Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Het ligt er ook aan hoe laat je begint.
In Gouda is dat altijd 20:00. De dominee houdt altijd een preekje, dus dan is het half negen voor er echt vergaderd wordt.
Hoe je stemmen moet tellen snappen ze niet in Gouda, dat duurt altijd eeuwen.
Dus als het 22:00 uur gedaan is, is het vroeg.
In Gouda is dat altijd 20:00. De dominee houdt altijd een preekje, dus dan is het half negen voor er echt vergaderd wordt.
De vraag en dit antwoord:
vind ik dan weer een voorbeeld van ongewenst gevis en gehijg.
- Niet meer zo actief -
-
- Verbannen
Dat is waar.refo schreef: ↑03 jul 2024, 16:22 Het ligt er ook aan hoe laat je begint.

Maar goed, vorige week maandag moest er 3 keer opnieuw gestemd worden alhier.
De eerste ronde was omdat beide predikanten 50% van de stemmen hadden.
De tweede ronde waren er 2 briefjes te weinig.
En de derde ronde was beslissend.
En dat alles duurde anderhalf uur, inclusief Schriftlezing, meditatie, gebed en dankgebed, voorlezen van de notulen en de beroepsbrief (altijd de eerste keer na de belijdenisdienst, wegens nieuwe mansleden op de vergadering), het zingen van alle 7 verzen van de Avondzang en nog een aantal slotversjes die ik even kwijt ben. Er werd ook nog gebruik gemaakt van de rondvraag.
Maar we begonnen wel al om 19.30 uur omdat er daarna nog een diaconievergadering was.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 03 jul 2024, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Verschillende gemeenten plaatsen de notulen later in de kerkbode. Dat is fijn voor de vrouwen en scheelt veel tijd voor de ledenvergadering, deze hoeven dan niet meer voorgelezen te worden.
In een gemeente waar ik eerder kerkte was er ook altijd een gezellige pauze van een half uur.
En onderwijl werden de stemmen geteld.
En onderwijl werden de stemmen geteld.
- Delftenaar
Het is de vraag of dat conform de wet AVG is.
Zulke berichten zingen daarna verder rond.
Hm bij ons is de stemmingsvergadering altijd op zondagmorgen na de dienst.HHR schreef:Misschien dat veel kerkenraad voorzitters op leeftijd zijn, na 22.30 uur niet meer willen bellen, en nog niet door hebben hoe snel het nieuws gaat in deze digitale tijd?Henk J schreef: ↑03 jul 2024, 12:09Dat verbaasd mij ook, ik kan me niet voorstellen dat het nieuws eerder hier staat dan wanneer de scriba na de vergadering even de telefoon pakt en de predikanten opbelt, de ene is beroepen, de andere niet. Het lijkt me niet dat je dat als scriba nodeloos een dag gaat uitstellen, nieuws gaat razendsnel, echt niet alleen via refoforum. Of je moet alle mansleden een spreekverbod opleggen voor 24 uur ofzo. Maar dan mogen ze het niet eens aan hun vrouw en gezin vertellen, dat creëert een onwerkbare situatie.
- Delftenaar
Of gewoon een kwestie van karakter. Zelf ben nog niet zo heel oud. Maar aangezien ik een ochtendmens ben heb ik persoonlijk geen zin om na het genoemde tijdstip nog een serieus gesprek te moeten voeren.
Mijn broer is daarentegen avondmens en begint pas na dat tijdstip een beetje te leven om het ietwat gechargeerd te zeggen.
Als we elkaar willen bellen is dat weleens lastig (mijn neiging om hem om 8 uur 's ochtends te bellen moet ik onderdrukken).
Het gaat dus niet om leeftijd.
Vind het wel een opmerkelijk tweetal.
Ds. Moens heeft emeritaat aangevraagd en gaat in de nabijheid van Borssele wonen....
Zolang het binnenkerkelijk is, is er niets aan de hand. Als de notulen doorgezonden worden naar personen buiten de gemeente, dan is sprake van een datalek. En als iedereen op voorhand op de hoogte is dat je opmerkingen met naam en toenaam genotuleerd worden en verspreid, mag je er ook van uitgaan dat je daarmee instemt (of je legt dat als gemeente eerst ergens even vast in je privacystatement. Ik zie dus geen probleem.Delftenaar schreef: ↑03 jul 2024, 17:16Het is de vraag of dat conform de wet AVG is.
Zulke berichten zingen daarna verder rond.
Dat weet ik wel, maar ik heb het nu even over het hier bespreken. En je weet van sommige posters inmiddels zoveel dat ik weinig fiducie heb in een eerlijke kijk op zaken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Verbannen
Ik zie werkelijk niet in wat er zondig is aan het bespreken van beroepingswerk. De suggestie daaruit, dat het alleen geestelijk is, kan ik al niet volgen, maar los daarvan: ook geestelijke dingen kunnen geestelijk besproken worden.
Het beroepingswerk is in veel opzichten hoogst eigenaardig. Het lijkt soms in strijd te zijn met expliciete overwegingen van de heilige Schrift.
Zo is er een duidelijk verband tussen het traktement van gemeenten en de plaats waar rechtse dominees preken. Als zo'n verband er is, en het is een rechtstreeks verband, dan kan niet van de heilige Geest zijn, want de Bijbel is er overduidelijk over, dat mensen die rijk willen worden in veel verzoekingen vallen. Nu kan er ook nog een ander verband zijn. Dat lijkt me een prima onderwerp om over van gedachten te wisselen.
En daarnaast begrijp ik niet dat kleine gemeenten niet vaker een predikant van 65 beroepen. Die kan dan wellicht nog wel tien jaar preken, of langer. Zo'n discussie past toch ook heel goed in dit draadje?
Het beroepingswerk is in veel opzichten hoogst eigenaardig. Het lijkt soms in strijd te zijn met expliciete overwegingen van de heilige Schrift.
Zo is er een duidelijk verband tussen het traktement van gemeenten en de plaats waar rechtse dominees preken. Als zo'n verband er is, en het is een rechtstreeks verband, dan kan niet van de heilige Geest zijn, want de Bijbel is er overduidelijk over, dat mensen die rijk willen worden in veel verzoekingen vallen. Nu kan er ook nog een ander verband zijn. Dat lijkt me een prima onderwerp om over van gedachten te wisselen.
En daarnaast begrijp ik niet dat kleine gemeenten niet vaker een predikant van 65 beroepen. Die kan dan wellicht nog wel tien jaar preken, of langer. Zo'n discussie past toch ook heel goed in dit draadje?
https://www.rd.nl/artikel/1070044-hhk-s ... beroepbaar
Ik lees in de krant het volgende: In verband met sollicitatie, waarbij beroepbaarstelling vereist is, kan kandidaat Van Ettekoven geen beroep in overweging nemen.
Ik heb deze zin 5 keer gelezen en vraag me nog steeds af wat er nu bedoeld wordt? Betekent dit dat hij op een functie heeft gesolliciteerd en daarom beroepbaar is, maar niet voor HHK gemeenten?
Ik lees in de krant het volgende: In verband met sollicitatie, waarbij beroepbaarstelling vereist is, kan kandidaat Van Ettekoven geen beroep in overweging nemen.
Ik heb deze zin 5 keer gelezen en vraag me nog steeds af wat er nu bedoeld wordt? Betekent dit dat hij op een functie heeft gesolliciteerd en daarom beroepbaar is, maar niet voor HHK gemeenten?
Hij heeft gesolliciteerd bij een instantie, maar die procedure loopt nog. Misschien heeft hij gesolliciteerd als legerpredikant, of gevangenispredikant. Zolang die procedure loopt kan hij geen beroepen in overweging nemen.CBG schreef: ↑05 jul 2024, 14:23 https://www.rd.nl/artikel/1070044-hhk-s ... beroepbaar