de raadselen rond het verbond

jacob

de raadselen rond het verbond

Bericht door jacob »

nav onderstaand stukje heb ik een paar vragen.
Dit keer wil ik de deze rubriek een klein stukje schrijven over de 2 en 3 verbondenleer. Dit mede in verband met vragen van catechisanten. Hoewel van belijdende leden verwacht mag worden dat zij het verschil weten. Blijkt het in de praktijk toch niet altijd even helder te e zijn. Wat is precies het verschil. Eerst geef ik een kort schematisch overzicht van de 3 verbonden leer. Het verschil zit niet in de leer over het werkverbond. In het onderstaande schema kun u zien dat het Verbond der Verlossing en het Genadeverbond in deze opvatting worden gezien als twee aparte verbonden, met een eigen verbondshoofd. Vandaar is er sprake van drie verbonden: Het werkverbond, Verbond der Verlossing en Genadeverbond. Het Verbond der Verlossing staat in deze visie onder beheersing van de uitverkiezing, maar het Genadeverbond niet. Alle gedoopten zijn in het Genadeverbond opgenomen. De verbondsbeloften zijn reeds aan hen geschonken, maar moeten nog deelachting worden gemaakt. Er wordt dus een scheiding gemaakt tussen schenking en deelachtigmaking. Zonder deelachtigmaking heeft de schenking geen kracht. Het grote probleem dat ds Kersten met deze verbonds opvatting had, is dat het genadeverbond verbrekelijk wordt. Hij schrijft daarom dat deze verbondsleer het verbond geheel ontzenuwt.


Nu iets over de twee verbondenleer. Volgens onze leeruitspraken van 1931 is het Genadeverbond een en het zelfde verbond als het Verbond der Verlossing. Er zijn niet drie, maar twee verbonden met betrekking tot des mensen eeuwige staat. Er zijn niet drie verbondshoofden, maar slechts twee, namelijk Adam en Christus. Lees Romeinen 5.

Adam vertegenwoordigde alle mensen als hoofd van het Werkverbond. Christus vertegenwoordigt alle uitverkorenen als Hoofd van het Genadeverbond. Het Genadeverbond staat daarom onder beheersing van de uitverkiezing. In het Genadeverbond Zijn alleen degenen opgenomen die Christus zijn ingeli.jfd. Wij noemen dat het wezen van het Verbond. De bediening van het genadeverband is echter breder dan alleen Gods kinderen. God gebruikt de bediening van het verbond om zijn Kerk te bouwen. Wij moeten door wedergeboorte en geloof het in het Genadeverbond worden ingelijfd. Alleen dan krijgen we deel aan de weldaden en beloften van het genadeverbond. Het onderstaande schema moge dit verduidelijken.

Gaarne blijven we in het spoor van onze gemeenten en naar we gloen ook het spoor van de Schrift. Vanzelfsprekend heeft een verbondsopvatting gevolgen voor d e prediking en de wijze waarop de gemeente wordt aangesproken. Het is een voorrecht te mogen leven onder de bediening van het Gandeverbond en het teken daarvan te mogen dragen. Het is ook een grote verantwoordelijkheid. Waar brengt ons dat? Allen van harte Gode bevolen.
Even nu niet een discussie hoe het zou moeten zijn. Maar hoe ik het moet begrijpen. Hoewel ik een belijdend lid ben begrijp ik nog steeds niet veel over de visie op het verbond binnen de gereformeerde kerken.

In de eerste plaats heb ik een vragende opmerking.

Is het verschil tussen de christelijk gereformeerde kerk en de gereformeerde gemeente niet een definitie kwestie?
Het genade verbond (CG) en de uitwendige bediening van het genade verbond (GG) zijn 2 woorden van dezelfde betekenis
Het Verbond der Verlossing (CG) is het zelfde als het wezen van het genade verbond (GG)

Het zal ongetwijfeld niet zo zijn, anders hadden ze elkaar al lang gevonden, maar wat is dan het verschil?


Een andere vraag is de volgende.

Als de GG zegt dat er maar een verbond is en geen 2 hoe lezen ze dan het doopformulier. Daar staat in het tweede gedeelte het volgende: Want als wij gedoopt worden in de naam van de Vader…….. dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren of ten onze beste keren wil.

Ik kan dat niet vatten. Is dit dan een voorstelling van zo als het zou moeten zijn maar het in werkelijkheid niet is? Kan iemand mij dit nou eens goed uitleggen.

(soms denk ik weleens, de doop is slechts een voorstelling van zaken hoe het de gene die werdergeboren zullen worden omwille van hun verkiezing het zal vergaan. In dat geval wordt de dopeling gebruikt om het werk van God aan de uitverkoren zichtbaar te maken. De dopeling is dan alleen maar een voorwerp en neemt dus aan het wezenlijke geen deel. Ik denk dat het wel ongeveer zou moeten zijn. Maar ik heb het daar persoonlijk erg moeilijk mee. Ik heb vroeger mijn ouders verweten dat ze me hadden gedoopt, want als ik niet uitverkoren zou zijn, zou dat mijn oordeel in de hel alleen maar verzwaren. Was mijn visie toen der tijd niet gewoon juist?

Hoe gebruikt de Heere de bediening van het verbond om zijn Kerk te bouwen. Is dat alleen voor opbouw van de uitverkoren? Of heeft de dopeling er zelf ook nog wat aan?

Het lijkt dat de auteur van dit stuk (ds uit de GG) vind dat de dopeling hier wat aan heeft en wat aan kan doen. Die dopeling heeft namelijk een verantwoordelijkheid en het zou ons ergens (waar?) moeten brengen. Maar waarom hangt het dan onder de uitverkiezing? Want daar hebben we toch helemaal geen inbreng in? Dus ergens maakt de doop wel een verschil tussen heidenen en mensen onder de bediening van het genade verbond. Maar wat is dat dan precies. Verzwaring van het oordeel als je achteraf toch niet bent uitverkoren?
Maar het zou juist een voorrecht moeten zijn. Wat is dat voorrecht dan precies?

Wie kan mij de verschillen haarfijn uitleggen. Ik ben niet al te snugger, want na jaren dit te hebben aangehoord snap ik er nog steeds niet veel van.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Als ik jouw vragen zo lees, Jacob, zou ik zeggen: mail of schrijf ze naar die dominee.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Volgens mij zit het zo:

Als het genadeverbond gescheiden zou worden in een verbond der genade en een verbond der verlossing, waar je alleen in het verbond der verlossing behouden zou kunnen worden, maar beide verbonden kennen als hoofd Christus, dat men dan met Christus bloed nog verloren gaan, als men alleen door de doop in het genadeverbond komt, en niet in het verbond der verlossing.

Het is of in het genadeverbond of er buiten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

De doop is een teken van Gods onveranderend verbond. De Heere blijft getrouw. Dat wordt ons gepredikt. Maar dat verplicht ons wel tot een nieuwe gehoorzaamheid.
Laatst gewijzigd door Tiberius op 20 jan 2006, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
jacob

Bericht door jacob »

AartJan schreef:Volgens mij zit het zo:

Als het genadeverbond gescheiden zou worden in een verbond der genade en een verbond der verlossing, waar je alleen in het verbond der verlossing behouden zou kunnen worden, maar beide verbonden kennen als hoofd Christus, dat men dan met Christus bloed nog verloren gaan, als men alleen door de doop in het genadeverbond komt, en niet in het verbond der verlossing.

Het is of in het genadeverbond of er buiten.
Je stelt het niet goed. Bij de Christelijk gereformeerden is het hoofd Abraham bij het genade verbond en Christus bij het verbond der verlossing.
Begrijp ik hieruit dat jij je niet kan vinden in de visie van de gg?
jacob

Bericht door jacob »

Ik neem aan dat je dan vooral het eerste gedeelte bedoelt in Rom 3. Maar welke conclusie zou ik daar dan uit moeten trekken?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Mijn vorige posting heb ik te vroeg gepost. Nu staat er wat bij.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Voor mijn gevoel preekt de GG vooral deze doop: Als Johannes eerst al den volke Israels voor Zijn aankomst, gepredikt had den doop der bekering.

1 petr. H 3:
18 Want Christus heeft ook eens voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest;
19 In Denwelken Hij ook, henengegaan zijnde, den geesten, die in de gevangenis [zijn], gepredikt heeft,
20 Die eertijds ongehoorzaam waren, wanneer de lankmoedigheid Gods eenmaal verwachtte, in de dagen van Noach, als de ark toebereid werd; waarin weinige (dat is acht) zielen behouden werden door het water.
21 Waarvan het tegenbeeld, de doop, ons nu ook behoudt, niet die een aflegging is der vuiligheid des lichaams, maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus;

Wat kunnen we hier van leren?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

het nog wat ngewikkelder te maken: klik HIER voor een uitleg over de 5 verbonden.
jacob

Bericht door jacob »

Ik zie het nut niet. Jij?

(ps ziet dit absoluut niet als een poging je in een hoek te drijven, ik begrijp het echt niet)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik ben helaas komende week nauwelijks thuis. Kan dus alleen maar snel posten.
Het punt bij het verbond is altijd weer: ben je wezenlijk in het verbond door geloof en bekering, of ben je alleen in het verbond omdat je uit christelijke ouders bent geboren.
Dat laatst is duidelijk niet genoeg (is de Bijbel vol van). Als je je niet bekeert, verzwaart het gedoopt zijn inderdaad het oordeel.
Je kunt het genadeverbond bekijken vanuit de historische lijn: Abraham-Israël-gemeente.
Je kunt het verbond ook zien vanuit de verticale lijn: vrederaad-aanstellen van Christus tot Hoofd en Borg-uitwerking van de uitverkiezing in de tijd (geloof en bekering van de uitverkorenen)
De laatste lijn zie je in het OT afgebeeld in David (de vorst van het volk, met wie God een verbond maakt).
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Miscanthus,
Dat is interessant om te lezen, dat hoop ik te goed doen, die studie over de 5 verbonden.
Ik weet nu nog niet waar deze studie op uitloopt, daardoor zou ik van gedachten kunnen veranderen. Maar wat tot nu toe naar voren is gebracht, dat blijft rondcirkelen om de vragen die al 100 jaar aan de orde zijn. Ik ben van mening dat er niet één verbond met de kerk is gsloten. Ook het nieuwe verbond wordt met Israël gesloten (Jeremia 31). De hele discussie gaat uit van de vervangingstheorie. Lees het boek van dr. F. van der Ree 'God heeft een zoon'.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Je stelt het niet goed. Bij de Christelijk gereformeerden is het hoofd Abraham bij het genade verbond en Christus bij het verbond der verlossing.
Begrijp ik hieruit dat jij je niet kan vinden in de visie van de gg?
Nee, dat ik het nog niet helemaal snap.... Het is inderdaad zo dat Abraham (volgens de CGK visie) hoofd van het genadeverbond, dus dan klopt mijn hele verhaal niet meer... en heb ik het dus verkeerd begrepen... Shame on me... Ik ga me er nog eens goed over buigen! Nog wat literatuur aanbevelingen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Zie PB.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

AartJan schreef:[.. Het is inderdaad zo dat Abraham (volgens de CGK visie) hoofd van het genadeverbond, dus dan klopt mijn hele verhaal niet meer... en heb ik het dus verkeerd begrepen... Shame on me... Ik ga me er nog eens goed over buigen! Nog wat literatuur aanbevelingen?
Literatuurtip:

-
- De verbondsvisie van de GG: "Louter genade"over verbond, beloften en prediking.' ( uitgave van de GG synode).
- Het doopsformulier van JG Woelderink. (om maar twee uitersten te noemen. In laatstgenoemde boek wordt ook (over) de leer van A, Kuyper (af-)geschreven.
Er zijn genoeg boeken te vinden over het verbond, want daar is de gehele kerkgeschiedenis door al over geschreven en gedisputeerd. Er hangt namelijk een heleboel mee samen: de prediking, de Israelvisie, de visie op de eindtijd etc.

Er is ook een geschrift van de puriteinen: Genadeverbond door Erskines, Fischer en vertaald door Ds Kersten.
Plaats reactie