder?
Sterkte!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Even een persoonlijke vraag @Lisser, maar kom jij zelf ook uit deze gemeente aangezien jij veel van de situatie afweet?Lisser schreef: ↑09 sep 2024, 12:45De analyse klopt niet; de situatie is veel complexer. Hoewel de scheve verhoudingen hun oorsprong vinden in de tijd na een appelzaak in die periode, zijn ze niet eenvoudig toe te wijzen aan de huidige groepen, omdat er veel overlap is. De verschillen in prediking en koers van de gemeente ontstonden in de periode van dominee Neele en werden duidelijker tijdens het tijdperk van dominee Moens. Dit onderwerp is echter te diepgaand en prive om op een forum te bespreken.Maanenschijn schreef: ↑09 sep 2024, 12:33Zijn dit de stromingen?
Wel fijn te merken dat we Lisse hier (met elkaar) in gesprek krijgen met 3 nieuwe leden op dit forum!
- Reformer
Kerkorde HHK, ord. 2, art. 5. Is een zorgvuldige procedure voor.Maanenschijn schreef: ↑09 sep 2024, 10:13Ik denk dat de HHK een dergelijk verzoek niet zo makkelijk kan weigeren. Niet omdat het gewenst is, maar simpelweg omdat, als er aan de voorwaarden wordt voldaan er geen weigeringsgrond is.HersteldHervormd schreef:Wat geweest is, is geweest. Zo simpel is dat. Dat kan je niet meer terugdraaien. De vraag is, als er inderdaad fouten gemaakt zijn in het verleden, of dit eerlijk erkend word en wat dan de oplossing word.Tom schreef: ↑09 sep 2024, 09:48 Ik lees veel positieve reacties op de brief van de kerkenraad van Lisse. Ik vind het ook mooi, netjes en verbindend geschreven. Toch misschien een kritische kanttekening. De acties die nu genomen worden zoals een gemeenteavond of misschien een wat meer verbindend tweetal hadden al 5 jaar eerder genomen moeten worden. Wanneer een groep van 400 leden je gemeente wil verlaten, heeft dat al een lange voorgeschiedenis. Iemand uit Lisse die ik sprak dacht zelf aan 300-350 maar dat is natuurlijk alsnog een mega! groep. Bedenk ook dat zelfs de meest rebelse GG'ers vaak alsnog liefde voor het kerverband voelen.
Alsnog hoop ik het beste voor Lisse en wellicht kan er een tweede GG opericht worden. Maar ik denk zelf dat men een paar jaar te laat is. Maar misschien ben ik te negatief want: wat niet mogelijk is bij mensen...
Een tweede GG is denk de beste oplossing. Het hebben van hele grote gemeenten is sowieso een eigen discussie op zich.
Ik hoop en verwacht dat de HHK echt niet akkoord gaat met een nieuwe gemeente van 300-400 ex-GG'ers. Hoogstens een vrije gemeente die ook HHK dominees uitnodigt op zondag.
Er zit bij de HHK niet ergens een ballotagecommissie van wijze mannen die iets verstandig vinden, of niet.
https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... rdinanties
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
-
Mocht men uiteindelijk een HHK worden, zal men (bijna) de gehele breedte vragen of een bepaald deel?
De orde lijkt me in dit geval tamelijk goed. Er is eerst een verzoek gedaan en nu is er commotie. Maar als de volgorde andersom is, dan waag ik het te betwijfelen of je zo'n groep in je kerk opneemt. In individuele gevallen wordt namelijk ook het criterium gehanteerd dat bij toetreden eventuele conflicten met de vertrekkende kerk moeten zijn opgelost.Maanenschijn schreef: ↑09 sep 2024, 10:13 Ik denk dat de HHK een dergelijk verzoek niet zo makkelijk kan weigeren. Niet omdat het gewenst is, maar simpelweg omdat, als er aan de voorwaarden wordt voldaan er geen weigeringsgrond is.
Er zit bij de HHK niet ergens een ballotagecommissie van wijze mannen die iets verstandig vinden, of niet.
