Kleine ergernissen

Lilian1975

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef: 02 jul 2024, 10:37
Lilian1975 schreef: 02 jul 2024, 10:07 Letterlijk maar wel in hun verband.
Je bedoelt in de historische context?

Daarom ook de opmerking 1 vrouw hebbende. Omdat de gewoonte onder de joden zo was veel vrouwen te trouwen.
Hoe om je daar nu weer bij?

En ja als kinderen andere wegen gaan, is dat reden om zelfonderzoek te doen of dat door een niet onberispelijke wandel komt. Zeker. Maar wel via die weg. En niet andersom. Kinderen leven onberispelijk dus dan is ouderling ook onberispelijk. Zo zijn de woorden aan Titus door Paulus m.i. niet bedoeld.
Het gaat om consequent toepassen van wat er in de Bijbel staat. En op dit punt ontbreekt het wel.
Op je eerste punt: nee,

Op je tweede punt; Lees de verklaring van Calvijn maar eens

Op je derde punt;
Ja dat ontbreekt zeker wel. En nogmaals terecht dat we dit ter harte moeten nemen. Maar niet omdat kinderen ongelovig zijn , zijn ouderlingen niet onberispelijk. De 1 op 1 lijn die hij legt, daar ben ik het niet mee eens. En helemaal als dat een opening zou geven om andere onbijbelse praktijken (vrouw in ambt, homoseksuele relaties etc maar niets meer van te zeggen)
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Wel is dit denk ik een opscherping aan ons dat we zelf goed moeten nadenken over onze hermeneutische keuzes die we maken en er ook duidelijk over zijn.
En soms moeten we ons dan ook willen laten corrigeren als blijkt dat onze standpunten niet zo Bijbels gegrond zijn als we zelf eerst hadden gedacht.
DDD

Bericht door DDD »

FlyingEagle schreef:De redenatie van Ad de Bruijne in het ND

https://www.nd.nl/lees/1230221

Moraal van het verhaal: ambtsdragers in ‘orthodoxe’ kerken moeten hun ambt neerleggen omdat hun kinderen niet meer gelovig zijn. Zie Paulus ‘ brief aan Titus. Als ze niet zo consequent zijn kunnen ze vrouwen in het ambt en homoseksuele relaties ook niet veroordelen.
Ik las het inmiddels en het lijkt me een heel zinnige bijdrage. Het is onmogelijk om dit soort Bijbelse voorschriften consequent toe te passen in een heel andere cultuur.

Alleen hoort dit in heel ander draadje namelijk bijvoorbeeld over homoseksualiteit of over de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 02 jul 2024, 23:40

Moraal van het verhaal: ambtsdragers in ‘orthodoxe’ kerken moeten hun ambt neerleggen omdat hun kinderen niet meer gelovig zijn. Zie Paulus ‘ brief aan Titus. Als ze niet zo consequent zijn kunnen ze vrouwen in het ambt en homoseksuele relaties ook niet veroordelen.
Ik las het inmiddels en het lijkt me een heel zinnige bijdrage. Het is onmogelijk om dit soort Bijbelse voorschriften consequent toe te passen in een heel andere cultuur.

Alleen hoort dit in heel ander draadje namelijk bijvoorbeeld over homoseksualiteit of over de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente.
Ik vind het meer in de lijn van als jij steelt moet je niet zeuren dat ik moordt. M.a.w. weer een poging om Gods geboden onschadelijk te maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marco

Bericht door Marco »

huisman schreef: 02 jul 2024, 23:56
DDD schreef: 02 jul 2024, 23:40

Ik vind het meer in de lijn van als jij steelt moet je niet zeuren dat ik moordt. M.a.w. weer een poging om Gods geboden onschadelijk te maken.
Dat is nou net niet het punt van het artikel. Er wordt in discussies beargumenteerd dat er een nieuwe hermeneutiek gehanteerd zou worden. En dat ligt dus niet zo zwart-wit als sommigen willen doen voorkomen.
refo

Bericht door refo »

Deze hele problematiek kun je voor een groot deel ondervangen door het beperken van de ambtstermijn. Dat hebben de Dordtse vaderen goed gezien: niet te lang, zodat eventuele misstanden (zichtbaar of onzichtbaar) niet te lang duren.
ZWP

Bericht door ZWP »

Marco schreef: 03 jul 2024, 10:05
huisman schreef: 02 jul 2024, 23:56 Ik vind het meer in de lijn van als jij steelt moet je niet zeuren dat ik moordt. M.a.w. weer een poging om Gods geboden onschadelijk te maken.
Dat is nou net niet het punt van het artikel. Er wordt in discussies beargumenteerd dat er een nieuwe hermeneutiek gehanteerd zou worden. En dat ligt dus niet zo zwart-wit als sommigen willen doen voorkomen.
Is het punt van het artikel niet meer dat we meerdere Bijbelse zaken niet zo letterlijk nemen als we altijd denken te doen? En dat zaken soms wat genuanceerder liggen dan we denken/hopen? Dat er voorschriften zijn die we uit alle macht wel letterlijk nemen, en sommige niet? Wat @huisman noemt als samenvatting ervan lijkt me niet correct.

Overigens vind ik de stijl van het artikel niet echt fijn.
DDD

Bericht door DDD »

De stijl is niet echt onaardiger dan van veel mensen die vinden dat anderen vrijzinnig zijn omdat ze tot andere conclusies komen.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

refo schreef: 03 jul 2024, 10:22 Deze hele problematiek kun je voor een groot deel ondervangen door het beperken van de ambtstermijn. Dat hebben de Dordtse vaderen goed gezien: niet te lang, zodat eventuele misstanden (zichtbaar of onzichtbaar) niet te lang duren.
Ouderlingen en diakenen met problemen thuis zouden dus moeten aftreden. Geldt dit niet voor predikanten met problemen?
refo

Bericht door refo »

Inwoner schreef: 03 jul 2024, 14:18
refo schreef: 03 jul 2024, 10:22 Deze hele problematiek kun je voor een groot deel ondervangen door het beperken van de ambtstermijn. Dat hebben de Dordtse vaderen goed gezien: niet te lang, zodat eventuele misstanden (zichtbaar of onzichtbaar) niet te lang duren.
Ouderlingen en diakenen met problemen thuis zouden dus moeten aftreden. Geldt dit niet voor predikanten met problemen?
Over de dienaar des Woords zegt de DKO niets over periodiek aftreden.
Maar:
Dewijle een Dienaer des Woords eens Wettelijck / als boven / beroepen zijnde / zijn leven langh aenden Kercken-dienst verbonden is soo sal hem niet geoorloft zijn hem tot een anderen staet des levens te begheven : ten sy om groote ende wichtige oorsaecken / daer van die Classe kennisse nemen ende oordeelen sal.
Bruna

Bericht door Bruna »

GerefGemeente-lid schreef: 26 jun 2024, 15:29
Mister schreef: 26 jun 2024, 15:00 Verhaal van het RD over voetbal.
Ik las het ook. En ik vind het ook een ergernis.

Bij mij kwam deze tekst naar boven uit Matthéüs 6: 24a: Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten (...).
Genuanceerd antwoord destijds van JP van de Brink over voetbal en regels. Altijd goede bijdragen.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... p-voetbal/
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
ZWP

Bericht door ZWP »

Bruna schreef: 03 jul 2024, 22:31
GerefGemeente-lid schreef: 26 jun 2024, 15:29
Mister schreef: 26 jun 2024, 15:00 Verhaal van het RD over voetbal.
Ik las het ook. En ik vind het ook een ergernis.

Bij mij kwam deze tekst naar boven uit Matthéüs 6: 24a: Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten (...).
Genuanceerd antwoord destijds van JP van de Brink over voetbal en regels. Altijd goede bijdragen.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... p-voetbal/
Dit deel slaat wel de spijker op zn kop:

"Zeg daarom alsjeblieft nooit meer tegen je kinderen: 'Als God een mens bekeert vind je hem niet meer op het voetbalveld (of een ander voorbeeld van afkeurenswaardig gedrag)'. Je gaat daarmee impliciet vragen van je kind dat hij of zij zich als een bekeerd mens gaat gedragen. Dan draai je de volgorde om: ga je eerst maar eens als bekeerd mens gedragen en dan mag je hopen dat je bekeerd wordt. Nee, het moet andersom: Mijn zoon, mijn dochter, geef Mij uw hart. En dan mag je er zeker van zijn dat je kind niet alleen zijn hart, maar ook zijn leven aan de Heere geeft! Want de Heere doet geen half werk!"
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ergernis: boerderij-eigenaren die een hond hebben die de weg op kan rennen (en vervolgens aan mijn been hangt tijdens mijn zondagse rondje).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dus nu heb je een gat in je kuit of je in je zondagse pantalon?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef: 08 jul 2024, 08:15 Dus nu heb je een gat in je kuit of je in je zondagse pantalon?
De tanden waren niet door mijn broek heen (geen pantalon), maar wel schaafwonden en mijn been aan beide kanten enkele centimeters dikker. De herdershond had mijn been flink vast. Het kan erger, maar ik was daarna niet al te vriendelijk tegen de eigenares vrees ik :)

Ik heb het wel vaker gehad als ik langs een boerderij fietste dat een hond mij achterna-rende. Vandaar mijn ergernis naar boerderij-eigenaren die hun hond los laten lopen terwijl ze weten dat hij de weg op kan rennen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie