Dat 'omstebeurt een vers lezen' doe ik als docent nooit. Ik lees zelf. Ik wil de regie hebben, al is een dagopening vaak ook wel interactief, doordat ik vragen stel aan leerlingen. Maar bij het Bijbellezen wil ik de mogelijkheid hebben om tussendoor woorden te kunnen uitleggen of halverwege een langer gedeelte verbanden te kunnen aangeven. En ook als ik achter elkaar doorlees: zinnen lopen regelmatig over de verzen heen. Je raakt ieder besef van de tekst kwijt als je 'm in van die brokjes gaat lezen.Anselmus schreef: ↑06 sep 2024, 18:05Dat heb ik nooit zo ervaren. Ik voelde altijd een schokje op catechisatie en thuis als ik moest lezen en was meer gefocust op het goed genoeg en zonder hakkelend lezen. Achteraf voelde ik mijn hartslag dalen, was een vers of drie niet gefocust omdat ik me af vroeg of ik genoeg op toon had gelezen of of de docent de fout ook had gehoord. Daarna telde ik mijn volgende vers uit een oefende die een aantal keren. Achteraf geen idee waar het gedeelte over ging.
En stel dat een leerling de beurt heeft en niet weet waar we gebleven zijn, dan kun je de dagopening onderbreken om de leerling te gaan vermanen. Of er ontstaat hilariteit, omdat we bij vers 7 zijn en de leerling gokt op vers 5.