Gereformeerde Gemeenten

Tiberius
Administrator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

In de tijd dat ds. Baan in Lisse predikant was, was er ook een flinke groep actief met het verzamelen van handtekeningen voor zijn vertrek.
Zitten die mensen nu inmiddels in de kerkenraad, @Lisser, dat jij weet?
Henk J

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 09 sep 2024, 11:04 Wat is het probleem om twee nieuwe ouderlingen te verkiezen zodat iedereen zich weer in de kerkenraad herkent?

De kerkenraad schrijft alles te willen doen om de gemeente bij elkaar te houden, dus dat lijkt me geen ingewikkelde oplossing.
Het is te hopen dat zoiets gebeurt. Dat zou de mooiste oplossing zijn. En anders een tweede GG ter plaatse oprichten. Lijkt me beter dan een HHG oprichten.
MGG

Bericht door MGG »

Henk J schreef: 09 sep 2024, 11:28
DDD schreef: 09 sep 2024, 11:04 Wat is het probleem om twee nieuwe ouderlingen te verkiezen zodat iedereen zich weer in de kerkenraad herkent?

De kerkenraad schrijft alles te willen doen om de gemeente bij elkaar te houden, dus dat lijkt me geen ingewikkelde oplossing.
Het is te hopen dat zoiets gebeurt. Dat zou de mooiste oplossing zijn. En anders een tweede GG ter plaatse oprichten. Lijkt me beter dan een HHG oprichten.
Bij een tweede GG loop je het risico dat in meer gemeenten een groep hierop aan gaat sturen.
MGG

Bericht door MGG »

huisman schreef: 09 sep 2024, 11:14
Henk J schreef: 09 sep 2024, 10:27
HersteldHervormd schreef: 09 sep 2024, 10:04 Ik hoop en verwacht dat de HHK echt niet akkoord gaat met een nieuwe gemeente van 300-400 ex-GG'ers. Hoogstens een vrije gemeente die ook HHK dominees uitnodigt op zondag.
Ik weet niet of je zoiets kunt weigeren. Geen idee hoe zo'n proces gaat, een en ander zal sowieso in overleg moeten met de gemeente waar het grondgebied van Lisse onder valt. Vermoed dat dit Katwijk is maar zou ook Haarlem kunnen zijn.
Nu heeft de GG wel boter op haar hoofd. Toen in de CGK van Alphen aan de Rijn problemen waren hebben ze de verontruste groep ook toegelaten en een GG geïnstitueerd.
In de GG beslist toch een classes over toelating van een gemeenten of dominee? Zo ja, dan kan iemand buiten de classes hier niks aan doen. Een bezwaar zou niet ontvankelijk zijn.
CvdW

Bericht door CvdW »

MGG schreef: 09 sep 2024, 11:38

Bij een tweede GG loop je het risico dat in meer gemeenten een groep hierop aan gaat sturen.
Bij grote gemeenten is dat niet zo'n probleem toch?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 09 sep 2024, 11:25 In de tijd dat ds. Baan in Lisse predikant was, was er ook een flinke groep actief met het verzamelen van handtekeningen voor zijn vertrek.
Zitten die mensen nu inmiddels in de kerkenraad, @Lisser, dat jij weet?
Die mensen gingen (al voordat ds. Moens er kwam), als bepaalde predikanten kwamen preken, al naar een naburige kleine gemeente toe.

Dus ook ter rechterzijde is men niet erg makkelijk.
MGG

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 09 sep 2024, 11:41
MGG schreef: 09 sep 2024, 11:38

Bij grote gemeenten is dat niet zo'n probleem toch?
Ik zie niks in scheuren om details of accenten. Vaak zijn deze processen een stuk pijnlijker en minder fraai dan een afsplitsing omdat een gemeente te groot is.
CvdW

Bericht door CvdW »

Zit het probleem bij de bezwaarden in Lisse ook in het gebruik van SV cq. HSV?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef: 09 sep 2024, 12:03 Zit het probleem bij de bezwaarden in Lisse ook in het gebruik van SV cq. HSV?
Misschien wel de stroming ds. Baan maar zeker niet van de stroming ds. Moens.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef: 09 sep 2024, 09:51
Piet Puk schreef: 09 sep 2024, 09:50 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... in-arnhem/

Ik zal nog eens wat vragen in gaan sturen :D
:yahoo
Ja lach maar. Ik denk dat ik ga vragen welke ligging forummer GG-lid(van Refoforum) heeft. Benieuwd met welk antwoord ze komen
Johan85

Bericht door Johan85 »

Laten we zulke zaken vooral biddend bij God brengen.. bidden om eenheid rondom Zijn Woord. Bidden om wijsheid voor wie hier echt bij betrokken is, en of het Woord open mag gaan in hun harten.
Lisser

Bericht door Lisser »

CvdW schreef: 09 sep 2024, 12:03 Zit het probleem bij de bezwaarden in Lisse ook in het gebruik van SV cq. HSV?
Nee
Lisse05

Bericht door Lisse05 »

Lisser schreef: 09 sep 2024, 12:22
Nee
Ik denk dat dit mogelijk wel mee speelt in de discussie.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:
Zijn dit de stromingen?

Even een analyse van wat er tot nu toe is geschreven:

- Er zijn bezwaarden, zoeken eventuele aansluiting bij de HHK;
- Er is een stroming Moens en een stroming Baan;
- Er zijn handtekeningen tegen destijds ds. Baan geweest.

Is de stroming Baan de zelfde als de bezwaarden? Zijn de handtekenaars dezelfde als de stroming Moens? Of is het allemaal een beetje ingewikkelder?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Lisser

Bericht door Lisser »

Maanenschijn schreef: 09 sep 2024, 12:33
-DIA- schreef:
Zijn dit de stromingen?

Even een analyse van wat er tot nu toe is geschreven:

- Er zijn bezwaarden, zoeken eventuele aansluiting bij de HHK;
- Er is een stroming Moens en een stroming Baan;
- Er zijn handtekeningen tegen destijds ds. Baan geweest.

Is de stroming Baan de zelfde als de bezwaarden? Zijn de handtekenaars dezelfde als de stroming Moens? Of is het allemaal een beetje ingewikkelder?
De analyse klopt niet; de situatie is veel complexer. Hoewel de scheve verhoudingen hun oorsprong vinden in de tijd na een appelzaak in die periode, zijn ze niet eenvoudig toe te wijzen aan de huidige groepen, omdat er veel overlap is. De verschillen in prediking en koers van de gemeente ontstonden in de periode van dominee Neele en werden duidelijker tijdens het tijdperk van dominee Moens. Dit onderwerp is echter te diepgaand en prive om op een forum te bespreken.
Plaats reactie