Hoe was je zondag [2]?
-
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ds Ledeboer stelt in zijn vragenboekje anders precies het tegenovergestelde dan wat hier gezegd wordt.
Het formulier en ook de catechismus in deze vraag en zeker niet Petrus uitroep op de eerste pinksterdag ziet niet op de vervulling, dit gaat over de toezegging van God waarop wij mogen pleiten.
Deze leer maakt God tot een leugenaar!!
Het formulier en ook de catechismus in deze vraag en zeker niet Petrus uitroep op de eerste pinksterdag ziet niet op de vervulling, dit gaat over de toezegging van God waarop wij mogen pleiten.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Idd...
Laatst "De gevaren van de doperse geestesstroming" gelezen. Daarin wordt dit ook heel helder uitgelegd.
Laatst "De gevaren van de doperse geestesstroming" gelezen. Daarin wordt dit ook heel helder uitgelegd.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
-
Kom dan met de Bijbelteksten. Ik heb net op pleiten gezocht en niks nieuws gevonden.Bertiel schreef: ↑10 aug 2024, 09:45 Ds Ledeboer stelt in zijn vragenboekje anders precies het tegenovergestelde dan wat hier gezegd wordt.
Met alle respect voor dr. Woelderink en ds. Ledeboer: de doop geeft géén extra voorrang. De volmacht om te geloven ligt in het Evangelie zelf.
Dr. Woelderink zegt veel goede dingen, maar hij vereenzelvigt 'in het verbond zijn' met 'leven onder het Evangelie'. Daarom zeg ik: het Evangelie geeft ons volmacht genoeg om te geloven. Het Evangelie omvat de belofte van het nieuwe verbond en komt tot een ieder die het hoort. Er is nu geen besloten 'verbondskring' voor wie het Evangelie uitsluitend bestemd is, zoals onder OT Israël.
Dr. Woelderink zegt veel goede dingen, maar hij vereenzelvigt 'in het verbond zijn' met 'leven onder het Evangelie'. Daarom zeg ik: het Evangelie geeft ons volmacht genoeg om te geloven. Het Evangelie omvat de belofte van het nieuwe verbond en komt tot een ieder die het hoort. Er is nu geen besloten 'verbondskring' voor wie het Evangelie uitsluitend bestemd is, zoals onder OT Israël.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 10 aug 2024, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet? De HEERE zegt tegen zijn afkerig verbondsvolk. Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen. Dat zegt God niet tegen gelovigen want in het volgende vers zegt Hij: Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israël heeft Mijner niet gewild.
Lees vers 11 en 12 van Psalm 81 en leg dat naast dit artikel. Mogen echt alleen Gods kinderen werkzaam zijn met Gods beloften.
Mag je als gedoopte pas bidden om vervulling van de beloften op het moment dat de belangrijkste al vervuld is? Namelijk de vergeving der zonden.
Het probleem is dat bij links en rechts het geloof en de godsdienst een individueel karakter heeft gekregen en er geen Bijbels zicht meer is op het verbond en op de God van het verbond.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Oftewel, wellicht heb je hier een verschil tussen de uitleg ervan in de GG, GGinNed, OGG enerzijds en anderzijds de HHK, CGK en PKN.
Dit is even grof gesteld.
Dit is even grof gesteld.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
De hedendaagse OGG(in).
Ledeboer had duidelijk een andere opvatting
Ledeboer had duidelijk een andere opvatting
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Theologisch gezien vind ik dat je de vrijheid hebt om zo met belijdenisgeschriften om te gaan. Maar historisch gezien, is dat toch niet juist. Alleen hebben we die discussie toen al uitvoerig gedaan.Groot Blankenstein schreef: ↑10 aug 2024, 09:18Wij hadden hier laatst een dienst waarin dat gedeelte uit de HC aan bod kwam. Daarin werd gewoon gezegd: u moet dit zo lezen dat dit over de uitverkoren kinderen gaat…
Dus men leest het wel maar verdraaid het naar eigen kerkelijke leer.
Ds. De Heer neigt naar hypercalvinisme, inderdaad.
Het probleem is dat door dit soort verbondsopvattingen is dat het heil toch weer beperkt wordt tot een bepaalde 'kring', namelijk van de gedoopten. Die zijn dan het 'verbondsvolk' tot wie Gods Woord komt. Dat heeft niets meer van doen met de gedachte over de gemeente zoals die in het NT ontwikkeld wordt (en waar in het OT al over gesproken wordt).huisman schreef: ↑10 aug 2024, 09:59 Niet? De HEERE zegt tegen zijn afkerig verbondsvolk. Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen. Dat zegt God niet tegen gelovigen want in het volgende vers zegt Hij: Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israël heeft Mijner niet gewild.
Lees vers 11 en 12 van Psalm 81 en leg dat naast dit artikel. Mogen echt alleen Gods kinderen werkzaam zijn met Gods beloften.
Mag je als gedoopte pas bidden om vervulling van de beloften op het moment dat de belangrijkste al vervuld is? Namelijk de vergeving der zonden.
Het probleem is dat bij links en rechts het geloof en de godsdienst een individueel karakter heeft gekregen en er geen Bijbels zicht meer is op het verbond en op de God van het verbond.
Dit lijkt me erg onjuist gesteld. Je zou kunnen zeggen dat dit het verschil van inzicht was tussen een belangrijk deel van de Kruisgezingen en de ledeboerianen. Maar je kunt zeker niet zeggen dat dit verschil van inzicht niet dwars door de GG loopt, al sinds het begin. Men vond het toen niet kerkscheidend, gelukkig, en alle pogingen om de ledeboeriaanse lijn uit te sluiten, zijn dan ook nieuwerwetse fratsen.
-
Inderdaad niet. Biddend vragen is iets anders dan pleiten.huisman schreef: ↑10 aug 2024, 09:59Niet? De HEERE zegt tegen zijn afkerig verbondsvolk. Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen. Dat zegt God niet tegen gelovigen want in het volgende vers zegt Hij: Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israël heeft Mijner niet gewild.
Ik ben begonnen met het lezen van het draadje over dit artikel. Zoals ook daar al naar voren komt, is de visie op de doop in de CGK anders is dan in de (O)GG(iN).
- Johann Gottfried Walther
Waarom zou je de de HEERE God, niet Zijn eigen woord voor mogen houden?
Hij is een waarmaker van Zijn woord.
Waarom zou je dan niet biddend naar God toe mogen gaan, door de Heere Jezus,
die hier staat het toch, Uw Eigen woord, wilt u het waar maken in mijn leven, om Jezus wil?
die hier staat het toch, Uw Eigen woord, wilt u het waar maken in mijn leven, om Jezus wil?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Welk woord wil je de HEERE dan voorhouden?Johann Gottfried Walther schreef: ↑10 aug 2024, 10:30 Waarom zou je de de HEERE God, niet Zijn eigen woord voor mogen houden?
Als je het algemene verbond ga ondergegraven, heb je geen basis meer voor het geloof.
Want het geloof rust op het algemene verbond waarmee de HEERE in Woord en sacrament tot ons komt.
Want het geloof rust op het algemene verbond waarmee de HEERE in Woord en sacrament tot ons komt.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!