Kleine ergernissen
-
Re: Kleine ergernissen
Maar is die reeel, op alle scholen wordtde wedergeboorte geleerd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
De door sommigen bepaald niet vriendelijk getoonzette berichten naar degenen die anders denken dan zij zelf.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Blijkbaar is die ervaring anders. Enfin ik ben er een buitenstaander dus weet de plaatselijke situatie niet. Ik kan mij wel voorstellen dat boodschap die in de OGG of GGinNed te horen is niet altijd aansluit bij wat ik in de krant erover las.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik heb er even een weekend over nagedacht. Het probleem is niet dat 'een element gemist wordt', maar dat het element van de wedergeboorte niet alles domineert. Dan is het tamelijk onmogelijk om tot een gesprek te komen, net zoals het in het verleden heel moeilijk was voor de hervormd-gereformeerden om tot een gesprek met het rd te komen. Het rd hanteerde namelijk ook datzelfde principe als onderscheidend element. Het enige wat je dus kan doen, is niet een reactionair antwoord geven, maar uitleggen hoe die dit element een plek heeft in de breedte van de opvoeding en onderwijs. Dan is het aan de ander om zijn of haar visie te onderzoeken of haar eigen weg te gaan.Ad Anker schreef: ↑07 sep 2024, 18:40Wat zou jouw reactie zijn op het argument? Ik werd er zojuist op bevraagd en moest daar eigenlijk goed over nadenken.Mister schreef: ↑07 sep 2024, 07:46En altijd weer dat argument over "het schaapje van de Goede Herder"...
https://www.rd.nl/artikel/391890-de-val ... refoschool
Zelf zou ik namelijk de omgekeerde beweging maken. Zulke dingen zijn niet met een schaartje te knippen, maar als onze kinderen van school komen en de meest wezenlijke zaken niet anders kunnen verwoorden dan 'we moeten een nieuw hart krijgen', dan wordt ik daar diep ongelukkig van, omdat het wel een belangrijk facet is, maar zo mager in het geheel van de rijkdom van Gods Woord. Het object van het geloof wordt gemist. En kinderen worden onderwezen door vanaf een buitenpositie naar Gods Woord te kijken en niet als onderdeel van de rijkdommen ervan. Dat levert een structureel probleem op voor de rest van hun leven inzake geloofsvragen rondom de heilsonzekerheid. Dat kan ook anders verlopen, maar dat is wel een generieke tendens.
Een vrij nietszeggende reactie. Ik ken de situatie niet maar kan me er wel wat bij voorstellen. Soms is niets zeggen verstandig.

Een mooie post! Dank je wel. Niet alleen toepasbaar op deze casus.Herman schreef: ↑09 sep 2024, 08:14Ik heb er even een weekend over nagedacht. Het probleem is niet dat 'een element gemist wordt', maar dat het element van de wedergeboorte niet alles domineert. Dan is het tamelijk onmogelijk om tot een gesprek te komen, net zoals het in het verleden heel moeilijk was voor de hervormd-gereformeerden om tot een gesprek met het rd te komen. Het rd hanteerde namelijk ook datzelfde principe als onderscheidend element. Het enige wat je dus kan doen, is niet een reactionair antwoord geven, maar uitleggen hoe die dit element een plek heeft in de breedte van de opvoeding en onderwijs. Dan is het aan de ander om zijn of haar visie te onderzoeken of haar eigen weg te gaan.Ad Anker schreef: ↑07 sep 2024, 18:40Wat zou jouw reactie zijn op het argument? Ik werd er zojuist op bevraagd en moest daar eigenlijk goed over nadenken.Mister schreef: ↑07 sep 2024, 07:46En altijd weer dat argument over "het schaapje van de Goede Herder"...