-
Het is zeker niet eenvoudig. Ik heb de kerkorde er niet op nageslagen. De HHK is nog niet een heel doorgewinterd kerkverband dus ik weet ook überhaupt niet of er wat over beschreven staat. Anderzijds hebben ze inmiddels wel aardig wat ervaring met het toelaten van losse gemeentes. Denk aan Den Helder, Ter Aar, IJsselmuiden, Loosduinen etc.Maanenschijn schreef: ↑09 sep 2024, 11:00Hoe staat dat in de Kerkorde, duurzaam?HersteldHervormd schreef:Ik denk dat dit echt wel geweigerd kan worden als ze de gemeente niet duurzaam achten.Maanenschijn schreef: ↑09 sep 2024, 10:13Ik denk dat de HHK een dergelijk verzoek niet zo makkelijk kan weigeren. Niet omdat het gewenst is, maar simpelweg omdat, als er aan de voorwaarden wordt voldaan er geen weigeringsgrond is.HersteldHervormd schreef:
Wat geweest is, is geweest. Zo simpel is dat. Dat kan je niet meer terugdraaien. De vraag is, als er inderdaad fouten gemaakt zijn in het verleden, of dit eerlijk erkend word en wat dan de oplossing word.
Een tweede GG is denk de beste oplossing. Het hebben van hele grote gemeenten is sowieso een eigen discussie op zich.
Ik hoop en verwacht dat de HHK echt niet akkoord gaat met een nieuwe gemeente van 300-400 ex-GG'ers. Hoogstens een vrije gemeente die ook HHK dominees uitnodigt op zondag.
Dat is allemaal echt niet zo eenvoudig. Je zult objectieve criteria moeten kunnen hanteren.
Overigens los van mijn mening dat de HHK echt niet blij moet zijn met dit soort gevallen en verzoeken.
Ik deel overigens ook jouw mening. Dit moet je echt niet willen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Maar die losse gemeenten, waren gemeenten die in zijn geheel over gingen neem ik aan?HersteldHervormd schreef: ↑09 sep 2024, 14:40
Het is zeker niet eenvoudig. Ik heb de kerkorde er niet op nageslagen. De HHK is nog niet een heel doorgewinterd kerkverband dus ik weet ook überhaupt niet of er wat over beschreven staat. Anderzijds hebben ze inmiddels wel aardig wat ervaring met het toelaten van losse gemeentes. Denk aan Den Helder, Ter Aar, IJsselmuiden, Loosduinen etc.
Is er een voorbeeld waar een deel van leden uit een ander kerkverband, direct een nieuwe gemeente konden starten?
-
Niet dat ik weet, vandaar dat ik aangeef dat de HHK hier geen draaiboek voor heeft, niet dat ik weet tenminste.HHR schreef: ↑09 sep 2024, 15:10Maar die losse gemeenten, waren gemeenten die in zijn geheel over gingen neem ik aan?HersteldHervormd schreef: ↑09 sep 2024, 14:40
Het is zeker niet eenvoudig. Ik heb de kerkorde er niet op nageslagen. De HHK is nog niet een heel doorgewinterd kerkverband dus ik weet ook überhaupt niet of er wat over beschreven staat. Anderzijds hebben ze inmiddels wel aardig wat ervaring met het toelaten van losse gemeentes. Denk aan Den Helder, Ter Aar, IJsselmuiden, Loosduinen etc.
Is er een voorbeeld waar een deel van leden uit een ander kerkverband, direct een nieuwe gemeente konden starten?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
-
Ja die gingen wel geheel over idd.HHR schreef: ↑09 sep 2024, 15:10Maar die losse gemeenten, waren gemeenten die in zijn geheel over gingen neem ik aan?HersteldHervormd schreef: ↑09 sep 2024, 14:40
Ik denk dat niemand dit 'moet willen', maar het is wel een feit.HersteldHervormd schreef: ↑09 sep 2024, 14:40Het is zeker niet eenvoudig. Ik heb de kerkorde er niet op nageslagen. De HHK is nog niet een heel doorgewinterd kerkverband dus ik weet ook überhaupt niet of er wat over beschreven staat. Anderzijds hebben ze inmiddels wel aardig wat ervaring met het toelaten van losse gemeentes. Denk aan Den Helder, Ter Aar, IJsselmuiden, Loosduinen etc.Maanenschijn schreef: ↑09 sep 2024, 11:00Hoe staat dat in de Kerkorde, duurzaam?HersteldHervormd schreef:Ik denk dat dit echt wel geweigerd kan worden als ze de gemeente niet duurzaam achten.Maanenschijn schreef: ↑09 sep 2024, 10:13
Ik denk dat de HHK een dergelijk verzoek niet zo makkelijk kan weigeren. Niet omdat het gewenst is, maar simpelweg omdat, als er aan de voorwaarden wordt voldaan er geen weigeringsgrond is.
Dat is allemaal echt niet zo eenvoudig. Je zult objectieve criteria moeten kunnen hanteren.
Overigens los van mijn mening dat de HHK echt niet blij moet zijn met dit soort gevallen en verzoeken.
-
OnlineMaanenschijn
Ordonnantie 2, artikel 5:HersteldHervormd schreef:Niet dat ik weet, vandaar dat ik aangeef dat de HHK hier geen draaiboek voor heeft, niet dat ik weet tenminste.HHR schreef: ↑09 sep 2024, 15:10Maar die losse gemeenten, waren gemeenten die in zijn geheel over gingen neem ik aan?HersteldHervormd schreef: ↑09 sep 2024, 14:40
Artikel 5 Terugkeer of toetreding van een gemeente of geloofsgemeenschap tot de kerk
1. Indien de kerkenraad van een gemeente, of het bestuur van een geloofsgemeenschap, te kennen geeft dat die gemeente of geloofsgemeenschap tot de kerk wil terugkeren of toetreden, dient het verzoek daartoe schriftelijk te worden gedaan en te worden gericht aan het breed moderamen van de classicale vergadering, binnen welker ressort de plaats van samenkomst van die gemeente of geloofsgemeenschap zich bevindt.
2. Het breed moderamen van de classicale vergadering onderzoekt de beweegredenen dietot dit verzoek hebben geleid en hoort daartoe het orgaan dat het in lid 1 bedoelde verzoek heeft ingediend en vervolgens diegenen die blijkens de regels van die gemeente of geloofsgemeenschap tot stemmen bevoegd zijn.
3. Tevens hoort het breed moderamen van de classicale vergadering de kerkenraad van de gemeente binnen welker geografische grenzen de plaats van samenkomst van degemeente of geloofsgemeenschap, voor welke het verzoek is gedaan, zich bevindt.
4. Voordat het breed moderamen van de classicale vergadering overgaat tot besluitvorming over het in lid 1 bedoelde verzoek raadpleegt het hierover:
a. Het breed moderamen van de generale synode;
b. Het college van visitatoren-classicaal;
c. De commissie toezicht en financiën.
5. a. In de besluitvorming naar aanleiding van het in lid 1 bedoelde verzoek weegt het
breed moderamen van de classicale vergadering de belangen van zowel de gemeente of gemeenschap voor welke het verzoek is gedaan als van de in het derde lid bedoelde gemeente.
b. Indien de gemeente of geloofsgemeenschap die wenst toe te treden haar plaats van samenkomst heeft in een woonkern waarin reeds een gemeente haar plaats van
samenkomst heeft en zij om wat voor redenen dan ook niet kan samengaan met de
bestaande gemeente, dan wordt overgegaan tot het vormen van een buitengewone
wijkgemeente.
6. Wanneer het breed moderamen van de classicale vergadering, na de in lid 5 bedoelde afweging, van oordeel is dat het in lid 1 bedoelde verzoek voor inwilliging in aanmerking komt, dient voorafgaande aan het besluit duidelijkheid te bestaan over ten minste de volgende onderwerpen:
a. De bezetting van de bij die gemeente behorende predikantsplaats;
b. De ambtelijke structuur in die gemeente;
c. Het aantal geboorteleden, doopleden en lidmaten van die gemeente dat het in lid 1
bedoelde verzoek onderschrijft;
d. De voorziening in de preekbeurten;
e. De wijze waarop die gemeente zal voorzien in de pastorale zorg;
f. De wijze waarop die gemeente voorziet in de gebouwen voor de kerkdiensten;
g. De financiën en overige eigendommen van die gemeente en de wijze waarop de
benodigde gelden zullen worden verkregen;
h. De diaconale bezittingen en schulden;
i. De beoogde geografische grenzen van die gemeente indien het bepaalde in
ordinantie 2-5-5-b niet van toepassing is. Hierbij is het bepaalde in ordinantie 2-6 van overeenkomstige toepassing.
