Hoe was je zondag [2]?
- Maanenschijn
Re: Hoe was je zondag [2]?
Gisterenmorgen zijn we aanwezig geweest bij een protenstantse/baptisten gemeente in Trente (Trentino). Het was mooi daar te zijn. De dienst werd real-time voor ons in het engels vertaald, zodat we via een app op onze telefoon (met oortjes) konden meeluisteren.
Tijdens de dienst was er ook avondmaal.
De koffie was lekker en ontmoeting naderhand was mooi. Ca 40 kerkgangers en stuk of 10 vakantiebezoekers.
De koffie was lekker en ontmoeting naderhand was mooi. Ca 40 kerkgangers en stuk of 10 vakantiebezoekers.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Weet je ook welke app dat was?Maanenschijn schreef: ↑05 aug 2024, 18:17 Gisterenmorgen zijn we aanwezig geweest bij een protenstantse/baptisten gemeente in Trente (Trentino). Het was mooi daar te zijn. De dienst werd real-time voor ons in het engels vertaald, zodat we via een app op onze telefoon (met oortjes) konden meeluisteren.
Ik luisterde online mee met een kerk in Zeeland. Het was een goede dienst en het orgelsspel bewoog me bijna een orgelliefhebber te worden.
De preek ging over de Paulus maar dan het gedeelte van Barnabas, dat hij geroepen werd om naar Paulus te gaan. "En er was een zeker discipel te Damaskus, met name Ananias; en de Heere zeide tot hem in een gezicht: Ananias! En hij zeide: Zie, hier ben ik, Heere! En de Heere zeide tot hem: Sta op, en ga in de straat, genaamd de Rechte, en vraag in het huis van Judas naar een, met name Saulus, van Tarsen; want zie, hij bidt."
Warm aanbevolen: https://kerkdienstgemist.nl/stations/60 ... 5660000604
Twee stukjes uit de preek:
De preek ging over de Paulus maar dan het gedeelte van Barnabas, dat hij geroepen werd om naar Paulus te gaan. "En er was een zeker discipel te Damaskus, met name Ananias; en de Heere zeide tot hem in een gezicht: Ananias! En hij zeide: Zie, hier ben ik, Heere! En de Heere zeide tot hem: Sta op, en ga in de straat, genaamd de Rechte, en vraag in het huis van Judas naar een, met name Saulus, van Tarsen; want zie, hij bidt."
Warm aanbevolen: https://kerkdienstgemist.nl/stations/60 ... 5660000604
Twee stukjes uit de preek:
... Niet de activisten, de schreeuwers, maar gewoon betrouwbare christenen, mannen en vrouwen van gebed. Dgenen die vragen: "Heere wilt u me gebruiken, tot eer van Uw naam en tot zegen van mijn naaste." Laat niemand onder ons denken dat hij te eenvoudig of te onopvallend is om door de Heere gebruikt te worden. In Gods koninkrijk gaat het niet om klinkende namen. De Heere haalt soms zomaar iemand uit de achterste rij naar voren voor een goed en heerlijk werk.
Er zijn ook christenen met één of twee talenten. En wat heb je daarmee gedaan? Wat doe je daarmee? Ben je daarmee getrouw?
Ik weet waar jij woont. U die God zoekt, Hij laat u niet tobben. Hij hoort uw gebed, en Uw smeken. Hij weet waar u woont, hij weet wat uw probleem is. Dat geldt voor ons maar dat geldt ook voor iemand die de Heere voor ons wil gebruiken. U kunt soms een dwingende gedachte hebben om iemand eens op te zoeken; je voelt aan dat het ergens nood is. En dat kan dezelfde drang van de Heilige Geest zijn als hier in het visioen van Ananias. En achteraf zeg je pas: nou dit dus geen toeval, ik moest hier zijn. Dat heeft God zo geleid.
- Maanenschijn
De app heet Zello.Tiberius schreef:Weet je ook welke app dat was?Maanenschijn schreef: ↑05 aug 2024, 18:17 Gisterenmorgen zijn we aanwezig geweest bij een protenstantse/baptisten gemeente in Trente (Trentino). Het was mooi daar te zijn. De dienst werd real-time voor ons in het engels vertaald, zodat we via een app op onze telefoon (met oortjes) konden meeluisteren.
https://zello.com
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dank je, ik zal eens kijken.Maanenschijn schreef: ↑06 aug 2024, 08:22De app heet Zello.Tiberius schreef:Weet je ook welke app dat was?Maanenschijn schreef: ↑05 aug 2024, 18:17 Gisterenmorgen zijn we aanwezig geweest bij een protenstantse/baptisten gemeente in Trente (Trentino). Het was mooi daar te zijn. De dienst werd real-time voor ons in het engels vertaald, zodat we via een app op onze telefoon (met oortjes) konden meeluisteren.
https://zello.com
Wij gebruiken zelf ook een vertaalapp maar die is half-duplex.
-
Een bedelende zondaar komt in Romeinen 4 niet voor. Ik ben benieuwd wat ds. Janse hierover gezegd heeft. Alle preken komen toch ingekort op kerkdienstgemist, GG-lid?GerefGemeente-lid schreef: ↑05 aug 2024, 12:24 Avond:
Psalm 27: 7
Psalm 48: 6 (na de 12 artikelen)
Schriftlezing: Romeinen 4: 1-11, tekst: vers 5.
Psalm 32: 1, 3 en 6
Psalm 65: 2 en 3
Psalm 99: 7
Thema: Het Evangelie voor goddelozen
Punten:
1. Een uitgewerkte zondaar
2. Een bedelende zondaar
3. Een geredde zondaar
-
- Verbannen
Ja, zie:Johannes 3:16 schreef: ↑06 aug 2024, 10:39Een bedelende zondaar komt in Romeinen 4 niet voor. Ik ben benieuwd wat ds. Janse hierover gezegd heeft. Alle preken komen toch ingekort op kerkdienstgemist, GG-lid?GerefGemeente-lid schreef: ↑05 aug 2024, 12:24 Avond:
Punten:
2. Een bedelende zondaar
3. Een geredde zondaar
https://kerkdienstgemist.nl/stations/14 ... 8930001439
Als je de preek hier wilt recenseren, prima, maar ik hoop dat je dan evenveel positieve als negatieve punten kunt opnoemen.
En wellicht is het dan ook goed om gelijk de morgendienst ook te beluisteren.
Hoop eigenlijk dat er niet gerecenseerd wordt. Daar is een preek niet voor bedoeld. Ds S.W. Janse is een predikant met een betrouwbare evenwichtige Bijbelse prediking. Elke zondaar die door Gods Geest zaligmakend bewerkt wordt leert bedelen. De Heere Jezus noemt aanhoudend bedelen zelfs een groot geloof.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 aug 2024, 15:57Ja, zie:Johannes 3:16 schreef: ↑06 aug 2024, 10:39Een bedelende zondaar komt in Romeinen 4 niet voor. Ik ben benieuwd wat ds. Janse hierover gezegd heeft. Alle preken komen toch ingekort op kerkdienstgemist, GG-lid?GerefGemeente-lid schreef: ↑05 aug 2024, 12:24 Avond:
Punten:
2. Een bedelende zondaar
3. Een geredde zondaar
Als je de preek hier wilt recenseren, prima, maar ik hoop dat je dan evenveel positieve als negatieve punten kunt opnoemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik ben blij met jouw reactie. Ik kan vaak te lomp in het reageren zijn, maar jouw reactie geeft goed aan hoe ik dit ook zie. Johannus 3:16 heeft al vaker blijk ervan gegeven weinig met dergelijke preken op te hebben.huisman schreef: ↑06 aug 2024, 16:28Hoop eigenlijk dat er niet gerecenseerd wordt. Daar is een preek niet voor bedoeld. Ds S.W. Janse is een predikant met een betrouwbare evenwichtige Bijbelse prediking. Elke zondaar die door Gods Geest zaligmakend bewerkt wordt leert bedelen. De Heere Jezus noemt aanhoudend bedelen zelfs een groot geloof.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 aug 2024, 15:57Ja, zie:Johannes 3:16 schreef: ↑06 aug 2024, 10:39Een bedelende zondaar komt in Romeinen 4 niet voor. Ik ben benieuwd wat ds. Janse hierover gezegd heeft. Alle preken komen toch ingekort op kerkdienstgemist, GG-lid?GerefGemeente-lid schreef: ↑05 aug 2024, 12:24 Avond:
Punten:
2. Een bedelende zondaar
3. Een geredde zondaar
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Je kunt los van deze casus wel nadenken over hoe dicht een predikant bij een tekst moet blijven.
Als een tekst geen aanleiding geeft voor een bepaalde gedachte moet dat misschien ook maar geen punt zijn.
Als een tekst geen aanleiding geeft voor een bepaalde gedachte moet dat misschien ook maar geen punt zijn.
-
- Verbannen
Eens met deze woorden, die mijn hart raken.huisman schreef: ↑06 aug 2024, 16:28Hoop eigenlijk dat er niet gerecenseerd wordt. Daar is een preek niet voor bedoeld. Ds S.W. Janse is een predikant met een betrouwbare evenwichtige Bijbelse prediking. Elke zondaar die door Gods Geest zaligmakend bewerkt wordt leert bedelen. De Heere Jezus noemt aanhoudend bedelen zelfs een groot geloof.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 aug 2024, 15:57Ja, zie:Johannes 3:16 schreef: ↑06 aug 2024, 10:39Een bedelende zondaar komt in Romeinen 4 niet voor. Ik ben benieuwd wat ds. Janse hierover gezegd heeft. Alle preken komen toch ingekort op kerkdienstgemist, GG-lid?GerefGemeente-lid schreef: ↑05 aug 2024, 12:24 Avond:
Punten:
2. Een bedelende zondaar
3. Een geredde zondaar
Dit kan toch gewoon beantwoord worden? Waarom zo gestoken reageren?Johannes 3:16 schreef: ↑06 aug 2024, 10:39Een bedelende zondaar komt in Romeinen 4 niet voor. Ik ben benieuwd wat ds. Janse hierover gezegd heeft. Alle preken komen toch ingekort op kerkdienstgemist, GG-lid?GerefGemeente-lid schreef: ↑05 aug 2024, 12:24 Avond:
Punten:
2. Een bedelende zondaar
3. Een geredde zondaar
-
Aan dat laatste kunnen de ''gewone'' leden niet zo veel doen.
Als het gepreekte maar strookt met de (hoofd)tekst.
Je zou verwachten dat je van 'een bedelende zondaar' terug kunt vinden bij Schriftverklaringen. Ik ben het nog niet tegengekomen. Weet iemand of er een Schriftverklaring is die dit punt benoemd bij dit Schriftgedeelte?
Hier komt een groot probleem naar boven wat zich onder veel christenen voordoet: we zijn 'consument' geworden. We consumeren een preek, of twee, of drie, en daar móét dan perse voedsel in zitten voor de hele week.
Het elkaar dienen is ondergeschikt geworden.
Ik herken het ook bij mezelf.
In de houding van @merel en @DDD proef ik wel iets van het dienen.
Ik ben op dit moment een boek aan het lezen hierover. Het zet me wel aan het denken. Is kerk-zijn bedoeld zoals wij (inmiddels) gewend zijn om het vorm te geven?
Het elkaar dienen is ondergeschikt geworden.
Ik herken het ook bij mezelf.
In de houding van @merel en @DDD proef ik wel iets van het dienen.
Ik ben op dit moment een boek aan het lezen hierover. Het zet me wel aan het denken. Is kerk-zijn bedoeld zoals wij (inmiddels) gewend zijn om het vorm te geven?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant