Kleding

HersteldHervormd

Re: Kleding

Bericht door HersteldHervormd »

Wim Anker schreef: 15 aug 2024, 13:56
HersteldHervormd schreef: 15 aug 2024, 13:22
HHR schreef: 14 aug 2024, 21:13 Vanmiddag (onder druk) even in Bataviastad gestruind.
Verbazend.
Sommige merken, als Ralph Lauren, Lacoste, Tommy Hilfiger, peperduur, en dat zou dan al in de sale zijn ook.
Polo's boven de € 100,- T-shirts van €80-90 Truien rond de € 200
En mensen shoppen alsof ze in de Action rondlopen. Tassen vol.
Het stond me echt tegen. Zien en gezien worden.
Waarom willen mensen zo graag een merkje voorop hun shirt?

Wat me opviel, er liepen diverse refogezinnen, 'Schoolzicht types' die ook van alles kochten in winkels van Ralph Lauren en Lacoste.
Ik begrijp het echt niet. Dat heeft echt niets met christelijke soberheid te maken.
Verre van dat.
Ik snap precies wat je bedoeld, ik ben er ook één keer geweest, nog nooit zo makkelijk €1000 uitgegeven aan zo veel onzin in zo'n korte tijd. :D
Het is gewoon niet nodig, maar het is ook een soort hype ofzo, als je daar loopt. Het lijkt me best interessant om de psychologie daarachter eens te bestuderen, want hoe komt het dat je zo veel geld uit gaat geven bij zo'n outlet.
Wat deugen we weer maar we lopen er wel.
Gelukkig maak jij nooit fouten.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
pierre27

Bericht door pierre27 »

HHR schreef: 14 aug 2024, 22:17
pierre27 schreef: 14 aug 2024, 21:56
HHR schreef: 14 aug 2024, 21:28
pierre27 schreef: 14 aug 2024, 21:26

Wat zijn 'Schoolzicht types';)?
Refo's die alle dagen, zelfs op vakantie, in kleding lopen die ik op zondag nog te netjes vindt ;)
Wellicht generaliserend om al de mensen op Schoolzicht zo te stigmatiseren. Maar oke, dan neem je jezelf als maatstaf. Ik kan vinden dat jij ook zondags er niet netjes bijloopt. Wat dan?;)
Natuurlijk is het een karikatuur. Maar dan heb je een idee ;)
Ik volg je wel hoor, ik verbaas me ook over het bizarre aankoopgedrag van sommige kerklui. Soms ook nog om gruwelijke vadsigheid te verbergen. Maar om de goedbedoelde Schoolzichtganger hiermee te stempelen leek me iets te simplistisch.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bourdon16 schreef: 14 aug 2024, 22:20
pierre27 schreef: 14 aug 2024, 21:56
HHR schreef: 14 aug 2024, 21:28
pierre27 schreef: 14 aug 2024, 21:26

Wat zijn 'Schoolzicht types';)?
Refo's die alle dagen, zelfs op vakantie, in kleding lopen die ik op zondag nog te netjes vindt ;)
Wellicht generaliserend om al de mensen op Schoolzicht zo te stigmatiseren. Maar oke, dan neem je jezelf als maatstaf. Ik kan vinden dat jij ook zondags er niet netjes bijloopt. Wat dan?;)
Ik zit net even op de site van Schoolzicht te kijken maar ik vind de kleding eigenlijk niet zo opvallend. Al zou ik er zelf niet meer naar toe gaan overigens.
Ik ben er een paar keer geweest, vind het een gezellige boel...enne ik ben zeker geen standaard-refo. Dit kunnen, Mannetje, Mister en HHR bevestigen;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Terri

Bericht door Terri »

HHR schreef: 14 aug 2024, 21:13 Vanmiddag (onder druk) even in Bataviastad gestruind.
Verbazend.
Sommige merken, als Ralph Lauren, Lacoste, Tommy Hilfiger, peperduur, en dat zou dan al in de sale zijn ook.

Wat me opviel, er liepen diverse refogezinnen, 'Schoolzicht types' die ook van alles kochten in winkels van Ralph Lauren en Lacoste.
Ik begrijp het echt niet. Dat heeft echt niets met christelijke soberheid te maken.
Verre van dat.
Ik dacht dat dit een beetje voorbij was.
Vroeger was er een modezaak ( mij bekend) die behoorlijke winsten draaide vanwege de 3 maandelijkse uitkering kinderbijslag.
Als je een stapeltje kinderen hebt lopen die bedragen behoorlijk op en dan is 8000,- zo maar uitgegeven, toen nog guldens.
Had er ook mee te maken dat toen ( is dat nog zo?) de zondagse kleding van een bepaalde stijl moest zijn. Daar speelde deze zaak op in. Logisch.
En mensen kochten graag bij o.s.m. ers. :)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Terri schreef: 15 aug 2024, 14:49
Verbazend.

Verre van dat.
Ik dacht dat dit een beetje voorbij was.
Vroeger was er een modezaak ( mij bekend) die behoorlijke winsten draaide vanwege de 3 maandelijkse uitkering kinderbijslag.
Als je een stapeltje kinderen hebt lopen die bedragen behoorlijk op en dan is 8000,- zo maar uitgegeven, toen nog guldens.
Had er ook mee te maken dat toen ( is dat nog zo?) de zondagse kleding van een bepaalde stijl moest zijn. Daar speelde deze zaak op in. Logisch.
En mensen kochten graag bij o.s.m. ers. :)
Ja hoor, de zondagse kleding is echt nog steeds een modeshow eerste klas. Ik heb het de afgelopen zondagen zelf aanschouwd.
HHR

Bericht door HHR »

Edelweiss schreef: 15 aug 2024, 13:49 Was er een aantal jaar geleden niet een Duits onderzoek waaruit blijkt dat fashion outlets je lichtelijk in de maling nemen? Als ik mij goed herinner, bleek de kleding van mindere kwaliteit te zijn en zelfs speciaal gemaakt voor outlets. Daarmee was het dus nooit duur geweest, waardoor het hele principe 'afgeprijsd' nooit van toepassing was.

Ik vind mensen die kicken op een merk puur voor de status altijd lichtelijk sneu, zeker de wanna be fashionista's die zonder moeite een zichtbaar goedkope outfit van twijfelachtige kwaliteit combineren met een Louis Vuitton tas. Want o, die tas is hét.

Over merken gesproken: laatst lag Dior onder vuur vanwege de erbarmelijke omstandigheden waarin hun tassen worden gemaakt. Dit gold overigens ook voor Armani.
Ik denk dat de omstandigheden waarin kleding en tassen gemaakt worden, nooit uit het oog verloren mogen worden bij de aankoop.
Ik kreeg helemaal niet het idee dat het goedkopere prijzen waren.
Bv Polo's van 149, nu voor outlet prijs 129
Google je even is hetzelfde product bij standaard modewinkels nu in de sale Van 129 voor 79.95.
Al is dat voor mij nog drie tientjes te duur voor een polo :)

Dat dat status gevoel nog speelt bij jongeren, ala. Maar volwassenen zouden toch wijzer moeten zijn.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Hoeveel geld geven jullie per jaar uit aan kleding dan incl. schoenen, jassen, pakken etc?

(Ik denk zelf max 500 jaar).
HHR

Bericht door HHR »

Wim Anker schreef: 15 aug 2024, 15:04 Hoeveel geld geven jullie per jaar uit aan kleding dan incl. schoenen, jassen, pakken etc?

Ook zoiets denk. Veel meer zal het niet zijn.
Pak eens in de paar jaar.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

zakelijke kleding heb ik ieder jaar wel een combinatie of een pak en dat tikt aardig aan.
Rest veel via Vinted behalve een nette spijkerbroek die dan weer wel nieuw
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: 15 aug 2024, 15:13 zakelijke kleding heb ik ieder jaar wel een combinatie of een pak en dat tikt aardig aan.
Rest veel via Vinted behalve een nette spijkerbroek die dan weer wel nieuw
Vind je? Als ik hier in de stad een leuk pak haal, kan ik met gemak voor € 300 klaar zijn en dan heb ik echt geen prut. En met een pak kun je best lang vooruit. Ik heb er een stuk of 7 hangen en de nieuwste is een jaar of 4 oud inmiddels.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

pak eur 250, twee overhemden met stropdas EUR 160, zet je al aan de EUR 400
ieder jaar minimaal 1 paar nette schoenen, dus die 500 zit je zo
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: 15 aug 2024, 15:21 pak eur 250, twee overhemden met stropdas EUR 160, zet je al aan de EUR 400
Olymp https://www.olymp.com/nl_nl/hemden/businesshemden heeft vaak wel leuke acties. Ik heb nog 25 stropdassen uit mijn tijd bij een accountantsbureau liggen. Gratis af te halen :-). Schoenen doe ik ook echt lang mee. Iedere week poetsen over het algemeen, dan gaan ze behoorlijk lang mee. Onlangs een paar na 12 jaar weg gedaan.
Maar als je pakken echte iedere dag draagt gaat het uiteraard sneller. Blij dat ik dat niet meer doe/hoef.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: 15 aug 2024, 15:04 Hoeveel geld geven jullie per jaar uit aan kleding dan incl. schoenen, jassen, pakken etc?

Dat is wel een erg deugend bedrag voor jou!
Mannetje

Bericht door Mannetje »

pierre27 schreef: 15 aug 2024, 14:41

Ik ben er een paar keer geweest, vind het een gezellige boel...enne ik ben zeker geen standaard-refo. Dit kunnen, Mannetje, Mister en HHR bevestigen;)
Zeker :D
- Niet meer zo actief -
Arja

Bericht door Arja »

Bertiel schreef: 15 aug 2024, 15:21 pak eur 250, twee overhemden met stropdas EUR 160, zet je al aan de EUR 400
Wow, zoveel... Omdat je groeit of krimpt of gewoon voor de leut? O nee, niet mee bemoeien... ieder het zijne. O ja :love
Plaats reactie