Leviticus geeft inderdaad aan dat een man geen omgang met zijn schoondochter mocht hebben, ik denk inderdaad ook niet als ze weduwe was. De hele geschiedenis van Juda en Tamar is ingewikkeld.Lilian1975 schreef: ↑23 aug 2024, 14:43(...)Dodo schreef: ↑23 aug 2024, 14:06 @Lilian: Ik ben het met je eens dat het de bijbelse lijn is dat seksuele omgang thuishoort binnen het huwelijk.
Maar wil dat ook zeggen dat seksuele omgang búiten het huwelijk zou verplichten om te gaan trouwen? Ik ben op zoek naar de bijbelse onderbouwing van die gedachte.
Juda had omgang met Tamar, en zij werd zwanger. Toch trouwde hij haar niet, maar ze was hierna ongehuwd moeder. (misschien mocht een man niet met zijn schoondochter trouwen? Ook al was ze weduwe?)
Dat is voor mij de Bijbelse lijn...
Juda zondigde door eerst met een vrouw te trouwen buiten Israël.
Hij zondigt door niet zijn belofte na te komen.
Hij heeft berouw dat zijn zonde met Tamar is ontdekt. Maar laat haar verder aan haar lot over. Hij wilde haar zelfs aanvankelijk doden! Was er wel sprake van berouw naar God over deze zonde?
Deze geschiedenis zegt veel over het hart van God. Hij doodt Juda niet. (Wel zijn zonen) en laat uit nakomeling van Tamar de Heere Jezus geboren worden!
En lees leviticus 18. Er mocht geen gemeenschap met schoondochter zijn!
Ik mis echter nog steeds waarom er per se na geslachtsgemeenschap een huwelijk zou moeten volgen. Ik zie dat niet zo. Ook niet als er een zwangerschap van is gekomen.
In deze tijd zou ik bij een tienerzwangerschap eerst die baby maar eens geboren laten worden, en er daarna naar streven dat de ouders samen verder gaan. Maar alleen als ze dat allebei heel graag willen en er toe in staat zijn. Beter een goed co-ouderschap dan een slecht huwelijk. Zelfs onder ideale omstandigheden is een huwelijk vaak niet eenvoudig.