Zelf zou ik namelijk de omgekeerde beweging maken. Zulke dingen zijn niet met een schaartje te knippen, maar als onze kinderen van school komen en de meest wezenlijke zaken niet anders kunnen verwoorden dan 'we moeten een nieuw hart krijgen', dan wordt ik daar diep ongelukkig van, omdat het wel een belangrijk facet is, maar zo mager in het geheel van de rijkdom van Gods Woord. Het object van het geloof wordt gemist. En kinderen worden onderwezen door vanaf een buitenpositie naar Gods Woord te kijken en niet als onderdeel van de rijkdommen ervan. Dat levert een structureel probleem op voor de rest van hun leven inzake geloofsvragen rondom de heilsonzekerheid. Dat kan ook anders verlopen, maar dat is wel een generieke tendens.
-
Wij hebben geen OGG en in Melissant is door de GGiN nooit geklaagd over de school
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Geen leuke reactie Ad, ik heb van het weekend Dirkslanders gesproken en heb het artikel gelezen zoals ik al zei. Dan mag ik toch op basis van wat ik lees me een voorstelling maken?Ad Anker schreef: ↑09 sep 2024, 08:39Een vrij nietszeggende reactie. Ik ken de situatie niet maar kan me er wel wat bij voorstellen. Soms is niets zeggen verstandig.![]()
- Maanenschijn
Soms helpt het om een weekeindje ergens over na te denkenHerman schreef:Ik heb er even een weekend over nagedacht. Het probleem is niet dat 'een element gemist wordt', maar dat het element van de wedergeboorte niet alles domineert. Dan is het tamelijk onmogelijk om tot een gesprek te komen, net zoals het in het verleden heel moeilijk was voor de hervormd-gereformeerden om tot een gesprek met het rd te komen. Het rd hanteerde namelijk ook datzelfde principe als onderscheidend element. Het enige wat je dus kan doen, is niet een reactionair antwoord geven, maar uitleggen hoe die dit element een plek heeft in de breedte van de opvoeding en onderwijs. Dan is het aan de ander om zijn of haar visie te onderzoeken of haar eigen weg te gaan.Ad Anker schreef: ↑07 sep 2024, 18:40Wat zou jouw reactie zijn op het argument? Ik werd er zojuist op bevraagd en moest daar eigenlijk goed over nadenken.Mister schreef: ↑07 sep 2024, 07:46En altijd weer dat argument over "het schaapje van de Goede Herder"...

Een mooie analyse, ik denk op veel terreinen van toepassing, ook in de prediking.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Aha, eerst was het buitenstaander, ken de plaatselijke situatie niet, nu heb je al Dirkslanders gesproken.pierre27 schreef: ↑09 sep 2024, 08:56Geen leuke reactie Ad, ik heb van het weekend Dirkslanders gesproken en heb het artikel gelezen zoals ik al zei. Dan mag ik toch op basis van wat ik lees me een voorstelling maken?Ad Anker schreef: ↑09 sep 2024, 08:39Een vrij nietszeggende reactie. Ik ken de situatie niet maar kan me er wel wat bij voorstellen. Soms is niets zeggen verstandig.![]()
Maar het klopt natuurlijk helemaal dat het taalkleed en op onderdelen de inhoud niet altijd overeenkomt met wat in de GGiN te horen is. Maar dat is geheel voorstelbaar toch? En inderdaad, een OGG kennen we niet hier op ons eiland, zie ik Bertiel al zeggen.
Het lijkt mij voor kinderen niet meer dan normaal dat zij ook andersdenkenden ontmoeten. Anders is de schok wel heel groot als zij ineens op oudere leeftijd geconfronteerd worden met anders denkenden.
Ik snap je gedachte, maar bereiken we iets door op het ene gevaar juist het andere ertegenover te zetten?Herman schreef: ↑09 sep 2024, 08:14Ik heb er even een weekend over nagedacht. Het probleem is niet dat 'een element gemist wordt', maar dat het element van de wedergeboorte niet alles domineert. Dan is het tamelijk onmogelijk om tot een gesprek te komen, net zoals het in het verleden heel moeilijk was voor de hervormd-gereformeerden om tot een gesprek met het rd te komen. Het rd hanteerde namelijk ook datzelfde principe als onderscheidend element. Het enige wat je dus kan doen, is niet een reactionair antwoord geven, maar uitleggen hoe die dit element een plek heeft in de breedte van de opvoeding en onderwijs. Dan is het aan de ander om zijn of haar visie te onderzoeken of haar eigen weg te gaan.Ad Anker schreef: ↑07 sep 2024, 18:40Wat zou jouw reactie zijn op het argument? Ik werd er zojuist op bevraagd en moest daar eigenlijk goed over nadenken.Mister schreef: ↑07 sep 2024, 07:46En altijd weer dat argument over "het schaapje van de Goede Herder"...
Tussen: 'allemaal schaapjes van de goede Herder' en 'we moeten een nieuw hart krijgen' zit natuurlijk wel heel erg veel.
Als het echt zo is zoals het er staat (ik kan het niet beoordelen), namelijk dat kinderen worden gezien als schaapjes van de goede Herder, dan gaat er in mijn ogen wel iets mis en is echt niet de enige andere optie om het dan alleen maar over wedergeboorte / het krijgen van een nieuw hart te hebben, kinderen niet méér te leren, het niet meer over geloof te hebben, en/of er maar vanuit te gaan dat alle kinderen in je klas nog niet wedergeboren zijn.
Maar misschien begrijp ik je niet goed hoor, dan hoor ik het wel

Ik vind je ronduit stekelig reageren, dit kan anders.Ad Anker schreef: ↑09 sep 2024, 09:45Aha, eerst was het buitenstaander, ken de plaatselijke situatie niet, nu heb je al Dirkslanders gesproken.pierre27 schreef: ↑09 sep 2024, 08:56Geen leuke reactie Ad, ik heb van het weekend Dirkslanders gesproken en heb het artikel gelezen zoals ik al zei. Dan mag ik toch op basis van wat ik lees me een voorstelling maken?
Maar het klopt natuurlijk helemaal dat het taalkleed en op onderdelen de inhoud niet altijd overeenkomt met wat in de GGiN te horen is. Maar dat is geheel voorstelbaar toch? En inderdaad, een OGG kennen we niet hier op ons eiland, zie ik Bertiel al zeggen.
Niet stekeliger dan de gemiddelde Nederlander zou reageren als een willekeurige bekende zich zonder zich in het probleem te verdiepen, in het openbaar zou uitlaten over zijn huwelijkscrisis.
Het punt is niet dat er twee zaken tegenover elkaar geplaatst wordt, maar dat de gedachte 'je moet eerst wederomgeboren worden' alles domineert. Je benadert dan je kinderen als onbekeerd, want eerst moet er iets gebeuren in je leven, voordat je over schaapjes kunt zingen. Het is het soort van uiterste consequentie trekken op één onderdeel en daar alles wat van laten afhangen. Het valt in dezelfde categorie als mensen die Ps 116:1 niet meer zingen, omdat ze niet van zichzelf kunnen zeggen God écht lief te hebben. Dan is er ook geen ruimte voor het perspectief om je kinderen op grond van de doopbelofte of het opgroeien in een christelijke gezien te zien als 'geheiligd in Christus'. Dat is een stap die pas veel verder in de vage toekomst ligt.TSD schreef: ↑09 sep 2024, 10:49 Ik snap je gedachte, maar bereiken we iets door op het ene gevaar juist het andere ertegenover te zetten?
Tussen: 'allemaal schaapjes van de goede Herder' en 'we moeten een nieuw hart krijgen' zit natuurlijk wel heel erg veel.
Als het echt zo is zoals het er staat (ik kan het niet beoordelen), namelijk dat kinderen worden gezien als schaapjes van de goede Herder, dan gaat er in mijn ogen wel iets mis en is echt niet de enige andere optie om het dan alleen maar over wedergeboorte / het krijgen van een nieuw hart te hebben, kinderen niet méér te leren, het niet meer over geloof te hebben, en/of er maar vanuit te gaan dat alle kinderen in je klas nog niet wedergeboren zijn.
Maar misschien begrijp ik je niet goed hoor, dan hoor ik het wel![]()
Het is een kracht om goed rekening te houden met de zondigheid van de mens en daar zeer ernstig mee om te gaan. Maar het kan ook een zwakte worden, als de eenzijdigheid dus doorslaan ten koste van de belofte van het Evangelie.