7. Het besluit van het breed moderamen van de classicale vergadering op het in lid 1
bedoelde verzoek wordt per aangetekende brief aan de verzoeker bekend gemaakt. Bij een positief besluit bevat dit besluit tevens de ingangsdatum daarvan.
8. Indien het breed moderamen van de classicale vergadering positief besluit op het in lid 1 bedoelde verzoek, dient de kerkenraad van de gemeente respectievelijk dienen de leden van de geloofsgemeenschap die wenst terug te keren of toe te treden schriftelijk in te stemmen met de grondslag van de kerk.
9. De terugkeer of toetreding van een gemeente geschiedt met behoud van de ambtelijke structuur op het tijdstip als bedoeld in lid 7, voor zover deze in overeenstemming is met de orde der kerk.
10. Indien bij de beoogde gemeente de kerkenraad ontbreekt op het moment dat het breed moderamen van de classicale vergadering positief besluit op het in lid 1 bedoelde verzoek, dient die gemeente overeenkomstig de bepalingen van de orde der kerk en onder leiding van het breed moderamen van de classicale vergadering, die doet wat des kerkenraads is, ouderlingen en diakenen te verkiezen die alsdan bij de in lid 8 bedoelde instemming de gemeente vertegenwoordigen.
11. In het in lid 7 bedoelde besluit wordt door het breed moderamen van de classicale
vergadering – indien nodig - een overgangsperiode gesteld om de gemeente of
geloofsgemeenschap die het betreft in de gelegenheid te stellen waar nodig alsnog te voldoen aan de bepalingen van de orde der kerk.
12. Behoudens uitdrukkelijk besluit van de generale synode, naar aanleiding van een
voorstel daartoe van het breed moderamen van de classicale vergadering, mag de
terugkeer of toetreding van een gemeente of geloofsgemeenschap niet leiden tot
financiële verplichtingen voor de kerk.
13. Het in lid 7 bedoelde besluit wordt door het breed moderamen van de classicale
vergadering, gelijktijdig met toezending daarvan aan de kerkenraad, ter kennisneming toegezonden aan de kerkenraad van de gemeente binnen welker geografische grenzen de (buitengewone wijk)gemeente ontstaat en aan het breed moderamen van de generale synode.
14. Wanneer de beoogde geografische grenzen voor de verzoekende gemeente of
geloofsgemeenschap binnen het ressort van meer dan een classis zijn gelegen, vindt de besluitvorming op het in lid 1 bedoelde verzoek plaats door het breed moderamen van de generale synode.
15. Het breed moderamen van de classicale vergadering draagt daartoe het door haar ontvangen verzoek en de daarop verkregen of uit eigen onderzoek reeds bekende informatie ter verdere afhandeling over aan het breed moderamen van de generale synode.
16. Het breed moderamen van de generale synode neemt het in lid 7 bedoelde besluit niet eerder dan nadat zij heeft gehoord:
a. De brede moderamina van de betrokken classicale vergaderingen;
b. Het college van visitatoren-generaal;
c. De commissie toezicht en financiën.
17. Het in de leden 6 tot en met 11 bepaalde geldt ook voor het besluit van het breed
moderamen van de generale synode.
18. Van het besluit tot terugkeer of toetreding van een gemeente of geloofsgemeenschap geeft het breed moderamen van de generale synode kennis aan de brede moderaminavan de in lid 14 bedoelde classicale vergaderingen.
19. Van het positief besluit tot terugkeer of toetreding van de in lid 1 bedoelde gemeente of geloofsgemeenschap wordt in alle gevallen melding gemaakt in het landelijk kerkblad
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Dank voor het uitzoeken. Ik denk dat er wel grond is om een gemeente te weigeren als ik dit zo gauw even lees.
Ik denk helemaal omdat het om een deel van de gemeente gaat, dat dit dan lastig wordt.HersteldHervormd schreef: ↑09 sep 2024, 15:44Dank voor het uitzoeken. Ik denk dat er wel grond is om een gemeente te weigeren als ik dit zo gauw even lees.