Mijn laatste reactie. Dit is niet echt vakantie leesvoerMaanenschijn schreef: ↑29 jul 2024, 15:50Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Maar wat is de pijn? Is het de pijn van de situatie? Is het de pijn van de vrijwel (menselijkerwijze) onvermijdelijke uitkomst?huisman schreef:Op mijn vakantie wilde ik graag los zijn van de zorgen van mijn kerkverband. Als ik dit topic lees doen mij heel veel postings pijn. Vooral die van Ad Anker. Ik weet dat dit meer aan mij ligt dan aan jullie. Toch één ding. De CGK’ers die voluit staan achter de synodebesluiten over vrouw en ambt en homoseksualiteit staan willen niet scheuren nog afscheiden. Zij willen blijven wat ze zijn.
Bij de opening van de GS zag ik al dat media en kerkelijk geïnteresseerden zich verheugden op het gevecht. Gisteren een preek beluisterd van ds. R de Jong gehouden in de CGK van Elburg. Ging over het brandende braambos. Het zegel van de CGK met als opschrift : …en toch niet verteerd. Dat is mijn houvast en gebed.
Misschien de pijn van dit (zakelijke) gesprek? Waar de opties worden afgevinkt en besproken?
Oprechte vraag. Zoals al zei ontmoette ik deze week een ambtsdrager in een 'Bhp' gemeente. Ook daar proefde ik pijn. Ik probeer die beter te begrijpen.

De pijn is de pijn van elkaar kwijt geraakt te zijn binnen de CGK. De CGK is een klein kerkverband en wij kennen elkaar. Besef wel dat behoudend te zijn binnen de CGK ook een groot gevaar inhoud. Voordat gevaar verwijs ik naar een boek van J.C. Ryle : Waarschuwing aan de kerken. Ooit vertaald door ds. C. Smits. Er staat een hoofdstuk in met als titel Farizeeën en Sadduceeën. Of andersom, ik heb het boek niet bij mij. Dat gaat over vrijzinnige godsdienst t.o.v. Wettische godsdienst. Uit beide is het leven.
Dat gevaar is levensgroot in een kerkelijke strijd. Dat heeft de kleine kerkgeschiedenis wel bewezen. Wij zijn beter dan hun is toch een gevoel die ik in Gods Woord niet tegenkom.
Ik ben uiterst intolerant als het gaat over vrouwelijke ambtsdragers en homoseksueel samenleven. Toch bid ik voor het geheel van ons kerkverband met de bede: Verteer ons niet. Dus niet: Bekeer de ander…..De kern van de brandende braambos die niet verteerde was dat de Engel des HEEREN daarin was. Daar gaat het om in elk kerkverband. Is Hij aanwezig tussen al onze dwaze godsdienstige twisten.