Ja, die predikanten hebben het mijns inziens mis. Te veel oudtestamentisch gedacht, zoals ook @DDD aangeeft
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zoveel kerken, ook RK kerken staan ( deels) leeg. Waarom geen gebouw overnemen van of delen met hen?
Ze praten elkaar ook wel wat na denk ik. Bedienen zich van gangbare termen. Dat is ook wel net zo veilig, dat snap ik wel. Als je in je eigen woorden iets weergeeft kan het zo maar zijn dat je niet begrepen wordt.Job schreef: ↑26 jul 2024, 16:34Zondag aan zondag hoor ik voorgangers bidden: "U brengt ons samen in Uw huis" of in andere bewoordingen. Zijn wij de enige gemeente waar dat gebeurt? Onmogelijk, want we hebben gastpredikanten over de vloer. Hebben zij het allemaal mis?
-
- Maanenschijn
Dat zou best mooi zijn, maar in onze omgeving zijn geen kerken die leeg staan en groot genoeg zijn.merel schreef:Zoveel kerken, ook RK kerken staan ( deels) leeg. Waarom geen gebouw overnemen van of delen met hen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Maanenschijn
Ik zou zeggen: ja.Job schreef:Zondag aan zondag hoor ik voorgangers bidden: "U brengt ons samen in Uw huis" of in andere bewoordingen. Zijn wij de enige gemeente waar dat gebeurt? Onmogelijk, want we hebben gastpredikanten over de vloer. Hebben zij het allemaal mis?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dat denk ik wel.
Al klinkt iets nog zo leuk en al wordt het nog zo vaak herhaald, dat maakt het nog niet Bijbels.
Hierboven wordt gesuggereerd dat het iets Oud-Testamentisch is. Ook dat is niet juist, zie bijvoorbeeld 1 Koningen 8:27.
- J.C. Philpot
Is de kerk Gods huis in die bijzondere zin waarop de tempel Gods huis is? Nee, in deze bedeling woont God in die zin in Zijn volk en kinderen, en zijn zdie de tempel waar Gods Geest in woont.
Toch heb ik geen problemen met het benoemen van het kerkgebouw als Gods huis. Dat is het niet op die wijze als de tempel dat was. Maar het gebouw is wel toegewijd aan de dienst van de Heere. In die zin benoem ik het kergebouw met vrijmoedigheid het huis van God in mijn gebed.
Toch heb ik geen problemen met het benoemen van het kerkgebouw als Gods huis. Dat is het niet op die wijze als de tempel dat was. Maar het gebouw is wel toegewijd aan de dienst van de Heere. In die zin benoem ik het kergebouw met vrijmoedigheid het huis van God in mijn gebed.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Gelukkig voor jou dat je altijd gewend ben om in een kerk een kerkdienst mee te beleven.J.C. Philpot schreef:Is de kerk Gods huis in die bijzondere zin waarop de tempel Gods huis is? Nee, in deze bedeling woont God in die zin in Zijn volk en kinderen, en zijn zdie de tempel waar Gods Geest in woont.
Als je jaar in jaar uit in een aula van een school of een gymzaal kerkt, kijk je daar toch wat anders naar denk ik?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- J.C. Philpot
Dat zou kunnen. Aan de andere kant is voor mij een parkeergarage in de Bijlmer, waar Gods Woord recht gepredikt word, op dat moment voor mij net zo goed Gods huis. Daar geldt op dat moment ook "ben Ik in hun midden".Orchidee schreef: ↑26 jul 2024, 19:55Gelukkig voor jou dat je altijd gewend ben om in een kerk een kerkdienst mee te beleven.J.C. Philpot schreef:Is de kerk Gods huis in die bijzondere zin waarop de tempel Gods huis is? Nee, in deze bedeling woont God in die zin in Zijn volk en kinderen, en zijn zdie de tempel waar Gods Geest in woont.
Als je jaar in jaar uit in een aula van een school of een gymzaal kerkt, kijk je daar toch wat anders naar denk ik?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat is indd een sterk Schriftbewijs. Maar enkele verzen verder staat deze tekst:
29 Dat Uw ogen open zijn, nacht en dag, over dit huis, over deze plaats, van dewelke Gij gezegd hebt: Mijn Naam zal daar zijn; om te horen naar het gebed, hetwelk Uw knecht bidden zal in deze plaats.
"Mijn Naam zal daar zijn", en Hij zal er horen naar het gebed.
Dat vind ik dan weer wel een heel sterke woorden om te bewijzen dat de tent der samenkomst toen niet zomaar een plek was. En de kerk nu nog niet is.
Eerlijk gezegd had ik deze tekst gevonden n.a.v. de verwijzing bij Handelingen 7:48, waarmee Stefanus zijn rede afsluit.Job schreef: ↑26 jul 2024, 20:09Dat is indd een sterk Schriftbewijs. Maar enkele verzen verder staat deze tekst:
29 Dat Uw ogen open zijn, nacht en dag, over dit huis, over deze plaats, van dewelke Gij gezegd hebt: Mijn Naam zal daar zijn; om te horen naar het gebed, hetwelk Uw knecht bidden zal in deze plaats.
"Mijn Naam zal daar zijn", en Hij zal er horen naar het gebed.
Dat vind ik dan weer wel een heel sterke woorden om te bewijzen dat de tent der samenkomst toen niet zomaar een plek was. En de kerk nu nog niet is.
Dat geldt toch voor elkaar huis waar God aangeroepen wordt?
Ik heb dit nagevraagd n.a.v. een melding op dit bericht.
Het is volgens mijn zegspersoon precies andersom: hij wil zelf niet voorgaan in zo'n 'lichte' gemeente.
-
- Verbannen
Over welke predikant gaat dit nu? De dominee van @GGG038? Of ds. Al-Chalabi?Tiberius schreef: ↑30 jul 2024, 08:35Ik heb dit nagevraagd n.a.v. een melding op dit bericht.
Het is volgens mijn zegspersoon precies andersom: hij wil zelf niet voorgaan in zo'n 'lichte' gemeente.
Overigens is het bericht in beide gevallen onjuist, kan ik je melden.