Dat is inderdaad wel een mooie ja.J.C. Philpot schreef: ↑14 aug 2024, 16:18Je zou kunnen zeggen: beter dan ik verdien. Mogelijk is datveen aanleiding tot een goed gesprek.
Kleine ergernissen
Re: Kleine ergernissen
Hoezo vind je dat mooi?Zeeuw schreef: ↑14 aug 2024, 16:43Dat is inderdaad wel een mooie ja.J.C. Philpot schreef: ↑14 aug 2024, 16:18Je zou kunnen zeggen: beter dan ik verdien. Mogelijk is datveen aanleiding tot een goed gesprek.
Minder dan ik hoopte, maar meer dan ik verdien.J.C. Philpot schreef: ↑14 aug 2024, 16:18Je zou kunnen zeggen: beter dan ik verdien. Mogelijk is datveen aanleiding tot een goed gesprek.

Ik stel vaak een wedervraag. Wat is goed?
Dat is naar mijn idee juist een heel goede vraag. Je kunt er geheel naar eigen inzicht en zo uitvoerig als je wilt, op antwoorden. Ik vind het vervelender als mensen zeggen: "Alles goed"? Dan zeg ik altijd dat alles veel is, maar dat veel goed gaat.
Verder eens met Maanenschijn. Ook in het ziekenhuis kun je toch een fijne dag hebben. Als je in tegenspoed geduldig en in voorspoed dankbaar bent, dan lijkt het mij maar zelden een ongepaste wens.
Maar bij een begrafenis zou ik het niet zeggen. Hoewel ik begrafenissen over het algemeen best fijne momenten vind, gek genoeg, gegeven het feit dat er iemand is overleden.
Omdat je dan wellicht een gesprek heb over dat God ons van dag tot dag nog verzorgd. Iets wat we ons niet waard maken.
Dat weet ik niet. Maar in ieder geval: daar ging het hier niet over. 

Ach, we laten het ene naadloos in het andere overlopen

Het valt mij op dat een groot deel van de mensen dit als vaste zin in hun begroeting ritueel hebben, maar eigenlijk geen antwoord verwachten.
Doet me een beetje denken aan een oom van me die bij een koffiestop op weg naar een damwedstrijd op de vraag "hoe drinkt u uw koffie?" antwoordde: "zo zwart als mijn ziel". Wat hij niet verwachtte was het snelle antwoord: "zo zwart hebben we het hier niet".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ik vind het vervelender (hoewel het de ander natuurlijk vrij staat) als je vraag uit oprechte interesse is en de ander zegt 'goed hoor ' terwijl je weet dat het niet zo is. Zeg dan: 'op het moment zijn er zorgen, maar ik heb nu even geen behoefte om het erover te hebben'. Dan kan ik zeggen: helemaal goed, ik zal voor je bidden.
Tegenwoordig vraag ik ook weleens: wat houdt je bezig? Vaak mooie reacties.
Fides Quaerens Intellectum
- J.C. Philpot

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- Lilian1975
Of vraag hoe voel je je op dit moment.... . Iemand zegt zelf ook al snel op die algemene vraag goed. En ook in verdrietige periodes voel je je niet altijd slecht.... . Bij deze vraag geef je de ander de ruimte om te zeggen. Goed, maar ik voel me vaak ook..... en de vraagsteller wordt meer gedwongen om oprecht te luisteren. Was een tip die ik ooit gelezen heb.Anselmus schreef: ↑14 aug 2024, 18:00Ik vind het vervelender (hoewel het de ander natuurlijk vrij staat) als je vraag uit oprechte interesse is en de ander zegt 'goed hoor ' terwijl je weet dat het niet zo is. Zeg dan: 'op het moment zijn er zorgen, maar ik heb nu even geen behoefte om het erover te hebben'. Dan kan ik zeggen: helemaal goed, ik zal voor je bidden.
Tegenwoordig vraag ik ook weleens: wat houdt je bezig? Vaak mooie reacties.