Nee, dit is mijns inziens absurd. Het is eerder andersom.Arja schreef: ↑15 jul 2024, 21:12Totaal verschillend![]()
Sabbat: Wordt gezien als een wekelijkse feestdag, een zegen en een tijd van vreugde. Het is een dag om te genieten van rust en familie en een dag om hun bevrijding te herdenken en God te eren die het tot stand heeft gebracht.
Zondag: Wordt meer gezien als een dag van religieuze verplichtingen, zonder de feestelijke connotatie die de sabbat heeft (een manier om hun bevrijding te herdenken en God te eren die het tot stand heeft gebracht).
Heb ik de verschillen goed samengevat?
Zondagsrust
Re: Zondagsrust
-
Op de Joods-Christelijke Messiaanse gemeenten en 7eDagAdventisten na doet niemand dit.Arja schreef: ↑15 jul 2024, 21:12
Totaal verschillend![]()
Sabbat: Wordt gezien als een wekelijkse feestdag, een zegen en een tijd van vreugde. Het is een dag om te genieten van rust en familie en een dag om hun bevrijding te herdenken en God te eren die het tot stand heeft gebracht.
Zondag: Wordt meer gezien als een dag van religieuze verplichtingen, zonder de feestelijke connotatie die de sabbat heeft (een manier om hun bevrijding te herdenken en God te eren die het tot stand heeft gebracht).
Heb ik de verschillen goed samengevat?
Ah, nu begrijp ik de formulering. Bij mijn weten moesten mijn voorouders sowieso elke dag 2x melken en zij hadden geen doorgefokte koeien. Volgens mij is dat inherent aan het houden van melkkoeien.DDD schreef: ↑15 jul 2024, 21:38Wat begrijp je niet? Het is al een uitleg bij mijn standpunt. Als je koeien mag fokken die je op zondag moet melken, dan mag je ook een productieproces hebben dat alleen volcontinu werkt. Ik zie daar geen verschil in.merel schreef: ↑15 jul 2024, 20:41Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt. Zou je dat kunnen uitleggen?DDD schreef: ↑15 jul 2024, 18:16Ik ben het er helemaal niet mee eens. Heeft God koeien zo geschapen dat ze elke dag gemolken moeten worden? Of zijn ze zo gefokt dat ze zoveel melk produceren dat dat iedere dag moet gebeuren en zelfs twee keer?
Er is geen principieel verschil met zo'n productieproces, en ik heb nooit gehoord dat er gereformeerden waren die vonden dat je koeien moest fokken die om de dag gemolken moeten worden.
- Maanenschijn
Hoe vaker je melkt, hoe meer melk een koe geeft (tot een zeker maximum natuurlijk). Ik heb jaren onze koeien drie maal daags gemolken. De huidige automatische melksystemen, waar die koe uit eigen beweging naar toe gaat om gemolken te worden melken wel 4 tot 5 keer per dag.merel schreef:Ah, nu begrijp ik de formulering. Bij mijn weten moesten mijn voorouders sowieso elke dag 2x melken en zij hadden geen doorgefokte koeien. Volgens mij is dat inherent aan het houden van melkkoeien.DDD schreef: ↑15 jul 2024, 21:38Wat begrijp je niet? Het is al een uitleg bij mijn standpunt. Als je koeien mag fokken die je op zondag moet melken, dan mag je ook een productieproces hebben dat alleen volcontinu werkt. Ik zie daar geen verschil in.merel schreef: ↑15 jul 2024, 20:41Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt. Zou je dat kunnen uitleggen?DDD schreef: ↑15 jul 2024, 18:16 Ik ben het er helemaal niet mee eens. Heeft God koeien zo geschapen dat ze elke dag gemolken moeten worden? Of zijn ze zo gefokt dat ze zoveel melk produceren dat dat iedere dag moet gebeuren en zelfs twee keer?
Er is geen principieel verschil met zo'n productieproces, en ik heb nooit gehoord dat er gereformeerden waren die vonden dat je koeien moest fokken die om de dag gemolken moeten worden.
Dus ja, er is wel wat aan te reguleren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
@Merel:
Nee. Het is absoluut mogelijk om koeien te fokken die je maar eens in de twee dagen hoeft te melken. Sterker nog, ik denk zelfs dat dat ook met de huidige koeien kan, als je maar heel langzaam wat minder gaat melken.
Koeien kunnen ook droog staan.
Maar als een GG-dominee daarvoor zou pleiten, dan is het land te klein. Tegen iemand die bij Shell werkt, en processen begeleidt die gewoon helemaal niet anders kúnnen, zou zo iemand dan kunnen zeggen: ga maar ergens anders werken, als ik Herman moet geloven.
Dat vind ik heel onjuist.
Nee. Het is absoluut mogelijk om koeien te fokken die je maar eens in de twee dagen hoeft te melken. Sterker nog, ik denk zelfs dat dat ook met de huidige koeien kan, als je maar heel langzaam wat minder gaat melken.
Maar als een GG-dominee daarvoor zou pleiten, dan is het land te klein. Tegen iemand die bij Shell werkt, en processen begeleidt die gewoon helemaal niet anders kúnnen, zou zo iemand dan kunnen zeggen: ga maar ergens anders werken, als ik Herman moet geloven.
-
Tis idd wel gek om te stellen dat een niet-kerkelijk-meelevend mens dit wel zou mogen doen maar een kerkganger niet.DDD schreef: ↑15 jul 2024, 21:47 @Merel:
Dat zijn we het dat punt volkomen met elkaar eens.DDD schreef: ↑15 jul 2024, 21:47 @Merel:
Kan het zijn dat een Shell medewerker vanwege de arbeid op zondag een andere baan gaat zoeken, zodat er niet gewerkt hoeft te worden op zondag?
Natuurlijk kan dat zijn. Maar dat zou wel jammer zijn, vind ik.
Iemand kan om allerlei redenen een andere baan zoeken, dus ook hierom.
Iemand kan om allerlei redenen een andere baan zoeken, dus ook hierom.
Dat kan natuurlijk.
Gebruik jij op zondag gas, water of elektriciteit? Weet je dat voor die voorzieningen ook een x aantal mensen aan het werk zijn, 24 uur per dag, 7 dagen in de week?
- Lilian1975
Plus dat de auto's van ds en gemeenteleden op dezelfde benzine rijden, ook op zondag, waar zondags arbeid gemoeid is. Laat staan de auto's waarin gereden wordt. Wie zegt dat die niet opmzondag zijn gemaakt? En inderdaad de elektriciteit van verwarming, verlichting en vaak ook orgel en airco tijdens kerkdiensten....
Men zal denken: die collega leeft al zo zondig, dit kan er ook nog wel bij. Terwijl de bijbel toch niet onduidelijk spreekt over zelf zondigen en anderen laten zondigen. Dus áls je vindt dat je het zelf niet moet doen, laat dan ook anderen niet voor je werken.Geytenbeekje schreef: ↑15 jul 2024, 21:55Tis idd wel gek om te stellen dat een niet-kerkelijk-meelevend mens dit wel zou mogen doen maar een kerkganger niet.DDD schreef: ↑15 jul 2024, 21:47 @Merel:
Overigens heb ik al aangegeven dat het wereldwijde christendom anders aankijkt tegen de zondag. Uiteraard woon je de bijeenkomsten van je gemeente bij, maar verder ben je vrij in je doen en laten. Alleen in een klein hoekje van de wereld, dat Nederland heet en daar weer een klein deel van de bevolking van, meent dat de zondag nog als een joodse sabbat gehouden moet worden.
Maar er kwamen allerlei gevoelsargumenten tegenin, dus dan blijven dergelijke discussies bestaan. Laten we een lijst maken: dit mag weg en dat mag niet.
In ons ouderlijk huis was knippen en plakken not done op zondag. Bij het gezin van mijn vrouw was dat geen probleem. Wij deden wel spelletjes op zondag, maar geen monopoly, want dat ging met geld. Bij andere gezinnen mocht je weer geen spelletjes doen op zondag, maar wel wandelen, wat wij weer niet deden. Wandelen in een landelijke omgeving was ook wel weer anders dan in een stad. Bij dat laatste voel je je al snel toerist.
Kortom er is veel casuïstiek.
Uit meerdere reacties begrijp is dat de zondag een 'gewone' dag is geworden.
Dit zie ik dan ook graag terug in de cao onderhandelingen. Dus geen toeslagen meer op (zaterdag en) zondag.
Heeft de wereldling toch nog een andere kijk op de (zaterdag en) zondag dan de kerkmens?
Dit zie ik dan ook graag terug in de cao onderhandelingen. Dus geen toeslagen meer op (zaterdag en) zondag.
Heeft de wereldling toch nog een andere kijk op de (zaterdag en) zondag dan de kerkmens?
Nee, een 'gewone' dag is het niet. Afgesproken is dat er een vijfdaagse werkweek is. Het beste kan iedereen dan op dezelfde dagen vrij zijn. Anders kunnen mensen op de vrije dagen niets gezamenlijks doen. Dus als mensen zich opofferen, mag dat beloond worden. (Of bestraft, gezien vanuit werkgeversoogpunt)CvdW schreef: ↑16 jul 2024, 07:56 Uit meerdere reacties begrijp is dat de zondag een 'gewone' dag is geworden.
Overigens is er wettelijk geen verschil in beloning. Het moet inderdaad afgesproken worden, via cao of een andere overeenkomst.
Ja, ik was gisteren een beetje te fel. Waarvoor excuus.
Niettemin vind ik dat je met dit soort opmerkingen wat te snel relativeert. Op zich is het logisch dat met in islamitische landen en ook in het Verre Oosten de samenkomst van de christelijke gemeente op zaterdag doet, omdat dan de rest van het openbare leven ook plat ligt. Dus ik zie zeker een nuance. Maar ik vind dat je in 2024 in onze geïndividualiseerde maatschappij nog voldoende mogelijkheid hebt om voor je eigen voorkeuren op te komen en keuzes die je maakt nog steeds in het licht van de norm (complete zondagsrust) te behandelen.