GerefGemeente-lid schreef: ↑28 jun 2024, 13:46
helma schreef: ↑28 jun 2024, 13:41
Wim Anker schreef:Voor mij is het lastig om het sociologische aspect in deze los te koppelen van het theologische. Theologisch ga ik volledig mee met het Schriftgezag als ijkpunt van cukturele onwikkelingen. Sociologisch zie ik de behoudende CGK gedomineerd worden door scheurmakers uit de rechtse hoek die naar de CGK zijn gegaan omdat hun oorspronkelijke kerken niet deden of beaamden wat zij wilden. Dus: opstappen. Dat denken, dat vertrekken een reele optie is, is wat de 'hardliners' inherent in hun karakter hebben, maakt dit voor mij ingewikkeld en zal noodzakelijk leiden tot een scheuring. En dan is de theologie, en het denken over Schriftgezag echt niet alleen de oorzaak.
Heb je iemand specifiek op het oog?
Ik vermoed van wel.
Ik ken ze lang niet allemaal, al kan ik zo 2 namen noemen. Ik heb vaker gepleit om alleen native CGK'ers (geld ook voor andere kerkgenootschappen) naar meerdere vergaderingen af te vaardigen, wat dat betreft hoeft deze posting niet te verbazen.
Zijinstromers kunnen in de kerk andere taken doen.
Afijn, frame het maar snel als personen bashing dan is ook deze discussie ook snel klaar en kunnen de kampvechters verder met de illusie dat "God immers aan MIJN kant staat". Het scherpe, ware, gezegde "Ik ben God in het diepst van mijn gedachten" die die natuur van de mens tekent kent een geoorloofde refovariant.