Omdat hij nog in het land der levenden is? Er staan volgens mij alleen overleden predikanten op deze site.-DIA- schreef: ↑19 jul 2024, 12:51Begrijpt u (met uw verstand) dat ds. Harinck niet bij de preken in Theologienet staat? Er is toch een groot verschil, dacht ik toch.Groot Blankenstein schreef: ↑19 jul 2024, 10:43De gereformeerde leer handhaaft de soevereiniteit van God in het zaligen van zondaren. In navolging van de schrift spreekt men in de gereformeerde leer over Gods eeuwige liefde tot een deel van het gevallen menselijk geslacht.-DIA- schreef: ↑19 jul 2024, 08:32Zou het dit zijn, wat we hier in negatieve zin bedoelen?Pied schreef: ↑26 jun 2002, 23:17 Regelmatig duikt deze term op het forum op. Wie kan mij verduidelijken wat 'hypercalvinisme' is?
Ik neem aan dat het een bepaalde stroming is binnen de diverse kerken van de reformatie, in binnen- en buitenland?
Welke stroming is dit?
Wat zijn haar kenmerken?
Vanaf wanneer is deze stroming aanwezig?
En toch... hier is het leven in, of we dat zien of niet zien.
Luister maar.
https://theologienet.nl/audiopreken/
In tegenstelling tot het arminianisme belijdt men in de gereformeerde leer geen algemene liefde van God tot alle mensen, maar een bijzondere liefde van God tot Zijn uitverkorenen. Christus is daarom niet, zoals de arminianen leren, gestorven voor alle mensen, maar heeft als borg verzoening verworven voor Zijn uitverkoren gemeente.
Maar betekend dit nu dat Christus niet aan allen verkondigd kan worden? Is het strijdig met de leer van de bijzondere genade om alle mensen tot Christus te nodigen en hen te gebieden zich te bekeren en in Christus te geloven?
Het hypercalvinisme stelt dat dit inderdaad het geval is.
De gereformeerde leer belijdt echter dat de belijdenis van Gods soevereiniteit niet in strijd is met de algemene nodiging van het evangelie.
Het pad van de gereformeerde leer loopt tussen het arminianisme aan de ene zijde en het hypercalvinisme aan de andere zijde.
Beste DIA, als je jezelf echt afvraagt wat hypercalvinisme inhoudt, zou je het boek "De prediking van het Evangelie" van Ds. C. Harinck eens kunnen lezen. Of als je minder tijd hebt of lezen lastig vindt, deze lezing eens kunnen beluisteren https://downloadpreken.nl/10263/het-aanbod-van-genade
Jouw predikant staat er ook niet op toch?