Gereformeerde Gemeenten

Ararat

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Zita schreef: 25 jul 2024, 14:02
Hoopvol schreef: 25 jul 2024, 13:34
Maanenschijn schreef: 25 jul 2024, 12:51
GerefGemeente-lid schreef: Niets.
Niets als je de kerkelijke gemeente vooral als een consumptief gezelschap beschouwd, maar alles als je de kerkgelijke gemeente ziet als gemeenschap (gezin) binnen het Koninkrijk van God met daarin een actieve bijdrage.
Ben ik mee eens. Dat ervaar ik ook zo. 's Zondags consumeer ik een preek en voor de rest ken ik bijna niemand in de gemeente. Zelfs de kerkenraadsleden ken ik niet allemaal van naam.
Ik vindt dat wel een gemis. Maar het is ook niet te organiseren in een gemeente van zo'n 3800 leden/doopleden.
Ik probeer mij er een beeld van te vormen. Er wordt een baby gedoopt, en je hebt geen idee woe de ouders zijn. Er wordt voorbede gedaan, maar je weet eigenlijk niet voor wie je nu aan het bidden bent. Je Googlet thuis even en ziet dan een onbekend gezicht. Of iemand die de vorige zondag naast je zat. Er komt een volstrekt onbekende meneer op huisbezoek.
Zoiets?
En het voordeel hiervan is dat je maar één gebouw nodig hebt en er een grotere kans is op een eigen predikant (omdat de predikanten over minder gemeenten hoeven te worden verdeeld). Dat die dominee jou dan ook niet kent, tja, part of the deal.
Een beeld:
Er is een gebrek aan boeren, dus we doen megastallen. Lekker efficiënt.

Of een iets passender beeld:
Er is een gebrek aan herders, dus we maken de kudde groter en kopen er wat extra herdershonden bij om de zaak bij elkaar te houden.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Wim Anker schreef:
Cyrillus schreef: 26 jan 2024, 16:52
HHR schreef: 26 jan 2024, 16:33 Mooi gesprek tussen Ds G.W.S. Mulder en Prof. dr. W. van Vlastuin.
Zoals Ds Mulder spreekt in dit interview kan ik hem heel goed volgen.

Wel vind ik jammer dat hij niet erkent dat er binnen de GG wel degelijk andere prediking klinkt.

https://www.rd.nl/artikel/1050509-ds-mu ... rond-dordt
Ik weet niet wat er zo goed is. Het komt bij mij over dat ze elkaar wanhopig vasthouden in de storm van Van den Brink. Alleen al de zin: "Hypercalvinisme beschouw ik als een baken in zee; laten we gewaarschuwd zijn. Maar daar ligt niet het front van de actuele geestelijke strijd." is om van te huilen. Met andere woorden: bij ons is geen front hoor! Enorme onderschatting van de satan. Hoeveel gemeenteleden laat je zo weer in de kou staan. Maar we zijn het ondertussen gewend van de GG dominees: vooral niet de waarheid onder ogen zien, vooral de kritiek van Van den Brink negeren. Het over van alles hebben, behalve dat wat nodig is. Als het woord bevindelijk maar klinkt, want dan zijn we vroom.
Na de latere - stiekeme - vergadering tussen de opponenten hebben we niets meer gehoord. Zullen ze gezamenlijk hebben besloten dat vrede in onze dagen belangrijker is dan het zieleheil van de hoorders?
Heb je het koud?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 25 jul 2024, 14:58
Zita schreef: 25 jul 2024, 14:02
Hoopvol schreef: 25 jul 2024, 13:34
Maanenschijn schreef: 25 jul 2024, 12:51
Niets als je de kerkelijke gemeente vooral als een consumptief gezelschap beschouwd, maar alles als je de kerkgelijke gemeente ziet als gemeenschap (gezin) binnen het Koninkrijk van God met daarin een actieve bijdrage.
Ben ik mee eens. Dat ervaar ik ook zo. 's Zondags consumeer ik een preek en voor de rest ken ik bijna niemand in de gemeente. Zelfs de kerkenraadsleden ken ik niet allemaal van naam.
Ik vindt dat wel een gemis. Maar het is ook niet te organiseren in een gemeente van zo'n 3800 leden/doopleden.
Ik probeer mij er een beeld van te vormen. Er wordt een baby gedoopt, en je hebt geen idee woe de ouders zijn. Er wordt voorbede gedaan, maar je weet eigenlijk niet voor wie je nu aan het bidden bent. Je Googlet thuis even en ziet dan een onbekend gezicht. Of iemand die de vorige zondag naast je zat. Er komt een volstrekt onbekende meneer op huisbezoek.
Zoiets?
En het voordeel hiervan is dat je maar één gebouw nodig hebt en er een grotere kans is op een eigen predikant (omdat de predikanten over minder gemeenten hoeven te worden verdeeld). Dat die dominee jou dan ook niet kent, tja, part of the deal.
Een beeld:

Er is een gebrek aan herders, dus we maken de kudde groter en kopen er wat extra herdershonden bij om de zaak bij elkaar te houden.
In beide gevallen ben ik voor ;).
Een ander beeld. De kudde groeit, dus we sturen maar een deel weg :D.
Ararat

Bericht door Ararat »

MGG schreef: 25 jul 2024, 15:05
Ararat schreef: 25 jul 2024, 14:58 Een beeld:

:) Ai... Euh...

Nog een ander beeld dan:
De eigenaar vertrouwt een deel van de kudde aan andere herders toe, die ze naar nieuwe grazige heidevelden leiden ;)
MGG

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 25 jul 2024, 15:15

Nog een ander beeld dan:
De eigenaar vertrouwt een deel van de kudde aan andere herders toe, die ze naar nieuwe grazige heidevelden leiden ;)
Prachtig voorbeeld. Als de schapen opgewekt met de nieuwe herder meegaan en geen hei(m)wee krijgen, dan en ik voor.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: 25 jul 2024, 14:47
Job schreef: 25 jul 2024, 14:22
GerefGemeente-lid schreef: 25 jul 2024, 12:24
Posthoorn schreef: 25 jul 2024, 11:58 Kleinere, eenvoudige kerkgebouwen scheelt ook alweer geld.
Onzin. In Gouda moet je er dan al 3 bouwen voor de GG.
Van het geld waarvan het huidige GG-kerkgebouw gebouwd is, hadden twintig eenvoudige kerkgebouwen neergezet kunnen worden en daarnaast nog vijftig goede doelen gesteund.
Als jij zo goedkoop kan bouwen, dan mag je voor ons een nieuw huis bouwen ;).
Klopt, was een tikje overdreven. Ik wilde ermee aangeven dat ik 6,6 miljoen voor een kerkgebouw wat qua kerkzaal grotendeels uit lucht bestaat niet uitlegbaar vindt. Vergeleken met de huidige bouwprijzen waren ze nog goedkoop uit. Je zadelt een nieuwe generatie met kosten op.

Zo vind ik trouwens ook iets van de zgn. gouden koets waar in Yerseke de laatste hand aan wordt gelegd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wim Anker schreef: 25 jul 2024, 14:38
Cyrillus schreef: 26 jan 2024, 16:52
HHR schreef: 26 jan 2024, 16:33 Mooi gesprek tussen Ds G.W.S. Mulder en Prof. dr. W. van Vlastuin.
Zoals Ds Mulder spreekt in dit interview kan ik hem heel goed volgen.

Wel vind ik jammer dat hij niet erkent dat er binnen de GG wel degelijk andere prediking klinkt.

https://www.rd.nl/artikel/1050509-ds-mu ... rond-dordt
Ik weet niet wat er zo goed is. Het komt bij mij over dat ze elkaar wanhopig vasthouden in de storm van Van den Brink. Alleen al de zin: "Hypercalvinisme beschouw ik als een baken in zee; laten we gewaarschuwd zijn. Maar daar ligt niet het front van de actuele geestelijke strijd." is om van te huilen. Met andere woorden: bij ons is geen front hoor! Enorme onderschatting van de satan. Hoeveel gemeenteleden laat je zo weer in de kou staan. Maar we zijn het ondertussen gewend van de GG dominees: vooral niet de waarheid onder ogen zien, vooral de kritiek van Van den Brink negeren. Het over van alles hebben, behalve dat wat nodig is. Als het woord bevindelijk maar klinkt, want dan zijn we vroom.
Na de latere - stiekeme - vergadering tussen de opponenten hebben we niets meer gehoord. Zullen ze gezamenlijk hebben besloten dat vrede in onze dagen belangrijker is dan het zieleheil van de hoorders?
wat vond je van de boeken Wim?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
huisman

Bericht door huisman »

Ararat schreef: 25 jul 2024, 15:15

Nog een ander beeld dan:

Handelingen 20 : 28-30. De wolf is terug in ons land maar blijkbaar uitgestorven in de gemeenten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 25 jul 2024, 12:24
Posthoorn schreef: 25 jul 2024, 11:58 Kleinere, eenvoudige kerkgebouwen scheelt ook alweer geld.
Onzin. In Gouda moet je er dan al 3 bouwen voor de GG.
Die ene heeft 10 miljoen gekost. Daar kun je wel 10 eenvoudige kerkgebouwen voor neerzetten.

Niet zo vaak 'onzin' zeggen. Dat valt op.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef: 25 jul 2024, 17:04Die ene heeft 10 miljoen gekost. Daar kun je wel 10 eenvoudige kerkgebouwen voor neerzetten.

Niet zo vaak 'onzin' zeggen. Dat valt op.
Een beetje vrijstaand huis kost tegenwoordig al bijna een miljoen. Ik vermoed dat ook een ernvoudig kerkgebouw minstens 2 miljoen kost.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel

Bericht door Bertiel »

tussen bouwprijs en verkoopprijs zit nog al een onderscheid.
Je kan voor een miljoen echt iets enorms neerzetten hoor.
Een vrijstaand huis met alles erop en eraan ben je met een ton of 5 een heel aardig eind
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 25 jul 2024, 15:28
MGG schreef: 25 jul 2024, 14:47
Job schreef: 25 jul 2024, 14:22
GerefGemeente-lid schreef: 25 jul 2024, 12:24 Onzin. In Gouda moet je er dan al 3 bouwen voor de GG.
Van het geld waarvan het huidige GG-kerkgebouw gebouwd is, hadden twintig eenvoudige kerkgebouwen neergezet kunnen worden en daarnaast nog vijftig goede doelen gesteund.
Als jij zo goedkoop kan bouwen, dan mag je voor ons een nieuw huis bouwen ;).
Klopt, was een tikje overdreven. Ik wilde ermee aangeven dat ik 6,6 miljoen voor een kerkgebouw wat qua kerkzaal grotendeels uit lucht bestaat niet uitlegbaar vindt. Vergeleken met de huidige bouwprijzen waren ze nog goedkoop uit. Je zadelt een nieuwe generatie met kosten op.

Zo vind ik trouwens ook iets van de zgn. gouden koets waar in Yerseke de laatste hand aan wordt gelegd.
De kosten per lid zijn in Yerseke vergelijkbaar met de bescheiden nieuwbouw in Nieuwdorp. Mogelijk vallen bij Yerseke de kosten van de pastorie en kosterswoning ook onder de 12 miljoen.

Neemt niet weg dat het van mij veel goedkoper had gemogen. Nu ben ik niet bang dat Yerseke de lasten niet kan dragen, maar ik weet wel betere bestedingen dan een hoge kerktoren.

Mooi schatting @Philpot. De eenvoudige kerk van Nieuwdorp zou ruim 2 miljoen gaan kosten.
Laatst gewijzigd door MGG op 25 jul 2024, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 25 jul 2024, 17:13 tussen bouwprijs en verkoopprijs zit nog al een onderscheid.
Een vrijstaand huis met alles erop en eraan ben je met een ton of 5 een heel aardig eind
In Groningen of bedoel je enkel het huis exclusief de grond?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:tussen bouwprijs en verkoopprijs zit nog al een onderscheid.
Een kerkgebouw tot ca 700 personen kost ca. 4500 euro per zitplaats, zonder grond verwerving en zonder orgel, geluid en banken.

Tel maar uit.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef: 25 jul 2024, 17:13 tussen bouwprijs en verkoopprijs zit nog al een onderscheid.
Misschien in Zeeland. Hier gaat een tussenwoning voor 450000 over de toonbank.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie