Gereformeerde Gemeenten

Erskinees

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Moet alles eerst een nut hebben? Ik ben mij bewust van de kerkrechtelijke bezwaren, maar heb het idee dat er op het grondvlak toch wat verschuivingen zijn. Ik vind het een mooie ontwikkeling en deelde dit daarom. Overigens is er wel een nut: door niet-GG preken te lezen wordt er toch deels acht geslagen op te Bijbelse notie van eenheid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 12:20 Maar er ligt een kerkrechtelijke uitspraak, waar betreffende gemeente zich niet aan houdt, evenals ds. Huijser dat ook niet doet. Een kerkenraad is autonoom, maar wel binnen de kerkrechtelijke afspraken. Dus afspraken op synodaal niveau staan boven de autonomie van de plaatselijke kerkenraad. Zo simpel is het.

Dus vanuit dat oogpunt vind ik beide zaken in dezelfde categorie vallen.

Maar goed, er is ook een echt uiterst rechtse GG waar ze preken lezen van wijlen de (Hersteld) Hervormde predikanten ds. A.J. Wijnmaalen en ds. P. Dorsman. Dat valt in dezelfde categorie als bovenstaande.
Al vaker gezegd, maar dit is niet juist.
crossmountain

Bericht door crossmountain »

GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 12:35
Mistig schreef: 15 jul 2024, 12:29
GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 12:28 Zeker.

Maar als je dit goedkeurt, laat ds. Huijser dan ook lekker z'n gang gaan. Het werkt beide kanten op.
Daar ben ik feller op.

Misschien nog niet eens op het feit dat hij dat doet, maar wel op het feit dat hij dit kenbaar moet maken op deze manier.
Ik ben feller op de andere kant, omdat dit vaak gebeurt bij gemeenten waar men erg selectief is, er vaak een karige kanselopenstelling is voor predikanten van het eigen kerkverband en zelfs de eigen classis, en men soms de randen opzoekt van wat betamelijk is. Vooral op de classis Utrecht ben ik behoorlijk kritisch.

Ds. Huijser preekt in de gehele GG, en in elke classisgemeente in Rijssen is hij welkom. Dus ik bedoel maar.
Ik weet in ieder geval één classisgemeente zonder predikant waar ds. A.T. Huijser nog niet is voorgegaan.
Jouw focus op "linkerflank gemeenten" is erg eenzijdig. Er zijn meer rechterflank gemeenten met een beperkter uitnodigingsbeleid dan linkerflankgemeenten.
Ja, ook zelfs binnen de verschillende classis. Ik noem maar bijvoorbeeld Urk, Sliedrecht, Waardenburg.
MGG

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 15 jul 2024, 12:57 Moet alles eerst een nut hebben? Ik ben mij bewust van de kerkrechtelijke bezwaren, maar heb het idee dat er op het grondvlak toch wat verschuivingen zijn. Ik vind het een mooie ontwikkeling en deelde dit daarom. Overigens is er wel een nut: door niet-GG preken te lezen wordt er toch deels acht geslagen op te Bijbelse notie van eenheid.
Niet alles moet nut hebben, maar zonder goede onderbouwing is het merkwaardig om af te wijken van gemaakte afspraken. Nu zijn wel meer kerkenraden en dominees eigengereid. Persoonlijk zie ik dat niet als iets positiefs.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Even een vraagje tussendoor:

Is er verschil tussen kerkrechtelijke én synodale afspraken?

In mijn beleving word het woord kerkrechtelijk gebruikt, terwijl het mijns inziens gewoon synodale afspraken zijn.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

De vraag is vooral wat @Erskinees onder een midden-GG verstaat. Vermoedelijk vind ik het een linkse GG.
Nuance schreef: 15 jul 2024, 12:39 Zou je dit hard kunnen maken?
In de classis Utrecht preken niet alle predikanten in alle GG's. En dat is een kwalijke zaak, zowel van de predikanten die dit mogelijk niet willen als van de kerkenraden die dit mogelijk niet willen.
crossmountain schreef: 15 jul 2024, 13:07 Ik weet in ieder geval één classisgemeente zonder predikant waar ds. A.T. Huijser nog niet is voorgegaan.
Wellicht bedoelen we dezelfde gemeente, maar in Arnhem staat hij wel op het prekenrooster van dit jaar.
crossmountain schreef: 15 jul 2024, 13:07 Er zijn meer rechterflank gemeenten met een beperkter uitnodigingsbeleid dan linkerflankgemeenten.
Ja, ook zelfs binnen de verschillende classis. Ik noem maar bijvoorbeeld Urk, Sliedrecht, Waardenburg.
Dat is ook logisch, aangezien er veel meer rechterflankgemeenten zijn, en veel minder linkerflankpredikanten. Maar ik keur het net zo goed af dat ds. Zondag alleen in classisgemeenten Eindhoven en Hardinxveld-Giessendam welkom is en niet in de andere vacante gemeenten, dit ook in reactie richting @Nuance. Het werkt dus beide kanten op!!!
Tiberius schreef: 15 jul 2024, 13:03 Al vaker gezegd, maar dit is niet juist.
Wel. Ik heb het zelf gehoord. Synodale afspraken moeten worden nagekomen. Daar is een uitspraak over geweest en dat geldt ook voor te lezen preken. Onze gemeente is in de jaren '60 notabene verboden om preken te lezen van wijlen ds. R. Kok.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

crossmountain schreef: 15 jul 2024, 13:07
GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 12:35
Mistig schreef: 15 jul 2024, 12:29
GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 12:28 Zeker.

Maar als je dit goedkeurt, laat ds. Huijser dan ook lekker z'n gang gaan. Het werkt beide kanten op.
Daar ben ik feller op.

Misschien nog niet eens op het feit dat hij dat doet, maar wel op het feit dat hij dit kenbaar moet maken op deze manier.
Ik ben feller op de andere kant, omdat dit vaak gebeurt bij gemeenten waar men erg selectief is, er vaak een karige kanselopenstelling is voor predikanten van het eigen kerkverband en zelfs de eigen classis, en men soms de randen opzoekt van wat betamelijk is. Vooral op de classis Utrecht ben ik behoorlijk kritisch.

Ds. Huijser preekt in de gehele GG, en in elke classisgemeente in Rijssen is hij welkom. Dus ik bedoel maar.
Ik weet in ieder geval één classisgemeente zonder predikant waar ds. A.T. Huijser nog niet is voorgegaan.
Jouw focus op "linkerflank gemeenten" is erg eenzijdig. Er zijn meer rechterflank gemeenten met een beperkter uitnodigingsbeleid dan linkerflankgemeenten.
Ds. Huijser is éénmaal voorgegaan in Enter, maar dat is intussen ongeveer drie jaar geleden. Hij stond toen dus nog in Sliedrecht.
https://www.youtube.com/watch?v=wPejas_lRvQ&t=577s
Laatst gewijzigd door -DIA- op 15 jul 2024, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ZWP

Bericht door ZWP »

GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 14:03
Wel. Ik heb het zelf gehoord. Synodale afspraken moeten worden nagekomen. Daar is een uitspraak over geweest en dat geldt ook voor te lezen preken. Onze gemeente is in de jaren '60 notabene verboden om preken te lezen van wijlen ds. R. Kok.
"Wanneer een meerdere vergadering een besluit neemt, betekent dit dat in beginsel de plaatselijke gemeente hieraan is gebonden. Zij heeft, door middel van haar afvaardiging, afgesproken zich aan deze besluiten van een meerdere vergadering te houden, dit tenzij een kerkenraad van mening is dat het genomen besluit (van een meerdere vergadering) in strijd is met Gods Woord, de belijdenis of de kerkorde, zie artikel 31 KO. In de kerkorde hebben wij hiervoor de mogelijkheid van revisie of appel geboden."

Bron: https://www.kerkbladvoorhetnoorden.nl/i ... van-2024-2
GerefGemeente-lid
Verbannen

-DIA- schreef: 15 jul 2024, 14:12
crossmountain schreef: 15 jul 2024, 13:07Ik weet in ieder geval één classisgemeente zonder predikant waar ds. A.T. Huijser nog niet is voorgegaan.
Ds. Huijser is éénmaal voorgegaan in Enter, maar dat is intussen ongeveer drie jaar geleden. Hij stond toen dus nog in Sliedrecht.
https://www.youtube.com/watch?v=wPejas_lRvQ&t=577s
Ook in Enter staat hij dit jaar op het prekenrooster.
GerefGemeente-lid
Verbannen

ZWP schreef: 15 jul 2024, 14:12
GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 14:03
"Wanneer een meerdere vergadering een besluit neemt, betekent dit dat in beginsel de plaatselijke gemeente hieraan is gebonden. Zij heeft, door middel van haar afvaardiging, afgesproken zich aan deze besluiten van een meerdere vergadering te houden, dit tenzij een kerkenraad van mening is dat het genomen besluit (van een meerdere vergadering) in strijd is met Gods Woord, de belijdenis of de kerkorde, zie artikel 31 KO. In de kerkorde hebben wij hiervoor de mogelijkheid van revisie of appel geboden."

Bron: https://www.kerkbladvoorhetnoorden.nl/i ... van-2024-2
Dit is CGK. Geen GG.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 14:03 De vraag is vooral wat @Erskinees onder een midden-GG verstaat. Vermoedelijk vind ik het een linkse GG.
Ik ga de naam van de gemeente niet noemen. Anders wordt het net zo'n geschopt als jij nu doet t.a.v. een bepaalde classis. Maar ga er maar van uit dat jij deze gemeente ook niet als links inschaalt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Erskinees schreef: 15 jul 2024, 14:23
GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 14:03 De vraag is vooral wat @Erskinees onder een midden-GG verstaat. Vermoedelijk vind ik het een linkse GG.
Ik ga de naam van de gemeente niet noemen. Anders wordt het net zo'n geschopt als jij nu doet t.a.v. een bepaalde classis. Maar ga er maar van uit dat jij deze gemeente ook niet als links inschaalt.
Ik ben niet overtuigd. En nee, dit is geen vissen. Ik hoef dus ook geen naam te weten.

En ik schop nergens tegen. Ik heb het ook over de classis Dordrecht. Het werkt beide kanten uit, zei ik.
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 15 jul 2024, 14:35
Erskinees schreef: 15 jul 2024, 14:23
Ik ben niet overtuigd. En nee, dit is geen vissen. Ik hoef dus ook geen naam te weten.

En ik schop nergens tegen. Ik heb het ook over de classis Dordrecht. Het werkt beide kanten uit, zei ik.
Eigenlijk klets je maar wat…
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD

Bericht door DDD »

Dat is niet aardig en ook onjuist. GG-lid is consistent in zijn opvattingen en onderbouwt het deze keer ook.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Precies. Je moet eerlijk blijven.

Het is gewoon een non-argument wat jullie hebben. Als @Erskinees in de betreffende gemeente een preek had gehoord van ds. Van Voorden, om maar wat te noemen, was het forum te klein geweest voor de negatieve reacties. En nu wordt de loftrompet er over opgestoken. Sorry, maar dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Als je een argument hebt, prima, maar dan geldt het voor links en rechts, groot en klein, licht en zwaar en al die stomme termen meer.

Fijne avond, @Mistig!
Plaats reactie