Wat is hypercalvinisme?

merel

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door merel »

Dat was mijn vraag niet. Waar staat in de bijbel dat zonder de 5 nieten een mens niet zalig kan worden?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 28 aug 2024, 12:36 https://charlesspurgeon.nl/onze-onmacht/

Als iedereen deze preek wil lezen vandaag?

Vanuit Gods Woord, deze preek, en de geciteerde artikelen van de Dordtse Leerregels, zal ik vanavond of morgenavond een uitgebreid antwoord geven.
De preek bevestigd vooral wat hier al door veel mensen, en volgens mij ten diepste ook gewoon door jou, wordt aangegeven. Een mens heeft geen vrije wil tot zijn eigen zaligheid. Maar wel een vrije wil om de middelen waar te nemen. Vervolgens heeft de mensen wel de plicht zich te bekeren, want dat eist God. Dat kan de mens niet, maar God heeft, door Zijn Zoon, een weg gegeven tot zaligheid. Met dat vertrouwen mogen we de middelen waarnemen, waarbij we alles van Hem verwachten.

Citaat uit de preek:

Toch hoor ik iemand nog zeggen: ‘O, als ik mezelf dan niet zalig kan maken en niet tot Christus kan komen, moet ik maar stil blijven zitten en niets doen’. Als mensen zo redeneren, halen zij hun eigen vervloeking over zich. Wij hebben u heel duidelijk gezegd dat er een heleboel dingen zijn die u wèl kunt doen. Het is in uw macht zoveel mogelijk in de kerk te komen. U kunt ijverig de Bijbel bestuderen. U kunt breken met openbare zonden; de ondeugden waaraan u zich graag overgeeft, kunt u achterwege laten. Het is in uw macht om eerlijk, eenvoudig en oprecht te leven. Daarvoor hebt u geen hulp van de Heilige Geest nodig, u kunt dat zelf doen. Maar ‘tot Christus komen’ is werkelijk niet in uw macht, totdat u vernieuwd wordt door de Heilige Geest. Maar let wel, uw gebrek aan kracht is geen excuus. Wij hebben aangetoond dat u geen begeerte hebt om te komen, maar dat u in opstand tegen God leeft.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef: 28 aug 2024, 10:20
GerefGemeente-lid schreef: 28 aug 2024, 09:35
Bertiel schreef: 28 aug 2024, 08:50 Ik ervaar meer onwil dan vrije wil. En mijn vrije wil kiest continue het verkeerde.

Toch komt de mens niet lijdelijk tot het geloof.
Het verstand wordt overreed tot de juiste keuze
Achteraf zie je dat het Gods Geest was die je die keuze gaf te maken.
Carsten, die tekst staat er uiteraard. Er staat ook dat we de verborgen zaken voor de Heere moeten houden.
Mbt bekering en geloven schrijft Gods woord in gebiedende wijs.
Dat zeggen de Dordtse Leerregels niet zo. De tekst die @Carsten aanhaalt is wel degelijk genoeg. Er is geen vrije wil, maar juist alleen onmacht en onwil!

Het verstand wordt vernieuwd. Daar gaat geen keuze aan vooraf of werkt geen keuze aan mee!
Toch, verschuilen we ons achter de onmacht of verwachten we dat de Heere wil werken? De tekst 'als je nat wil worden, moet je in de regen gaan staan', impliceert mijns inziens dat we de keuze kunnen maken om de middelen te gebruiken en de verwachting mogen hebben dat de Heere dat wil zegenen. Niet om wat wij doen, maar om wat Hij wil doen.

Dus teveel de nadruk op onmacht en onwil leggen, is wel heel mensmiddelpuntig.
Ik denk dat beide richtingen soms teveel de nadruk leggen op hun kijk erop. Of onmacht en onwil teveel tegenover elkaar zetten. Dat staat voor mij even los van de middelen gebruiken, die opdracht ligt er gewoon.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bertiel schreef: 28 aug 2024, 10:48 De enige zaligmakende kennis is die van Christus. Waarmee ik niet ontken dat er ook zelfkennis is, maar die niet maakt niet zalig.
Mooie posting. Hem te kennen is het Leven! Om tot de kennis van Hem te komen gaat mijns inziens enige zelfkennis aan vooraf. Ik realiseer me dat ik dan wellicht geheel in het kamp van de hypercalvinisten pas maar dat vind ik gezien de discussie op de site die er al maanden is niet erg.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef: 28 aug 2024, 13:08
Zeeuw schreef: 28 aug 2024, 10:20
GerefGemeente-lid schreef: 28 aug 2024, 09:35
Bertiel schreef: 28 aug 2024, 08:50 Ik ervaar meer onwil dan vrije wil. En mijn vrije wil kiest continue het verkeerde.

Toch komt de mens niet lijdelijk tot het geloof.
Het verstand wordt overreed tot de juiste keuze
Achteraf zie je dat het Gods Geest was die je die keuze gaf te maken.
Carsten, die tekst staat er uiteraard. Er staat ook dat we de verborgen zaken voor de Heere moeten houden.
Mbt bekering en geloven schrijft Gods woord in gebiedende wijs.
Dat zeggen de Dordtse Leerregels niet zo. De tekst die @Carsten aanhaalt is wel degelijk genoeg. Er is geen vrije wil, maar juist alleen onmacht en onwil!

Het verstand wordt vernieuwd. Daar gaat geen keuze aan vooraf of werkt geen keuze aan mee!
Toch, verschuilen we ons achter de onmacht of verwachten we dat de Heere wil werken? De tekst 'als je nat wil worden, moet je in de regen gaan staan', impliceert mijns inziens dat we de keuze kunnen maken om de middelen te gebruiken en de verwachting mogen hebben dat de Heere dat wil zegenen. Niet om wat wij doen, maar om wat Hij wil doen.

Dus teveel de nadruk op onmacht en onwil leggen, is wel heel mensmiddelpuntig.
Ik denk dat beide richtingen soms teveel de nadruk leggen op hun kijk erop. Of onmacht en onwil teveel tegenover elkaar zetten. Dat staat voor mij even los van de middelen gebruiken, die opdracht ligt er gewoon.
Dat denk ik ook. Ik denk dat we in de basis best hetzelfde denken, maar dat in discussies teveel de zijkanten van de bootjes benadrukt worden.
Adagio

Bericht door Adagio »

merel schreef: 28 aug 2024, 12:53 Dat was mijn vraag niet. Waar staat in de bijbel dat zonder de 5 nieten een mens niet zalig kan worden?
Vertel! (Indachtig het gezegde: de vraag stellen is hem beantwoorden)
Arja

Bericht door Arja »

Carsten schreef: 28 aug 2024, 08:44 ‘Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben. Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.’
‭‭Romeinen‬ ‭9‬:‭15‬-‭16‬ ‭

Daar lezen wij geen vrije wil.
Waarom link je deze tekst aan een leerstuk over de vrije wil (zie context hoofdstuk ervoor en erna). Ik lees deze hoofdstukken zo anders. Dit even tussendoor. Ik ben aan het lezen door de reacties heen, van deze topic maar kan het "begin" niet vinden.

Waar gaat het over?
Heidebloem

Bericht door Heidebloem »

Zeeuw schreef: 28 aug 2024, 12:57
GerefGemeente-lid schreef: 28 aug 2024, 12:36 https://charlesspurgeon.nl/onze-onmacht/

Vanuit Gods Woord, deze preek, en de geciteerde artikelen van de Dordtse Leerregels, zal ik vanavond of morgenavond een uitgebreid antwoord geven.
De preek bevestigd vooral wat hier al door veel mensen, en volgens mij ten diepste ook gewoon door jou, wordt aangegeven. Een mens heeft geen vrije wil tot zijn eigen zaligheid. Maar wel een vrije wil om de middelen waar te nemen. Vervolgens heeft de mensen wel de plicht zich te bekeren, want dat eist God. Dat kan de mens niet, maar God heeft, door Zijn Zoon, een weg gegeven tot zaligheid. Met dat vertrouwen mogen we de middelen waarnemen, waarbij we alles van Hem verwachten.

Citaat uit de preek:

Toch hoor ik iemand nog zeggen: ‘O, als ik mezelf dan niet zalig kan maken en niet tot Christus kan komen, moet ik maar stil blijven zitten en niets doen’. Als mensen zo redeneren, halen zij hun eigen vervloeking over zich. Wij hebben u heel duidelijk gezegd dat er een heleboel dingen zijn die u wèl kunt doen. Het is in uw macht zoveel mogelijk in de kerk te komen. U kunt ijverig de Bijbel bestuderen. U kunt breken met openbare zonden; de ondeugden waaraan u zich graag overgeeft, kunt u achterwege laten. Het is in uw macht om eerlijk, eenvoudig en oprecht te leven. Daarvoor hebt u geen hulp van de Heilige Geest nodig, u kunt dat zelf doen. Maar ‘tot Christus komen’ is werkelijk niet in uw macht, totdat u vernieuwd wordt door de Heilige Geest. Maar let wel, uw gebrek aan kracht is geen excuus. Wij hebben aangetoond dat u geen begeerte hebt om te komen, maar dat u in opstand tegen God leeft.
Mee eens! Alleen denk ik dat de middelen waarnemen best abstract geworden is op dit forum. Wat houd deze uitspraak voor jullie in? Hoe doen jullie dit?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Heidebloem schreef: 28 aug 2024, 14:37
Zeeuw schreef: 28 aug 2024, 12:57

Citaat uit de preek:

Mee eens! Alleen denk ik dat de middelen waarnemen best abstract geworden is op dit forum. Wat houd deze uitspraak voor jullie in? Hoe doen jullie dit?
Bijbel lezen, bidden, naar kerk gaan. Als je het plat slaat is dat an sich niet zo heel ingewikkeld denk ik.
CvD

Bericht door CvD »

We hebben God volmaakt kunnen dienen en vrezen. Maar door onze val kunnen wij het niet meer ,wij zijn moed en vrijwillig van God afgevallen door onze verbondshoofd Adam. Maar gelukkig heeft God de Vader,God de Zoon een God de Heilige Geest een weg uitgedacht opdat we weder tot God kunnen komen. Door Zijn Zoon naar deze aarde te zenden,zodat en zondaar door het bloed van Jezus Christus weer met God verzoend kan worden. Samuel Rutherford beschrijft het ergen zo. Een ik zeg het even in mijn eigen woorden. De Vader zij tegen zijn Zoon. Zoon ik wil dat Jij afdaalt naar het onderste van het verderf. Een ik wil dat Jij daar mijn kroonjuwelen gaat ophalen en ze terug brengt in mijn schoot. Hoe treffent hij zo de liefde van God beschrijft voor een verloren Adams kind. Een hoe dat lezen we in Johannes 6 Niemand kan tot mij komen,tenzij dat de Vader hem trekken. Een hoe trekt God dat heeft Jeremia beschreven in Jeremia 33 vers 3 een ook nog verder in dat hoofstuk. Dat we ons zelf niet kunnen bekeren dat klopt. Maar we hebben er wel naar te vragen en te zoeken ja Hij nodigt ons zelf Jesaja 55 om tot hem te komen. Er zijn maar 2 zaligheden het is of Welgelukzalig of rampzalig. We zullen God nooit iets kunnen verwijten ,Want gij hebt niet gewild dat ik koning over u zijn zal. Ik denk dat Mattheüs 11 toch ook wel duidelijk is.
Laatst gewijzigd door CvD op 28 aug 2024, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Arja

Bericht door Arja »

Heidebloem schreef: 28 aug 2024, 09:58 Dus we hoeven niets te doen met de opdrachten uit het Evangelie? Bekeert u en gelooft het Evangelie? Want we kunnen niets doen? Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Zoals Bertiel zegt: op het moment dat jij gaat geloven en aannemen, werkt God dat willen in je. Maar dat zie je pas achteraf, dus geen reden om af te wachten.
Hier heb ik even over nagedacht. Ik zie het zo:

De prediking van het Evangelie heeft een diepere en wezenlijke doelstelling: het overbrengen van de boodschap van verzoening tussen God en de mens. De Heilige Geest gebruikt deze prediking om de harten van mensen te raken, wat inhoudt dat zij zich bewust worden van hun schuld voor God – wat we vroeger vaak 'heilzame wanhoop' noemden. De beloften in het Evangelie zijn voor degenen die ze nodig hebben. God trekt hen, werkt in hen het herkennen van de zonden, de rouw daarover, het verlangen en de wil om te geloven te geloven in de Zoon van Gods liefde. Zij zullen komen.

Het is dus zoveel meer dan enkel het opvolgen van de opdrachten uit het Evangelie.

Dat Bertiel zegt: "op het moment dat iemand gelooft en aannemt, is het God die dat verlangen en willen in hen werkt", is waar. Ook dat iemand dat soms pas achteraf ziet. Maar ik vind het een beetje te kort door de bocht, om dan te zeggen dat dit geen reden is om af te wachten. We moeten de Heilige Geest ook de ruimte geven om te overtuigen van zonden. Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Maar is er ruimte voor die heilzame wanhoop? Het is belangrijk om te beseffen dat het Evangelie niet alleen een reeks opdrachten biedt maar dat het gaat om diepere, geestelijke interactie tussen de Heere en de zondaar die Gods woorden hoort.

Waarom zou iemand komen, als hij niet weet waar Hij van verlost moet worden. Ik vind dat er te weinig aandacht is voor dat tussenstukje...
merel

Bericht door merel »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... en-ouders/

Dit lijkt mij een toepasselijk antwoord in deze discussie.
Arja

Bericht door Arja »

merel schreef: 28 aug 2024, 15:54 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... en-ouders/

In essentie wil de tekst zeggen dat hoewel veel mensen zich reformatorisch noemen, dit niet altijd blijkt uit hun dagelijks leven. Jezus stierf om de wereld te redden, maar echte redding vereist oprechte bekering, oftewel wedergeboorte. Zonder deze wedergeboorte is het onmogelijk om God echt te dienen. Hoewel veel verhalen en interpretaties rond dit idee zijn ontstaan, is het belangrijk vast te houden aan de kern: Jezus kwam en stierf om een zondige wereld te redden, en geloof in deze waarheid brengt redding.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:https://charlesspurgeon.nl/onze-onmacht/

Vergeet je mijn twee concrete vragen niet? ;) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

merel schreef: 28 aug 2024, 15:54 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... en-ouders/

Hier wordt het tegengestelde gezegd dan wat ds. Vlietstra zegt. Heel confronterend hoe openlijk dit zo gezegd wordt.
Als zo beide partijen zich dan 'reformatorisch' willen noemen en als dezelfde tegenstellingen op dit forum voorkomen is het dan wonder dat dit botst? Nee, dit moet gewoon botsen uit de aard der zaak!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie