Wanneer de stekker eruit ligt
Wanneer de stekker eruit ligt
"We moeten wel scenario's hebben voor wanneer de stekker eruit ligt, vooral in de zorg en het OV." Een zinnetje dat zomaar even kan blijven haken...
Als de stekker eruit ligt...
Geen Refoforum, maar dat is nog niet zo erg, maar ook: geen licht in het donker, geen toegang tot winkels die met bepaalde technologieën openen, vastzitten op de 9e etage van een flatgebouw, buurman Jansen heeft een hartinfarct, maar hoe kom je bij een dokter? Mijn auto start niet, want die mist energie.
De post.... Die oude trouwe postbode van de oude, nu al bijna vergeten PTT was nog niet zo gek... Als we bedenken dat we onze mail, en tegelijk ook de verzonden alarmberichten niet meer kunnen lezen.
Kortom: we kunnen veel meer situaties bedenken voor "als de stekker eruit ligt", waar dan alles vastloopt.
Wat heeft ons dit te zeggen? Overgeleverd aan... ja, aan wie? Aan de mensen achter de grote mediaconcerns? Google? Microsoft?
En de bedrijven zelf, als de stekker eruit ligt? Waar blijft Amazon? Waar blijven we met ons online bankieren? Was die oude acceptgirokaart nu echt wel ouderwets? Of vonden we dat het nog 'sneller en efficiënter' moest, en hebben we het risico dat de 'stekker er wel eens uit kan liggen' een beetje... of een beetje veel onderschat? Waar blijven we in een wereld die met alles lijkt te hebben afgerekend, en bouwt en vertrouwt op de techniek, die als puntje bij paaltje komt ons laat omkomen? Aan onszelf overgelaten in een niet meer te reguleren en te regeren samenleving?
Ooit opende ik een topic: SGP, waar staan we? Nu deze: Mensen in Nederland, mensen in Europa, mensen op deze wereld, waar staan we? Ik denk, als ik zelf het antwoord moet geven: We staan zeer wankel, meer dan we misschien denken.
Misschien kunnen we het bovenstaande zien als een vervolg op de ontwikkelingen die ik eerder beschreef. Hoe alles zo snel veranderd en hoe de mensheid langzamerhand de grip op eigen kunnen en kennen verliest:
viewtopic.php?p=908783#p908783
Geen Refoforum, maar dat is nog niet zo erg, maar ook: geen licht in het donker, geen toegang tot winkels die met bepaalde technologieën openen, vastzitten op de 9e etage van een flatgebouw, buurman Jansen heeft een hartinfarct, maar hoe kom je bij een dokter? Mijn auto start niet, want die mist energie.
De post.... Die oude trouwe postbode van de oude, nu al bijna vergeten PTT was nog niet zo gek... Als we bedenken dat we onze mail, en tegelijk ook de verzonden alarmberichten niet meer kunnen lezen.
Kortom: we kunnen veel meer situaties bedenken voor "als de stekker eruit ligt", waar dan alles vastloopt.
Wat heeft ons dit te zeggen? Overgeleverd aan... ja, aan wie? Aan de mensen achter de grote mediaconcerns? Google? Microsoft?
En de bedrijven zelf, als de stekker eruit ligt? Waar blijft Amazon? Waar blijven we met ons online bankieren? Was die oude acceptgirokaart nu echt wel ouderwets? Of vonden we dat het nog 'sneller en efficiënter' moest, en hebben we het risico dat de 'stekker er wel eens uit kan liggen' een beetje... of een beetje veel onderschat? Waar blijven we in een wereld die met alles lijkt te hebben afgerekend, en bouwt en vertrouwt op de techniek, die als puntje bij paaltje komt ons laat omkomen? Aan onszelf overgelaten in een niet meer te reguleren en te regeren samenleving?
Ooit opende ik een topic: SGP, waar staan we? Nu deze: Mensen in Nederland, mensen in Europa, mensen op deze wereld, waar staan we? Ik denk, als ik zelf het antwoord moet geven: We staan zeer wankel, meer dan we misschien denken.
Misschien kunnen we het bovenstaande zien als een vervolg op de ontwikkelingen die ik eerder beschreef. Hoe alles zo snel veranderd en hoe de mensheid langzamerhand de grip op eigen kunnen en kennen verliest:
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Wanneer de stekker eruit ligt
Ik denk dat je goed beschrijft dat we meer dan ooit afhankelijk zijn van de techniek, dat er veel veranderd is, enz.
Maar ik blij na je post wel zitten met de vraag: wat nu?
Maar ik blij na je post wel zitten met de vraag: wat nu?
Ik denk dat we ons dat allemaal wel kunnen afvragen? Waar zijn we aangeland, waar komen uit?
Dit weten we zeker: Alles verloopt zoals het moet verlopen. Dat is geen niet bedoeld als defaitisme, maar wel om ons bewust te doen zijn dat wij kleine nietige schepseltjes onszelf in een toestand brengen waarin we vastlopen.
We mochten in optimisme denken dat we heel veel konden, maar altijd weer blijkt dat er toch iets in meekomt waarop de mens niet bedacht was.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 05 aug 2024, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- J.C. Philpot
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
En zouden we het redden met al onze noodvoorzieningen? Ik zeg niet dat we zorgeloos mogen zijn, maar ik geloof tegelijk dat we het ook met al ons indekken tegen wat dan ook toch op den duur verliezen. Pessimistisch of realistisch? Misschien dat we aan geen van beide aan willen? Pessimisme mag niet en de realiteit kan soms een schrikbeeld worden.
Een paar jaar geleden las ik ‘when the english fall’, dystopische fictie over precies dit thema. Alles wat gebruik maakt van elektricteit werkt niet meer. Een samenleving staat dan helemaal stil. Behalve bij de Amish, die volledif zelfvoorzienend zijn.
https://www.goodreads.com/book/show/307 ... glish-fall
Wel interessant, maar ik geloof dat we beter feit en fictie moeten onderscheiden. Ook al begrijp ik wel dat dit zomaar zou kunnen gebeuren. Het deed me ergens denken aan de verschoning van de Hebreeën die werden gevrijwaard door de plagen die over Egypte kwamen. Ik geloof niet zozeer dat christenen hier nu op moeten rekenen.newton schreef: ↑05 aug 2024, 10:37 Een paar jaar geleden las ik ‘when the english fall’, dystopische fictie over precies dit thema. Alles wat gebruik maakt van elektricteit werkt niet meer. Een samenleving staat dan helemaal stil. Behalve bij de Amish, die volledif zelfvoorzienend zijn.
Heel goed om te bedenken dat we in ons dagelijks leven best wel afhankelijk zijn van technologie, maar laten we het dan wel feitelijk houden:
Ondertussen is het wel een feit dat velen het leven los zijn gaan zien van de Schepper, waar ieder van afhankelijk is. Dat is bedenkelijker dan afhankelijkheid van techniek, vertrouwen op wapentuig of bondgenootschappen of bankrekeningen - zaken die op zich niet slecht zijn, zelfs wapens niet. Toch is ook dat van alle eeuwen. De Bijbel laat het al zien. En dat gaat verder dan grip hebben op eigen kennen en kunnen. Juist dat eigen kennen en kunnen kan een zekere trots en een zeker vertrouwen op dat eigen kennen en kunnen opleveren. En dan ben je weer net zover..
*) Nee dus. Kaarsen geven geen bruikbaar licht voor de meeste activiteiten. Een opgeladen zaklamp van een paar euro is veel praktischer, een powerbankje ook. Maar verder: het hebben van een beetje campinguitrusting is ook handig: je kunt er tenminste mee koken, ook als je normaal elektrisch (inductie) kookt, ook als je het water niet vertrouwt. En water is voor de meeste mensen veel belangrijker dan elektriciteit!
Die auto start heus wel, als het elektriciteitsnet 'eruit ligt'. Tenzij het een elektrische auto is, die leeggereden is, of de oorzaak een atoombom was.-DIA- schreef: ↑05 aug 2024, 09:03 "We moeten wel scenario's hebben voor wanneer de stekker eruit ligt, vooral in de zorg en het OV." Een zinnetje dat zomaar even kan blijven haken...
Ook die oude PTT maakte gebruik van auto's en elektriciteit, maak je geen illusies. Al is het inderdaad zo dat het oude telefoonnet onafhankelijk was van de elektriciteitsvoorziening in huis (maar daar staat dan weer tegenover dat je mobiele telefoon dat ook is).-DIA- schreef: De post.... Die oude trouwe postbode van de oude, nu al bijna vergeten PTT was nog niet zo gek... Als we bedenken dat we onze mail, en tegelijk ook de verzonden alarmberichten niet meer kunnen lezen.
Hier heb je echt een punt; dit is van een andere orde. Denken we nog na over wat we in de cloud zetten, wie er bij onze data kan, en wat er mee gebeurt?-DIA- schreef: Kortom: we kunnen veel meer situaties bedenken voor "als de stekker eruit ligt", waar dan alles vastloopt.
Die acceptgirokaart werd al sinds jaar en dag digitaal verwerkt.. En ik denk dat - gelukkig - de meeste mensen nog wel een poosje zonder Amazon kunnen.-DIA- schreef: En de bedrijven zelf, als de stekker eruit ligt? Waar blijft Amazon? Waar blijven we met ons online bankieren? Was die oude acceptgirokaart nu echt wel ouderwets?
Inderdaad wordt het risico door velen onderschat. Grotere bedrijven en instanties hebben daar in het algemeen wat minder last van, die hebben wel spullen in huis om door te kunnen draaien en geen gegevens te verliezen als er een (stroom-)storing is. Particulieren hebben het vaak minder goed voor elkaar. Die denken nog weleens dat het hebben van een paar kaarsen in huis voldoende is*.-DIA- schreef:Of vonden we dat het nog 'sneller en efficiënter' moest, en hebben we het risico dat de 'stekker er wel eens uit kan liggen' een beetje... of een beetje veel onderschat? Waar blijven we in een wereld die met alles lijkt te hebben afgerekend, en bouwt en vertrouwt op de techniek, die als puntje bij paaltje komt ons laat omkomen? Aan onszelf overgelaten in een niet meer te reguleren en te regeren samenleving?
Ondertussen is het wel een feit dat velen het leven los zijn gaan zien van de Schepper, waar ieder van afhankelijk is. Dat is bedenkelijker dan afhankelijkheid van techniek, vertrouwen op wapentuig of bondgenootschappen of bankrekeningen - zaken die op zich niet slecht zijn, zelfs wapens niet. Toch is ook dat van alle eeuwen. De Bijbel laat het al zien. En dat gaat verder dan grip hebben op eigen kennen en kunnen. Juist dat eigen kennen en kunnen kan een zekere trots en een zeker vertrouwen op dat eigen kennen en kunnen opleveren. En dan ben je weer net zover..
*) Nee dus. Kaarsen geven geen bruikbaar licht voor de meeste activiteiten. Een opgeladen zaklamp van een paar euro is veel praktischer, een powerbankje ook. Maar verder: het hebben van een beetje campinguitrusting is ook handig: je kunt er tenminste mee koken, ook als je normaal elektrisch (inductie) kookt, ook als je het water niet vertrouwt. En water is voor de meeste mensen veel belangrijker dan elektriciteit!
Inderdaad.-DIA- schreef: ↑05 aug 2024, 10:24Ik denk dat we ons dat allemaal wel kunnen afvragen? Waar zijn we aangeland, waar komen uit?
Dit weten we zeker: Alles verloopt zoals het moet verlopen. Dat is geen niet bedoeld als defaitisme, maar wel om ons bewust te doen zijn dat wij kleine nietige schepseltjes onszelf in een toestand brengen waarin we vastlopen.
We mochten in optimisme denken dat we heel veel konden, maar altijd weer blijkt dat er toch iets in meekomt waarop de mens niet bedacht was.
Nu zit ik in dubio.
Wel voorzorgsmaatregelen nemen in de categorie die Philpot aandraagt? Omdat we verantwoordelijkheid moeten nemen
Of dat niet doen omdat we dan iets menselijks doen?
Dus: wat nu?
In onze tijd zijn er inderdaad afhankelijk van electriciteit en internet. Maar denk je dat het in de Middeleeuwen veel beter was? De levensverwachting is juist door technologische ontwikkelingen zo gestegen en dat zal het in de toekomst verder doen D.V. de levensverwachting van de generatie die nu geboren wordt is 115 jaar, het oncologisch gebied wordt steeds meer een chronische ziekte dan een duidelijk fenomeen op de korte termijn. Elke generatie zoekt antwoorden op problemen. In de toekomst zal er iets komen als noodgenerator in elk huis ofzo. En naarmate grote internetstoringen toenemen zullen daar ook weer backup plannen voor komen.
Fides Quaerens Intellectum
Misschien was het u onbekend? Maar de "Middeleeuwer" en mensen die in minder afhankelijke of niet geïndustrialiseerde delen van de wereld wonen hebben zo hun overlevingsmethoden ontwikkeld. Wij moeten wel bedenken dat wij veel verleerd hebben wat voor de "middeleeuwer" nog gemakkelijker was. Geloof dat het voor ons moeilijker zou zijn dan voor deze mensen. Wij hebben ons te afhankelijk gemaakt, en wat gemakkelijker is leren we sneller dan terug te moeten naar een leven als de "middeleeuwer".Anselmus schreef: ↑05 aug 2024, 21:53 In onze tijd zijn er inderdaad afhankelijk van electriciteit en internet. Maar denk je dat het in de Middeleeuwen veel beter was? De levensverwachting is juist door technologische ontwikkelingen zo gestegen en dat zal het in de toekomst verder doen D.V. de levensverwachting van de generatie die nu geboren wordt is 115 jaar, het oncologisch gebied wordt steeds meer een chronische ziekte dan een duidelijk fenomeen op de korte termijn. Elke generatie zoekt antwoorden op problemen. In de toekomst zal er iets komen als noodgenerator in elk huis ofzo. En naarmate grote internetstoringen toenemen zullen daar ook weer backup plannen voor komen.
Je stelling herhalen is wat anders dan discussiëren.-DIA- schreef: ↑05 aug 2024, 23:59Misschien was het u onbekend? Maar de "Middeleeuwer" en mensen die in minder afhankelijke of niet geïndustrialiseerde delen van de wereld wonen hebben zo hun overlevingsmethoden ontwikkeld. Wij moeten wel bedenken dat wij veel verleerd hebben wat voor de "middeleeuwer" nog gemakkelijker was. Geloof dat het voor ons moeilijker zou zijn dan voor deze mensen. Wij hebben ons te afhankelijk gemaakt, en wat gemakkelijker is leren we sneller dan terug te moeten naar een leven als de "middeleeuwer".Anselmus schreef: ↑05 aug 2024, 21:53 In onze tijd zijn er inderdaad afhankelijk van electriciteit en internet. Maar denk je dat het in de Middeleeuwen veel beter was? De levensverwachting is juist door technologische ontwikkelingen zo gestegen en dat zal het in de toekomst verder doen D.V. de levensverwachting van de generatie die nu geboren wordt is 115 jaar, het oncologisch gebied wordt steeds meer een chronische ziekte dan een duidelijk fenomeen op de korte termijn. Elke generatie zoekt antwoorden op problemen. In de toekomst zal er iets komen als noodgenerator in elk huis ofzo. En naarmate grote internetstoringen toenemen zullen daar ook weer backup plannen voor komen.
Zo lang je perfect gezond was, was dat wellicht zo. Zou je ook maar iets gaan mankeren, ging het snel bergafwaarts. Ik was niet ouder geworden dan 6 maanden destijds.-DIA- schreef: ↑05 aug 2024, 23:59Misschien was het u onbekend? Maar de "Middeleeuwer" en mensen die in minder afhankelijke of niet geïndustrialiseerde delen van de wereld wonen hebben zo hun overlevingsmethoden ontwikkeld. Wij moeten wel bedenken dat wij veel verleerd hebben wat voor de "middeleeuwer" nog gemakkelijker was. Geloof dat het voor ons moeilijker zou zijn dan voor deze mensen. Wij hebben ons te afhankelijk gemaakt, en wat gemakkelijker is leren we sneller dan terug te moeten naar een leven als de "middeleeuwer".Anselmus schreef: ↑05 aug 2024, 21:53 In onze tijd zijn er inderdaad afhankelijk van electriciteit en internet. Maar denk je dat het in de Middeleeuwen veel beter was? De levensverwachting is juist door technologische ontwikkelingen zo gestegen en dat zal het in de toekomst verder doen D.V. de levensverwachting van de generatie die nu geboren wordt is 115 jaar, het oncologisch gebied wordt steeds meer een chronische ziekte dan een duidelijk fenomeen op de korte termijn. Elke generatie zoekt antwoorden op problemen. In de toekomst zal er iets komen als noodgenerator in elk huis ofzo. En naarmate grote internetstoringen toenemen zullen daar ook weer backup plannen voor komen.