Wat doen we vandaag?

Job

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Job »

helma schreef: 07 aug 2024, 12:22 Met mijn moeder naar het reisbureau geweest. Nu nog een knoop doorhakken...

Een ticket is nog niet eerder zo voordelig geweest. Voor €282 zou ik naar Canada kunnen via IJsland.
Betekent dit dat de gezondheid van je moeder weer wat beter is?
Job

Bericht door Job »

Ik zit weer in m'n Titanic-fase. Eén keer in de zoveel jaar is het zover. Dan fascineert alles aan dit schip me buitengewoon. Het blijft toch wel een verhaal vol bizarriteiten hoor. Dus wat doe ik op deze vrije dag? Weer een heleboel verzamelen op Pinterest, rondneuzen op internet, een podcast luisteren.

'Titanic de podcast' vat het gebeuren boeiend samen en brengt opvarenden dichtbij, een aanrader. Wat weetjes in willekeurige volgorde:

- Er waren verrekijkers aan boord (waarmee de ijsberg mogelijk eerder had kunnen worden gezien), maar ze zaten in een kastje. De functionaris die daar de sleuteltjes van had, was in Engeland van boord gegaan en had per ongeluk de sleuteltjes nog in z'n broekzak zitten. Hij heeft de rest van zijn leven deze sleutels bij zich gedragen.
- Er heeft een Japanse mannelijke passagier de ramp overleefd. Deze man is de rest van zijn leven verguist in zijn land omdat hij in een reddingssloep is gestapt. Het druist tegen de Japanse eergevoelens in dat hij dat niet heeft overgelaten aan alleen vrouwen en kinderen.
- De rijke elite aan boord had hun eigen WhatsApp: via de telegrafisten lieten ze constant onbenullige berichtjes versturen naar het thuisfront. Zoveel berichten moesten de telegrafisten versturen, dat het bericht wat binnenkwam over gesignaleerde ijsbergen op het bureau is blijven liggen.
- De telegrafist van het dichtstbijzijnde schip, dat dichtbij genoeg was om alle passagiers van de Titanic te hebben kunnen redden, was gaan slapen.
- Vanaf datzelfde schip werden de lichtsignalen gezien die de Titanic de lucht in schoot toen de ramp zich voltrok. Men interpreteerde het als vreugdevuur.
- Twee functionarissen bemoeiden zich met het vol laden van de reddingssloepen. Er was afgesproken: vrouwen en kinderen eerst. Eén functionaris nam dat zo serieus, dat hij een bootje gerust halfleeg liet vertrekken wanneer er geen vrouwen en kinderen meer voorhanden waren. Ten koste van de nog honderden wachtende mannen. Aan de ene zijde van het schip had je als man dus meer overlevingskansen dan wanneer je aan de andere zijde stond.
- White Star Line, bouwer van de Titanic, liet nabestaanden een hoge prijs betalen om lichamen te repatriëren naar Engeland.
- Vanuit de USA werd spoedig na de ramp uitgevaren naar de rampplek om "rijke lichamen" uit de oceaan te vissen. Lichamen waar een hoge levensverzekering op zat, moesten kostte wat het kost uit het water worden gehaald. Nogal wat ronddrijvende lichamen waarvan aan de hand van kleding duidelijk was dat het opvarenden waren uit de derde klasse, kregen ter plekke een zeemansgraf.

....en nog zoveel meer. Ik ben weer even goed in de ban. Op een dag als vandaag moet ik de hand op de knip houden en niet gaan neuzen op modelbouwwebsites naar replica's van de Titanic enzo. Het gaat wel weer over, deze fascinatie.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Geluierd. Aanstaande dinsdag zet ik me weer volledig in voor het publieke belang, al vinden sommigen hier dat werken aan klimaat nergens toe leidt.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Mistig schreef: 07 aug 2024, 15:08
helma schreef: 07 aug 2024, 12:22 Met mijn moeder naar het reisbureau geweest. Nu nog een knoop doorhakken...

Een ticket is nog niet eerder zo voordelig geweest. Voor €282 zou ik naar Canada kunnen via IJsland.
Dat is heel erg netjes. Via internet krijg ik dat nog niet voor elkaar. Welk reisbureau ben je geweest?
Ken je de website/app Skyscanner?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ararat

Bericht door Ararat »

Job schreef: 07 aug 2024, 18:41 Ik zit weer in m'n Titanic-fase. (...)
Je liet me even schrikken :D
merel

Bericht door merel »

Alles inpakken, kind op de trein zetten en weer fijn naar huis.
Job

Bericht door Job »

Ararat schreef: 07 aug 2024, 19:22
Job schreef: 07 aug 2024, 18:41 Ik zit weer in m'n Titanic-fase. (...)
Je liet me even schrikken :D
Als Ararat zijnde kan ik me dat voorstellen :huhu
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Job schreef: 07 aug 2024, 18:41 Ik zit weer in m'n Titanic-fase. Eén keer in de zoveel jaar is het zover. Dan fascineert alles aan dit schip me buitengewoon. Het blijft toch wel een verhaal vol bizarriteiten hoor. Dus wat doe ik op deze vrije dag? Weer een heleboel verzamelen op Pinterest, rondneuzen op internet, een podcast luisteren.
Interessant, dat delen we dan zeker! (sowieso een enorme interesse in nautiek). Ik vind het nog altijd jammer dat de Olympic gesloopt is. Als zij ergens aan een steiger zou liggen, zou ik zeker een bezoek brengen, waar ze ook lag.
Ik zal ongetwijfeld klinken als een oude opa, maar zo maken ze ze niet meer, helaas.

Van je lijstje met feiten vond ik deze er wel uit springen.

- De rijke elite aan boord had hun eigen WhatsApp: via de telegrafisten lieten ze constant onbenullige berichtjes versturen naar het thuisfront. Zoveel berichten moesten de telegrafisten versturen, dat het bericht wat binnenkwam over gesignaleerde ijsbergen op het bureau is blijven liggen.
Ik heb altijd begrepen dat de wireless een storing had en dat de eerste ijsmelding, van de SS Mesaba, daardoor 'vergeten' werd. De SS Californian meldde daarna ook ijs maar werd door het wegwerken van achterstallige berichten genegeerd. De verslagen van de marconisten van schepen in de buurt geeft echt een fascinerende inkijk in de tijdlijn.

- Vanaf datzelfde schip werden de lichtsignalen gezien die de Titanic de lucht in schoot toen de ramp zich voltrok. Men interpreteerde het als vreugdevuur.
Dit is heel treurig als je bedenkt dat dit een menselijke fout was (geheel logisch in de paniek van het moment). De distress rockets zijn nooit afgevuurd, waardoor de schepen die de signalen waarnamen ze daardoor ook niet juist konden intepreteren.
Job schreef: 07 aug 2024, 18:41(...) Het gaat wel weer over, deze fascinatie.
Dat hoeft niet, toch? :)
Dodo

Bericht door Dodo »

Een jaar of wat geleden was er een Titanic-expositie. Daar ben ik geweest. Dat was erg interessant. Je mocht helaas geen foto's maken. Ze hadden onder andere een deel van het trappenhuis nagebouwd. En je kon in een vitrine een echt onderdeel van de Titanic aanraken.
Op youtube kun je veel interessante filmpjes vinden over het breken en zinken van het schip. Heel boeiend.
Job

Bericht door Job »

Edelweiss schreef: 07 aug 2024, 20:51
Job schreef: 07 aug 2024, 18:41 Ik zit weer in m'n Titanic-fase. Eén keer in de zoveel jaar is het zover. Dan fascineert alles aan dit schip me buitengewoon. Het blijft toch wel een verhaal vol bizarriteiten hoor. Dus wat doe ik op deze vrije dag? Weer een heleboel verzamelen op Pinterest, rondneuzen op internet, een podcast luisteren.
Interessant, dat delen we dan zeker! (sowieso een enorme interesse in nautiek). Ik vind het nog altijd jammer dat de Olympic gesloopt is. Als zij ergens aan een steiger zou liggen, zou ik zeker een bezoek brengen, waar ze ook lag.
Ik zal ongetwijfeld klinken als een oude opa, maar zo maken ze ze niet meer, helaas.

Van je lijstje met feiten vond ik deze er wel uit springen.

Ik heb altijd begrepen dat de wireless een storing had en dat de eerste ijsmelding, van de SS Mesaba, daardoor 'vergeten' werd. De SS Californian meldde daarna ook ijs maar werd door het wegwerken van achterstallige berichten genegeerd. De verslagen van de marconisten van schepen in de buurt geeft echt een fascinerende inkijk in de tijdlijn.

Dit is heel treurig als je bedenkt dat dit een menselijke fout was (geheel logisch in de paniek van het moment). De distress rockets zijn nooit afgevuurd, waardoor de schepen die de signalen waarnamen ze daardoor ook niet juist konden intepreteren.
Job schreef: 07 aug 2024, 18:41(...) Het gaat wel weer over, deze fascinatie.
Dat hoeft niet, toch? :)
Wat leuk om te horen! Al geeft deze fascinatie ook altijd wat dubbele gevoelens, gezien de doodsangsten die er moeten zijn uitgestaan en de vele levens die er ten einde kwamen. Juist dat maakt de fascinatie misschien wel uit. Hoe een keten aan menselijke beslissingen en handelingen tot zoiets groots kon leiden, door een mensenbril bekeken.

Ik heb nooit begrepen dat er geen techniek werd gevonden om de Titanic boven water te krijgen, totdat ik dit filmpje zag: (kan het even niet meer vinden) en de rillingen liepen me over het lijf. Wat een afgrijselijke diepte.

Qua fascinatie: die hoeft inderdaad niet per se te verdwijnen, maar het is beter dat ik me niet in het bouwen van een enorme replica ga storten ofzo. ;-) Is een dure hobby ook.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: 07 aug 2024, 18:57 Geluierd. Aanstaande dinsdag zet ik me weer volledig in voor het publieke belang, al vinden sommigen hier dat werken aan klimaat nergens toe leidt.
Neem gerust nog een jaar of wat vrij;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Job

Bericht door Job »

Dodo schreef: 07 aug 2024, 21:13 Een jaar of wat geleden was er een Titanic-expositie. Daar ben ik geweest. Dat was erg interessant. Je mocht helaas geen foto's maken. Ze hadden onder andere een deel van het trappenhuis nagebouwd. En je kon in een vitrine een echt onderdeel van de Titanic aanraken.
Op youtube kun je veel interessante filmpjes vinden over het breken en zinken van het schip. Heel boeiend.
Boeiend! In Nederland?

Ja, die filmpjes zijn ongelofelijk om te bekijken.

Wist je trouwens dat Duitsland onder leiding van Goebbels midden in de oorlog (1943) een erg kostbare (qua geld) speelfilm over de Titanic heeft laten maken? Is terug te vinden op YouTube. Engeland maakt daarin alle fatale fouten en er is een Duitser aan boord, naar wiens wijze raad niet wordt geluisterd.
Dodo

Bericht door Dodo »

Dat was deze expo: https://historiek.net/oog-in-oog-met-bi ... nic/38593/

Ja, die Duitsers... Wij waren een jaar of wat geleden bij de Edersee. De stuwdam daar is in de oorlog gebombardeerd. Er was een en ander te lezen over hoe dat toen gegaan is, en de nadruk lag toch wel op die gemene piloot die zoveel schade had gemaakt.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Job schreef: 07 aug 2024, 23:04 Wat leuk om te horen! Al geeft deze fascinatie ook altijd wat dubbele gevoelens, gezien de doodsangsten die er moeten zijn uitgestaan en de vele levens die er ten einde kwamen. Juist dat maakt de fascinatie misschien wel uit. Hoe een keten aan menselijke beslissingen en handelingen tot zoiets groots kon leiden, door een mensenbril bekeken.
Helemaal met je eens; er ligt zo'n onbeschrijfelijk menselijk leed op de zeebodem. Mede daarom heb ik dan ook een onverholen bewondering voor de mannen en vrouwen van de KNRM, de RNLI, en alle andere SAR eenheden, die alles uit hun handen laten vallen en de zee op gaan om mensen op zee te redden en een catastrofe proberen te voorkomen. Die onbaatzuchtigheid vind ik zo bewonderenswaardig.
Job schreef: 07 aug 2024, 23:04Ik heb nooit begrepen dat er geen techniek werd gevonden om de Titanic boven water te krijgen, totdat ik dit filmpje zag: (kan het even niet meer vinden) en de rillingen liepen me over het lijf. Wat een afgrijselijke diepte.
Het is inderdaad onvoorstelbaar diep, en wat dat betreft begrijp ik de fascinatie wel van hen die er met submarines heen duiken - behalve dan de meneer van de Titan, de visie en de techniek van dat project waren werkelijk te zot voor woorden en we kennen allemaal de afloop.

Tegelijkertijd denk ik ook: stel dat de Titanic minder diep lag, zou ik willen dat ze gelicht wordt? Ik vind het laten rusten ook een mooie optie, het immers ook een graf.
Hoe denk jij hierover?
Job schreef: 07 aug 2024, 23:04Qua fascinatie: die hoeft inderdaad niet per se te verdwijnen, maar het is beter dat ik me niet in het bouwen van een enorme replica ga storten ofzo. ;-) Is een dure hobby ook.
Het is inderdaad duur - maar wellicht is een minder enorme replica een fijn project voor de wintermaanden. (Ik wilde bijna schrijven: als je ingesneeuwd zit, maar dat is denk ik meer op mij van toepassing.)
Dodo

Bericht door Dodo »

Edelweiss schreef: 08 aug 2024, 10:50
Het is inderdaad duur - maar wellicht is een minder enorme replica een fijn project voor de wintermaanden. (Ik wilde bijna schrijven: als je ingesneeuwd zit, maar dat is denk ik meer op mij van toepassing.)
https://www.lego.com/nl-nl/product/lego-titanic-10294
Plaats reactie