Wat is hypercalvinisme?

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Groot Blankenstein schreef: 23 jul 2024, 07:38 Het is geen overdrijven. Het is helaas meer dan waar. En als het je overdreven in de oren klinkt, zit je waarschijnlijk in een hoek waar dit niet zo erg speelt. Waar ik zit, ben ik omringd met mensen die of eerlijk onbekeerd op de manier die hier boven beschreven is. Of met mensen die aangeraakt zijn door Gods Geest maar zo vast lopen of zitten op en door dit thema. En beide “soorten” zien meestal niet wat het is waarin ze verstrikt zitten.

Tot beide soorten heb ik behoord maar de HEERE heeft me uiteindelijk laten zien waarop ik altijd weer vastliep. Na al hetgeen wat daarvoor gebeurd is, wat altijd weer verdampt en waar je achteraf niets mee kan, ligt daar het kantelpunt tussen onrust en bestendige vrede. Hij liet me zien dat iedereen op grond van de algemene nodiging tot Hem mag komen en daarop genade zal vinden in Zijn ogen. Iedere dag weer. Zo kaal als je in jezelf bent. Waarbij 1 Bijbeltekst voor mij de dagelijkse deur is geworden om tot Hem te mogen gaan. En dat niet iedereen tot Hem vlucht, daar zal vast de uitverkiezing achter liggen. Maar dat is niet onze kant van de situatie.

Dat dit alles erg vermoeiend en onverkwikkelijk is weet ik ook. Maar het is helaas nodig. Want de hele situatie is tot oneer van de HEERE. Hij wordt ten diepste als een onwaar en onbetrouwbaar God gezien door het hypercalvinisme. Wat weer tot grote schade is voor heel veel mensen zielen.

En ik zal niet alles perfect weergegeven hebben. Ik ben ook maar een mens. Ik vraag de HEERE of Hij ook hierin het verkeerde wil bedekken met Zijn gerechtigheid. En Hij zal het doen. Want dat beloofd Hij in Zijn Woord. Tegelijk weet ik zeker dat het “goed” is wat er in de achterliggende tijd hier gebeurt is. Overduidelijk heb ik Zijn leiding erin ervaren. Daarnaast was het ook in andere opzichten een intensieve tijd waarin tegelijk ook dubbel de zegen en nabijheid van de HEERE ervaren mocht worden.

Meerdere zullen zich eraan gestoord hebben maar ik hoop dat het voor nog veel meer mensen tot nut geweest zal zijn.
Ik blijf er bij dat je niet alles en iedereen over dezelfde kam moet scheren. En dat doe jij wel. Pas op dat je met het onkruid niet ook de kleine plantjes er uittrekt. Daarmee beschadig je zielen.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Volgens mij heb ik het over een bepaald soort prediking gehad waaronder plantjes moeizaam kunnen groeien. In de hoop op beter voedsel voor jonge plantjes. Volgens mij ben ik nergens planten aan het sorteren en wieden geweest..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
GerefGemeente-lid
Verbannen

Groot Blankenstein schreef: 23 jul 2024, 08:19 Volgens mij heb ik het over een bepaald soort prediking gehad waaronder plantjes moeizaam kunnen groeien. In de hoop op beter voedsel voor jonge plantjes. Volgens mij ben ik nergens planten aan het sorteren en wieden geweest..
Er is een volk dat de prediking waar jij, mijns inziens op een onterechte wijze, tegenaan schopt, lief heeft, omdat ze ervaren dat op de daken verkondigt wordt wat in de binnenkamer geschiedt. En dan moeten wij ons mond gewoon houden. Je kwetst er mensen nodeloos mee, ook mij.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ik heb liever dat Gods woord wordt verkondigd, wat er in mijn hart gebeurd, geeft altijd twijfel, wat er in Gods Woord staat is vast en zeker en zal bestaan tot in der eeuwigheid.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bertiel schreef: 23 jul 2024, 08:59 ik heb liever dat Gods woord wordt verkondigd, wat er in mijn hart gebeurd, geeft altijd twijfel, wat er in Gods Woord staat is vast en zeker en zal bestaan tot in der eeuwigheid.
Maar als de Heere je onder een preek vertroosting geeft en het veel voor je geestelijke leven mag betekenen en God daarin persoonlijk tot je spreekt, dan is het verdrietig dat anderen dan moeten menen dat die prediking niet Bijbels is en deze soms zelfs onderuit halen. Je zou zelf dat toch ook niet kunnen verdragen?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

nee, ik geef niks om mijn vertroostingen als Christus niet centraal staat. Vertroostingen omdat ik mijn gang hoor, kunnen geen dagenraad hebben.
Als de gang van Christus in Zijn vernedering en Zijn verhoging wordt gepreekt, dan staat er ware bevinding, en die troost.
Dan kan een preek zo voorwerpelijk als wat zijn, maar dan toch diep bevindelijk! Omdat het woord gepreekt wordt en enkel het woord bevinding kan geven.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Posthoorn heeft dacht ik weleens zaken hierover gepost waarom bepaalde gemoedstoestanden juist wel zegenrijk voor haar waren.
CvdW

Bericht door CvdW »

Ararat schreef: 23 jul 2024, 07:48
GerefGemeente-lid schreef: 22 jul 2024, 23:44
Groot Blankenstein schreef: 22 jul 2024, 23:03 Eens, maar in de gevallen waarin ik het hoor is het dus ook 1 van de kenmerken uit de gehele prediking…
Je moet niet zo vreselijk overdrijven. Ik word er een beetje moe van, altijd maar dat gevit en dat negatieve. Je kunt beter zoeken naar hetgeen bindt, dan naar hetgeen scheidt.
Ik vind dit een mooie post. Sommige posts zou je op moeten kunnen slaan. Soms komen ze nog eens van pas ;)
Staat dat ook in de Bijbel? Volk Israël moest apart wonen. Zoeken naar wat bindt met de omliggende volkeren is tot bederf geweest.
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 23 jul 2024, 08:59 ik heb liever dat Gods woord wordt verkondigd, wat er in mijn hart gebeurd, geeft altijd twijfel, wat er in Gods Woord staat is vast en zeker en zal bestaan tot in der eeuwigheid.
Ik begrijp je goed maar je maakt een te grote tegenstelling. In Gods Woord staat namelijk genoeg wat er gebeurd in het hart en leven van zondaren. Niet alleen in de Psalmen maar in heel de Schrift. Zoals een recent overleden predikant regelmatig bij ons op de kansel zei: ‘Zijn er feiten in je leven gebeurd die je terug kunt vinden in de Schrift.’ Daar moeten wij ons geloof altijd aan toetsen of het een waar geloof is. Dan krijg je een Schriftuurlijk bevindelijke prediking waar de Schrift de toetssteen is van de bevinding.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef: 23 jul 2024, 09:32
Ik begrijp je goed maar je maakt een te grote tegenstelling. In Gods Woord staat namelijk genoeg wat er gebeurd in het hart en leven van zondaren. Niet alleen in de Psalmen maar in heel de Schrift. Zoals een recent overleden predikant regelmatig bij ons op de kansel zei: ‘Zijn er feiten in je leven gebeurd die je terug kunt vinden in de Schrift.’ Daar moeten wij ons geloof altijd aan toetsen of het een waar geloof is. Dan krijg je een Schriftuurlijk bevindelijke prediking waar de Schrift de toetssteen is van de bevinding.
Juist Gods woord is leidend!
Schriftuurlijk-bevindelijk, niet bevindelijk-Schriftuurlijk!

Er is een volk, wat meent dat als slechts Gods woord gepreekt wordt, dit maar karig is.
Maar het gaat om Gods woord, en bevindelijk is zoals ds. Vreugdenhil wel eens heeft uitgelegd, dat Gods woord waar wordt in ons hart.

Het gebeurd nog steeds, dat men zegt, sja het staat er niet...maar... en dan komt er van alles.

Zoals Ds. Van Rijswijk al eens zei: Gods aanbod van genade is onvoorwaardelijk, maar wij maken het voorwaardelijk door onze ja-maars.

Verder is de Bijbel een geestelijk boek, maar het hoeft niet verdiept, verbeterd of verminkt te worden, door onze zogenaamde geestelijkheid,
Gods woord is leidend en dienen wij te laten staan, en ons daardoor te laten corrigeren!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef: 23 jul 2024, 09:12 nee, ik geef niks om mijn vertroostingen als Christus niet centraal staat. Vertroostingen omdat ik mijn gang hoor, kunnen geen dagenraad hebben.
Als de gang van Christus in Zijn vernedering en Zijn verhoging wordt gepreekt, dan staat er ware bevinding, en die troost.
Dan kan een preek zo voorwerpelijk als wat zijn, maar dan toch diep bevindelijk! Omdat het woord gepreekt wordt en enkel het woord bevinding kan geven.
Je maakt een oneigenlijk tegenstelling. Wat huisman ook al zegt. Waarom zou je alleen het werk van de Heilige Geest in de heilshistorie mogen preken en niet het werk van de Heilige Geest in de heilsbevinding?
Vertroostingen kunnen geen fundament zijn, anderzijds moet je ook de 'dag der kleine dingen niet verachten'. Ook daarmee kun je de Geest bedroeven.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Posthoorn schreef: 23 jul 2024, 09:38
Bertiel schreef: 23 jul 2024, 09:12 nee, ik geef niks om mijn vertroostingen als Christus niet centraal staat. Vertroostingen omdat ik mijn gang hoor, kunnen geen dagenraad hebben.
Je maakt een oneigenlijk tegenstelling. Wat huisman ook al zegt. Waarom zou je alleen het werk van de Heilige Geest in de heilshistorie mogen preken en niet het werk van de Heilige Geest in de heilsbevinding?
Vertroostingen kunnen geen fundament zijn, anderzijds moet je ook de 'dag der kleine dingen niet verachten'. Ook daarmee kun je de Geest bedroeven.
Aan de andere kant, zijn er mensen die zo vertroost zijn, maar die Christus niet kennen, God geeft geen troost buiten Christus, buiten Christus is God een verterend vuur en een eeuwige gloed bij wie niemand kan wonen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Direct met Huisman eens, echter waar ik tegenaan loop, is dat Christus zo weinig centraal staat in wat tegenwoordig onderwerpelijke prediking wordt genoemd.
Dat er heel veel over wat de mens in het hart gevoeld of meegemaakt heeft, wordt bepreekt zonder enige of nauwelijks gelinkt aan Christus.
Alle verdiensten, ook van de bevinding ligt in Christus!
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Johann Gottfried Walther schreef: 23 jul 2024, 09:39
Aan de andere kant, zijn er mensen die zo vertroost zijn, maar die Christus niet kennen, God geeft geen troost buiten Christus, buiten Christus is God een verterend vuur en een eeuwige gloed bij wie niemand kan wonen.
Dat gebeurd eerder in de GB dan in de rechterflank.
Terri

Bericht door Terri »

Posthoorn schreef: 23 jul 2024, 09:38
Mee eens.
Troost omdat je situatie gepredikt wordt kan alleen troost zijn als je daarin de verwondering ervaart dat God in Christus van je afweet. Het is niet los verkrijgbaar zonder kennis van de Heere Jezus.
Plaats reactie