Gereformeerde Gemeenten

Ambtenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: 26 jul 2024, 16:34
Zondag aan zondag hoor ik voorgangers bidden: "U brengt ons samen in Uw huis" of in andere bewoordingen. Zijn wij de enige gemeente waar dat gebeurt? Onmogelijk, want we hebben gastpredikanten over de vloer. Hebben zij het allemaal mis?
Ja, die predikanten hebben het mijns inziens mis. Te veel oudtestamentisch gedacht, zoals ook @DDD aangeeft
merel

Bericht door merel »

Zoveel kerken, ook RK kerken staan ( deels) leeg. Waarom geen gebouw overnemen van of delen met hen?
Terri

Bericht door Terri »

Job schreef: 26 jul 2024, 16:34
Ambtenaar schreef: 26 jul 2024, 14:46
Job schreef: 26 jul 2024, 08:29
Hoe ervaren jullie het dan dat er veel wordt gezegd: "We zijn samengekomen in Gods Huis", of dat ook in het gebed zo wordt aangehaald? Het is toch de plaats waar de Heere door Zijn Geest wonen wil? (Iets om nooit aan te wennen...wat een wonder toch...!)
Nee, God woont door zijn Geest in mensen. Niet in een kerkgebouw. Als je spreekt over een godshuis, dan heb ik daar geen moeite mee. Klein, maar belangrijk verschil.
Zondag aan zondag hoor ik voorgangers bidden: "U brengt ons samen in Uw huis" of in andere bewoordingen. Zijn wij de enige gemeente waar dat gebeurt? Onmogelijk, want we hebben gastpredikanten over de vloer. Hebben zij het allemaal mis?
Ze praten elkaar ook wel wat na denk ik. Bedienen zich van gangbare termen. Dat is ook wel net zo veilig, dat snap ik wel. Als je in je eigen woorden iets weergeeft kan het zo maar zijn dat je niet begrepen wordt.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 26 jul 2024, 17:52 Zoveel kerken, ook RK kerken staan ( deels) leeg. Waarom geen gebouw overnemen van of delen met hen?
Elke zaterdag eerst een beeldenstorm :livre?
Een kerk delen of overnemen kan, maar op de veel plekken waar een nieuwe kerk gebouwd wordt, kan dit niet.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:Zoveel kerken, ook RK kerken staan ( deels) leeg. Waarom geen gebouw overnemen van of delen met hen?
Dat zou best mooi zijn, maar in onze omgeving zijn geen kerken die leeg staan en groot genoeg zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Ambtenaar schreef: 26 jul 2024, 14:46
Job schreef: 26 jul 2024, 08:29
Hoe ervaren jullie het dan dat er veel wordt gezegd: "We zijn samengekomen in Gods Huis", of dat ook in het gebed zo wordt aangehaald? Het is toch de plaats waar de Heere door Zijn Geest wonen wil? (Iets om nooit aan te wennen...wat een wonder toch...!)
Nee, God woont door zijn Geest in mensen. Niet in een kerkgebouw. Als je spreekt over een godshuis, dan heb ik daar geen moeite mee. Klein, maar belangrijk verschil.
Ik zou zeggen: ja.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 26 jul 2024, 16:34Zondag aan zondag hoor ik voorgangers bidden: "U brengt ons samen in Uw huis" of in andere bewoordingen. Zijn wij de enige gemeente waar dat gebeurt? Onmogelijk, want we hebben gastpredikanten over de vloer. Hebben zij het allemaal mis?
Dat denk ik wel.
Al klinkt iets nog zo leuk en al wordt het nog zo vaak herhaald, dat maakt het nog niet Bijbels.
Hierboven wordt gesuggereerd dat het iets Oud-Testamentisch is. Ook dat is niet juist, zie bijvoorbeeld 1 Koningen 8:27.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Is de kerk Gods huis in die bijzondere zin waarop de tempel Gods huis is? Nee, in deze bedeling woont God in die zin in Zijn volk en kinderen, en zijn zdie de tempel waar Gods Geest in woont.

Toch heb ik geen problemen met het benoemen van het kerkgebouw als Gods huis. Dat is het niet op die wijze als de tempel dat was. Maar het gebouw is wel toegewijd aan de dienst van de Heere. In die zin benoem ik het kergebouw met vrijmoedigheid het huis van God in mijn gebed.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Orchidee

Bericht door Orchidee »

J.C. Philpot schreef:Is de kerk Gods huis in die bijzondere zin waarop de tempel Gods huis is? Nee, in deze bedeling woont God in die zin in Zijn volk en kinderen, en zijn zdie de tempel waar Gods Geest in woont.

Toch heb ik geen problemen met het benoemen van het kerkgebouw als Gods huis. Dat is het niet op die wijze als de tempel dat was. Maar het gebouw is wel toegewijd aan de dienst van de Heere. In die zin benoem ik het kergebouw met vrijmoedigheid het huis van God in mijn gebed.
Gelukkig voor jou dat je altijd gewend ben om in een kerk een kerkdienst mee te beleven.
Als je jaar in jaar uit in een aula van een school of een gymzaal kerkt, kijk je daar toch wat anders naar denk ik?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Orchidee schreef: 26 jul 2024, 19:55
J.C. Philpot schreef:Is de kerk Gods huis in die bijzondere zin waarop de tempel Gods huis is? Nee, in deze bedeling woont God in die zin in Zijn volk en kinderen, en zijn zdie de tempel waar Gods Geest in woont.

Gelukkig voor jou dat je altijd gewend ben om in een kerk een kerkdienst mee te beleven.
Als je jaar in jaar uit in een aula van een school of een gymzaal kerkt, kijk je daar toch wat anders naar denk ik?
Dat zou kunnen. Aan de andere kant is voor mij een parkeergarage in de Bijlmer, waar Gods Woord recht gepredikt word, op dat moment voor mij net zo goed Gods huis. Daar geldt op dat moment ook "ben Ik in hun midden".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Job

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 26 jul 2024, 19:27
Job schreef: 26 jul 2024, 16:34Zondag aan zondag hoor ik voorgangers bidden: "U brengt ons samen in Uw huis" of in andere bewoordingen. Zijn wij de enige gemeente waar dat gebeurt? Onmogelijk, want we hebben gastpredikanten over de vloer. Hebben zij het allemaal mis?
Dat denk ik wel.
Al klinkt iets nog zo leuk en al wordt het nog zo vaak herhaald, dat maakt het nog niet Bijbels.
Hierboven wordt gesuggereerd dat het iets Oud-Testamentisch is. Ook dat is niet juist, zie bijvoorbeeld 1 Koningen 8:27.
Dat is indd een sterk Schriftbewijs. Maar enkele verzen verder staat deze tekst:

29 Dat Uw ogen open zijn, nacht en dag, over dit huis, over deze plaats, van dewelke Gij gezegd hebt: Mijn Naam zal daar zijn; om te horen naar het gebed, hetwelk Uw knecht bidden zal in deze plaats.

"Mijn Naam zal daar zijn", en Hij zal er horen naar het gebed.
Dat vind ik dan weer wel een heel sterke woorden om te bewijzen dat de tent der samenkomst toen niet zomaar een plek was. En de kerk nu nog niet is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 26 jul 2024, 20:09
Tiberius schreef: 26 jul 2024, 19:27
Dat denk ik wel.
Dat is indd een sterk Schriftbewijs. Maar enkele verzen verder staat deze tekst:

29 Dat Uw ogen open zijn, nacht en dag, over dit huis, over deze plaats, van dewelke Gij gezegd hebt: Mijn Naam zal daar zijn; om te horen naar het gebed, hetwelk Uw knecht bidden zal in deze plaats.

"Mijn Naam zal daar zijn", en Hij zal er horen naar het gebed.
Dat vind ik dan weer wel een heel sterke woorden om te bewijzen dat de tent der samenkomst toen niet zomaar een plek was. En de kerk nu nog niet is.
Eerlijk gezegd had ik deze tekst gevonden n.a.v. de verwijzing bij Handelingen 7:48, waarmee Stefanus zijn rede afsluit.
merel

Bericht door merel »

Dat geldt toch voor elkaar huis waar God aangeroepen wordt?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GGG038 schreef: 23 jul 2024, 09:25
DDD schreef: 23 jul 2024, 09:23 Precies. En daar kunnen natuurlijk allerlei redenen voor zijn. Misschien heeft hij commentaar gegeven op zaken die hem niet aangaan. Zolang de redenen niet openbaar zijn, valt daar weinig zinnigs over te zeggen.
De boodschap zoals hij die brengt is er niet welkom.
Dit is naast Bodegraven ook door een andere gemeente aangegeven.
Ik heb dit nagevraagd n.a.v. een melding op dit bericht.
Het is volgens mijn zegspersoon precies andersom: hij wil zelf niet voorgaan in zo'n 'lichte' gemeente.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 30 jul 2024, 08:35
GGG038 schreef: 23 jul 2024, 09:25
DDD schreef: 23 jul 2024, 09:23 Precies. En daar kunnen natuurlijk allerlei redenen voor zijn. Misschien heeft hij commentaar gegeven op zaken die hem niet aangaan. Zolang de redenen niet openbaar zijn, valt daar weinig zinnigs over te zeggen.
De boodschap zoals hij die brengt is er niet welkom.
Dit is naast Bodegraven ook door een andere gemeente aangegeven.
Ik heb dit nagevraagd n.a.v. een melding op dit bericht.
Het is volgens mijn zegspersoon precies andersom: hij wil zelf niet voorgaan in zo'n 'lichte' gemeente.
Over welke predikant gaat dit nu? De dominee van @GGG038? Of ds. Al-Chalabi?

Overigens is het bericht in beide gevallen onjuist, kan ik je melden.
Plaats reactie